مهاجرت به کانادا برای طراحان گل مجلسی: شرایط، روش ها و هزینه ها

مهاجرت به کانادا برای طراحان گل مجلسی
مهاجرت به کانادا برای طراحان گل مجلسی

در واقع، گل‌ها از عوامل اصلی قرارگیری کشور کانادا در لیست ۱۰ کشور برتر و زیبای جهان هستند. کشور کانادا همواره توانسته با تکیه بر خلاقیت و تعهد کاری گلفروشان در سراسر این کشور، رتبه خود را در این لیست حفظ کند. از اینرو، گل فروشی و تبدیل شدن به یک طراح  گل مجلسی در کانادا طبیعتا چشم اندازها و فرصت‌های متعددی را برای رشد و موفقیت در این حرفه در اختیار فرد قرار خواهد داد و از آنجایی که در تمامی استان‌های کانادا نیاز به خدمات گل فروشی وجود دارد میتوانید به عنوان یک مهاجر در کانادا به این حرفه بپردازید.

اگر شما هم به این شغل علاقه دارید و فرد خلاقی هستید که میتوانید از گل و گیاه برای ساختن محیط و تزئیناتی زیبا استفاده کنید، نباید این فرصت را از دست بدهید. اگر در این حرفه استعداد داشته باشید، درآمد شما در کانادا کمتر از 35000 دلار در سال نخواهد بود. میزان درآمد افراد از این حرفه در هریک از استان‌ها و حتی شهرها متفاوت بوده و در برخی از شهرها اعم از ونکوور در بریتیش کلمبیا، ۲۰.۷۰ دلار در ساعت از این شغل درآمد خواهید داشت. حتی در همین استان در شهر سوری (Surrey) ساعتی ۱۶.۸۰ دلار دستمزد برای این حرفه پرداخت میشود و این تفاوت درآمد شامل تمامی استان‌های دیگر نیز میشود. بنابراین، با در نظر گرفته این میزان درآمد در هر یک از استان‌ها، میتوان به راحتی متوجه شد که تبدیل شدن به یک طراح گل مجلسی در کانادا فرصت‌های بسیار خوبی را در اختیار شما خواهد گذاشت.

شما اساساً برای شروع کار به عنوان طراح گل مجلسی یا بازگشایی گل فروشی خود در کانادا نیازی به مجوز خاصی ندارید. با این حال، باید از تمامی قوانین و مقررات استانی و فدرال مربوط به این حرفه پیروی کرده و مالیات خود را نیز بپردازید. علاوه بر این، اگر شما دارای جاب آفر(Job Offer) کانادا از سوی یک شرکت گل فروشی در این کشور باشید، پروسه مهاجرت شما بسیار آسان‌تر خواهد بود.

بنر گل من و تو
مهاجرت به کانادا به عنوان طراح گل مجلسی
مهاجرت به کانادا به عنوان طراح گل مجلسی

مهاجرت به کانادا به عنوان طراح گل مجلسی

طراح گل مجلسی به فردی گفته می‌شود که ضمن اینکه یک مغازه گل فروشی را اداره میکند، در عین حال به فروش و ساخت تزئینات رسمی یا غیر رسمی با گل نیز میپردازد. بدلیل توانایی و خلاقیت در استفاده از گل برای ساخت تزئینات زیبا، به افراد مشغول در این حرفه طراح گل مجلسی نیز گفته میشود. این افراد حتی میتوانند با تکیه بر خلاقیت خود و تحقیق و توسعه در این حوزه، به پرورش انواع گل و گیاه نیز بپردازند. بطور کلی، حرفه گل فروشی یا گل آرایی شامل فرآیند تولید، بازاریابی، توزیع و چیدمان گل و گیاهان زینتی برای ایجاد زیبایی محیط‌ها استفاده می‌شود. از لحظه ورود شما به کانادا، با کد ناک (NOC) ۵۲۴۴ مشغول بکار خواهید شد. حرفه گل آرایی و گل فروشی در کشور کانادا در دسته شغلی صنعتگران و هنرمندان در صنایع دستی قرار گرفته و شما از طریق این حرفه میتوانید ویزای کشور کانادا را دریافت کنید.

از افراد مشغول در حرفه گل آرایی انتظار می‌رود که فردی خلاق، پرشور و مبتکر باشند چرا که این حرفه همواره بر تولید و فروش تزئینات مختلف با استفاده از گل و گیاه متمرکز است. از اینرو، وظایف اصلی گل فروش یا طراح گل مجلسی در کانادا عبارتند از:

  • ارائه مشاوره حرفه‌ای به مشتریان در مورد نحوه حفظ و نگهداری از گل‌ها و گیاهان زینتی
  • طراحی نمای داخلی و خارجی خانه‌ها، هتل‌ها و سایر اماکن با استفاده از گل و گیاه
  • گل آرایی و تحویل آنلاین سفارشات
  • طراحی و گل آرایی در گلدان و ساخت تزئینات برای فروش
  • ارائه خدمات حضوری جهت مراقبت و نگهداری از گل و گیاهان زینتی در صورت درخواست مشتری
  • پرورش انواع گل و گیاه زینتی برای خرده فروشی
  • طراحی یا گل آرایی انواع گلدان برای توزیع و فروش به سایر گل فروشی‌ها
  • بسته بندی انواع تزئینات و آماده‌سازی آنها برای صادرات

متقاضیانی که واجد شرایط برنامه اکسپرس اینتری کانادا باشند میتوانند پروفایل یا نمایه خود که شامل جزئیات و اطلاعاتی در مورد انواع مهارت‌های فردی، میزان تسلط به زبان، میزان تحصیلات و سوابق کاری میشود را به صورت آنلاین ارسال کنند. متقاضیانی که شرایط آنها با معیارهای یک یا چند برنامه مهاجرتی اقتصادی فدرال تحت برنامه اکسپرس اینتری مطابقت داشته باشد، در دسته افراد واجد شرایط مهاجرت به کانادا طبقه بندی خواهند شد. این افراد بر اساس احتمال و شانس موفقیت شغلی طبقه بندی شده و کاندیداهایی که از این حیث دارای بالاترین رتبه یا امتیاز بوده بهمراه افرادی که پشنهاد شغلی یا جاب آفر دارند، جهت ارائه درخواست برای مجوز اقامت دائم و متعاقبا جهت مهاجرت به کانادا دعوت نامه رسمی دریافت خواهند کرد.

این روش گزینش موجب میشود تا دولت کانادا بتواند بهترین کاندیداهای ممکن را که احتمال موفقت بالایی دارند انتخاب کند. متقاضیانی که جاب آفر رسمی از استان یا منطقه‌ای در کانادا ندارند باید در بانک مشاغل کانادا ثبت نام کنند تا به کارفرمایان کانادایی معرفی شوند. کارفرما برای استخدام متقاضی اقامت دائم باید مجوز کار LMIA کانادا را از طریق سازمان اشتغال و توسعه اجتماعی کانادا Employment and Social Development Canada (ESDC) برای او اخذ کند. اما هیچگونه تضمینی برای دریافت دعوتنامه برای متقاضیان ارائه دهنده درخواست اقامت دائم وجود ندارد چرا که این امر صرفا بر اساس رتبه بندی متقاضی و سایر عوامل اثرگذار در این روند (اعم از داشتن جب آفر استانی یا منطقه‌ای) صورت میگیرد.
افرادی که بر اساس مهارت‌های شغلی، سابقه کار، پیشنهادهای شغلی و سایر موارد، امتیاز یا رتبه‌بندی بالایی بگیرند، دعوت‌نامه درخواست یا ITA اکسپرس اینتری کانادا را دریافت میکنند تا برای مجوز اقامت دائم خود از طریق اکسپرس اینتری درخواست خود را ارائه کنند و این افراد برای ارسال درخواست خود، تنها 60 روز فرصت خواهند داشت. درخواست‌های الکترونیکی یا آنلاین باید از طریق یکی از برنامه‌های زیر ارسال شوند:

برنامه کارگر ماهر فدرال (FSWP) کانادا، برنامه تجارت حرفه‌ای یا اسکیل ترید فدرال کاناد (FSTP)، برنامه تجربه کار کانادایی (CEC) و برنامه نامزدی استانی کانادا (PNP). روند پردازش درخواست‌ها توسط اداره مهاجرت کانادا (CIC) به سرعت انجام شده و پروسه کاری آنها در عرض ۶ ماه کامل میشود.
متقاضیانی که برای برنامه اکسپرس اینتری درخواست داده اما پس از گذشت ۱ سال دعوتنامه دریافت نکرده باشند، در صورتی که هنوز هم واجد شرایط این برنامه باشند، میتوانند مدارک خود را مجددا ارسال کرده و وارد لیست رتبه بندی شوند. این امر برای جلوگیری از هرگونه تاخیر و بمنظور تسریع روند پردازش درخواست ضروری است. بنا به اعلام اداره مهاجرت کانادا، برنامه اکسپرس اینتری روند مهاجرت سریع‌تر و کارآمدتری را به افراد متخصص ارائه میدهد. این برنامه همچنین امکان واکنش سریع‌تر دولت کانادا نسبت به شرایط اقتصادی در حال تحول را فراهم کرده و انعطاف پذیری در امر پذیرش مهاجر را نیز ممکن میسازد.
پس از تکمیل فرم اکسپرس اینتری، اتباع خارجی باید منتظر دریافت دعوت‌نامه درخواست یا ITA اکسپرس اینتری کانادا باشند. در هر قرعه کشی، چه تحت برنامه نامزدی استانی کانادا (PNP) و چه تحت برنامه اکسپرس اینتری،‌ حداقل امتیاز CRS وجود دارد و اشخاصی که بالاترین امتیاز را دریافت کرده باشند، دعوتنامه دریافت خواهند کرد. پس از دریافت دعوتنامه، متقاضی تنها ۶۰ روز برای ارائه درخواست و تکمیل مدارک الزامی جهت دریافت اقامت دائم فرصت خواهد داشت. الزام ارائه مدارک مورد نیاز و چندین مرحله دیگر به همراه امکان رد یا ریجکتی درخواست نیز پس از دریافت دعوتنامه وجود خواهد داشت.

برنامه کارگر ماهر فدرال (FSWP)

طبق اعلام اداره مهاجرت کانادا، برای دریافت مجوز اقامت دائم از طریق برنامه کارگر ماهر فدرال ابتدا باید ثابت کنید که حداقل شرایط الزامی از حیث تجربه کاری، مهارت زبان و میزان تحصیلات را دارید.
برای سابقه کار باید یک سال سابقه کار مداوم تمام وقت یا معادل  آن را طی 10 سال گذشته در یک حرفه داشته باشید و شغل شما باید از نوع مهارت‌های طبقه بندی شده رتبه ۰ یا A یا B مطابق لیست سال ۲۰۱۱ مهارت‌های ملی کانادا (NOC) باشد. مدرک معتبر زبان نیز معادل زبان معیار کانادایی CLB 7 در قالب نتایج آزمون زبان مورد تایید اداره مهاجرت طی ۲ سال گذشته میباشد. برای مدرک تحصیلی نیز ارائه اعتبارنامه تحصیلی کانادا (گواهی ، دیپلم یا مدرک تحصیلی) یا گزارش اعتبار سنجی تحصیلی خارجی (ECA) مورد تایید اداره مهاجرت برای اثبات اینکه میزان تحصیلات شما معادل یک مدرک تحصیلی معتبر در کانادا است الزامی خواهد بود. درخواست‌ها نیز بر اساس امتیاز متقاضی در برنامه کارگر ماهر فدرال ارزیابی میشوند. اداره مهاجرت بر اساس فاکتورهای زیر امتیازدهی میکند:

  • سطح مهارت در زبان انگلیسی یا فرانسوی
  • میزان تحصیلات
  • تجربه کاری
  • سن
  • برخورداری یا عدم وجود یک پیشنهاد شغلی معتبر (جاب آفر)
  • سازگاری متقاضی با زندگی در کانادا

برنامه تجارت حرفه‌ای یا اسکیل ترید فدرال کاناد (FSTP)

طبق اعلام اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا متقاضیانی که تحت برنامه کارگر ماهر فدرال یا برنامه تجارت حرفه‌ای اقدام میکنند باید حداقل الزامات مربوط به سابقه کاری و سطح مهارت زبانی را داشته باشند. سابقه کاری شامل حداقل دو سال سابقه کار تمام وقت (یا پاره وقت) طی پنج سال گذشته در یک حرفه تخصصی باشد. همچنین متقاضی باید نشان دهد که در انجام وظایف مربوط به شغل تخصصی خود که توسط سیستم طبقه بندی ملی مشاغل کانادا (NOC)در گروه‌های اصلی 72، 72، 82، یا 92، یا گروه‌های کوچک‌تر 632 یا 633 قرار گرفته، دارای مهارت و تجربه کاری است.
نمره یا امتیاز مورد نیاز برای اثبات مهارت زبان میتواند کمتر از نمره مورد نیاز در برنامه کارگر ماهر فدرال باشد. نمره CLB ۵ در مهارت گفتاری و شنیداری و CLB ۴ در خواندن و نوشتن کافی است. از اینرو، باید نتایج قابل قبولی در یکی از آزمون‌های زبان مورد تایید اداره مهاجرت کسب کنید.
متقاضی همچنین باید یک جاب آُفر یا پیشنهاد شغلی تمام وقت برای حداقل ۱ سال داشته یا در حرفه تخصصی خود از سوی یک مقام استانی یا منطقه‌ای در کانادا، گواهینامه دریافت کند.

برنامه تجربه کار کانادایی (CEC)

برخورداری از حداقل شرایط لازم برای سابقه کار و مهارت زبان جهت واجد شرایط بودن برای برنامه تجربه کار کانادایی (CEC) الزامی خواهد بود. برای سابقه کار باید حداقل ۱۲ ماه سابقه کار مداوم تمام وقت یا پاره وقت طی ۳ سال گذشته در یک حرفه قبل از ارائه درخواست داشته باشید. طبقه بندی شغل یا حرفه شما باید با یکی از موارد زیر مطابقت داشته باشد: 
مشاغل مدیریتی (سطح مهارت NOC)، مشاغل حرفه‌ای و تخصصی (نوع مهارت NOC A)، مشاغل فنی و صنعتی (نوع مهارت NOC B). متقاضی همچنین باید نشان دهد که سابقه و تجربه کاری او شامل انجام وظایف شغلی است که توسط سیستم طبقه بندی مشاغل ملی کانادا تعریف شده است.
حداقل نمره زبان نیز CLB ۷ برای مشاغل NOC 0 یا A و نمره CLB ۵ برای مشاغل NOC B بوده و متقاضی باید در آزمون‌هایی که مورد تایید اداره مهاجرت هستند شرکت کند.

گواهی تمکن مالی

چنانچه دعوت‌نامه درخواست یا ITA اکسپرس اینتری کانادا را دریافت کنید، باید مدرک کتبی به عنوان گواهی تمکن مالی برای خود و اعضای خانواده خود که قصد آوردن آنها به کانادا دارید را ارائه دهید. میزان بودجه مالی مورد نیاز برای برنامه اکسپرس اینتری به تعداد اعضای خانواده شما بستگی دارد:

بودجه مورد نیازتعداد اعضای خانواده
13310 دلار1
16570 دلار2
20371 دلار3
24733 دلار4
28052 دلار5
31638 دلار6
35224 دلار7
3586 دلاربه ازای هر یک از اعضای خانواده
مدارک مورد نیاز برای شغل گل آرایی یا طراح گل مجلسی در کانادا
مدارک مورد نیاز برای شغل گل آرایی یا طراح گل مجلسی در کانادا

مدارک مورد نیاز برای شغل گل آرایی یا طراح گل مجلسی در کانادا

مراحل و گام‌های مهمی را باید برای اشتغال در حرفه گل آرایی یا طراح گل مجلسی در کانادا پشت سر بگذارید. در گام اول شما باید پروفایل تحصیلات دانشگاهی خود را بسازید تا نسبت به سایر متقاضیان برتری داشته باشید. در اکثریت موارد، افراد به محض اتمام دوره دبیرستان در یک دوره کارآموزی شرکت کرده و وارد حرفه گل آرایی میشوند. توصیه میشود که از مسیرهای معتبر مورد تایید وارد این حرفه شوید تا بتوانید از مزایای شغلی نهایت استفاده را داشته باشید. از اینرو، شما باید حداقل مدرک دیپلم را از آکادمی هنر گل آرایی در انتاریو کانادا دریافت کنید. سپس میتوانید از طریق دریافت مدرک لیسانس از دانشگاه‌های معتبر در حرفه خود پیشرفت کنید. با انجام این مراحل احتمال رد یا ریجکتی درخواست ویزا را کاهش میدهید.

در مرحله دوم نیز باید توجه داشته باشید که سابقه کار موردی است که چشم انداز شغلی و میزان درآمد شما را تعیین میکند. یک طراح گل مجلسی مجرب در کانادا سالانه ۳۵۰۰۰ دلار درآمد دارد که این رقم در مقایسه با افرادی که در سطح متوسط هستند به ۳۰۰۰۰ دلار در سال کاهش پیدا میکند. بنابراین باید در کنار دانش خود، تجربه عملی خود را نیز افزایش دهید. برای کسب این تجربه میتوانید بمنظور دریافت آموزش و راهنمایی به گل فروشی‌های معتبر و صاحبان مشاغل گل آرایی مراجعه کنید. از طریق درخواست کتبی نیز میتوانید به شرکت‌هایی که در این حوزه مشغول هستند متصل شوید.
در مرحله سوم برای اشتغال در یک موقعیت شغلی درخواست داده یا کسب و کار شخصی خود را شروع کنید. میتوانید برای اشتغال در شرکت‌های معتبر سطح استان خود یا بطور کلی برای هر استان دیگر درخواست دهید. این امر موجب میشود در کنار داشتن درآمد، تجربه کاری نیز بدست آورید.