آموزش تکثیر کاکتوس کریسمس مرحله به مرحله با ویدیو

تکثیر کاکتوس کریسمس در خانه
تکثیر کاکتوس کریسمس در خانه

تکثیر کاکتوس کریسمس در خانه : پیشنهاد میکنم این روشی که در ادامه به شما برای قلمه زدن کاکتوس کریسمس و تکثیر آن آموزش میدم رو به خوبی یاد بگیرید و هر جا از اون دیدید با اجازه از صاحب گیاه حتما تکثیر کنید، کاکتوس کریسمس یکی از گیاهان آپارتمانی جذاب است که به راحتی گل میده و نگهداری بسیار راحتی داره، من در این مطلب راه قلمه زدن کاکتوس کریسمس رو با عکس و ویدیو مرحله به مرحله به شما آموزش میدم راستی یک نکته جالب این هست که شما میتونید قلمه های این گیاه رو در آب هم ریشه دار کنید، پس همراه من باشید.

قلمه زدن کاکتوس کریسمس و تکثیر آن
قلمه زدن کاکتوس کریسمس و تکثیر آن

نحوه تکثیر کاکتوس کریسمس در خانه

شما برای این کار یک چاقوی تیز(قیچی و یا کاتر هم میشه) نیاز دارید که حتما با استفاده از الکل اون رو استریل کنید تا احتمال انتقال بیماری کاهش پیدا کنه.

نحوه قلمه زدن کاکتوس کریسمس

بعد از استریل کردن شما باید قلمه های جوان را که دارای حداقل 2 الی 3 پد هستند را از گیاه مادری جدا کنید، حالا قلمه های جدا شده را در محلی با نور کم و دمای حدود 20 درجه سانتی گراد به مدت 24 ساعت قرار بدید تا محل برش پینه ببنده ( این مرحله در تکثیر اکثر گیاهان گوشتی مهم هست و درصد موفقیت شما را بالا می برد)

بنر گل من و تو
برش قلمه کاکتوس کریسمس
برش قلمه کاکتوس کریسمس

ریشه دار کردن قلمه ها

برای ریشه دار کردن قلمه ها هم از آب و هم خاک میتونید استفاده کنید ولی من پیشنهاد میکنم حتما از خاک استفاده کنید، خاکی سبک از ترکیب خاک برگ + پرلیت میتونید استفاده کنید البته اگر مبتدی هستید از خاک مخصوص کاکتوس استفاده کنید. حالا ته گلدان را سوراخ کنید و برای بالا رفتن زهکشی چند سنگ در کف گلدان قرار بدید و آن را با استفاده از خاک پر کنید.

حال یک سوراخ در خاک ایجاد کنید و قلمه را حداقل 2 سانتی متر داخل خاک قرار بدید و سپس اطراف آن را از خاک پر کنید و با استفاده از آبپاش آن را آبیاری کنید.

نحوه ریشه دار کردن قلمه کاکتوس کریسمس در آب

یکی دیگر از روش های ریشه دار کردن قلمه کاکتوس کریسمس استفاده از آب است شما برای این کار باید یک ظرف شیشه ای شفاف آماده کنید و کف آن را با سنگ پر کنید و سپس ظرف را از آب پر کنید همانند تصویر زیر و سپس قلمه ها را داخل آن قرار دهید تا ریشه دار شوند. بعد از اینکه مشاهده کردید که ریشه ها 2 الی 3 سانتی متر شدند به خاک منتقل کنید.

تکثیر کاکتوس کریسمس در آب
تکثیر کاکتوس کریسمس در آب

در ضمن توجه داشته باشید که ظرف شیشه ای رو در مکانی با نور فیلتر شده قرار بدید و هر زمان که آب کمی تغییر رنگ داد آن را تعویض کنید.

مدت زمان لازم برای ریشه دهی

شما باید گلدان را به محلی با دمای 20 الی 22 درجه سانتی گراد با نور فیلتر شده منتقل کنید و هر زمان خاک گلدان تا عمق 2 الی 3 سانتی متری خشک شد گلدان را مجدد آبیاری کنید.

بعد از گذشت حدود 30 روز قلمه شما ریشه دار خواهد شد، بهتره که قلمه رو از گلدان کاشته شده منتقل نکنید و اجازه بدید همانجا رشد کند.

ویدیو قلمه زدن کاکتوس کریسمس

معرفی و نیازهای کاکتوس کریسمس

نام علمی این گیاه Schlumbergera truncata است که شلومبرگرا ترونکاتا هم بهش میگن و بومی جنگل های برزیل و ریو دو ژانیرو است و در جنگل روی دخت ها رشد میکند.

جالب هست بدونید که این گیاه برعکس اسم کاکتوسی که به یدک میکشه عاشق رطوبت و آبیاری هست. در فصل رشد خودش که از دی ماه شروع میشه و تا خرداد ماه ادامه پیدا میکنه نیاز به آبیاری خوبی داره. حتما توجه داشته باشید که بعد از ابیاری آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه چون تجمع آب زیر گلدان باعث پوسیدگی ریشه خواهد شد.

اگر دوست دارید که کاکتوس شما در فصل رشد داری گلهای زیبا باشه حتما هر دو هفته یکبار با استفاده از کود سه بیست و به شکل آبیاری گیاه را تغذیه کنید.

نگهداری از کاکتوس کریسمس
نگهداری از کاکتوس کریسمس

همانطور که گفتیم این گیاه در جنگل های دارای رطوبت بالا رشد کرده و بومی این مناطق هست پس سعی کنید رطوبت خوب براش فراهم کنید تا رشد خوبی داشته باشه.

این گیاه دمای 10 الی 15 درجه سانتی گراد رو به خوبی تحمل میکنه ولی برای جوانه زدن به دمای 16 الی 18 درجه سانتی گراد نیاز داره و بعد از جوانه زدن باید دمای بین 20 الی 22 درجه سانتی گراد رو براش فراهم کنید.

برای رشد بهتر هم نیاز به نور زیاد اما فیلتر شده داره و بهتره پشت پنجره مات قرار بدید اگر نور کافی ندارید از نورهای مصنوعی مخصوص گیاهان اپارتمانی استفاده کنید.

آیا شما هم تکثیر کاکتوس کریسمس را در خانه انجام دادید؟ حتما نظر و تجربه شخصی خودتون رو در بخش دیدگاه برای ما بنویسید. تا سایر دوستان هم از اون استفاده کنند.

مطالب مرتبط :