آموزش کاشت فلفل در گلدان تصویری و مرحله ای + نکات مهم زمان کاشت

کاشت فلفل در گلدان و نگهداری آن
کاشت فلفل در گلدان و نگهداری آن

آموزش کاشت فلفل در گلدان : کاشت فلفل در گلدان انقدر آسون هست که اگر یکبار اون رو تجربه کنید در طول سال گلدان های مختلفی از فلفل رو در خانه خواهید کاشت و از فلفل تازه برای آشپزی و خوردن استفاده میکنید، شما هم میتونید نشاء آماده از بیرون خریداری کنید و هم به کمک بذر در خانه پرورش بدید، در ادامه تک تک مراحل کاشت فلفل در گلدان رو به صورت کامل برای شما توضیح میدم.

تصور کنید که وارد بالکن یا آشپزخانه خود شده اید و به دنبال چیدن فلفل برای آشپزی یا سرو سر سفره هستید. زمانی که شما از باغچه خودتون گیاهی رو میچینید یک حس فوق العاده به شما بابت موفقیتی که داشتید منتقل خواهد شد، همین مورد زمانی برای شما پیش میاد که به راحتی بتونید داخل گلدان فلفل پرورش بدید و یک تجربه باغبانی عالی برای شما به وجود بیاد. در این آموزش ما به شما نحوه درست کاشت فلفل در گلدان رو خیلی آسون به شما یاد میدیم تا بتونید در خانه فلفل های خوشمزه پرورش بدید.

جوانه زدن فلفل در ظرف
جوانه زدن فلفل در ظرف

جوانه زنی و کاشت بذر در گلدان

قبل از هر چیزی شما باید اقدام به خرید بذر فلفل کنید، البته اگر فلفل رسیده در خانه دارید هم میتونید از بذرهای داخل گیاه هم برای کاشت استفاده کنید. برای کاشت فلفل باید ابتدا بذر ها را بر روی زمین باغچه و یا ظرف شانه تخم مرغ یا ظرف های مخصوص نشاء در درون کمپوست (من پیشنهاد میکنم از کوکوپیت و پرلیت برای خاک استفاده کنید) به ضخامت 5 میلی متر بکارید. برای اطمینان در هر خانه میتوانید حدود سه بذر بکارید و همیشه ظرف را مرطوب نگهدارید تا جوانه ها رشد کنند.

بنر گل من و تو

با توجه به فصل و دمای هوا حدود یک تا دو هفته بذر ها جوانه خواهند زد. اگر فصل بهار یا تابستان باشد زودتر جوانه خواهند زد. در صورتی‎ که تمامی بذر جوانه زدند، گیاهان ضعیف ‎تر را از ریشه کنده و دور بیاندازید. وقتی که فلفل رشد کرد، دارای دو جفت برگ خواهد بود، در این زمان می‎ توانید آنها را در گلدان یا در فضای بزرگتر  انتقال دهید. فلفل ها را در عمق 5 تا 10 سانتی متری گلدان بکارید.

کاشت فلفل در گلدان
کاشت فلفل در گلدان

مرحله به مرحله با کاشت فلفل در گلدان

در ادامه مرحله به مرحله کاشت فلفل رو با هم انجام بدیم

خرید بذر

من خیلی وقت ها شده که از فروشنده فلفل شیرین خواستم و اون اشتباهی به من بذر فلفل تند داره و موقع برداشت و خوردن متوجه این موضع شدم، حتما از فروشنده قبل از خرید سوال کنید که فلفل هایی به شما میفروشه شیرین هست یا شیرین، من الا دیگه زیاد بذر تهیه نمیکنم، از فلفل هایی که میخرم بذر تهیه میکنم، کافیه بذر های داخل فلفل رو به مدت 1 روز جایی قرار بدید تا کمی خشک بشه

یک ظرف بزرگ آماده کنید

برای کاشت فلفل هم میتونید از گلدان استفاده کنید و هم میتونید از سینی نشاء برای کاشت بذرها استفاده کنید، اگر بذرها رو داخل سینی نشاء بکارید باید بعد از رشد و رسیدن به حداقل 10 الی 15 سانتی متر به خاک یا گلدان دیگه منتقل کنید ولی اگر از ابتدا در یک گلدان آنها را بکارید نیاز به جابجایی نخواهد بود. گلدانی با حداقل 20 الی 25 ساتی متر قطر انتخاب کنید تا بتونید تعداد فلفل زیادی رو در اون بکارید.

خاک مناسب و پر کردن گلدان

برای سینی نشاء و یا گلدانی که قصد دارید از آن به عنوان ظرف نشا استفاده کنید ترکیب کوکوپیت و پرلیت باشه تا بذرها خیلی زود و عالی رشد کنند، کافیه سینی نشاء رو از ترکیب گفته شده پر کنید، و اگر در گلدان میخواهید کاشت رو انجام بدید کافیه به اندازه ای گلدان رو از خاک پر کنید که 2 الی 3 سانتی متر از بالای گلدان خالی بماند.

اگر مستقیم میخواهید در گلدان کار کاشت و برداشت رو انجام بدید ترکیب خاک شما بهتره کوکوپیت + پرلیت + پیت ماس و کمی خاک باغچه باشه که فلفل بتونه به خوبی رشد کنه

کاشت بذر فلفل در گلدان
کاشت بذر فلفل در گلدان

کاشت بذر در گلدان

برای کاشت فلفل در گلدان کافیه ابتدا ظرفی که قصد کاشت نشاء دارید رو آبیاری کنید و بعد بذر ها رو روی خاک با فاصله 2 الی 3 سانتی متر پخش کنید، میتونید 2 بذر در کنار هم قرار بدید تا درصد موفقیت شما بالا بره و بعد کمی از ترکیب خاک باقی مانده رو روی بذرها بریزید و سپس مجدد با آب پاش اون رو آبیاری کنید. اگر از سینی نشا استفاده میکنید کافیه اون رو آبیاری کنید و داخل هر خانه یک سوراخ ایجاد کنید و بعد داخل هر سوراخ یک الی 3 بذر قرار بدید. حالا گلدان رو به مکانی با نور خوب و فیلتر شده منتقل کنید و هر زمان که خاک خشک شد بهش آب بدید. دمای مناسب میتونه بین 18 الی 23 درجه سانتی گراد باشه

گلدان را کاور کنید

برای گرفتن نتیجه بهتر میتونید سینی یا گلدان رو با نایلون شفاف کاور کنید تا یک شرایط گلخانه ای خوب برای گیاه فراهم کنید و بعد چند سوراخ روی نایلون ایجاد کنید تا خاک کپک نزنه، و زمانی که جوانه ها رو مشاهده کردید نایلون رو بردارید.

انتقال به گلدان

نکته مهم در کاشت فلفل در گلدان این هست که شما یاد از ابتدا بذرها رو در گلدانی که میخواهید گیاه را در آن پرورش بدید بکارید و یا بعد از اینکه جوانه ها فلفل شما به اندازه 10 الی 15 سانتی متر رشد کردن میتونید اون رو به گلدانی با ترکیب خاک کوکوپیت + پرلیت + پیست ماس و کمی خاک باغچه منتقل کنید.

فلفل های جایی با نور زیاد رو دوست دارند و اگر میخواهید که رشد خوبی داشته باشند حتما اونها رو جایی از خونه قرار بدید که بیشترین نور رو در طول روز دریافت کنند.

ویدیو آموزش کاشت فلفل در گلدان

بهترین زمان کاشت فلفل در گلدان

ببینید زمانی که شما گیاهی رو در گلدان میکارید میتونید شرایط خوبی براش فراهم کنید و هر زمانی میتوانید کاشت رو برداشت رو انجام بدید ولی اگر قصد این رو دارید که کاشت فلفل در گلدان رو برای انتقال اون به بالکن یا باغچه انجام بدید میتونید از اواخر اسفند ماه بذرها را در گلدان یا سینی نشاء انجام بدید. البته در فصل بهار شما میتونید نشاء آماده رو از مغازه های لوازم کشاورزی خریداری کنید و در گلدان بکارید..

نگهداری از فلفل سبز

فلفل ها را همیشه به اندازه کافی آب داده و میتوانید در نور مستقیم خورشید هم نگهداری کنید. فلفل همیشه در هوای گرم رشد بهتری خواهد داشت و بهترین فصل برای کاشت تابستان هستش. فلفل ‎های رشد کرده بر روی گیاه اگر در برابر نور شدید آفتاب قرار گیرند احتمال دارد که رنگ خود را از دست دهند

لذا بهتر است که گلدان ‎ها را در زمان حداکثر شدت آفتاب به محل دیگری انتقال داده یا آن ها را کنار گیاهان دیگر بگذارید تا سایه ‎شان بر روی یکدیگر بیافتد. گیاهان فلفل در کل گیاهان قوی‎ ای هستند اما باید از آنها در برابر باد، باران و تگرگ شدید محافظت نمایید. مانند دیگر گیاهانی که در گلدان رشد می ‎دهید، باید دقت کافی جهت زهکشی خوب گلدان داشته باشید

باردهی فلفل در گلدان
باردهی فلفل در گلدان

و توجه نمایید که جهت جلوگیری از بروز بیماری، در هنگام آبیاری برگ‎ های فلفل را خیس نکنید. بهترین زمان جهت آبیاری گیاه فلفل صبح اول وقت است. بعد از این ساعت بهترین زمان بعد از ظهر یا شب می ‎باشد. گلدان و یا ظرف حاوی گیاه فلفل را از هر گونه گیاه هرز دیگر پاکسازی کنید. بهتر است که علف ‎های هرز را در مراحل اولیه رشدشان معدوم کنید تا در حین کندنشان از خاک، به فلفل ‎تان آسیبی وارد نشود.

آبیاری فلفل در گلدان

بهترین زمان جهت آبیاری گیاه فلفل صبح اول وقت است. بعد از این ساعت بهترین زمان بعد از ظهر یا شب می ‎باشد. گلدان و یا ظرف حاوی گیاه فلفل را از هر گونه گیاه هرز دیگر پاکسازی کنید. بهتر است که علف ‎های هرز را در مراحل اولیه رشدشان معدوم کنید تا در حین کندنشان از خاک، به فلفل ‎تان آسیبی وارد نشود.

ممکن است که شما مجبور به بستن گیاه به یک جا باشید تا مانع از خم شدن گیاه شوید. گیاهان را با سیمی که ممکن است به ساقه ‎ها صدمه برساند نبندید. همچنین دقت نمایید که آنها را زیاد محکم در جای خود سفت نکنید زیرا ممکن است به گیاه صدمه برساند. بهترین گزینه برای بستن گیاه، استفاده از جوراب شلواری دور انداختنی است.

آموزش کاشت فلفل
آموزش کاشت فلفل

برداشت فلفل

برای برداشت فلفل میتوانید به راحتی بچینید و فلفل را از ساقه جدا کنید. در حین برداشت محصول فلفل بهتر است که از دستکش استفاده نموده و سپس دست‎هایتان را خوب بشورید (در غیر این صورت با برخورد دست با اعضای حساس بدن به شدت احساس سوزش خواهید داشت). ماده‎ ای که باعث تندی فلفل می ‎شود کاپسایسین نام دارد. این ماده پروتئینی است که در تمامی میوه‎ ها وجود دارد اما در اغلب مواقع درهسته آنها متمرکز است.

کاپسایسین قابل انحلال در آب نیست، لذا نوشیدن آب برای از بین بردن سوزن دهان ناشی از تندی فلفل کار بیهوده‎ ای است. در این مواقع بهترین کار برای از بین بردن سوزش دهان نوشیدن شیر و یا تکیلا است (و یا هر نوشیدنی دیگری که دارای مواد چرب و یا الکل باشد). برخلاف ما انسان‎ ها، پرندگان تندی را احساس نمی‎ کنند و لذا در طبیعت در پراکنده شدن بذرهای فلفل مفید هستند. رنگ سبز فلفل به علت حضور مقادیر بالای کلروفیل در آن ها است.

سعی کردم در این آموزش نحوه کاشت فلفل در گلدان رو خیلی راحت و ساده توضیح بدم، حالا اگر سوالی داشتید در قسمت نظرات بیان کنید.

مطالب مرتبط :

چطور سیب زمینی را در گلدان بکاریم؟

روش های ضدعفونی کردن خاک گلدان

کاشت درخت میوه با هسته آن

آموزش کاشت جعفری در خانه