{گل شمعدانی} معرفی نحوه نگهداری شمعدانی + راز رشد انفجاری و نماد های آن

برای داشتن یک شمعدانی فوق العاده جذاب چه شرایط نگهداری باید براش فراهم کنیم که شاهد گلدهی اون باشیم؟ ادامه مطلب رو حتما بخونید...

شرایط درست نگهداری شمعدانی در خانه
شرایط درست نگهداری شمعدانی در خانه

معرفی و شرایط نگهداری شمعدانی در خانه : وقتی حرف از گل شمعدانی میشه یاد خونه مادر بزرگ میوفتیم گلی که همیشه دور حوض خونه های مادر بزرگ یا پشت پنجرشون با اون گلدان سفالی قرار داشت میوفتیم. و شاید تو اکثر خونه ها باشه و یجورایی با ما ایرانی ها و فرهنگمون عجین شده. ولی برای نگهداری گل شمعدانی باید نکاتی رو رعایت کنیم که به مشکل برای نگهداریش نخوریم. در ادامه ما به شما نحوه آبیاری، رطوبت، گلدهی، تکثیر و هر آنچه برای نگهداری از این گیاه لازم باشه میگیم و برخی بیماری های اون رو ذکر میکنیم.

کلمه شمعدانی از کلمه یونانی “geranos” گرفته شده که به معنای جرثقیله، شاید با خودتون بگید چطور یک اسم یک گل دوست داشتنی رو از چرثقیل برداشتن اما در واقع، در یونان باستان اعتقاد بر این بوده  که این گل شبیه به قبض جرثقیل هستش ، بنابراین به این اسم رسیدن، همراه من باشید تا بهتون چندتا واقعییت و شرایط نگهداری جالب از این گیاه رو بهتون بگم.

گل شمعدانی از کجا اومده؟

نام علمی این گیاه Pelargonium و از خانواده Geraniaceae به حساب میاد. و همه گونه های اون بومی آفریقا هستن. گونه و دورگه هایی از این گیاه برای نگهداری در آپارتمان ها آدابته شدن و ارتفاع اونها در خارج از آپارتمان (طبیعت) به 1 الی 2 متر هم میرسه و گیاهی چند ساله ست. این گیاه ممکنه پر پشت و یا کم پر پشت از لحاظ گل باشه و این موضوع به گونه و نژاد این گیاه بستگی داره.
گل شمعدانی برگهای بزرگ و پهن کنگره ای داره و میتونید به صورت تک رنگ و دور نگ (ابلق) در گل فروشی ها پیدا کنید، گل ها بزرگ و به رنگ سفید، قرمز و بنفش و به شکل گل آذین چتر ساده روی ساقه این گیاه میتونید ببینید.

بنر گل من و تو
نام رایجشمعدانی ، شمعدونی، گل شمعدانی
نام علمیGeranium و Pelargonium
PH خاک خاک کمی اسیدی دوست داره
نور مورد نیازنور زیاد ولی فیلتر شده میخواد
سمیت برای کودکان و حیوانات خانگی سمیت خفیف داره
نوع آپارتمانی و بیرونی
جدول مشخصات گل شمعدانی
نگهداری شمعدانی
نگهداری شمعدانی

میدونید گل شمعدانی نماد چیه؟

همه ی کسایی که عاشق گل و گیاه هستن میدونن که هر گل یک معنای خاص داره که بی مربوط به رنگ اون نیست . یعنی اون رنگ که اون گل از اون پدید میاد یک معنای خاص داره که بشر همیشه به دنبال معنی پنهان اون بوده . 
معانی زیادی در مورد گل شمعدانی وجود داره که ممکنه با هم متناقض باشن اون هم بدلیل رنگ های مختلف این گل هست.  رایج ترین معانی گل شمعدانی رو بهتون در ادامه خواهم گفت اما بدونید که بیشتر معانی اون مثبت هستن. یکی از معانی این گل حماقت هستش . همیشه کسایی هستن که رفتار احمقانه ای از خودشون نشون بدن
دومین معنا نبوغه و اگه کمی به گذشته نگاه کنیم میتونیم متوجه بشیم که این گل به معنای مالیخولیا و غم هم میتونه باشه ( حتی بخشی از مراسم خاکسپاری و قبرستون از این گل میزارن)
این گل میتونه نماد انتظار و ملاقات غیرمنتظره هم باشه . برای یه ملاقات یهویی میتونه هدیه ی خاصی باشه 🙂 نماد مهربانی دوستی و محبت و عشق هم هستش . نماد گل شمعدانی بی ربط به رنگ اون نیست !

برای هدیه دادن چه رنگ گل شمعدانی بخرم؟

گفتیم نماد های گل ها تا حدود زیادی مربوط به رنگ اون گل هستن . مثلا گل شمعدانی با رنگ سفید نماد معصومیت و پاکی و علاقه معنویه . اگر شخصی برای شما خاص هست میتونید شمعدانی با گل سفید به او هدیه بدید . 
بعضی ها هم میگن شمعدانی با گل سفید دافع مار هاست. همونطور که میدونید گل های قرمز نماد احساسات عاشقانه هستن پس شمعدانی با  گل های قرمز میتونه نماد شور و عشق باشه و یک هدیه ی خوب برای معشوقه شما .
شمعدانی با گل های صورتی هم میتونه نماد عشق باشه از سالیان دور افسانه ای وجود داره که میگن این گل برای درست کردن معجون عشق استفاده میشده . 
و در آخر رنگ بنفش که نماد سلطنت و نجابته . موقعیت های خوبی برای هدیه دادن این گل وجود داره مثلا هدیه ی جشن بازنشستگی یک خانم معلم هنر .
نگهداری گل شمعدانی در خانه برای خیلی از مردم با تصور اینکه این گل نور زیادی میخواد سخته اما بدونید که نگهداری این گل در خانه ارتشعات مثبتی رو براتون ایجاد میکنه

گلدهی شمعدانی در خانه
گلدهی شمعدانی در خانه

راز رشد انفجاری گل شمعدانی :

شمعدانی گیاهی پر توقع نیست و شما میتونید با رعایت نکات خیلی ریز زیر یک شمعدانی سرحال و شاداب داشته باشید پس حتما نیازهای نگهداری گل شمعدانی را مطالعه کنید.

چه خاکی رو برای گلدون شمعدانی انتخاب کنم؟

اگر میخواید یک شمعدانی خوب داشته باشید اولین نکته انتخاب خاک مناسب برای این گیاه هست شما برعکس خیلی از گیاهان باید خاک نسبتا سنگین برای این گیاه انتخاب کنید، میتونید از خاک های آماده موجود در بازار که با برند معتبر فروخته میشن هم استفاده کنید، حتما از فروشگاه معتبر خرید کنید و یا بعد از استفاده خاک رو با قارچ کش ضدعفونی کنید. روش های ضدعفونی کردن خاک گلدان رو در مطلبی جداگانه گفتیم که حتما مطالعه کنید. اگر میخواهید که یک ترکیب عالی در خانه درست کنید کافیه مقداری خاک باغچه ر با کوکوپیت، پرلیت و پیت ماس ترکیب کنید هرچند ترکیب های دیگه هم میشه استفاده کرده که باید زهکشی خوبی داشته باشهف این خاک میتونه دو قسمت خاک برگ، چهار قسمت خاک باغچه ، دو قسمت کود گاوی پوسیده و دو قسمت شن انتخاب بشه استفاده از کود حیوانی پوسیده زمانی خوبه که شما گیاه رو خارج از خانه میخواهید نگهداری کنید، در غیر این صورت به هیچ وجه از اون استفاده نکنید. از ذغال نارس، کمپوست یا پرلیت استفاده کنید. کود و ورمیکولیت توصیه نمیشه.

چه نوری مناسب شمعدانیه؟

برای نگهداری گل شمعدانی نیاز به یک نور معمولی و مستقیم آفتاب دارید و این باعث میشه که گلدهی گیاه بهتر باشه (گلدهی شمعدانی در مطلب دیگه کامل توضیح داده شده) ، ولی توجه داشته باشید که آفتاب شدید برای این گیاه کاملا مضر هست (اگر از اول بهار در معرض آفتاب مستقیم نبوده باشه) و در تابستان سعی کنید گیاه را به محیطی که کمی سایه باشه انتقال بدید. ولی خب الان برخی گونه های تولید شده که در زمستان هم به گل میشینه.

پس حداقل روزانه بین 6 الی 9 ساعت براش نور فیلتر شده فراهم کنید، هر جای خونه که بیشترین نور دریافتی رو داره باید شمعدانی اونجا قرار داده بشه، ولی میتونید از نور مصنوعی هم برای نگهداری گیاه شمعدانی استفاده کنید.در صورتی که گل شمعدانیمون توی نور کم باشه گلبرگ های اون کمرنگ میشه و در طی زمان گلهای اون میریزه و رشد گیاه تا حد قابل توجهی کاهش پیدا میکنه

یکی از جاهایی که خیلی میگن شمعدانی رو قرار بدید پشت پنحره ای است که با پرده یا شیشه مات فیلتر شده باشه و یا جایی از بالکن حداقل تایم 1 الی 4 بعداظهر سایه باشه و افتاب مستقیم به گیاه نخوره هست.

آبیاری گل شمعدانی
آبیاری گل شمعدانی

در هفته چند بار به گل شمعدونیم آب بدم؟

در نگهداری گل شمعدانی نیاز به آبیاری زیاد نیست و شمعدانی محیط خشک را میپسنده و حتما بین دو آبیاری خاک گیاه تا نهایتا عمق 4 سانتی متر باید خشک بشه. گونه هایی وجود داره که نیاز به خزان دارن پس به یاد داشته باشید که در این مدت گیاه خودتون رو نباید آبیاری کنید.
توجه داشته باشید که آبیاری کم گیاه باعث چروک و بیحال شدن برگها خواهد شد و همین روند و وارد شدن شوک به گیاه باعث توقف گلدهی خواهد شد، پس همیشه خاک شمعدانی رو بررسی کنید و هر زمان که به اندازه 3 الی 4 سانتی متر خشک شد زمان آبیاری شده است.
ولی همانطور که میدونید بر عکس شمعدانی معمولی، شمعدانی پیچ و شمعدانی عطری آبیاری زیادی داره و خاک اونها باید همیشه مرطوب باشه (البته خیس نباید بمونه). ph مناسب برای نگهداری گل شمعدانی ۶ -۶/۵ است.برای شمعدانی پیچ “پی هاچ” باید کمتر از ۳/۵ باشد.یک خاک خوب باغی،برای اون مناسبه .خاک گلدان اون باید زه کشی کافی داشته باشه و امیخته ای از سه قسمت خاک لوم، یک قسمت کود دامی و یک قسمت ماسه براش مناسبه .یادتون نره گل شمعدانی از خیس بودن متنفره.

گل شمعدانی رو تو چه دمایی نگهداری کنیم ؟

شمعدانی معمولی در گستره دمایی وسیعی میتونه رشد کنه و گل بده. در گیاهان به دست اومده از قلمه،دمای شبانه ۲۱ درجه سانتی گراد بهتر از دمای ۱۵ یا ۱۰ درجه گلدهی را سریعتر میکنه . توی شمعدانی های بذری،افزایش دما از ۱۰ تا ۲۴،سرعت رشد و گلدهی را بالا میبره .البته تو بعضی منابع بیان شده که دماهای پائین برای گلدهی  P.domesticum لازمه و گل انگیزی فقط در دمای کمتر از ۱۷ درجه رخ میده .شمعدانی عطری در دمای ۵ تا ۱۰ درجه بیشترین رشد و نمو رو از خودش نشون میده. توجه کنید که با بالا رفتن دمای محیط باید میزان آبیاری و رطوبت محیط هم افزایش پیدا کند، در غیر این صورت شاهد سوختگی در برگها خواهید بود.

شمعدانی در محیط داخلی منزل نیز به خوبی رشد و نمو میکنه، تهویه هوای اتاق ها، عامل مهمی در زمینه نگهداری شمعدانی هستش . به طور کلی،شمعدانی گیاهی ویژه اب و هوای متعادل و کمی مرطوب سواحل دریاست.گاهی در باغ ها شمعدانی بلند و قوی میشه ولی در شرایط گلخانه های گرم و خشک و یا سرد و بی نور،چنین رشدی امکان پذیر نیست.در شرایط محیطی سرد و خشک،برگ های مسن شمعدانی قرمز رنگ میشن .چرخه پژمردگی و احیاء باعث میشه گل شمعدانی ضعیف رشد کنه و برگ ها و گل ها بریزن .

شمعدانی برای رشد چقدر رطوبت نیاز داره؟

میدونید چرا قدیم ها این گیاه رو دور حوض خونه ها قرار میدادند؟ این بخاطر تامین رطوبت بوده وقتی گیاه رو در معرض نور مستقیم قرار میدید میزان نیاز اون به رطوبت بالا میره در غیر این صورت باید شاهد برگهای قهوه ای و سوخته اون باشید، حداقل رطوبت که میتونه تحمل بکنه بین 40 تا 60 درصد هست. میتونید با ساخت جزیره یا غبارپاشی رطوبت مورد نیاز گیاه رو فراهم کنید.

نیازها و نگهداری گل شمعدانی
نیازها و نگهداری گل شمعدانی

به گل شمعدانیم کود بدم؟

برای نگهداری گل شمعدانی حتما از کود استفاده کنید و گیاه خودتون رو در فصل های گرم سال تغذیه کنید ولی در زمستان سعی کنید به گیاهتون کود ندین. میتونید برای تعذیه گیاه از کود کامل ماهی یکبار استفاده کنید. توجه داشته باشید کود و آبیاری بیش از حد، باعث رشد رویشی(علفی) زیاد و کاهش تعداد گل میشه .از کود های سبک استفاده کنید . 2 قاشق غذاخوری از کود 20-20-20 محلول در آب رو با 1 گالن آب مخلوط کنید. این محلول را هر سه هفته یکبار در طول فصل رشد (بجز زمستان) روی خاک گلدان بریزید.

اگر گیاه شما گل نمیده و یا بعد از گلدهی گلها خشک میشه نشون میده که خاک گیاه فقیر است که میتونید برای رفع مشکل از کود 121236 استفاده کنید.

گل شمعدانی و دفع حشرات :

شمعدانی ها به عنوان یک گیاه مفید که دافع حشرات و آفات هستن در کنار گل های دیگه مثل رز نگهداری میشن اونهارو میشه با گیاه های دیگه ای مثل ذرت، انگور و کلم که همیشه در معرض آفات هستن نگهداری و پرورش داد

آیا گل شمعدانی سمی است؟

این گیاع همانطور که گفتم میتونه برخی از حشرات رو از خونه شما دور کنه ولی میتونه برای کودکان و حیوانات خانگی شما هم کمی خطرناک باشه، بلعیده شدن برگهای این گیاه باعث ایجاد سوء هاضمه و استفراغ خواهد شد، پس سعی کنید جایی از خونه قرار بدید که دور از دسترس کودکان دلبندتان باشه

هرس کردن گل شمعدانی یک راه خوب برای تحریک رشد گل :

شمعدانی هایی که تو فضای باز کاشته میشن نیازی به هرس ندارن، اما هرس کردن منظم می تونه  به جلوگیری از بیماری و افزایش رشد گیاه کمک کنه به سادگی کل ساقه گل را پس از رشد گلها و برگ های خشک رو از گیاه جدا کنید. به طور مرتب با چاقوی تیز یا قیچی باغبانی روی نقاط رشد به منظور تشویق شاخه ها هرس کنید. همیشه گیاه رو بررسی کنید و برگهای زرد و پژمرده رو از گیاه جدا کنید، در ضمن بعد از تموم شدن گلهی میتونید کل گیاه رو هرس کنید تا ریهش کمی استراحت بکنه و بعد مجدد شروع به رشد بکنه، توجه داشته باشید که ساقه های هرس شده رو میتونید مجدد در خاک گلدان یا آب ریشه دار کنید.

تکثیر شمعدانی
تکثیر شمعدانی

راحتترین و سریعترین روش تکثیر گل شمعدانی :

برای تکثیر شمعدانی میتویند از روش های مختلفی استفاده کنید ولی روش قلمه زدن معمول ترین و رایج ترین روش تکثیره. شمعدانی با قلمه ساقه که از اول تابستان تا اواسط پائیز اگر گیاه گرفته میشه،توجه داشته باشید که قلمه ها را باید از شاخه های جدید بگیرید، قلمه باید درست از زیر یک گره قطع بشه. قلمه باید ساده و به طول ۸-۱۲ سانتی متر و دست کم دارای ۳-۴ گره باشد. برگ های پائینی قلمه و نیز کل باید حذف بشوند. قلمه ها را در ماسه و در محیط گرم گلخانه کشت کنید. در روزهای اول، به قلمه ها سایه داده میشود ولی پس آنکه خطر پژمردگی رفع شد، به تدریج به آنها نور کافی میدهند.
اگه میخواین قلمه زدن گل شمعدانی رو کاملتر یاد بگیر این مطلب رو بخونید .

هر فصلی میتونید عمل تکثیر و قلمه زدن رو انجام بدید ولی بهترین زمان برای موفقیت میتونه اوایل بهار باشه، قلمه ها رو میشه در آب، خاک، پرلیت ریشه دار کرد، اگر تازه کار هستید بعد از برش قلمه اون ها رو به مدت 24 ساعت در محیطی با دمای معمول و نور متوسط قرار بدید تا محل برش پینه ببنیده و بعد قلمه رو در پرلیت یا آب ریشه دار کنید، اگر در خانه پرلیت دارید این روش خیلی بهتر است. بعد از انتقال به خاک هم رطوبت خاک رو بررسی کنید، در ضمن از خاک غنی و سبک برای قلمه های ریشه دار شده استفاده کنید.

یکی از روش های تکثیر و کاشت گل شمعدانی استفاده از کاشت بذر هست که برای کسانی که به نگهداری این گیاه در خانه اقدام میکنند بسایر زمان بر می باشد و باید شرایط خوبی برای گیاه فراهم کنید.

بذر افشانی گل شمعدانی :

گل شمعدانی معمولا پنج برگ داره و رنگش از سفید تا بنفش با توجه به نگهداری آن متفاوت هستش و یک کپسول میوه داره که هر لوب اون دارای دانه هست وقتی میوه ی گل شمعدانی برسه این لوب ها از همدیگه مثل منگار باز میشن و دانه های اون پرتاب و پراکنده میشن .

شمعدانی معمولی
شمعدانی معمولی

با انواع گل شمعدانی آشنا بشیم :

گل شمعدانی بیشتر از 422 گونه با طیف گسترده ای از تنوع توی شکل، اندازه، ارتفاع، عطر و شاخ و برگ داره . تعداد کمی از گیاهان به اندازه شمعدانی به این اندازه گونه و نژاد های مختلف داره در مطلب انواع شمعدانی به معرفی چند نژاد معروف گل شمعدانی پرداخته ایم . در کشور ما شما میتونید شمعدانی ها را در ارگام خریداری کنید .

شمعدانی پیچ یا شمعدانی برگ عشقه ای

یکی از زیباترین شمعدانی های موجود در بازار شمعدانی پیچ هستش که نام لاتین این گیاه IVY-LEAF GERANIUM و نام علمی آن PELARGONIUM PELTATUM که از خانواده GERANIACEAE – شمعدانیه و بومی جنوب آفریقا، به ویژه در آفریقای جنوبی که بهش برگ عشقه ای, cascading geranium هم میگن.
شمعدانی پیچ را برخی با نام پیچ روسی هم می شناسن و بخاطر داشتن ساقه های آویز ، نازک و زاویه دار و همچنین چون به حالتی رونده ست باید یک نگهدارنده در گلدان این گیاه قرار بدید.این گیاه، دائمی و مقاوم به سرما و سایه هست. گونه های این جنس همگی بومی آفریقای جنوبی ست.
برگهای شمعدانی پهن و کنگره دار،یک رنگ،دورنگ و شکننده هستند.و برگ ها دارای ۵ لوب،به تقریب بدون کرک با حاشیه کامل و رگبرگ مرکزیه . در این نوع از بعضی برگها دارای حلقه وسطی تیره رنگی هستن .گلهای ان به رنگ های قرمز تند،بنفش و صورتی هست و از نظر تراکم به پیچ کم پر و پرپر شهرت دارد،این نوع شمعدانی از بهار تا پائیز(در طول سال) گل میدهد،رشد ان در گلدان بهتر است.

شمعدانی اژدر

این گیاه به نام های شمعدانی آلمانی،شمعدانی گل درشت شناخته میشه ، بوته‌های این گیاه چندساله و همیشه سبز هستن و برگهای تقریبا دایره‌ای شکل داره که گاهی به بخشهایی تقسیم شده و گاهی حاشیه برگها دندانه‌داره و معمولا گلهایی با 5 عدد گلبرگ به رنگهای ارغوانی روشن، صورتی، بنفش و یا سفید تولید می‌کنن. این گیاهان رو می‌توان در فضای باز و یا گلدان کاشت.  برگها به رنگ سبز تیره و چین دار با دمبرگ دراز،گلها بسیار درشت،به رنگهای صورتی،قرمز و گاهی دو رنگ با رگه های ارغوانی و به صورت چتری هستن،برگها کشیده و به شکل خاصی به طرف بالا متمایل اند و اندام این گیاه بدون کرکه .
لازم به ذکر هست که دوره گلدهی شمعدانی اژدر به نسبت کوتاهه.

شمعدانی عطری

گل های شمعدانی عطری به عنوان گل زینتی در نظر گرفته میشن . از این گل ها بیشتر در عطر سازی ها استفاده میشه ؛ چون گل های کوچکی دارن که مدت آن هم کمه اما برگ های اون دارای بوی بسیار زیادی هستن و بوهای مختلفی نیز از خود ساتع میکنن.
اگه به این گل جذاب علاقه دارید شمعدانی عطری رو حتما بخونید .

شمعدانی معمولی

این گونه برای تهیه دورگه های شمعدانی به عنوان یکی از پایه های اصلی استفاده میشه .از دورگه های شمعدانی میشه  P.hortorum رو مثال زد که به احتمال والدین انP.zonal و   P.inquinans هستش .
.شمعدانی معمولی،گیاهی چند ساله علفی که ممکنه ابتدای ساقه اون نیمه چوبی شده باشه،ولی استحکام چندانی نداره .پهنک برگ گرد و تو وسط برگها یک حلقه تیره رنگ وجود داره .بنابر این،این دسته از شمعدانی ها رو گاهی حلقه دار میگن .دارای رقم های متعددیه که تو بعضی برگها بزرگ و در بعضی کوچکه و حلقه وسطی برگ نیز کم یا بیش نمایانه .از رقم های مهم این گونه که بعضی ها هم دورگه هستن موارد زیر رو میتوان نام برد:
۱-شمعدانی حرامزاده:رقمی پاکوتاه و پرگل و در بهار،تابستان و پائیز گل میده .برگها درشت با حاشیه کنگره ای .
۲-شمعدانی بهار هلویی:دارای برگهای دو رنگ و گل های درشت و زیبا و به رنگ صورتی مایل به نارنجی هست .
۳-شمعدانی نقره ای:اطراف برگها در این رقم به رنگ سفید نقره ای و وسط انها سبز رنگه و گلها به رنگ قرمز تند هستن .
۴-شمعدانی سفید:برگها کوچک،گل ها سفید رنگ،کم پر یا پرپر هستن .
۵-شمعدانی ترمه ای:برگ ها سبز با حاشیه کرم و رنگین بوده،حلقه های وسطی انها بزرگ شده و به رنگ زرد مایل به قرمز دراومدن و خود برگها نیز به رنگ زرد تیره هستن ،گلها به رنگ صورتی تند بوده و کم پر هستن.
۶-شمعدانی طلایی:برگها به رنگ زرد و گل ها قرمز و پرپر هستن،حلقه وسطی برگها در بعضی به کلی از بین رفته و در بعضی به طور کامل نمایان هست.
یه گونه شمعدانی دیگه به اسم شمعدانی هلندی داریم که حتما دوستش خواهید داشت .

نگهداری گل شمعدونی
نگهداری گل شمعدونی

دلایل بیماری های گل شمعدانی :

در طول نگهداری گل شمعدانی تون ممکنه به یه سری مشکلات بر بخورید که با نگهداری درست میتونید اون رو به صفر برسونید . هر نوع از این بیماری ها میتونه گل نازنینتونو خراب کنه 🙁 برای درمان بیماری های گل شمعدانی تون این مطلب رو بخونید .

چرا برگ های گل شمعدانی زرد میشه؟

دلایل مختلفی برای ریزش برگ وجود داره که آبیاری کم و یا خیلی زیاد، خشکی بیش از حد خاک، کم بودن نور و نا مساعد بودن محیط نگهداری از عوامل ریزش برگ شمعدانی هست . علت زرد شدن برگ های شمعدانی به طور مفصل در اینجا بخوانید. ولی اجازه بدید به صورت خلاصه براتون شرایطی که باعث زرد شدن و ریز برگ میشه رو برسی کنیم.

آبیاری زیاد و زرد شدن برگها : اگر برگهای پایینی یدفعه و با هم زرد شدن نشون میده که میزان آبیایر یا رطوبت خاک گلدان زیاد هست و باید سریعا میزان آبیاری رو کاهش بدید و بعد ساقه و ریشه رو بررسی کنید که پوسیده نشده باشن و اولین آبیاری بعدی رو با قارچ کش انجام بدید، توجه داشته باشید که اگر آبیاری درست باشه و گلدان زهکشی مناسبی نداشته باشه هم همین مشکل برای گیاهتون پیش میاد. پس هم آبیاری و هم زهکشی رو بررسی کنید.

کمبود مواد معذی و زرد شدن برگها : اگر همراه با زرد شدن بر گها رنگ آنها سبز کم رنگ شد نشون میده گیاه از کمبود مواد مغذی رنج میبره و باید گیاه رو با کودهای محلول در آب آبیاری کنید، البته احتمال داره که مواد کافی باشه ولی گیاه نتونه اون مواد رو جذب بکنه، برای این کار ابتدا گلدان رو با هیومیک اسید آبیاری کنید و بعد شروع به کوددهی کنید.

زرد شدن برگ شمعدانی در فصل سرد : این مورد رو توی سایت هیا مختلف دیدم ولی قبول ندارم چون خودم مناطق سردسیر زندگی میکنم و حتی در فصول سرد سال هم گیاهم گل داده، فقط نباید یخ بندان بشه وگرنه مشکلی با سرما ندارم

چرا گل شمعدانی گل نمیده ؟

عوامل مختلفی در گلدهی یا عدم گلدهی شمعدانی وجود داره، مثل نور، کوددهی درست، خاک مناسب و استراحت گیاه در فصل استراحت که باید تک تک موارد را مورد بررسی قرار بدید که در مطلبی جداگانه شایط مناسب برای گلدهی شمعدانی را گفتیم که مطالعه کنید.

چرا برگ های شمعدانی قرمز میشه ؟

این عامل میتونه از کمبود فسفر باشه و احتمالا بخاطر هوای سرد هم میتونه اتفاق بیافته که فسفر قابل استفاده ی گیاه در خاک را نامحلول می کند! برای رفع مشکل میتونید از کودهای فسفر بالا مانند 105210 استفاده کنید، برای این کار یک قاشق چای خوری از کود رو در یک لیتر آب حل کنید و به شکل آبیاری به گیاه بدید. این کار رو هر سه هفته یکبار انجام بدید.

چرا گل های شمعدانیم میریزه ؟

محیط نگهداری گیاهتون گرم و خشک هستش هرچقدر دمای محل نگهداری بالا میره باید میزان رطوبت رو هم افزایش بدید که میتونید از روش های تامین رطوبت گیاهان که در مطلب جداگانه گفتیم استفاده کنید، این روشها مثل ساخت جزیره برای گلدان، اسپری آب روی برگها اما به شکل اصولی، استفاده از دستگاه بخور سرد. کمبود رطوبت گیاه شمعدانی و آبیاری کم یکی از عوامل قهوه ای شدن نوک برگها شمعدانی است.

نگهداری شمعدانی در زمستان
نگهداری شمعدانی در زمستان

نگهداری گل شمعدانی در زمستان :

گل شمعدانی یک گیاه چند ساله ست اما در صورتی که این گل یکساله و جوان باشه گلدهی بیشتری رو خواهد داشت اگرچه در صورتی که چند ساله باشه ساقه های کلفت تر و چوبی تری روخواهد داشت . 
پس اگه گل جوان و شادابی میخواید که گل های زیادی داشته باشه اون رو یکساله پرورش بدید و با اومدن  زمستون دور بیاندازید و با اومدن بهار یک گل جدید تهیه کنید.
میتونید توی شروع فصل سرد از گلتون (شاخه های شاداب و جوان) قلمه بگیرید و در شروع فصل گرما اون رو بکارید . اینطور یک گل جوان دارید که گل های زیادی هم خواهد داد .

بهترین روش نگهداری گل شمعدانی در زمستان :

زمستان گذرانی گل شمعدانی سخت نیست میتونید قبل از اینکه سویه ی سرد زمستان شروع بشه گلتون رو داخل خونه ببرید . این گل دمای پایین دوست داره و اگه بخشی از خونه باشه که نور کافی بهش برسه به رشد و گلدهی ادامه خواهد داد اما طبیعتا این گلدهی کمتر از زمانی هست که گلمون توی تابستون بیرون از خونه بود . اگه گل شمعدانی رو هرس کنید زمستان گذرانی راحتتری رو خواهد داشت .

به خواب زمستانی بردن شمعدانی :

از روش های دیگه ی نگهداری شمعدانی در زمستان به خواب زمستانی بردن گیاه هستش . اگه زیرزمین خنک نه سرد (بالای صفر درجه) دارید نیاز به محل دیگه ای برای نگهداری شمعدانی ندارید . یک جای مرطوب و تاریک برای نگهداری شمعدانی در زمستان خیلی مناسبه

ریشه لخت کردن شمعدانی :

یکی دیگه از روشهای نگهداری شمعدانی در زمستان این مورده . شمعدانیتون رو هرس کنید و از گلدون خارج کنید . تا جای ممکن خاک رو بتکونید و اون رو توی یک جای تاریک و خنک بزارید . چند روز یکبار به گلتون سر بزنید و ببیند که برگهاش خشک نشن و در صورتی که دیدید خشکیدگی دیده میشه آب به ریشه اسپری کنید . میتونید گلتون رو لای کاغذ بزارید یا آویزون کنید . در هر دو صورت دقت کنید ریشه ها فشرده نشن و هوا جریان داشته باشه .

در این مطلب سعی کردن هر آنچه برای داشتن یک شمعدانی شاداب و سرحال نیاز دارید و باید بدونید رو توضیح دادم، شمعدانی یکی از گیاهان نوستالژی خونه مادر بزرگ هست که نگهداری فوق العاده راحتی داره فقط کافیه نور خوب، آبیاری متوسط، رطوبت حداقل 40 درصدی و کوددهی در فصل رشد رو براش فراهم کنی تا شاهد گلدهی اون باشید. اگر تجربه ای در نگهداری شمعدانی دارید و یا سوالی براتون پیش اومده میتونید در بخش دیدگاه مطرح کنید تا کارشناسان ما در سریعترین زمان پاسخ شما رو ارسال کنند.