تونر چیست و چرا باید از آن برای پوست استفاده کنیم؟

تونر چیست و علت استفاده از تونر
تونر چیست و علت استفاده از تونر

تونر چیست و علت استفاده از تونر : آیا شما هم از جمله افرادی هستید که برای پاکسازی و یا شستن صورت خود پس از آرایش فقط به شستشو با صابون و سایر شوینده‌ها اکتفا‌ می‌کنید؟ آیا می‌دانید تونر چیست و چه کاربردی دارد؟ از این مسئله آگاهید که آلودگیهایی که روزانه بر روی پوست صورتتان می‌نشیند، و مواد باقیمانده از آرایش در روزنه‌های پوست شما باعث ایجاد جوش و مشکلات دیگر می‌شود؟ اول اینکه بگم تونر آرایش پاک کن نیست، خیلیا به اشتباه فکر میکنن تونر این کاربرد رو داره ولی اینطور نیست تونر (یا همون تونیک) یه محصول بهداشتی و مراقبت پوستیه که وظیفه اش تنظیم (ph) و چربی پوست و متعادل کردنشه، معمولا تو روتین پوستی بعد از پاک کردن آرایش استفاده میشه

راستی در انتهای مطلب چند تونر خانگی رو بهتون آموزش دادم که میتونید به راحتی توی خونه درست کنید.

تونر چیست؟

تونر محصولی محلول مانند است که برای از بین بردن و پاکسازی آلودگیهای عمقی پوست بکار می‌رود. آلودگیهایی که در روزنه‌های پوستتان جا خوش‌کرده و با شستن صابون و شوینده‌ها از بین نمی‌روند و سبب ایجاد مشکلات جدی برای پوست صورتتان می‌شوند.

بنر گل من و تو

علاوه بر پاکسازی عمقی، تونر PH پوست را تنظیم‌کرده و لطافت از بین رفته در اثر شستشو با مواد شوینده پوست را برمی‌گرداند. باعث شادابی، شفافیت و بستن منافذ باز پوست می‌شود. افراد هزینه زیادی برای انواع ماسکها و شوینده‌ها می‌کنند، غافل از اینکه یک تونر خوب می‌تواند کمک زیادی به سلامت و بهداشت پوست صورتشان کند تا پوستی زیبا داشته‌باشند.

چه پوستهایی نیاز به تونر دارند؟

سئوالی که برای شما ممکن است پیش آید این است که چه افرادی با چه نوع پوستی باید از تونر استفاده‌کنند؟ در واقع تونر یکی از محصولات ضروری برای هر نوع پوستی است. پس نمی‌توان گفت مختص فرد یا پوست خاصی است. هر چند پوستهای چرب بیشتر نیاز به تونر دارند و باید روزانه استفاده‌کنند.

تونر چیست؟
تونر چیست؟ و علت استفاده از تونر

فواید فوق العاده استفاده از تونر

در مطلبی جداگانه به صورت کامل به مزایا و معایب استفاده از تونر پرداختیم ولی در ادامه به صورت خلاصه وار آنها را بیان میکنم

تنظیم PH پوست شما

یکی از علت استفاده تور و دلیل اصلی اون تنظیم کردن PH پوست شما هست،به علت اینکه شوینده ها اکثیرا خاصیت قلیایی دارند پوست صورت شما را از حالت اسیدی طبیعی خارج میکنند و برای جبران این مشکل، چربی از درون منافذ پوست مجددا به مقدار زیادی ترشح میشه و باعث دیده شدن چربی زیاد روی صورت شما خواهد بود ولی تونر ها اینگونه نیستند و دیگر چنین با چنین مشکلی مواجه نخواهید شد.

پاکسازی منافذ پوست شما

بسیاری از آلاینده ها که بر روی پوست شما قرار میگیرند حتی با شستشو هم از بین نخواهند رفت و در منافذ باز پوست رخنه میکنند ولی تونر به این منافذ وارد شده و به صورت کامل آنها را پاکسازی میکند، اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که حتما از رم پودر و پنکیک استفاده میکنید برای اینکه این مواد از سلول های پوستی شما جمع آوری شود حتما باید از تونر استفاده کنید.

آبرسانی طبیعی به پوست

علت استفاده از تونر میتونه یکی از دلایلش آبرسانی اون باشه، تونر اجازه نمیدهد رطوبت پوست شما از بین برود و به عنوان یک آبرسان کاملا طبیعی میتواند عمل کند.

شفاف شدن پوست صورت

همانوطر که گفتیم تونرها الودگی های ریز را از روی پوست شما پاک میکنند و به همین خاطر موجب شفاف دیده شدن پوست صورت شما خواهند شد.

بستن و کوچک کردن منافذ باز پوست

بهترین کرم ها هم به اندازه تونر نمیتواند منافذ باز پوست شما را به خوبی کوچک یا ببندد تونر با بستن منافذ باز باعث میشود که آلودگی و ذرات خیلی کمتری درون آنها نفوذ کند.

با انواع تونر آشنا شوید

تونر انواع مختلفی دارد و بیشتر بصورت محلول در بازار موجود است. اما تونرهایی به شکل ژل، اسپری و سرم هم وجود‌ دارد. تونرها بر پایه آب، الکل و گلیکول هستند. با شناخت ویژگیهای پوست خود می‌توانید تونر بهتری انتخاب‌ کنید. برای پوست خشک تونر باید آبرسانی‌ کند ولی برای پوست خشک تونر باید لایه‌برداری کند، ضمن اینکه به پوست طراوت ببخشد.

تونر بر پایه آب
یکی از بهترین انواع تونر که خیلی از متخصصان آن را برای شما پیشنها میکنند تونرهای بر پایه آب است، یک باور غلط وجود دارد و آن هم این است که تونرهای بر پایه آب مفید نیستند، اما این تونر‌ها با مواد مفید، مثل انواع ترمیم کننده‌های پوست، آنتی اکسیدان‌ها و مواد تشکیل دهنده سلولی غنی سازی شده اند. پس پیشنهاد تیم گل من و تو برای شما همین تونرها می باشد.
تونر بر پایه گلیکول
از انواع تونر ها میتوان به تونر هایی اشاره کرد که حاوی آب و گلیسرین با عصاره‌های معطر مثل گلاب، گل محمدی یا آب مرکبات میباشند. به این نوع تونر ها شفاف کننده و یا شاداب کننده نیز گفته میشود. اما استفاده مدام و زیاد از این محلول باعث تحریک و آسیب به پوست می‌شوند پس سعی کنید در استفاده از این نوع تونر ها زیاده روی نکنید.
تونر بر پایه الکل

من به هیچ وجه این نوع تونرها رو برای استفاده پیشنهاد نمیکنم یکی از مشکلاتی که این نوع از تونرهای متونند برای شما ایجاد کنند ملتهب کردن پوست صورت شما هست چون دارای مواد قابض هستند و موجب آزاد شدن رادیکال های آزاد میشوند. از دیگر ویژگی های منفی این نوع از تونرها به علت داشتن الکل سبب میشود تا کلاژن روی پوست ایجاد نشده و ترمیم آن را به تاخیر بی اندازد.

انواع تونر در بازار
انواع تونر در بازار

تونر مناسب پوست شما کدام است؟

دغدغه بیشتر افراد انتخاب تونر سازگار با پوستشان است. چون اگر تونر مناسب پوست نباشد علاوه بر اینکه مفید نخواهد بود به پوست آسیب هم وارد‌ می‌کند.

اگر پوستی حساس دارید توصیه‌ می‌کنیم از تونرهای بر پایه الکل استفاده‌نکنید. کافیست ترکیبات روی تونر را بخوانید و اگر الکل دارد در خرید محصول با توجه به پوستتان دقت‌کنید.

تونرهای بر پایه آب بهترین و مناسب‌ترین نوع تونر هستند. این تونرها از ترکیب آب و موادی چون گلاب، روغن چای سبز، آلوئه‌ورا، ویتامین ای، بابونه تهیه‌می‌شوند. در زیر به چند نمونه تونر با ترکیبات مختلف و خواص آنها اشاره‌می‌کنیم:

  • تونر حاوی گلاب: آبرسانی عمیق، شاداب‌کننده و شفاف‌کننده، برای پوستهای خشک
  • تونر حاوی روغن چای سبز: احیاکننده پوست، لطافت ونرمی بخش و آبرسان، دارای خاصیت آنتی باکتریال، مناسب پوستهای چرب
  • تونر حاوی آلوئه‌ورا: التیام بخش، بستن منافذ پوست و مناسب برای پوستهای حساس
  • تونر حاوی ویتامین ای: آبرسانی و مرطوب کنندگی برای پوستهای خشک
  • تونر حاوی بابونه: شفاف‌کننده و تسکین‌دهنده التهابات پوست، مناسب برای پوستهای حساس

بهترین زمان استفاده از تونر:

تصور اشتباهی که برخی افراد در مورد تونر دارند این است که تونر می‌تواند جایگزینی برای شوینده پوست و مواد آرایشی باشد. اما سخت در اشتباهند.

تونر نیز یکی از مراحل تمیزکنندگی و پاکسازی پوست است که به سلامت آن کمک‌می‌کند. پس از اینکه صورت خود را با آب گرم و مواد شوینده مخصوص صورتتان شستید، موقع استفاده از تونر است. قبل از اینکه کرم آبرسان و شب را بزنید.

تونر چیست و استفاده از تونر
تونر چیست و استفاده از تونر

نحوه استفاده از تونر به چه صورت است؟

کمی تونر را به روی پد آرایشی یا یک تکه پنبه ریخته و بصورت دایره‌وار روی پوست بمالید. سعی کنید این کار را با ملایمت انجام‌دهید. نیازی نیست محکم پنبه یا پد را به پوست بمالید. چون فقط کافیست تونر به روزنه‌ها و عمق پوستتان نفوذکند. اگر پوست چربی دارید روی قسمت T صورت بیشتر تونر بزنید. چون این نقاط چربتر بوده و آلودگیهای بیشتری در خود دارند. تونر را روزی یک تا دو بار استفاده‌کنید.

طرز ساخت تونر خانگی:

ساخت تونر خانگی روشی کم‌هزینه است. بعد از شناختن نوع پوستتان حالا نوبت ساخت یک تونر متناسب با آن است.

تونر چای سبز:

شاید بتوان گفت تونری خانگی که برای بیشتر انواع پوستها مناسب است، تونر چای سبز است. کمی از آن را دم‌کنید و با مقداری عسل ترکیب‌کنید. می‌توانید کمی اسانس خوشبو هم به آن اضافه‌ کنید. می‌توانید آن را با پنبه به پوست زده و یا در افشانه‌های موجود در بازار ریخته و به صورت خود اسپری‌کنید.

تونر سرکه سیب:

آب لیمو را گرفته و کمی سرکه سیب به آن بیفزایید. یک قاشق غذاخوری سرکه سیب کافیست. کمی آب اضافه‌کنید. این تونر برای پوست معمولی و چرب مناسب است. تونر را در شب استفاده‌کنید. تونر را اطراف چشمها و لب و دهان نزنید.

تونر نعناع:

کمی نعناع تازه را در آب ریخته، بجوشانید. بعد از سرد شدن، آب آن را جداکرده و با پنبه به صورت بمالید. بقیه تونر را در ظرفی دربسته در یخچال نگه‌دارید.

نعناع آبرسانی قوی بوده و برای پوستهای چرب هم مناسب است. در ضمن پوست را بخوبی پاکسازی می‌کند.

تونر گل بابونه:

همانطور که گفتیم گل بابونه تسکین‌دهنده است. کمی بابونه دم کرده و با پنبه به پوستتان بصورت دایره‌وار بمالید.

استفاده از گلاب به عنوان تونر:

گلاب با خاصیت آنتی‌باکتریالی که داراست یکی از بهترین و طبیعی‌ترین تونرها و پاک‌کننده‌هاست. ضمن اینکه پوست را از آلودگیها پاک‌می‌کند، آبرسانی نیز انجام داده و پوست را شفاف و لطیف می‌کند. استفاده از آن نیز بسیار راحت بوده و با پوستهای خشک هم بخوبی سازگار است.

در صورت نیاز به آبرسان قویتر و عمیقتر می‌توانید کمی گلیسیرین نیز به گلاب بیفزایید و تأثیر فوق‌ العاده‌اش را ببینید.

گلاب همچنین منافذ باز پوست را بسته و آرام بخش و التیام‌ دهنده‌ای قویست.

ساخت تونر خانگی
ساخت تونر خانگی
طرز تهیه تونر گل رز

بهترین زمان برای استفاده از تونر بعد از شستشوی پوست زمانی که پوستتون کاملا تمیزه و ترجیحا قبل از خواب هست. شما انواع و اقسام تونر هارو میتونید تهیه کنید و ازشون استفاده کنید ولی من میخوام بهتون یاد بدم با کمترین هزینه خودتون داخل منزل تونر خوش رنگ گل رز تهیه کنید

مواد لازم:

دو عدد گل رز قرمز

سه لیوان آب مقطر یا سه لیوان آب جوشیده شده

یک استکان گلاب

گلیسیرین( فقط کسانی که پوست خشک دارند)

خب برای شروع اول گل رزها رو  قشنگ با آب بشورید تا اگه آلودگی و غباری روشون هست از بین بره، بعد گلبرگ هاشون رو جدا کنید و داخل یک قابلمه بریزید روش سه لیوان آب مقطر یا آب از قبل جوشیده شده اضافه کنید و روی شعله بذارید.(آب مقطر رو از داروخونه تهیه کنید) اجازه بدید حدودا بیست دقیقه تا نیم ساعت گلبرگ ها داخل آبجوش بمونه تا رنگ آب جوش قرمز بشه.

بعد از اینکه آبجوش رنگ عوض کرد از صافی ردش کنید و با دستتون به گلبرگ ها فشار بیارید تا حسابی عصارشون گرفته بشه در آخر یک استکان گلاب هم به عصارمون اضافه کنید و اگر پوستتون خیلی خشکه یک قاشق هم گلیسیرین به مخلوطمون اضافه کنید

نکات

این تونر رو حتما داخل یخچال نگهداری کنید و بعد از یک هفته سعی کنید تونر جدید بسازید.( بیشتر از یک هفته ازش استفاده نکنید) نحوه استفاده از آن هم به این شکل است که هر شب قبل خواب به کل صورتتون اسپری کنید یا به کمک پنبه به پوستتون بمالید مخصوصا زیر چشمتون بمالید.

پس ما در این مطلب به شما گفتیم که تونر چیست و علت استفاده از تونر رو هم گفتید و انواع تونر رو معرفی کردیم و سپس راهای ساخت تونر در منزل را هم آموزش دادیم امیدوارم که از این مطلب استفاده کافی رو برده باشید. حتما نقد وسایل آرایشی که برای اولین بار به صورت کاملا تخصصی انجام میشه رو دنبال کنید.

مطالب مرتبط :

تونر چه کاربردهایی داره؟

مراحل فیشال پوست خانگی با مواد طبیعی

با 10 مورد از خواص چای سبز برای پوست آشنا شوید