بعد از جراحی ماموپلاستی چه بخوریم؟

بعد از جراحی ماموپلاستی چه بخوریم؟
بعد از جراحی ماموپلاستی چه بخوریم؟

مصرف یک رژیم غذایی سالم یکی از چیزهایی است که باید آن را بعد از جراحی ماموپلاستی در نظر بگیرید تا یک ریکاوری راحت و ملایمی داشته باشید  و مهم تر از همه بتوانید عوارض جراحی ماموپلاستی را به حداقل برسانید. همه‌مان می‌دانیم که ریکاوری بعد از عمل جراحی می‌تواند نارضایتی و ناراحتی را برای بیمار به همراه داشته باشد، اما زمانی که همه جنبه‌ها را در نظر بگیرید، نباید ریکاوری ناراحت کننده ای را بگذرانید. با اینکه بعضی از ریکاوری‌ها بعد از عمل جراحی ماموپلاستی به کیفیت جراحی بستگی دارد، اما خود شما هستید که بعد از عمل باید با تغذیه مناسب از بدن‌تان مراقبت کنید. اصلا برای اینکه سرعت ریکاوری‌تان بیشتر شود، باید غذاهای سالم میل کنید تا بدن شما به قدرتی که نیاز دارد برسد و دچار عوارض بعد از جراحی نشود.

جراحی ماموپلاستی چیست؟

قبل از اینکه درباره غذاهایی که سرعت ریکاوری شما را بعد از عمل جراحی ماموپلاستی بیشتر می‌کنند صحبت کنیم، بهتر است درباره ماموپلاستی چیزهای بیشتری بدانیم.

در جراحی برداشتن سینه که به ماموپلاستی شناخته می‌شود، بعضی از بافت‌ها و پوست سینه برداشته می‌شود. گاهی هم برای برداشتن چربی سینه‌ها از انواع جراحی های لیپوساکشن استفاده می‌شود که در این عمل سینه‌ها تغییر شکل پیدا می‌کند و اندازه‌شان هم به طبع کم می‌شود و حتی ناحیه تیره در اطراف نوک پستان‌ها کوچک‌تر می‌شود.

بنر گل من و تو
غذا بعد از جراحی ماموپلاستی
غذا بعد از جراحی ماموپلاستی

چه غذاهایی باید بعد از جراحی ماموپلاستی مصرف شود؟

بعد از عمل جراحی احتمالا برای 1 هفته احساس ضعف می‌کنید و زخم‌تان هم ممکن است برای 2 تا 3 هفته شما را اذیت کنند و حتی در ناحیه سینه‌تان یک حالت کشیدن یا کشش احساس کنید. جدا از اینکه بعد از عمل جراحی برای 1 یا 2 هفته باید داروهای ضد درد مصرف کنید، برای اینکه روز به روز قوی‌تر و سالم‌تر شوید باید رژیم سالمی و خوبی داشته باشید.
در ادامه به غذاهایی که باید بعد از جراحی ماموپلاستی مصرف کنید و می‌توانند مفید باشند اشاره می کنیم:

پروتئین

بعد از هر عمل جراحی مانند برداشتن سینه که عضوی از بدن برداشته می‌شود، بسیار مهم است که بیمار یک رژیم غذایی غنی از پروتئین داشته باشد. اصلا پروتئین‌ها را به عنوان غذاهای ایده‌آل برای بدن‌سازی می‌شناسند. بعضی از پروتئین‌ها به شکل مکمل‌های نوشیدنی و بعضی از آن‌ها هم به صورت گوشت لخم (بدون چربی) هستند که مواد معدنی و ویتامین‌هایی مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند تا سیستم متابولیسم بدن به خوبی کار کند.

زمانی که ناحیه بزرگی از سینه جراحی شود، زخم‌های زیادی روی آن قسمت شکل می‌گیرد که باید کاملا برطرف شود تا بتوانید به زندگی نرمال خود برگردید. این‌جاست که مصرف غذاهایی سرشار از پروتئین می‌تواند به بافت و نوسازی سلول‌ها، مبارزه با عفونت‌ها و بهبود زخم و شکاف جراحی کمک می‌کند.

قارچ

قارچ‌ها که منبع عظیم انرژی را در خودشان جایی داده‌اند، انواع مختلفی دارند؛ قارچ شیتیک، قارچ شیتاکه، قارچ پورتوبلو و قارچ کرمینی. هر کدام از این قارچ‌ها سرشار از ویتامین‌هایی مانند فولات، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و اسید پانتوتنیک هستند. اصلا مصرف قارچ به خون کمک می‌کند سلول‌های قرمز خونی بیشتری تولید کند تا اکسیژن در سراسر بدن توزیع شود و زخم‌های به جا مانده از جراحی ماموپلاستی بهبود پیدا کند.
از آن‌جایی که قارچ‌ها پروتئین‌های التهابی در بدن را کاهش می‌دهند، به پشتیبانی و تقویت سیستم ایمنی سالم کمک می‌کند.

لبنیات

گاهی اوقات پیش می‌آید که پزشک برای مبارزه بدن با عفونت یک آنتی بیوتیک تجویز کند، اما این آنتی بیوتیک‌ها سطح باکتری‌های مفید بدن که به هضم و عملکرد بهتر سیستم ایمنی کمک می‌کنند را از بین می‌برند. به همین خاطر مصرف لبنیات تخمیرشده کمک می‌کند تا باکتری‌های مفید بدن ترمیم شود.

برای اینکه بعد از جراحی ماموپلاستی ریکاوری مناسبی داشته باشید، بهتر است از یکی از بهترین لبنیات یعنی ماست استفاده کنید که به شما در فعالیت روده و کاهش ناراحتی از داروهای جراحی که جراح پلاستیک تجویز کرده کمک می‌کند.

غذاهای دریایی
غذاهای دریایی

غذاهای دریایی

ماهی صدف، میگو، قزن آلا، تن، زغال ماهی آلاسکا از غذاهای دریایی خوردنی هستند که مواد مغذیی مانند امگا 3، کلسیم، فسفر و مواد معدنی مانند ید، زینک، پتاسیم و منیزیم دارند که بعد از عمل جرایی روند بهبودی را بهتر می‌کنند. اصلا غذاهای دریایی با فراهم کردن مواد مغذیی ضروری سرعت ریکاوری‌تان را بیشتر می‌کنند. این را گفتیم که بعد از عمل جراحی خوردن پروئتین‌های دریایی را برای رژیم غذایی در نظر بگیرید.

فیبر

از آن‌جایی که تمام جراحی‌ها در وضعیت نرمال بدن‌تان اختلالاتی به وجود می‌آورند، احتمال دارد روی حرکت رودهای‌تان هم تاثیراتی داشته باشند و یبوست یکی از آن‌هاست که برای جلوگیری از آن بهتر است غذاهایی فیبردار و آب زیاد مصرف کنید. با اینکه آلو منبع زیادی از فیبر را در خودش جایی داده، اما در ادامه به منابع زیادی از فیبر اشاره می‌کنیم که عبارتند از:

  • لوبیا و حبوبات.
  • سیب.
  • گلابی.
  • جو.
  • پوسته سبوس.
  • کنجاله بذر کتان.
میوه های رنگارنگ مغذی
میوه های رنگارنگ مغذی

میوه های رنگارنگ مغذی

از آن‌جایی که بدن‌تان بعد از جراحی به تولید رادیکال آزاد میل بیشتری پیدا می‌کند، به دوز بیشتری از آنتی اکسیدان نیاز دارد که میوه‌های رنگارنگ سطوح بالایی از آن آنتی اکسیدان‌ها را در خودشان دارند و سطوح اکسیدان را کاهش می‌دهد. بلوبری، توت فرنگی، توت سیاه، انار و تمشک از میوه‌هایی هستند که آنتی اکسیدان بیشتری دارند.

انبه

انبه به خوبی نشان داده که سرعت ریکاوری بعد از جراحی زیبایی شکم، انواع جراحی های لیپوماتیک و حتی جراحی رینوپلاستی بینی را بیشتر می‌کند و یکی از بهترین میوه‌ها برای ریکاوری بعد از عمل جراحی برداشتن سینه نیز محسوب می‌شود.زیرا انبه سرشار از مواد غنی ویتامین آ و ویتامین سی است که هر دوی این ویتامین‌ها برای بالا بردن سرعت ریکاوری حیاتی هستند.

آناناس و پاپایا

این دو میوه حاوی آنزیم‌هایی هستند که پروتئین‌ها را هنگام هضم پخش می‌کند و ورم و التهاب را کاهش می‌دهند.

کدو

کدو منبع عظیمی از مواد معدنی، آنتی اکسیدان و ویتامین‌ها را در خودش جایی داده و از آن‌جایی که کم چرب هستند و کالری کمی دارند، سالم هستند و به کاهش وزن هم کمک می‌کنند به همین علت برای دوران نقاهت جراحی هایی مانند جراحی پیکرتراشی و ماموپلاستی توصیه می شود. جدا از این‌ها، سطوح زیادی از زینک در کدوها وجود دارد که هم سلامت سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد و هم برای ترکیب پروتئین‌ها بسیار حائز اهمیت می‌شود. کدو علاوه بر فوایدی که اشاره کردیم، به سلامتی و تقویت قلب و پوست و بینایی کمک می‌کند.

دانه، آجیل و کدو حلوایی

دانه و آجیل و کدو حاوی سطوح زیادی از زینک هستند که به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند. اصلا زینک عامل مهم و ضروری برای ترکیب پروتئین به حساب می‌آید که به بهبود زخم و شکاف عمل جراحی کمک می‌کند.

سبزیجات چلیپایی
سبزیجات چلیپایی

سبزیجات چلیپایی

از آن‌جایی که داشتن یک سیستم ایمنی قوی برای مبارزه با عفونت بعد از عمل جراحی حیاتی است، سبزیجات چلیپایی مانند کلم، کلم بروکسل و گل کلم سرشار از ایندول هستند که توانمندی بدن را بالا و کارآمدی سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند.

هویج

هویج منبع بی‌نظیری از بتاکاروتن و سایر ویتامین‌هاست که در آن بتاکاروتن به ویتامین آ تبدیل می‌شود و به ترمیم سلول‌ها و بافت خسته، ترمیم پوست آسیب دیده بعد از عمل جراحی ماموپلاستی و ترمیم غشاهای مخاطی کمک می‌کند. به غیر از هویج، منبع بالقوه بتاکاروتین را می‌شود در انبه، سیب زمینی شیرین و طالبی هم مشاهده کرد.

بعد از عمل از چه میوه هایی باید پرهیز کرد

بعد از عمل جراحی ماموپلاستی حداقل یک ماه از نمک، شکر، کافئین، الکل و کربوهیدرات تصفیه‌شده استفاده نکنید. هرچند، جراح پلاستیک شما را برای گذارندن ریکاوری راهنمایی می‌کند و به شما می‌گوید که بعد از عمل از چه زمانی می‌توانید مکمل‌های غذایی مصرف کنید.