چطور ماشین ریش تراش را تمیز نگه داریم؟

چطور ماشین ریش تراش را تمیز نگه داریم
چطور ماشین ریش تراش را تمیز نگه داریم

اگر متوجه شده‌اید که ماشین ریش تراش‌تان مثل گذشته به خوبی کار نمی‌کند یا دچار لکه پوستی شده‌اید، احتمالا از تمیز کردن خوب دستگاه‌تان غافل شده‌اید. بنابراین برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی که می‌تواند اصلاح روزانه شما را به تعویق بیندازد، به روال صحیح، ماشین ریش تراش را تمیز کرده و نگهداری از آن را فراموش نکنید. با این کار، هم‌چنانکه دوام دستگاه برای سال‌های طولانی تضمین می‌شود، از پوست صورت نیز محافظت شده و اصلاحی دقیق‌تر را تجربه خواهید کرد. ما در این راهنما به شما توضیح می‌دهیم که چگونه می‌توانید ماشین ریش ‌تراش خود را اصولی تمیز کنید.

چرا باید ماشین ریش تراش را تمیز کرد؟

دو دلیل اصلی برای تمیز کردن ماشین ریش تراش وجود دارد و آنها به ترتیب، یکی افزایش طول عمر دستگاه و دیگری اصلاح بهتر و دقیق‌تر است. زیرا همه ما هر بار که از ریش تراش خود استفاده می‌کنیم، انتظار بهترین اصلاح را داریم، اصلا به همین دلیل است که پول خود را صرف خرید یک ماشین ریش تراش عالی مانند ریش تراش موزر می‌کنیم. اما علاوه‌برآن، تمیز نگه داشتن ماشین ریش تراش، سهم مهمی در یک اصلاح بی‌نقص دارد.

در واقع دستگاهی که پر از بریده‌های مو، ذرات پوست و چربی پوست شده باشد می‌تواند توانایی اصلاح ماشین ریش تراش را مختل نماید. همچنین می‌تواند به فویل‌ها، تیغه‌ها یا سرهای ماشین آسیب رسانده، حرکت آنها را محدود کند تا فشار بیشتری به موتور وارد شود. بدین ترتیب، تیغه‌ها نیز با فشار بیشتر، سریعتر از حالت معمول حرکت کرده و کم‌کم متزلزل می‌شوند. اما برای جلوگیری از این مشکلات، مراحل ساده تمیز کردن را دنبال کرده تا بتوانید ماشین ریش تراش گران‌قیمت خود را در بهترین فرم نگه دارید.

بنر گل من و تو
چگونه ماشین ریش تراش را تمیز کنیم

چگونه ماشین ریش تراش را تمیز کنیم؟

برای این منظور، دستورالعمل‌های زیر را دنبال کنید:

قطعات جداشدنی را جدا کنید

اولین کاری که باید انجام دهید این است که تیغ‌های دستگاه را در صورت جدا شدن از هم جدا کنید. اکثر تیغ‌ها از هم جدا می‌شوند، اما برخی از آنها همه یک‌تکه هستند. همچنین هنگام تمیز کردن مطمئن شوید که دستگاه از برق جدا شده باشد و اگر باتری دارد، قبل از تمیز کردن آن را جدا کنید. علاوه‌برآن مطمئن شوید که تیغ را روی سینک یا سطل زباله جدا کرده‌اید زیرا با باز کردن آنها، خرده موها بیرون می‌ریزند.
اگر دستگاه تیغ چرخشی دارد، قسمت بالایی آن باید باز شود. در برخی از مدل‌ها می‌توانید قسمت بالایی را بطور کامل جدا کنید. همچنین باید نگهدارنده‌ای که تیغه‌ها را در جای خود ثابت نگه می‌دارد جدا کنید. این به شما امکان می‌دهد تمام گوشه و کنارهای تیغ را تمیز کنید. همچنین اگر دستگاه تیغ فویلی دارد، می‌توانید ابتدا فویل‌های محافظ را جدا کرده تا تیغه‌ها نمایان شوند. البته برخی از ماشین ریش تراش‌ها این امکان را ندارند.

تیغه ها را تمیز کنید

هنگامی که تیغ دستگاه را از هم جدا کردید، باید به آرامی آن را روی دست خود روی سینک یا زباله بکوبید تا هرگونه مو یا زباله‌ای که دارد خارج شود. بسیاری از ریش تراش‌ها یک برس برای تمیز کردن قسمت‌های داخلی دستگاه ارائه می‌دهند و معمولا تمام برندهای معتبر این برس را دارا می‌باشند. (برای مثال، برند فیلیپس تمامی امکانات یک ماشین تراش خوب را دارا بوده و پیشنهاد می‌کنیم اگر به خرید یک ریش تراش برقی خوب فکر می‌کنید، خرید ماشین تراش فیلیپس را حتما در دستور کار قرار دهید.) اگر هم این برس را ندارید، می‌توانید از یک برس کوچک یا یک مسواک تمیز استفاده کنید. از هر قلمویی که دارید برای وارد شدن به شکاف سر تیغ و درزها استفاده کنید. تا جایی که می‌توانید موها را برس بزنید و پوست مرده را از تیغه‌ها جدا کنید. این یک مرحله حیاتی است زیرا درست تمیز نکردن، باعث کند شدن تیغه‌ها می‌شود.
از طرفی برخی از ماشین ریش تراش‌ها دارای پوششی هستند که به آنها اجازه می‌دهد با آب تمیز شوند. بنابراین پس از مسواک یا برس کشیدن خشک، آنها را به خوبی با آب بشویید. سپس با کمی صابون و آب داغ و با استفاده از برس، تیغه‌ها و سایر قسمت‌های تیغ را بشویید. صابون و آب داغ به خلاص شدن از شر باکتری‌ها و ایمن نگه داشتن دستگاه کمک می‌کنند.

ضدعفونی کنید

برای دستگاه‌‌هایی که قابلیت شستشو با آب را ندارند از اسپری‌های تمیز‌کننده و روان‌کننده استفاده کنید. بدین ترتیب، تیغه و سایر قسمت‌های ماشین ریش تراش را اسپری کرده و با برس پاک کنید. همچنین اگر می‌خواهید ضدعفونی کردن را بیشتر انجام دهید، می‌توانید از الکل برای تمیز کردن تیغه‌ها و قسمت‌های داخلی استفاده کنید. برای این منظور تکه پارچه یا پنبه‌ای را با کمی الکل مرطوب کرده و بعد از مراحل قبلی، روی تیغه‌ها و قطعات بمالید. الکل به از بین بردن باکتری‌های ماندگار کمک می‌کند و ماشین ریش تراش را تمیز و بهداشتی نگه می‌دارد.
در حالیکه ممکن است بدنه تیغ مستقیما روی اصلاح شما تاثیر نگذارد، روغن دستان شما آن را کثیف می‌کند. بدین منظور می‌توانید از دستمال مرطوب الکلی برای تمیز کردن بدنه استفاده کرده و یا از آب و کمی صابون بهره ببرید. سپس از یک حوله کاغذی تمیز، برای پاک کردن صابون اضافی استفاده کنید.

قطعات را خشک کنید

از مرحله خشک کردن غافل نشوید. اگر آب روی تیغه‌ها یا خود دستگاه باقی بماند، فلز زنگ می‌زند. زنگ زدگی اساسا تیغ شما را بی‌فایده کرده و تمام تمیز کردن‌های شما بیهوده خواهد شد. بنابراین پس از پایان تمیزکاری، به آرامی با یک حوله تمیز آب قسمت‌های داخلی را خارج کنید. سپس تمام قطعات را روی یک حوله تمیز قرار داده تا قبل از اینکه ماشین ریش تراش را دوباره جمع کنید، در هوا خشک شوند.

مجددا قطعات را مونتاژ کنید

پس از خشک شدن کامل قطعات، آنها را سر جای خود قرار داده، روی تیغه روغن روان‌کننده یا اسپری مخصوص زده و در نهایت برای چند دقیقه ماشین ریش تراش را روشن کنید. سپس دستگاه را در جعبه‌اش قرار دهید. همچنین موهای اطراف سینک را تمیز کرده و برس مورد استفاده را زیر آب داغ بشویید. اجازه دهید برس به خوبی خشک شود. بدین ترتیب، وسایلتان برای دفعه بعدی که می‌خواهید ماشین ریش تراش خود را تمیز کنید، آماده هستند.

تمیز کردن ماشین ریش تراش
تمیز کردن ماشین ریش تراش

اصلاحی بی عیب و نقص را تجربه کنید…

توصیه می‌کنیم ماشین ریش تراش خود را حداقل هفته‌ای یک‌بار و بصور مراحلی که گفتیم تمیز کنید. این یک امر ضروری است که همیشه باید بعد از هر اصلاح آن را رعایت کنید. اگر این مراحل ساده را برای تمیز کردن و نگهداری از ماشین ریش تراش خود دنبال کنید، قول می‌دهیم که دستگاه شما سال‌ها دوام آورده و هر بار اصلاحی بی‌نظیر را برایتان به ارمغان آورد.