آموزش نحوه دوخت روبالشی مخمل زیبا + آموزش تصویری

دوخت روبالشی مخمل
دوخت روبالشی مخمل

دوخت رو بالشی مخمل : بعضی فصلهای سال هست که آدم دلش می‌خواد یه تغییراتی تو خونه ایجاد‌کنه. مدام یک چیزی توی مغزش سوسو می‌زنه. دوست داره یه کاری انجام بده. مثل دوخت این روبالشی‌های مخمل زیبا و لطیف. بعدازظهرهای بلند را با این بالش‌های جادویی تصور‌کنید.

افزودن روکش‌های جدید به بالش‌ها سریعترین راهیه که می‌شه کاناپه یا تختخواب را تغییری کوچولو داد. با تغییر فصل می‌تونید آنها را درآورده یا دوباره روکش‌کنید. اما مطمئنم که دیگه این روبالشی‌ها را کنار نخواهید گذاشت. در اینجا می‌توانید نحوه ساخت کوسن پشمالوی زمستانی را ببینید.

 اگه چرخ خیاطی در دسترس دارید و به دوخت‌و‌دوز آشنایی هم دارید، پس می‌تونید کاناپه‌هاتون را با این روبالشی‌های مخملی نرم و لطیف بپوشانید. خوابیدن روی این کوسن‌ها خیلی لذت‌بخشه.

بنر گل من و تو

اضافه‌کردن خطوطی از بخیه ساده روی یک تکه بالش، راهی ساده برای افزودن الگویی زیرکانه و جذابیت به پارچه مخملیتون هست. من حتی اشکال ستاره‌ای رو به اونها اضافه‌کردم و ببینید چقدر زیبا شده. برای اینکه زیبایی بیشتری داشته باشه می‌تونید با بافتهای کتان مختلف ترکیب و ست‌کنید.

حوه دوخت روبالشی مخمل زیبا
حوه دوخت روبالشی مخمل زیبا

وسایل مورد نیاز برای دوخت روبالشی مخمل:

  • 2 متر و ده سانتیمتر پارچه مخمل صورتی برای 16 بالش، یک متر و ده سانت برای 12 بالش
  • پارچه آستری با سایز مناسب با روبالشی (آستری 40 سانتی برای روبالشی 40 سانتی و غیره)
  • چرخ خیاطی و نخ
  • قیچی
  • سوزن ته‌گرد
  • گچ یا مارکر
  • خط‌کش
پارچه مخمل
پارچه مخمل

روبالش‌ها بزرگترند ولی من برای آموزش نمونه کوچکش رو بهتون یادمیدم. مهم نیست سایزش چقدر باشه، مهم اینه که روش درست‌کردن رو یاد بگیرید، بعد می‌تونید بزرگترش رو هم درست‌کنید. پارچه رو به همان اندازه آسترهای روبالشی‌ها ببرید. نیازی نیست کمی بزرگتر ببرید، چون رویی‌ها شل‌و‌ول میشن.

مرحله اول:

برای روبالشی 40 سانتی، یک تکه پارچه به اندازه 40 در 40 سانت ببرید. این برای قسمت رویی بالش است. حالا برای پشت آن تکه دیگری با اندازه 30 در 40 سانت ببرید. می‌خواهیم دو تکه پشت بصورت لبه، حدود 12 سانت روی هم بیایند.

برای کشیدن خطوط اریب روی پارچه، قطعه پارچه 40 سانتی را طوری بگذارید که سمت مخملش رو به پیین‌ باشد. حالا با خط‌کش خطوط مستقیمی با هر فاصله دوست‌دارید بکشید و طراحی‌کنید. 2 یا 3 سانت فاصله خطوط از هم مناسب است. برای اینکه زیبا باشد باید این فاصله بین تمامی خطوط رعایت شده و ثابت باشد.

اگر طرح ستااره‌ای را دوست‌دارید، با استفاده از خط‌کش طرح‌های ستاره‌ای متنوعی پشت پارچه بکشید. فقط چند تا بخیه محکم‌کاری اول و آخر دوختتون بزنید تا در نرود.

مرحله دوم:

روی خطوط را با چرخ خیاطی دوخته و در انتها دوخت برگشت بزنید.

مرحله سوم:

برای هر یک از تکه پارچه‌های پشت روبالشی، 3 سانت تا زده و دوباره 3 سانت تا بزنید و یک سوزن بزنید. طول لبه تا شده را بدوزید.

مراحل دوخت روبالشی
مراحل دوخت روبالشی
مرحله چهارم:

یکی از تکه‌های پشت را روی تکه جلویی بگذارید، طوری که طرف روی پارچه به همدیگر باشد و سه لبه بصورتی که نشان داده شده قرارگیرند. سه لبه را کنار هم سوزن ته‌گرد بزنید.

مرحله پنجم:

این کار را برای قسمت پشت دوم هم تکرار‌کنید. لبه‌های سجاف‌شده کار باید کمی بیشتر از روبالشی من که درنمونه آمده روی هم قرارگیرند. سوزن ته‌گرد بزنید. دورتادور روبالشیتان را کوک‌بزنید و سوزن‌ته‌گردها را دربیاورید.

مرحله ششم:

روبالشی را به رو برگردانید. گوشه‌ها را به بیرون فشار دهید تا بیرون بزنند و روبالشیتان شکل بگیرد. داخلشون رو پر کرده و لذت ببرید.

روبالشی مخمل
روبالشی مخمل

من عاشق این روبالشی مخمل زیبا شدم. بخاطر همین طرز دوختشون رو براتون گذاشتم. جون میده بعدازظهرها یه کتاب برداری، روی این بالشها استراحت‌کنی و کتاب بخونی.

طرز دوخت روبالشی مخمل زیبا
طرز دوخت روبالشی مخمل زیبا

مطلب مرتبط:

چگونه به راحتی بالش های تخت را تمیز کنیم ؟

تزیین کوسن به شکل قلب با گل رز

مرحله به مرحله با دوخت کوسن چهل تیکه بوهویی