بعد از ایمپلنت دندان چه غذاهایی مناسب است؟

بعد از ایمپلنت دندان چه غذاهایی مناسب است
بعد از ایمپلنت دندان چه غذاهایی مناسب است

جراحی ایمپلنت دندان، یک جراحی نسبتا بزرگ محسوب می شود که باید توسط دندانپزشکان مجرب و بهترین کلینیک های دندانپزشکی انجام پذیرد تا فرایند و نتیجه عمل کاشت ایمپلنت به خوبی سپری شود و بیمار بتواند پس از مدت کوتاهی به فعالیت های روزانه خود بازگردد. دندانپزشکان کلینیک دندانپزشکی لبخند با استفاده از روش های نوین و مختلفی به فرایند کاشت ایمپلنت می پردازند تا دوره نقاهت بیماران را کوتاه نمایند و با گوشزد کردن یک سری نکات و رعایت دستورالعمل غذایی به بیماران کمک می کنند تا هر چه سریعتر بهبود یابند زیرا علاوه بر انتخاب یک دندانپزشک یا کلینیک دندانپزشکی خوب، رعایت یک سری نکات بعد از عمل، به بهبود سریع ‌تر کمک می‌کند. احتمالا اولین احساسی که بعد از جراحی دارید، احساس گرسنگی است؛ چون باید حداقل شش ساعت قبل از عمل گرسنه باشد.

این جراحی به شدت عملکرد جویدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، در نتیجه باید ۱۰ تا ۱۴ روز بعد از عمل یا تا وقتی که تمام درد و ناراحتی‌ها از بین برود، یک رژیم غذایی حاوی خوراکی‌های نرم را رعایت کنید. چه خوراکی‌هایی را می‌توانید بخورید و از خوردن چه خوراکی‌هایی باید اجتناب کنید؟

بعد از جراحی ایمپلنت دندان باید چه خوراکی‌هایی بخورید
بعد از جراحی ایمپلنت دندان باید چه خوراکی‌هایی بخورید

بعد از جراحی ایمپلنت دندان باید چه خوراکی‌هایی بخورید

در روز‌های اول بعد از جراحی ایمپلنت دندان، تا حد امکان باید غذای مایع بخورید. این غذا‌ها شامل سوپ‌های نرم، آبگوشت، نوشیدنی‌های پروتئینی، اسموتی‌های میوه‌ای و آبمیوه‌های مختلف می‌شوند. برای اینکه دندان های سالمی داشته باشید از نوشیدنی‌های مقوی حاوی کلسیم استفاده نمائید. علاوه بر این هنگام انتخاب اسموتی میوه‌‌ای، از مرکبات (مانند پرتقال، گریپ فروت و غیره) در حد متوسط استفاده نمائید زیرا اگرچه مرکبات حاوی مقادیر عالی ویتامینC ( یک ماده کلیدی برای سلامتی لثه‌ها) هستند، اما دارای ترکیب اسیدی قوی می‌باشند که می‌تواند به مینای دندان‌ها آسیب برساند، بنابراین از مصرف زیاد مرکبات اجتناب کنید زیرا ممکن است دندان های شما ترک بخورد و نیاز به درمان با کامپوزیت دندان پیدا کنید.

بنر گل من و تو

غلات و حبوبات پخته یک انتخاب عالی برای تغذیه مناسب هستند و به راحتی جویده می‌شوند. به طور مثال می‌توانید بلغور جو دوسر را با ذغال اخته له شده، بلغور با پنیر آب شده و یا بلغور گندم با کره و دارچین را امتحان کنید.

اگر دوست دارید که صبحانه لذیذتری بخورید می‌توانید تخم مرغ با پنیر نرم را میل نمائید؛ زیرا این غذا نه تنها خوشمزه است و آسان جویده می‌شود، بلکه فوائد تغذیه‌ای زیادی را برای سلامت دهان و دندان‌ها نیز دارا است. توجه داشته باشید که تخم مرغ یک منبع عالی از فسفر است که یک ماده معدنی بسیار مهم می‌باشد که برای حفظ سلامت دندان‌ها نقش حیاتی دارد. بعلاوه زرده تخم مرغ، سرشار از ویتامین D است که باعث تسهیل در جذب کلسیم می‌گردد و کلسیم، دندان‌ها را سالم و قوی نگه می‌دارد و از ایجاد حفره‌های دندانی که برای درمان آن‌ها نیاز به پر کردن دندان پیدا می‌نمائید، جلوگیری می‌کند.

سیب زمینی شیرین نیز یک غذای عالی و مناسب برای دوران بهبودی پس از ایمپلنت است؛ زیرا نه تنها به آسانی پخته شده و له شده و  ” به‌آسانی جویده می‌شود” ، بلکه سرشار از ویتامین C است که همانطور که قبلا ذکر شد برای سلامت لثه‌ها ضروری است.

سبزی‌های برگ‌دار، مانند کلم پیچ و اسفناج نیز برای سلامت دهان و دندان مفید هستند زیرا هنگامیکه خوب پخته شوند بافت نرمی پیدا می‌کنند و به راحتی جویده می‌شوند و دارای مقادیر بالایی از کلسیم می‌باشند که برای داشتن دندان‌های سالم بسیار ضروری است. شما می‌توانید کلم پیچ و اسفناج را در کره تفت داده و یک غذای خوشمزه و مقوی برای دوران نقاهت خود تهیه نمائید.

اگر گوشت دوست دارید، تصور نکنید که از مصرف آن منع شده‌اید. گوشت‌های لطیف و تازه (مثلا گوشت مرغ، بوقلمون یا گوشت گاو) را انتخاب نمائید و آن را با سیب زمینی و سبزیجات در غذا ساز مخلوط کنید، می‌توانید یک غذای لذیذ با آن درست نموده و از خوردن آن لذت ببرید. همچنین گوشت ماهی نرم و پخته شده مانند ماهی سالمون، ماهی کاد یا هالیبوت را در نظر بگیرید که نه تنها جویدن آن‌ها آسان است، بلکه حاوی اسید‌های چرب امگا ۳ می باشد و علاوه بر اینکه مغذی است به کاهش التهاب و تورم لثه‌ها نیز کمک می‌نماید.

غذا بعد از ایمپلنت
غذا بعد از ایمپلنت

بعد از جراحی ایمپلنت دندان از خوردن چه چیز‌هایی باید اجتناب کرد

غذاهایی وجود دارند که پس از جراحی ایمپلنت دندان خود باید از خوردن‌آن‌ها اجتناب نمائید از جمله:

  • غذاهای سفت– آجیل، یخ، آب نبات سفت یا سایر غذاهایی که نرم نیستند را نجوید؛ زیرا ممکن است که به ایمپلنت شما آسیب برساند.
  • غذا‌های ترد– باید از خوردن غذا‌های تردی مانند چیپس و یا ذرت بو داده خودداری کنید تا مانع از بهبودی سریع شما نشوند.
  • غذا‌های سفت که نیاز به جویدن زیاد دارند– غذا‌های بسیار سفت و جویدنی مانند خوراکی‌های خشک شده، استیک و سبزیجات خام، پس از جراحی، انتخاب خوبی نیستند.
  • غذا‌های تند- خوردن غذا‌های بسیار تند محل جراحی را تحریک کرده و باعث ایجاد درد و ناراحتی می‌گردند پس  تا بهبودی کامل از مصرف غذا‌های تند اجتناب نمائید.
  • غذا‌های چسبناک– خوراکی‌های چسبنده مانند کارامل و تافی نیاز به جویدن زیاد دارند و ممکن است که به ایمپلنت و یا محل جراحی شما بچسبند و خطر بروز عفونت را افزایش دهند. 
کاشت ایمپلنت
کاشت ایمپلنت

نکات دیگر برای بهبود بهتر پس از کاشت ایمپلنت

آیا می‌خواهید تا مطمئن شوید که پس از کاشت ایمپلنت، به سرعت بهبود می‌یابید؟ مدت زمان بهبودی در هر فرد متفاوت است اما در اینجا چند دستورالعمل کلی ذکر می‌کنیم که می‌تواند به شما کمک نماید تا سریعتر بهبود یابید. 

  • وعد‌های غذایی را حذف نکنید – در روز‌های اول پس از عمل که ممکن است  درد و یا حالت تهوع داشته باشید شاید بخواهید که وعده‌های غذایی خود را حذف نمائید؛  اما داشتن تغذیه مناسب برای سالم و قوی ماندن شما ضروری است؛ بنابر این سعی کنید که بطور مداوم غذا بخورید و وعدة های غذایی خود را دریافت نمائید.
  • مقدار زیادی آب بنوشید– هیدراته ماندن بدن، شما را سالم نگه داشته و به شما کمک می‌کند که پس از جراحی حس بهتری داشته باشید.
  • تا چند روز ورزش نکنید– اکثر دندانپزشکان توصیه می‌کنند که برای حداق ۲ تا ۳ روز بعد از عمل از ورزش‌های سخت و فعالیت‌های سنگین، مانند جابجایی چیز‌های سنگین یا مبلمان خودداری کنید تا  به کاهش خونریزی و ناراحتی کمک نمائید.
  • از دهان خود مراقبت کنید– پس از ۲۴ ساعت از جراحی، دهان خود را صبح، بعد از هر وعده غذایی و قبل از خواب، با آب نمک شستشو دهید. شما می‌توانید مسواک بزنید اما درست مانند جراحی دندان عقل نهفته، شما نباید که روی محل جراحی را مسواک بزنید مگر اینکه دندانپزشک شما دستور دهد.
  • سیگار نکشید و از دخانیات استفاده نکنید– سیگار کشیدن و استفاده از تنباکو می‌تواند روند بهبودی را دچار اختلال نموده و یا حتی موجب شکست کامل عمل کاشت گردد. در دوران بهبودی پس از جراحی ایمپلنت دندان، اصلا سیگار نکشید و از هیچ نوع محصول تنباکویی استفاده ننمائید.