5 گل مناسب برای تقویت روحیه سالمندان

گل مناسب برای تقویت روحیه سالمندان
گل مناسب برای تقویت روحیه سالمندان

در سال ۲۰۰۴، تیمی از روانشناسان در دانشگاه راتگرز تحقیقاتی را در مورد اثرات مثبت گل ها بر روی سلامت سالمندان انجام دادند. نتایج بدست آمده نشان داد که گل‌ها احساس مثبت تری در افراد مسن ایجاد می‌کنند و به کاهش افسردگی و تحلیل حافظه در افراد بالای ۶۰ سال کمک چشمگیری می‌کنند.

یک تحقیق علمی انجام شده

طی یک تحقیق عملی، بیش از ۱۰۰ سالمند به دو گروه تقسیم شدند. به گروه اول، گل‌هایی را به عنوان هدیه تقدیم کردند و به گروه دوم هیچ گلی داده نشد. سپس نتایج حاصل از این آزمایش توسط دانشمندان مورد بررسی قرار گرفت. در پایان این آزمایش شش ماهه، دانشمندان سه کشف مهم را اعلام کردند:
۱. گل ها احساس افسردگی را کاهش می دهند: شرکت کنندگان در این آزمایش، افزایش قابل توجهی در میزان شادی و خلق و خوی مثبت را در همراهی با گل ها از خود نشان دادند.
۲. گل ها حافظه را بیشتر و قوی‌تر می کنند: افراد مسن با حضور گل‌ها، توانستند خاطرات بیشتری از گذشته را به یاد آورده و فعالیت‌های روزانه‌شان را با کیفیت بیشتری انجام دادند.
۳. گل‌ها باعث بیشتر شدن ارتباطات اجتماعی سالمندان می‌شوند: این دسته از سالمندان، دوباره با دوستان قدیمی خود ارتباط برقرار کرده و حلقه اجتماعی خود را با همسایگان، افراد همفکر و پرستاران خود گسترش دادند.
 
همین تحقیق باعث شد تا یک مرکز پرستاری از سالمندان در ایران هم از گل های متنوعی در محیط اطراف خود استفاده کند تا بتواند در افرایش سطح هوش و دایره ارتباطی سالمندان تاثیر بسزایی بگذارد و علاوه بر این، از افسردگی آنها جلوگیری نماید. مدیران این مرکز پس از مدتی متوجه شدند که روحیه سالمندان بشاش تر از گذشته شده است. زیرا همانطور که همگان فکر میکنند سپردن سالمندان به خانه سالمندان باعث افسردگی آنها می‌شود اما این امر عکس این تفکر را ثابت کرد.

گل بیشتر، اثربخشی بیشتر
گل بیشتر، اثربخشی بیشتر

گل بیشتر، اثربخشی بیشتر

جالب اینجاست که طی این تحقیق نشان داده شد که سالمندانی که دو دسته گل هدیه گرفتند، نسبت به کسانی که فقط یک دسته گل دریافت کردند، شاداب تر و با روحیه تر شدند. علاوه بر این، دانشمندان خاطرنشان می‌کنند که اثرات مثبت اجتماعی-عاطفی به وجود آمده در سالمندان، به دلیل غافلگیر شدن از دریافت چنین هدیه‌ای بوده و به هیچ عنوان هم بعد از دریافت مکرر چنین هدیه‌ای، از بین نخواهد رفت. همچنین سالمندان این آزمایش، آن‌قدر تحت تأثیر هدیه‌ای که دریافت کردند قرار گرفتند که آزمایش‌کنندگان را در آغوش گرفته و بوسیدند و جالب تر آن که آنها را برای صرف چای به خانه‌هایشان دعوت کرده و قدردانی خود را برای شرکت در چنین آزمایشی ابراز کردند.

بنر گل من و تو

بهترین گل‌هایی که می‌توان به سالمندان هدیه کرد

یک مرکز نگهداری از سالمندان واقع در شمال تهران از گل‌‎های زیر برای زیباسازی محیط اطراف خود استفاده کرد و تاثیر آن را در روحیه سالمندان خود مشاهده نمود. به همین علت برخی از گل‌هایی که سالمندان آنجا به آنها علاقه داشتند را موارد زیر معرفی نمود تا دیگران هم بتوانند برای سالمندان عزیزانشان آنها را تهیه نمایند.

گل رز برای سالمندان
گل رز برای سالمندان

گل رز

گل رز اغلب نماد عشق است؛ بنابراین می توانید برای نشان دادن عشق خود به سالمندان، از چنین گل‌هایی استفاده کنید. همچنین گل رز به علت قیمتی بودن هرشاخه از آن، می‌تواند هدیه‌ای  مناسب و درخور افراد مسن باشد. در گذشته، گل رز تنها در رنگ قرمز موجود بوده است، اما امروزه طیف گسترده ای از رنگبندی برای این گل وجود دارد. شما می توانید از یک دسته گل رز چند رنگی برای هدیه کردن به عزیزانتان استفاده‌ کنید.

گل ژربرا

گل ژربرا، عضوی از خانواده آفتابگردان‌، بنفشه و گل مینا می‌باشد. ژربرا یکی دیگر از گزینه های محبوب برای هدیه دادن است. اگرچه نسبت به گل رز کمتر سنتی بوده، اما می توانند هدیه ای عالی برای افرادی که نیاز به کمی افزایش روحیه دارند، باشد. ژربراها با رنگ های روشن و گرم خود این توانایی را دارند که احساسات سالمندان را مثبت، شاد و آرام کند. ژربراها در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلفی وجود دارند، بنابراین معمولاً مشکلی در انتخاب رنگ و مدل آن‌ها نخواهید داشت.

گل زنبق
گل زنبق

گل زنبق

زنبق یکی دیگر از گل‌های معروف و محبوب در میان مردم می‌باشد. به علت ظاهر متفاوت این گل، بسیاری از سالمندان از دیدن آن‌ها لذت می‌برند. آنها در طیف گسترده ای از رنگ ها و اندازه ها هستند، بنابراین شانس خوبی در انتخاب و هدیه دادن آن به عزیزان خود خواهید داشت.

گل لیلیوم
گل لیلیوم

گل لیلیوم

گل لیلیوم یکی دیگر از انتخاب های بسیار شیک، محبوب و گران قیمت هستند، و یک گزینه هدیه عالی برای افراد مسن می‌باشند. به دلیل گرده های زیاد لیلیوم، ممکن است باعث بروز آلرژی در برخی افراد شده بنابراین  قبل از خرید گل لیلیوم، مطمئن شوید که سالمندتان به این گل حساسیت نداشته باشد.

گل ارکیده
گل ارکیده

گل ارکیده

گل دیگری که به قدری زیبا بوده که نمی‌توانید از آن چشم پوشی کنید، گل ارکیده است. این گل‌ها به دلیل عمر طولانی خود در سراسر جهان محبوب می‌باشند. آنها اغلب به عنوان نماد همدردی، به افراد هدیه داده می‌شوند ولی برای آنکه روحیه سالمند خود را بالا ببرید، می‌توانید از رنگهاي شاد این گل استفاده کنید. همچنین به دلیل تنوع زیاد ارکیده ها، می توانید آنها را به افراد مختلفی هدیه دهید.
بهترین مراکز نگهداری و پرستاری از سالمندان سعی می‌کنند از گل‌ها برای شادابی روحیه سالمندان استفاده نمایند اما اگر عزیزان شما در خانه سالمندانی نگهداری می‌شوند که آنها به وجود گل‌ها در محیط خود اهمیت نمی‌دهند، میتوانید این گل‌ها را برای عزیزان سالمند خود به عنوان هدیه ببرید.

فواید گل‌ها برای سالمندان چیست؟

زمانیکه سالمندان در معرض طبیعت قرار بگیرند، حال این طبیعت یک شاخه گل باشد یا یک دشت گل، روحیه مثبت بیشتری پیدا کرده، شادتر خواهند شد و در نهایت اگر از بیماری خاصی رنج می‌برند، بیماریشان زودتر بهبود خواهد یافت. بنابراین اگر از سالمندان خود درون خانه نگهداری می‌کنید، سعی کنید برای آنها فضایی مانند گلخانه را ایجاد کنید یا اگر آنها را به خانه سالمندان می‌سپارید و سالمند شما به گل‌ها و گیاهان علاقه بسیاری دارد، حتما مراکزی را انتخاب کنید که از گل‌های بسیاری در فضای خود استفاده می‌کنند. پرسنل برخی از بهترین خانه‌های سالمندان مانند مجموعه آسایشگاه سالمندان نگار، با گل آرایی و ایجاد فضای سبزی کم‌نظیر، محیطی سالم و زیبا را برای عزیزان سالمند شما ایجاد می‌کنند. چنین مراکزی به روحیه سالمندانی که از آنها نگهداری می‌کنند، اهمیت می‌دهند و شما می‌توانید برای همیشه عزیزان خود را با روحیه‌ای شاد مشاهده کنید.