درمان خانگی عفونت ایمپلنت دندان

درمان خانگی عفونت ایمپلنت
درمان خانگی عفونت ایمپلنت

یکی از مشکلاتی که توسط ایمپلنت دندان ایجاد می شود عفونت ایمپلنت دندان است. این مشکل که ممکن است پس از جراحی ایمپلنت به دلایل مختلف رخ دهد، نسبتاً شایع است. برای درمان زودهنگام عفونت ایمپلنت دندان و جلوگیری از مشکلات جدی تر، توصیه می شود از علائم آن آگاه باشید.

اگر هر یک از این علائم را دارید، یکبار با دندانپزشک خود مشورت کنید. عفونت ناشی از باکتری در ایمپلنت یک پیامد نگران کننده است. از آنجا که احتمال از دست دادن استخوان فک را افزایش می دهد، کاشت ریشه دندان مصنوعی، دفاع سلولی بدن را در تضاد با میکروارگانیسم های بیماری زا قرار می دهد.

در صورتی که باکتری ها در این مسابقه پیروز شوند، یک لایه بیوفیلم روی ایمپلنت تیتانیوم ایجاد می کنند که از آن ها در برابر آنتی بیوتیک محافظت می کند و به آنها اجازه می دهد به رشد خود ادامه دهند. یک پاسخ التهابی که باعث انقباض استخوان می شود به محض اینکه ایمپلنت توسط باکتری احاطه می شود رخ می دهد.

بنر گل من و تو

رعایت بهداشت دندان مربوط به ایمپلنت که باید علاوه بر موارد دیگر انجام شود، مهم ترین عاملی است که پس از کاشت ایمپلنت باید مورد توجه قرار گیرد. این بیماری می تواند به دلیل عدم رعایت بهداشت، دیابت، ضعف سیستم ایمنی، عادات ناسالم و سیگار کشیدن ایجاد شود. ایمپلنت دندان ممکن است با خطرات، مشکلات و حتی احتمال از بین رفتن ایمپلنت همراه باشد. این مشکل با تشخیص سریع قابل بهبود و رفع است.

برای دریافت مشاوره رایگان ایمپلنت دندان به همراه کسب اطلاع از هزینه ایمپلنت می توانید از صفحه زیر دیدن فرمایید. 

قیمت ایمپلنت 1402

نشانه ها و علائم  عفونت ایمپلنت

تب، خونریزی مداوم و تورم بیش از حد مهم ترین شاخص های عفونت ایمپلنت دندانی هستند. این علائم و نشانه‌ها پس از جراحی نشان می‌دهد که احتمالاً به این نوع عفونت دهان مبتلا هستید و باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید. نکته مهمی که در این شرایط باید به خاطر داشته باشید این است که به موقع اطلاع دادن  و برقراری ارتباط با دندانپزشک ممکن است به درمان عفونت و جلوگیری از مشکلات اساسی کمک کند.در صورتی که هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید، فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید:

  1. تورم اطراف ایمپلنت
  2. داشتن مشکل در جویدن
  3. طعم ناخوشایند دهان
  4. ترشح چرک از محل ایمپلنت و خونریزی
  5. لیز خوردن ایمپلنت از جای خود
  6. تب
  7. گوش درد که ضربان دار است

عمیق شدن پاکت های اطراف ایمپلنت و از دست دادن آهسته استخوان در ناحیه آسیب دیده نشانه دیگری از عفونت ایمپلنت دندانی است. با این حال، متخصصی مانند دندانپزشک یا پریودنتیست تنها کسی است که می تواند آنها را تشخیص دهد.

عوارض عفونت ایمپلنت دندان

یکی از پیامدهای مهم عفونت ایمپلنت دندان، نفوذ میکروب ها به استخوان فک است. علاوه بر این عفونت ممکن است مشکلات عمده ای برای سلامت دندان های شما ایجاد کند، بنابراین به موقع به دندانپزشک مراجعه کنید. دندان های فک بالا از طریق ریشه به سینوس ها چسبیده اند و این میکروب ها استخوان فک شما را به طور جدی تخریب می کنند. آسیب ممکن است آنقدر شدید باشد که نیاز به پیوند استخوان فک باشد. علاوه بر این، اگر میکروب ها وارد سینوس ها شوند، می توانند منجر به عفونت سینوسی شوند که احتمال آسیب دیدن دندان های مجاور را افزایش می دهد.

عوارض عفونت ایمپلنت دندان
عوارض عفونت ایمپلنت دندان

انواع درمان عفونت ایمپلنت دندان

عدم مراجعه به دندانپزشک و اقدام برای درمان عفونت ایمپلنت شرایط را برای بیمار بحرانی خواهد کرد. بنابراین درمان عفونت ایمپلنت دندان به دو صورت انجام خواهد شد.

درمان با دارو (استفاده از آنتی بیوتیک)

شما اغلب باید آنتی بیوتیک را برای عفونت به عنوان بخشی از اولین درمان مصرف کنید. از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک جدا خودداری کرده و باید از یک دندانپزشک واجد شرایط درمان بگیرید. دندانپزشک بسته به نوع عفونتی که دارید، نوعی آنتی بیوتیک قوی برای از بین بردن چرک به شما می دهد و پس از درمان عفونت، برای ترمیم دندان آسیب دیده اقدام بفرمایید.

درمان خانگی عفونت دندان

در بیشتر مواقع، اگر دندان درد جزئی باشد و عفونت به اندازه کافی زود تشخیص داده شود، می توانید آن را در خانه درمان کنید و از بدتر شدن آن جلوگیری کنید.

روش های موثر در درمان خانگی عفونت ایمپلنت دندان

کمپرس سرد

استفاده از کمپرس سرد که به کاهش ناراحتی و تورم ناشی از عفونت کمک می کند، یکی دیگر از درمان های ساده و سریع است. با این روش، تنها چیزی که لازم است این است که یخ را در یک حوله خشک در جلوی پوست، نزدیک به محل مورد نظر نگهداری کنید. حدود 15 دقیقه باید صرف نگهداری کمپرس روی پوست شود. می توانید این فرآیند را هر روز چند بار در فواصل زمانی مختلف تکرار کنید.

جوش شیرین

استفاده از جوش شیرین یکی دیگر از گزینه های درمانی برای این بیماری است. این تکنیک مقرون به صرفه است. علاوه بر این، جوش شیرین حاوی خواص ضد باکتریایی است و برای از بین بردن پلاک دندان مفید است. در این تکنیک مقداری نمک، آب و جوش شیرین را با هم ترکیب می کنیم. معجون حاصل را به مدت پنج دقیقه با فاصله زمانی مختلف در دهان غرغره کنید. برای کمک به بهبود عفونت دندان، بهتر است این روش را دو بار در روز انجام دهید.

شستشو با آب نمک

شستشو با آب نمک یکی از ساده ترین و کم هزینه ترین راه ها برای کاهش موقت ناراحتی ناشی از عفونت ایمپلنت دندان است. همچنین ممکن است از آب نمک برای حفظ سلامت لثه ها و التیام زخم ها استفاده شود. در این روش با حل کردن نمک در آب گرم محلول آماده خواهد شد. سپس دو دقیقه با آب نمک غرغره کنید. سپس آن را دور بیاندازید بهتر است این کار را سه بار در روز انجام دهید.

سیر

از زمان های قدیم، این ماده برای درمان عفونت های دندانی بوده است. این درمان سنتی باکتری ها را از بین می برد. سیر را می توان با تهیه خمیر از یک حبه و استفاده از آن در ناحیه آسیب دیده برای از بین بردن آلودگی و عفونت برای درمان عفونت ها استفاده کرد. این کار را چند بار در روز انجام دهید تا زمانی که عفونت به طور کامل از بین برود.

اگر پیچ ایمپلنت واقعا آسیب دیده و عفونی شده باشد، هیچ درمان خانگی برای این مشکل وجود ندارد. هنگامی که افراد علائم عفونت ایمپلنت دندانی را مشاهده کردند، باید با دندانپزشک خود تماس بگیرند و از خوددرمانی خودداری کنند. مسکن ها تنها نوع درمان خانگی هستند که ممکن است برای مدیریت ناراحتی قبل از مراجعه به دندانپزشک استفاده شوند.

جلوگیری از عفونت ایمپلنت دندان

پس از جراحی ایمپلنت دندان، همانند دیگر جراحی ها، احتمال عفونت دندان بیمار بسیار زیاد است. در نتیجه پزشک متخصص راهکارهایی را برای پیشگیری از عفونت در بدن ارائه می دهد و اگر بیمار به طور منظم و دقیق به توصیه های پزشک متخصص خود عمل کند، احتمال بروز چنین عفونت هایی در بدن او کاهش می یابد. بهداشت دهان و دندان اولین گام برای جلوگیری از عفونت ایمپلنت دندان است. علاوه بر این، اگر پس از انجام این نوع جراحی، دندانپزشک شما استفاده از آنتی بیوتیک ها را برای پیشگیری توصیه کرد، می توانید با استفاده از مواردی مانند خلال دندان، دهان شویه های مخصوص و مسواک زدن سه بار در روز، بهداشت دهان و دندان خود را حفظ کنید.

کلام آخر

مشکل عفونت ایمپلنت دندان میتواند بسیارنگران کننده باشد. برای درمان عفونت ایملنت دندان می توانید از درمان های خانگی معمولی و ساده استفاده کنید، اما در صورت شدید بودن، مراجعه به دندانپزشک ضروری است. قبل از گسترش بیماری و سرایت به سایر نواحی دهان، توصیه می شود از روش های خانگی برای درمان عفونت استفاده کنید. و سریعا به دندان پزشک خود مراجعه کرده تا تحت درمان اصولی قرار بگیرید.

منبع » pre-implant