تغذیه مناسب برای دیسک کمر: باید ها و نباید های خوراکی

تغذیه مناسب برای دیسک کمر
تغذیه مناسب برای دیسک کمر

اکثر کسانی که مدام کمردرد یا درد ستون فقرات دارند،‌ نمی‌دانند، غذایی که می‌خورند بر وضعیت آن‌ها تاثیر گذار است. در واقع یک رژیم غذایی سالم، به طور مستقیم بر روی درمان کمردرد ناشی از دیسک کمر و نیز سرعت بخشیدن به روند بهبودی، موثر است. همچنین از آنجایی که بسیاری از کمردرد‌ها در اثر التهاب به وجود می‌آیند، مصرف مواد غذایی ضد التهاب می‌تواند از کمردرد جلوگیری کند. در نتیجه، خوردن غذا‌های التهاب آور، باعث افزایش پاسخ التهابی بدن می‌شود؛ پس در واقعا انسان همان چیزی ا‌ست که آن را می‌خورد.

پزشکان ارتوپد همیشه یک رژیم غذایی حاوی مواد ضد التهاب را توصیه می‌کنند. بسیاری از مواد غذایی دارای ماده‌ای به نام لکتین هستند، که یک ماده التهاب‌زا است و مصرف بیش از حد این مواد ممکن است منجر به بیماری ستون فقرات یا حتی تنگی کانال نخاعی شود.

تغییر آگاهانه رژیم غذایی به طوری که رژیم حاوی مواد غذایی بدون لکتین، ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی زیر باشد، می‌تواند برای سلامت ستون فقرات مفید باشد.

بنر گل من و تو
غذاهای مناسب دیسک کمر
غذاهای مناسب دیسک کمر

کدام مواد غذایی برای مشکلات دیسک کمر مفید هستند؟

تغذیه مناسب می‌تواند بسیاری از علائم ناشی از فتق دیسک کمر را کاهش دهد. تمام افرادی که فتق دیسک گردن یا کمر دارند، می‌توانند از این نوع رژیم غذایی استفاده کنند. در این مقاله به شما گفته می‌شود که برای بهبود علائم فتق دیسک باید از مصرف چه غذا‌هایی خودداری کنید و باید کدام مواد غذایی را به رژیم خود اضافه کنید.

کلسیم

کلسیم ماده معدنی اصلی موجود در استخوان‌هاست. مصرف کلسیم در سنین رشد برای استخوان‌ها بسیار مفید و لازم است. اما با این حال، مصرف شیر و مکمل‌های کلسیم استخوان‌ها را تقویت نمی‌کند. کلسیمی که مصرف می‌کنید، باید با سایر مواد غذایی که می‌خورید متعادل باشد تا بدن بتواند آن را جذب کرده و از آن استفاده کند.
چگونه باید کلسیم را مصرف کنیم؟ رایج ترین و مهم ترین منابع کلسیم، لبنیات و مشتقات آن‌ها: شیر، ماست و پنیر است. سایر منابع مهم کلسیم سبزیجات سبز رنگ مانند کلم، حبوبات، بادام، پرتقال و برخی ماهی‌ها مانند ساردین و سالمون هستند.

فسفر

مصرف فسفر برای به حداکثر رساندن اثر بخشی کلسیم لازم است. محصولات لبنی کلسیم و فسفر را با هم دارند اما اکثر مکمل‌های کلسیم، فسفر ندارند. مواد غذایی مانند، گوشت، غلات و تخم مرغ غنی از فسفر هستند.

منیزیم

این ماده معدنی نیز در استخوان‌ها وجود دارد و همچنین منزیم برای انجام بیش از ۳۰۰ واکنش بیوشیمیایی در بدن، ضروری است. هنگامی که بدن برای انجام واکنش‌های بیوشیمایی منیزم کم داشته باشد، آن را از طریق استخوان‌ها تامین می‌کند در نتیجه باعث کاهش تراکم استخوان‌ها می‌شود.  منیزیم در سبزیجات سبز رنگ و همچنین در ماهی، دانه ها، آووکادو، موز و شکلات تلخ یافت می شود، یعنی حداقل 70 درصد کاکائو منیزیم است.

آهن

این ماده معدنی نقش مهمی در تولید کلاژن و فراوری ویتامین D در بدن دارد. همچنین در تشکیل هموگلوبین و میوگلوبین،  که دو مولکول مسئول انتقال اکسیژن به دیسک گردن هستند، ضروری است. به همین علت پزشکان به افرادی که دارای علائم گردن درد هستند، پیشنهاد می کنند تا مواد غذایی سرشار از آهن بخورند یا برای آنها قرص های آن تجویز می نمایند.

ویتامین D

کلسیم ماده اصلی تشکیل دهنده استخوان است و ویتامین D به جذب بهتر کلسیم کمک می‌کند. اگر به مقدار کافی ویتامین D مصرف نکنید، درست مثل این است که کلسیم کافی مصرف نکرده باشید و در این حالت استخوان‌ها ضعیف و شکننده می‌شوند. این ماده یک ویتامین محلول در چربی است. بدن این ویتامین را در بافت چربی ذخیره می‌کند. پس برای دریافت این ماده باید از چربی‌های مفید در رژیم غذایی خود استفاده کنید. منابع اصلی ویتامین D در رژیم غذایی ماهی‌هایی با محتوای چربی بالا مانند سالمون و ساردین و همچنین گوشت قرمز، تخم مرغ و شیر (کامل) هستند. قارچ تنها منبع ویتامین D غیر حیوانی است. بیشتر ویتامین D مورد نیاز بدن ما، توسط خود بدن تولید می‌شود. چون دریافت ویتامین D، صرفا از طریق مواد غذایی دشوار است. هنگامی که در مقابل نور خورشید قرار می‌گیریم، بدنمان با استفاده از نور خورشید، ویتامین D تولید می‌کند. تولید ویتامین D در سطح پوست انجام می‌شود. به همین دلیل است که در زمستان، افراد بیشتر به کمبود ویتامین D دچار می‌شوند. کمبود ویتامین D فقط به کاهش تراکم استخوان منجر نمی‌شود و شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد، کمبود ویتامین D با بیماری‌های زیادی، مثل سرطان،  فیبرومیالژیا و دیابت ارتباط دارد.

ویتامین K

این ویتامین مسئول توزیع کلسیم در دیسک کمر است و در مواد غذایی مثل : گوشت، لبنیات و زرده تخم مرغ یافت می‌شود. البته این ویتامین در سبزیجاتی مثل اسفناج و کلم بروکلی هم وجود دارد.

ویتامین سی برای دیسک کمر
ویتامین سی برای دیسک کمر

ویتامین C

این ویتامین برای کلاژن سازی ضروری است. کلاژن یک پروتئین است که مانند یک سیمان بخش‌های مختلف بدن را منسجم می‌کند، همچنین کلاژن بخش مهمی از استخوان‌ها، غضروف‌ها، تاندون‌ها و ماهیچه‌ها را تشکیل می‌دهد. این ویتامین خاصیت آنتی اکسیدانی هم دارد. مصرف کافی ویتامین C برای ترمیم ماهیچه ها، رباط ها، تاندون ها و دیسک های کمر ضروری است. ویتامین C در میوه ها (توت فرنگی، کیوی، مرکبات) و در سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی، بروکلی، اسفناج و فلفل وجود دارد.

ویتامین B12

ویتامین B12 برای تشکیل سلول‌هایی که مسئول تولید استخوان هستند، ضروری است. همچنین این ویتامین برای تولید گلبول‌های قرمزخون در مغز استخوان لازم است. کمبود ویتامین B12 می‌تواند به پوکی استخوان منجر گردد. ویتامین B12 فقط در محصولات حیوانی وجود دارد  پس اگر گیاهخوار هستید و  فراورده‌های حیوانی را مصرف نمی‌کنید؛ حتما باید این ویتامین را از طریق مکمل‌ها تامین کنید. از جمله غذاهایی که ویتامین B12 در آنها یافت می شود، لبنیات، تخم مرغ و گوشت هستند.

غذای مناسب فتق دیسک کمر
غذای مناسب فتق دیسک کمر

اگر به فتق دیسک کمر دچار هستید، باید از مصرف این غذا‌ها خودداری کنید

غذاهای شیرین

غذا‌های شیرین حاوی شکر، بدترین مواد غذایی موجود در رژیم غذایی افراد هستند. این غذا‌ها نه تنها باعث ایجاد التهاب می‌شوند، بلکه عامل اصلی اضافه وزن هم هستند. داشتن اضافه وزن می‌تواند کمردرد ناشی از فتق دیسک کمر را تشدید کند. همچنین لازم است که از مصرف مواد شیرین کننده مصنوعی هم خودداری کنید چون این‌ها موادی التهاب‌زا هستند.

روغن‌های سبزیجات

بیشتر سبزیجات حاوی یک اسید چرب به نام امگا ۶ هستند. این اسید چرب به تنهایی ماده مضری نیست اما اگر در بدن مقدار اسید چرب امگا ۶ از اسید چرب امگا۳ بیشتر شود، ممکن است واکنش التهابی در بدن به وجود بیاید. اگر می‌خواهید برای پخت و پز از روغن‌های گیاهی استفاده کنید، بهتر است فقط مقدار کمی از آن‌ها را در غذا بریزید. روغن زیتون یکی از بهترین روغن‌ها برای پخت و پز است چون دارای چربی‌های غیر اشباع است.

غلات تصفیه شده

بهتر است به جای غلات تصفیه شده از غلات کامل استفاده کنید. پیتزا، غلات و نان سفید از جمله غذاهایی هستند که سرشار از غلات تصفیه شده هستند. غذا‌هایی که حاوی مقدار زیادی غلات تصفیه شده هستند، سطح انسولین خون را بالا می‌برند و این عامل می‌تواند باعث ایجاد التهاب شود.

ذرت فراوری شده

ذرت ماده غذایی سالم و مفیدی است  اما هنگامی که فراوری می‌شود، دیگر به اندازه قبل سالم نیست. ذرت‌های فراوری شده می‌توانند باعث افزایش سطح انسولین خون و در نهایت پاسخ التهابی در بدن شوند. پس اگر می‌خواهید ذرت را در برنامه غذایی خود داشته باشید، باید از ذرت فراوری نشده استفاده کنید.

گوشت قرمز

گوشت قرمز ممکن است منبع خوبی برای تامین پروتئین باشد، اما اگر از فتق دیسک کمر رنج می‌برید، باید از آن اجتناب کنید. گوشت قرمز دارای ماده ای به نام neu5gc است. که این ماده موجب افزایش التهاب در بدن می‌شود.

غذا‌هایی که حاوی مواد شیمیایی هستند

بهتر است که از غذا‌های حاوی مواد شیمیایی دوری کرده و مواد غذایی طبیعی را جایگزین‌ آن‌ها کنید. بدن به خوبی نسبت به غذا‌های حاوی رنگ، مواد افزودنی و مواد نگه‌دارنده، پاسخ نمی‌دهد در نتیجه مصرف این نوع مواد غذایی موجب ایجاد التهاب می‌شود. سعی کنید حتما قبل از خرید مواد غذایی، جدول ارزش غذایی موجود روی بسته بندی را با دقت بخوانید.