نکات رشد انفجاری حسن یوسف (COLEUS) در خانه که باید بدانید

معرفی و نگهداری حسن یوسف
معرفی و نگهداری حسن یوسف

معرفی و نگهداری حسن یوسف : اگر تازه کار هستید و دنبال یک گل بی ددسر و خوب میگردید حسن یوسف گزینه خوبی برای شماست که دارای برگهای جذاب و دوست داشتنی است، یکی از گلهایی که شاید توی هر خونه ای پیدا بشه حسن یوسف هست یجورایی دیگه نوستالژی شده برای ما ایرانی ها، این گیاه در گونه های مختلف موجود هست و شما میتونید از همه گلفروشیا اونو تهیه کنید، الان هم که تنوع و رنگ بندی خیلی زیادی داره و از اون حالت تک رنگ قدیمی در اومده، این گیاه به سرما حساس هست اگه مناطق سردسیر زندگی میکنید پاییز و زمستان بالکن اصلا براش خوب نیست.

با فراهم کردن شرایط خوب براش گلهای آبی رنگ و زیبا میده که اگر جدا نکنید انرژی گیاه صرف تبدیل گل به بذر خواهد شد. در ادامه به تمام نکات و فوت و فن شرایط نگهداری و همچنن نیازهای این گیاه زیبا خواهیم پرداخت، و راز رشد انفجاری اون رو بهتون میگم فقط ابتدای کار یک نکته رو بگم و اونهم اینه که قاتل حسن یوسف شپشک آردآلو هست که همه رو دیونه میکنه پس با من همراه باشید تا در دنیای این گیاه زیبا قدم بزنیم.

بیاید با حسن یوسف بیشتر آشنا بشیم

نام علمی این گیاه Plectranthus scutellarioides (COLEUS BLUMEI) هست که از خانواده نعنایان به حساب می آید و بومی مناطق استوایی آفریقا، آسیا، استرالیا، شرق هند، مجمع الجزایر مالایی ، فیلیپین و جاوااین است. رنگ برگ های جذاب این گیاه آن را از سایر گیاهان آپارتمانی متمایز میکند و دارای ۱۵۰ گونه مختلف چند ساله و دائمی می باشد. برگ های آن به رنگ های محلوط سفید، سبز، قرمز، زرد و قهوه ای ظاهر میشود.

بنر گل من و تو

این گیاه با فراهم شدن شرایط مناسب شروع به گلدهی میکند که گلهای آن به شکل گلهای کوچک آبی رنگ می باشد که شما باید برای رشد بهتر گیاه خود آنها را از گیاه جدا کنید. این گیاه رارای واریته های مختلفی هست که در آنها اندازه برگ و رنگ بسیار متفاوت می باشد. به هیچ وجه در فصول سرد سال خارج از آپارتمان نگهداری نکنید چون باعث از بین رفتن گیاه شما خواهد شد.

نام های رایج حسن یوسفحسن یوسف ، Coleus , Solenostemon
نام علمیPlectranthus scutellarioides
PH مناسب خاکخاک کمی اسیدی تا خنثی (6.0 تا 7.0)
نور و خاک مناسبخاک سبک و غنی و نور فیلتر شده میخود
سمیتبرای انسان و حیوان سمی است
جدول مشخصات حسن یوسف
گیاه حسن یوسف در خانه
گیاه حسن یوسف در خانه

یک نکته که باید به اون توجه کنید:

گیاه حسن یوسف دارای رشد بسیار سریع می باشد که برگهای اون پشت سر هم رشد خواهند کرد و خوشه گل دهنده آن در محل مناسب به سرعت ظاهر مى شود که باید جوانه انتهاى این شاخه قطع شود؛ زیرا با قطع آن رشد شاخه هاى فرعى ایجاد مى شود و گلدان حسن یوسف پر شاخه و از نظر تعداد برگ ها، متراکم تر مى گردد. میتونید این گیاه و با رنگ های مختلف در یک باکس بکارید تا زیبایی اون دوچندان بشه

آیا حسن یوسف سمی است؟

این گیاه برای انسان و حیوان سمی است که در ادامه تک تک موارد رو بررسی میکنیم، ولی برای اینکه با گیاهان سمی آشنا بشید میتونید مطلب اون رو از سایت گل من و تو مطالعه کنید.

حسن یوسف برای انسان سمی است :

این گیاه برای انسان آنچنان سمی نیست و طبق تحقیقات انجام شده اگر شما پوست حساس داشته باشید و برگهای اون رو لمس کنید احتمال ایجاد حساسیت وجود داره برخی از گونه ها دری شیره خود عناصر سمی مانند دیترپن کولئونول دارند که اگر توسط کسانی که پوست حساس دارند لمس شود باعث ایجاد التهاب خواهد شد. همچنین بلعیده شدن آن توسط کودکان میتونه باعث ایجاد مشکلاتی در دستگاه گوارش و گلو آنها شود.

حسن یوسف برای گربه و سگ سمی است

همانطور که گفتیم برای انسان سمیت آنچنانی نداره ولی اگر حیوانات خانگی شما اون رو بخورند (بلعیده بشه)، شیره موجود در برگها و ساقه گیاه باعث اسهال، تهوع، افسردگی و یا از دست دادن اشتها در آنها می شود. حتما بعد از خورده شدن حیوانات خود را به دامپزشک ببرید.
پس تا اونجا که میتونید این گیاه رو از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگهداری کنید.

نیازهای حسن یوسف
نیازهای حسن یوسف

بهترین شرایط برای نگهداری حسن یوسف در خانه

حسن یوسف یک گیاه گرمسیری است که بومی نواحی همجوار با خط استوا میباشد. و در این مناطق اون رو مانند یک درختچه پرورش میدن، بطوری که یک ساقه چوبی وجود دارد که زیبایی گیاه رو چندبرابر میکنه اگر شما هم میخواهید که این گیاه رو چندساله پرورش بدید باید شرایط شبیه به مناطق بومی آن را فراهم کنید.

اگر بخواهیم نیازهای این گیاه زیبا رو به صورت خلاصه بگیم باید گفت که به نور نسبتا زیاد و فیلتر شده، خاک متوسط (نه سبک و نه سنگین) ولی غنی، آبیاری متوسط ، دمای معمول اتاق و کودهی در فصل رشد نیاز دارد ولی در ادامه به بررسی تمامی این نیازها خواهمی پرداخت.

حسن یوسف چقدر نور برای رشد نیاز داره؟

این گیاه به نور زیاد ولی فیلتر شده برای رشد و داشتن برگهای زیبا و پررنگ نیاز دارد، برگهای آن با بالا رفتن درصد دریافت نور تیره تر و زیبا خواهند شد پس با این حال بهترین مکان برای نگهداری این گیاه پشت پنجره جنوبی و با نور فیلتر شده می باشد (حداقل براش باید 7 الی 9 ساعت نور فیلتر شده فراهم کنید) راستی این گیاه تحمل نور مستقیم را دارد ولی به شرطی که به آرامی گیاه را به مکانی با نور مستقیم منتقل کنید و اگر این کار را به یکباره انجام دهید گیاه دچار شوک و سوختگی برگها خواهد شد.

اگر نور کافی ندارید یا فعلا اقدام به خرید حسن یوسف نکنید و یا از نور رشد مخصوص گیاهان آپارتمانی برای اون استفاده کنید. سعی کنید ظهر را برای آبیاری انتخاب نکنید و یا قطرات آب روی برگها نریزد چون باعث ایجاد لکه و سوختگی برگها خواهد شد.

میزان و نحوه درست آبیاری حسن یوسف چقدره؟

این گیاه به آبیاری نسبتا زیاد نیاز دارد و باید خاک گلدان همیشه مرطوب باشد ولی خاک باتلاقی را دوست ندارد پس اولا زهکشی گلدان را چک کنید تا آب در زیر گلدان جمع نشود و هنگام آبیاری آب اضافی از زیر گلدان خارج شود، زمانی که سطح خاک خشک شد (1 الی 2 سانتی متر) اقدام به آبیاری کنید فواصل آبیاری را در فصل تابستان خیلی نزدید کنید چون اگر به این گیاه در فصل تابستان آب کم برسد باعث بیحال شدن برگهای آن خواهد شد.

پس یکی از نشانه های زمان آبیاری بیحال شدن برگهای حسن یوسف است. یکی دیگه از نشانه های آبیاری کم قهوه ای شدن لبه برگهای گیاه حسن سویف است. توجه کنید که آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ساقه و زرد شدن برگها خواهد شد، همیشه در آبیاری تمامی گیاهان آپارتمانی دقت لازم را داشته باشید. سوارخ های کف گلدان و خارج شدن آب هم بعد از آبیاری نکته کلیدی است که از پوسیدگی ریشه و مرگ گیاه جلوگیری میکند.

توجه داشته باشید که، حسن یوسفی که در باغچه کاشته شده نیاز به آبیاری کمتری نسبت به گیاهی دارد که در گلدان کاشته شده است. در مطلبی جداگانه به بررسی نکات کلیدی برای آبیاری گیاهان آپارتمانی پرداختیم که مطالعه اون خالی از لطف نیست.

بیحال شدن برگهای حسن یوسف
بیحال شدن برگهای حسن یوسف

دمای مناسب برای گیاه حسن یوسف چقدر هست؟

طبق آنچه در بالا گفتیم این گیاه بومی مناطق گرمسیری هست و بهترین رشد خود رو در آب و هوایی گرمسیری انجام میده و میتونه به راحتی تا دمای 37 درجه سانتی گراد رو تحمل بکنه ولی باید میزان آبیاری با افزایش دما افزایش پیدا کنه، بهترین دما برای نگهداری این گیاه 18 الی 25 درجه سانتی گراد هست. حسن یوسف به دمای پایین بسیار حساس هست و در مناطق سردسیر حتما باید اون رو در فصول سرد سال به داخل خونه منتقل کنید.

میزان رطوبت مورد نیاز حسن یوسف چقدر است؟

این گیاه رطوبت را دوست دارد و رطوبت ۵۰ الی ۷۰ درصدی را می پسندد برای تامین این رطوبت میتوانید از ساخت جزیره برای گلدان، اسپری آب روی برگهای (از آب جوشیده شده سرد استفاده کرده و غبارپاشی رو هیچ وقت ظهر انجام ندید) و یا از دستگاه رطوبت ساز استفاده کنید. میتونید کنار گیاه یک تشت آب قرار بدید و یا حسن یوسف رو در وسط بقیه گیاهان قرار بدید تا رطوبت مورد نظر خودش رو به دست بیاره

بهترین خاک برای حسن یوسف چیست؟

گیاه حسن یوسف به خاک غنی با مرطوب بالا و pH کمی اسیدی تا خنثی از 6.0 تا 7.0 نیاز داره تا گیاه رشد خوبی داشته باشه بهترین خاک برای رشد و کاشت حسن یوسف ترکیبی از خاک باغچه + ماسه +خاک برگ می باشد که به درصد مساوی از هر کدام باید مخلوط شود. میتونید از خاک های آماده موجود در بازار برای این گیاه استفاده کنید، حتما بعد از خرید یا کاشت گیاه در خاک اون رو با ضدعفونی کننده خاک ضدعفونی کنید، روش های ضدعفونی کردن خاک گلدان رو هم در مطلبی جداگانه گفتیم که مطالعه کنید.

شرایط کوددهی و تغذیه گل حسن یوسف

اگر بتونید از خاک غنی که دارای کمپوست هست استفاده کنید برای مدتی نیاز به تغذیه و کوددهی ندارید ولی در غیر این صورت بهاره در فصول رشد گیاه که از ابتدای بهار شروع و تا اواخر تابستان ادامه دارد هر دو الی سه هفته یکبار گیاه رو با استفاده از کودهای مختلف مانند 202020 (برای زیباتر شدن برگها از سه بیست استفاده کنید.) یا 121236 تغذیه کنید، بهتره هر سه ماه یکبار با استفاده از هیومیک اسید گیاه رو تقویت کنید. برای خرید کود و سهم های معتبر و تضمین شده میتونید به فروشگاه گل من و تو مراجعه کنید.

آیا حسن یوسف نیاز به هرس دارد؟

این گیاه رشد خوبی داره و برای حفظ زیبایی میتونید برگها و ساقه های اضافی پایین رو هرس کنید تا گیاه بتونه رشد خوبی داشته باشه، حتما برگهای اضافی، زرد و قهوه ای شده رو از گیاه جدا کنید تا انرژی گیاه صرف برگهای جوان شود.

زمان و نحوه تعویض گلدان حسن یوسف

شاید این سوال برای شما پیش امده باشه که هر چند وقت یکبار باید گلدان حسن یوسف رو تعویض کنیم؟ تعویض گلدان اصولا هر دو سال یکبار انجام میشه ولی کاملا به این بستگی داره که شما از گیاه به چه شکلی نگهداری کرده باشید؟ هر وقت رشد ریشه کامل بشه و گلدان مملو از ریشه باشه و رشد گیاه در این زمان متوقف شده باشه یا ریشه ها از زیر گلدان خارج شده باشند زمان تعویض گلدان حسن یوسف است.

همیشه گلدانی برای این گیاه انتخاب کنی که فقط یک سایز از گلدان قبلی بزرگتر باشه تا توقف رشد گیاه بخاطر افزایش ریشه در گلدان جدید خیلی طولانی نباشه، حتما کف گلدان جدید رو سوراخ کنید و برای بالا بردن زهکشی بعد از سوراخ کردن کف گلدان رو با سنگریزه پر کنید.

برای تعویض گلدان ابتدا گیاه رو آبیاری کنید و سپس اطراف گلدان رو با دست فشار بدید و سپس گیاه رو به آرامی از گلدان خارج کنید، مراقب باشید که در زمان جابجایی به ریشه های گیاه آسیب وارد نشه و بعد از قرار دادن در گلدان جدید اطراف ریشه رو با خاک سبک پر کنید و بعد آبیاری کنید و در محلی با نور فیلتر شده قرار بدید.

گلدهی حسن یوسف و قطع آن
گلدهی حسن یوسف و قطع آن

گلهای حسن یوسف را چیکار کنیم؟

همانطور کع گفتم با فراهم کردن شرایط خوب این گیاه در تمام فصول میتونه گل بده گلهایی به رنگ آبی که جذابیت اونها نسبت به برگها بسیار پایین است و اگر اونها رو نچینید انرژی گیاه صرف تبدیل گلها به بذر خواهد شد و گیاه از پایین شروع به خشک کردن برگها میکند. یا باید با کود پتاس بالا مدام تغذیه کنید و یا گلهای اون رو بچینید. پیشنهاد من چیدن برگها هست.

جالب است بدانید : حسن یوسف رو میشه در آب نگهداری کرد، یک مطلب کامل برای معرفی گیاهانی که در آب نگهداری میشوند در سایت هست که میتونید مطالعه کنید.

نحوه قلمه زدن و تکثیر حسن یوسف

شما میتوانید گیاه حسن یوسف را به راحتی و با روش قلمه زدن و کاشت بذر تکثیر کنید که ما در مطلبی جداگانه نحوه قلمه زدن و ریشه دار کردن حسن یوسف را آموزش داده ایم ولی اگر بخواهم به شکل خلاصه براتون توضیح بدیم به این شکل هست که :گیاه حسن یوسف با دو روش قلم‌زدن مستقیم و ریشه‌دهی در آب، تکثیر میکنند. از اواسط تابستان تا اواخر پاییز قلمه‌های انتهایی ساقه را به اندازه ۵ تا ۸ سانتیمتر از گیاه برش بزنید سعی کنید آسیبی به قلمه ها هنگام برش وارد نشود.

سپس میتوانید قلمه های حاصل را در پودر هورمون ریشه‌زایی فرو کنید تا درصد موفقیت بالا رود ولی این کار واجب نیست. سپس قلمه‌ها را در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر، که حاوی خاک کمپوست می باشد قرار دهید و در دمای ۱۸ تا ۲۰ درجه سانتیگراد و نور مناسب نگاه دارید.مراقب باشید که به هیچ وجه گلدان خشک نشود و همیشه رطوبت نسبی داشته باشد.

قلمه‌ها بعد از ۱۰ تا ۱۴ روز از تابش مستقیم خورشید قرار دهید. زمانی که قلمه‌ها ریشه داد آنها را بیرون آورده و در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر حاوی کمپوست با پایه پیت قرا دهید. باید دقت کنید که ریشه‌ها شکسته یا کنده نشود.

تکثیر حسن یوسف با استفاده از بذر

یکی دیگه از روش های تکثیر و پرورش حسن یوسف کاشت بذر های اون هست که کار بسیار زمانبری می باشد ولی خب برخی گونه های خاص با اصلاح ژنتیک به وجود اومدن که میتونید بذرهای اونها رو در خانه بکارید، برای کاشت بذر یک سینی کاشت نشا آماده کنید و با خاک خانه های اون رو پر کنید و سپس بذرها رو داخل هر خانه قرار بدید و سپس با استفاده از خاک سبک روی بذرها رو بپوشانید و با استفاده از آب پاش سنی را آبیاری کنید و سپس اگر میتونید سینی را کاور کنید و در محلی با نور خوب و دمای 21 الی 25 درجه سانتی گراد قرار بدید تا بذرها جوانه بزند، بعد از جوانه زدن کاور را بردارید و هر زمان خاک خشک شد بهش آب بدید. بذرهای حدودا بعد از 2 هفته جوانه خواهند زد. در مطلبی جداگانه نحوه کاشت بذر حسن یوسف رو آموزش دادم که میتونید مطالعه کنید.

انواع گل حسن یوسف
انواع گل حسن یوسف

انواع گونه های حسن یوسف

ده ها گونه حسن یوسف با رنگ ها، بافت برگ و الگوهای مختلف در بازار ایران موجود است. هر ساله با پیوند و تغییر ژنتیک در این گیاه گونه های جدید و زیبا تولید میشود، در مطلبی جداگانه تمامی گونه های این گیاه رو معرفی کردم، ولی برخی گونه ها در بین کسانی که گل و گیاه دارند طرفداران زیادی دارندکه در ادامه برخی از گونه های رایج رو برای شما معرفی کردیم :

  • سری جادوگر (Wizard series) : این سری دارای گیاهان کوچک به اندازه 30 الی 35 سانتی متر است که رنگ های اون همانند نمونه های قدیمی است.
  • سری کنگ (Kong series) : این گونه از حسن یوسف دارای برگ های بزرگ به اندازه 15 سانتی متر و ارتفاع 70 سانتی متر می باشد که به شدت نور زیاد و شدید میتونه اون رو از بین ببره
  • سری اژدهای سیاه (Black Dragon): این گونه غیرمعمول دارای برگ های بورگوندی عمیق با لبه های ژولیده است. قد آنها به 45 سانتی متر می رسد.
  • سری Premium Sun: این سری رو به گونه ای تغییر ژنتیک دادند که میتونند به خوبی نور مستقیم خورشید رو تحمل کنند و برای باغچه ها بسیار مناسب است.
  • سری Fairway: اینها گونه های از حسن یوسف پا کوتاه یا همون حسن یوسف مینیاتوری هستند که تنها 15 الی 25 سانتی متر قد دارند و میشه در طرح ها و رنگ های مختلف برگ اونها رو خریداری کرد.

مشکلات و بیماری های حسن یوسف

گیاه حسن یوسف یک قاتل خصوصی دارد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت ولی برخی مشکلات در نگهداری به وجود می آید که سعی کردیم مهمترین آنها را با راه حل برای شما بیان کنیم. یک مطلب کامل درخصوص مشکلات و بیماری حسن یوسف در سایت هست که میتونید مطالعه کنید. راستی کی دیگر از مکشلات حسن یوسف پژمرده شدن برگ های هست که ذر مطلب علت پژمرده شدن برگ حسن یوسف این مورد رو بررسی کردیم.

قاتل گیاه حسن یوسف شپشک آرد آلو

شپشک آردآلو یکی از رایج ترین آفتهای حسن یوسف است که اکثر شما هم با این موجود سرو کار داشتید ، شپشک به هر محلی که بتواند حمله میکند و از شیره ی گیاهی در محل اتصال برگ با ساقه تغذیه می کند، لذا همیشه شپشک های سر سخت را در اطراف محل اتصال برگها به ساقه ها در گیاهان زینتی مشاهده میکنید. در ضمن این آفت پنبه ای شکل، ضمن تغذیه از شیره گیاه با ترشحاتی سفید رنگ، خودش را در برابر سموم محافظت میکند. توصیه کارشناسان گیاه شناسی عدم استفاده از سم علی الخصوص برای گیاهان زینتی داخل منازل است.

چراکه سموم علاوه بر آلودگی، آفات را مقاوم تر و سر سخت تر از قبل می کنند بنابراین هم اکنون دست به کار شوید و با یک گوش پاکن آغشته به محلول آب و صابون محلهای سفید رنگ را پاک کنید. میتوانید با یک اسپری آب پاش و مخلوط آب و روغن ولک این کار را انجام دهید. مطمئن باشید اگر آفت در مراحل اولیه خودش باشد شما بخوبی آن را کنترل نموده اید. اما اگر آفت به کلیه ساقه ها و برگها سرایت کرده باشد تنها راه قطع ساقه های آلوده و قلمه زنی از بخشهای سالم است.

نکته دیگر آنکه اگر اصرار بر استفاده از سموم دارید میتوانید از سم دیازینون با نسبتهایی که بر روی آن توصیه شده است و یا سم مالاتیون ( ۲ سی سی در ۱ لیتر آب ) استفاده کنید. شپشکها حشراتی سرسخت هستند پس برای مبارزه با آنها صبور باشید و اول از همه به سراغ استفاده از سموم نروید.

حتما مطالعه کنید : شپشک آرد آلود چیست و چطور این آفت رو درمان کنیم؟

شپشک آرد آلود
شپشک آرد آلود

علت زرد و قهوه ای شدن برگ حسن یوسف چیست؟

عوامل فیزیک مثل مالش به دست یا در معرض رفت و آمد بودن، یا حمله آفاتی مانند حلزونها و لاروهای پروانه‌ها و سوسکها و … میتوانند از عوامل سوزاخ شدن برگ ها و قهوه ای شدن برگها و ریزش اونها باشه.

زرد شدن برگها علل متعددی میتواند داشته باشد.ابیاری بیش از حد.نامناسب بودن وضعیت زهکش وجمع شدن اب در زیر گلدانی،وضعیت نامناسب خاک وعدم تغذیه گیاه،ابیاری با اب حاوی کلر وفلوراید،وجود افت و…شما باید علت را بیابید.با انگشت خاک را چک کنید در صورتی که خاک به دست شما نچسبد شروع به آب دادن کنید.در هر نوبت ابدهی گیاه را سیراب کنید. مقداری به گیاه اب بدهید که تمام خاک را در بربگیرد و فقط مقدار اندکی از سوراخهای انتهایی گلدان خارج گردد(این مقدار را با تجربه میتوانید به دست اورید.

دلیل وجود نقاط سوخته روی برگ‌های حسن یوسف چیست؟

یا گیاه دچار بیماری قارچی شده است و شما باید از قارچ کش استفاده کنید. و یا شما غبارپاشی رو زمانی انجام دادید که نور زیاد و شدید (نور مستقیم خورشید) روی برگها افتاده بوده

علت سوختگی برگ حسن یوسف چیست؟

سوخته شدن نوک برگها معمولا در اثر کمبود رطوبت هوا. کمبود آبیاری، نور و گرمای زیاد وگاها وجود افت و بیماری اتفاق می‌افته. اگر حاشیه‌ها برگ حسن یوسف زرد و قهوه‌ای رنگ شده‌اند عولامل زیادی مانند افراط و تفریط (بیش بود و کمبود) در آبیاری زیاد و یا کم بودن نور عامل آن هستند. به هیچ وجه گیاه رو در معرض نور مستقیم قرار ندید و با بالا برفتن دما میزان آبیاری و رطوبت هوا رو افزایش بدید.

برگ های زیبا حسن یوسف
برگ های زیبا حسن یوسف

علت پوسیدگی ساقه و ریشه حسن یوسف چست؟

این مشکل نشون میده که گلدان شما زهکشی خوبی نداشته و یا میزان آبیاری زیاد بوده که باید تعداد دفعات آبیاری رو کاهش بدید. برای رفع مشکل هم اگر میزان پوسیدگی ریشه کم هست گیاه رو با قارچ کش آبیاری کنید و بعد از آن خاک رو چک کنید که تا عمق 2 الی 3 سانتی متری خشک بشه و بعد اقدام به آبیاری مجددکنید. اگر میزان آسیب خیلی زیاد هست و ساقه گیاه رو هم درگیر کرده از گیاه قلمه بزنید، به این نحوه که بالا تر از قسمت چوسیده رو برش بزنید و با استفاده از قارچ کش ساقه رو قارچ کشی کنیدو همانند آنچه در بخش قلمه زدن گفتیم گیاه رو تکثیر کنید.

دلیل سیاه شدن ساقه حسن یوسف چیه؟

این مشکل نشون میده میزان آبیاری زیاد بوده و ریشه گیاه شما در حال پوسیدن هست و باید سریعا از گیاه قلمه تهیه کنید.

علت ضعیف شدن ساقه و کم رنگ شدن برگهای حسن یوسف

اگر گلدان حسن یوسف ساقه هایی ضعیف با برگ های کمرنگ و اویزان و کوچک داشته باشد میتواند علت آن نور کم ،آبیاری زیاد و کمبود مواد غذایی باشد ،شما باید گلدان را در نور گیر ترین قسمت منزل قرار دهید ،یک یا دو ساعت در روز نیز نور مستقیم به گیاه برسد تا برگ ها خوش رنگ تر شوند البته اگر قبلا در شرایط نوری کمتری بوده باید به تدریج نور را افزایش دهید تا برگ ها آفتاب سوخته نشوند.

در فاصله دو آبیاری نیز سطح خاک باید رطوبت کمی داشته باشد قبل از آبیاری با انگش خاک را لمس کنید اگر رطوبت کمی حس کردید و خاک به دست شما نمی چسبید یعنی زمان آبیاری فرا رسیده .تا بهار هر یک ماه یکبار با کود کامل مخصوص گیاهان آپارتمانی گیاهتان را تقویت کنید در بهار خاک را عوض کنید ،ساقه های گیاه که بیش از اندازه رشد کرده اند را هرس و در کنار گیاه اصلی بکارید تا پرپشت تر شود و هر دو تاسه هفته یکبار نیز با کود تقویتش کنید .

اصولاً نور مستقیم آفتاب برای گیاهان آپارتمانی، مخصوصاً برگ‌های تازه جوانه‌زده مضر است و نباید نور آفتاب مستقیماً از پشت شیشه پنجره به آنها بتاید. بهتر است نور از پرده کرکره ای نیمه‌ باز و یا پرده توری عبور نموده و به اصطلاح فیلتر شده باشد. نور مستقیم تند نیز باعث پژمردگی و تجزیه رنگ برگها در گونه های زینتی می گردد.که حسن یوسف نیز جزو این گونه از گیاهان می باشد.

کم رنگ شدن برگ حسن یوسف
کم رنگ شدن برگ حسن یوسف

علت وجود سفیدک کرکی و رفع مشکل

این بیماری بیشتر وثتی پیش میاد که شما گیاه رو در باغچه کاشته باشید، ولی در خیلی از گلخانه ها بخاطر کمبود تهویه این مشکل برای آنها هم پیش میاد، این مشکل زمانی پیش میاد که رطوبت محل نگهداری گیاه بالا باشه و گیاه تهویه خوبی هم نداشته باشه، سفیدک کرکی یک بیماری قارچی است که توسط اسپورهای هوابرد ایجاد می‌شود. نشانه هایی که نشون میده گیاه دچار سفیدک کرکی شده : ظاهر شدن نقاط و لکه‌های ریز بر روی برگ‌ها یا تغییر شکل ساقه، و در موارد حاد ریزش برگ‌ها هستند. برای رفع این مشکل هم از روش خانگی مانند روغن نیم میتوانید استفاده کنید و هم میتویند از قارچ کش های موجود در بازار مانند کاربندازیم و یا مانکوزب استفاده کنید.

رنگی شدن حسن یوسف (از بین رفتن و تغییر رنگ)

یکی از سوالات رایج و پر تکرار در خصوص حسن یوسف این هست که بعد از خرید و انتقال به خونه رنگ گیاه تغییر میکنه، علت این مورد چیه؟ اگر بعد از انتقال گیاه به خونه نور کافی براش فراهم نکنید و یا تغذیه درستی انجام نشه شاهد تغییر رنگ گیاه خواهید بود و کم کم گیاه رنگ قبلی خودش رو از دست میده و کم رنگ میشه و قسمت های رنگی حسن یوسف از بین خواهد رفت، پس حتما گیاه رو به محلی با نور زیاد منتقل کنید. در نور کم گیاه رنگدانه های خودش رو از دست می دهد در ضمن اگر نور زیاد باشه دچار سوختگی برگ شده و شادابی قبل رو نخواهد داشت.

جمع بندی شرایط نگهداری حسن یوسف در خانه

همانطور که گفتیم یکی از گیاهان آپارتمانی که میشه گونه های مختلف اون رو توی خونه اکثر ما ایرانی ها پیدا کرد حسن یوسف هست، بهتره براش مکانی با تهیه خوب فراهم کنید تا دچار بیماری هایی چون شپشک آرد آلود نشه، براش نور خوب و فیلتر شده فراهم کنید، هر وقت خاکش تا عمق 2 الی 3 سانتی متری خشک شد بهش آب بدید، اگر آبیاری کم باشه برگ ها بیحال میشن، رطوبت معمول اتاق براش خوبه و آبیاری زیاد باعث زرد شدن و پوسیدگی ریشه خواهد شد.

شما چه تجربه ای در نگهداری حسن یوسف دارید؟ حتما نظر و سوال خودتون رو در بخش دیدگاه بنویسید تا همکاران من در سریعترین زمان پاسخ پرسش های شما رو بدن