درمان گیاهی گردن درد و دیگر روش های سنتی

درمان گیاهی گردن درد و دیگر روش های سنتی
درمان گیاهی گردن درد و دیگر روش های سنتی

ما در طول روز برای ساعت‌های طولانی به صفحه کامپیوتر و موبایل خود نگاه می‌کنیم و شب‌ها در پوزیشن و حالت‌های مختلفی می‌خوابیم؛ اما همچنان از گردن درد خود متعجب می‌شویم. کاملاً مشخص است که حالت اشتباه بدن ما و عادت‌هایی کاری که در طول روز داریم دلیل این درد می‌باشند. گردن درد بیماری جدیدی نیست و امروزه به دلیل سبک زندگی ما رایج‌تر از قبل شده است بااین‌حال نمی‌توان گفت که عادت‌ها و سبک زندگی ما تنها دلیل و مقصر بروز این درد هستند. گاهی ممکن است گردن درد به دلیل برخی عارضه‌ها دیگر مانند فتق دیسک گردن رخ دهد. گردن درد علت‌های مختلفی دارد که گاهی علت اصلی این درد ناشناخته باقی می‌ماند. گاهی این درد در طی یک تا 2 هفته برطرف شده و گاهی ممکن است برای چندین ماه طول بکشد. در ادامه بیشتر به این موضوع پرداخته‌ایم.

چه چیزی باعث گردن درد می‌شود؟  

حس درد و ناراحتی که در زمان تکان دادن گردن خود احساس می‌کنیم به‌عنوان خشکی و درد گردن شناخته می‌شود و ممکن است به دلیل واردشدن فشار و استرس به عضلات گردن به وجود آمده باشد. از دلایل بروز این درد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تلویزیون دیدن، مطالعه کردن و نشستن در حالت اشتباه
  • خوابیدن در حالت و پوزیشن اشتباه و ناراحت
  • خم شدن بر روی میز برای مدت طولانی
  • نشستن در حالت اشتباه و ناراحت در طول ساعات کاری مخصوصاً زمان کارکردن با دستگاه‌های کامپیوتری
  • چرخیدن و خم شدن در حالت غیرعادی در هنگام ورزش‌کردن
  • بیماری‌هایی نظیر فیبرومیالژیا، تورتیکولی، پارگی دیسک، تنگی کانال نخاعی، آرتریت گردن یا اسپوندیلیت، سرطان ستون فقرات و …
  • نقص یا ناهنجاری مادرزادی در ستون فقرات و استخوان‌ها

برای جلوگیری از تبدیل‌شدن گردن درد به یک مسئله جدی باید آن را به‌درستی درمان نمود. تمرینات کششی، تغییر سبک زندگی و دارو می‌توانند به برطرف نمودن درد و استرس عضلات گردن کمک نمایند.

بنر گل من و تو

داروهای خانگی طبیعی پیشنهاد شده برای درمان گردن درد

به طور معمول علائم گردن درد به‌مرورزمان از بین خواهند رفت؛ اما امکان بازگشت دوبارة آن‌ها نیز وجود دارد. این درد و ناراحتی ممکن است شما را از انجام برخی فعالیت‌ها باز دارد، ترس از آسیب‌دیدگی داشته باشید و یا به‌مرورزمان شدیدتر از قبل شود. در ادامه به برخی درمان‌های خانگی که برای گردن درد مفید می‌باشند اشاره شده است.

کمپرس سردوگرم

اولین و رایج‌ترین درمان خانگی گردن درد قراردادن یخ و یا گرما بر روی گردن می‌باشد. این راهکار بسیار ساده است. قراردادن یخ چه به طور مستقیم و چه به‌صورت کمپرس به درمان خشکی گردن کمک می‌کند. برای 2 تا 3 روز اولیه بروز درد باید از یخ استفاده نمود و بعد از آن باید گردن را گرم نگه داشت. برای گرم‌کردن گردن می‌توان از کمپرس گرم، دوش آب داغ و… استفاده کرد.

ماساژ دادن گردن
ماساژ دادن گردن

ماساژ دادن گردن

ماساژ دادن گردن درد آن را بلافاصله کاهش می‌دهد. می‌توانید این کار را انجام دهید و خود نتیجه آن را احساس کنید. در صورت ماساژ دادن منطقه صحیح هرگونه ماساژی می‌تواند مؤثر باشد. پیداکردن نقطه دردناک و فشار آوردن به آن اصلی‌ترین مسئله در ماساژ دادن است. مهم‌ترین مسئله‌ای که باید به‌خاطر داشته باشیم این است که باید حرکات ماساژ را مستقیماً به سمت قلب انجام دهیم چرا که ماساژ دادن در جهت مخالف قلب و فشار آوردن زیاد ممکن است باعث آسیب‌دیدن دریچه‌های آن شود.

ورزش‌های کششی  

کمی حرکات یوگا و انجام برخی تمرینات کششی سبک به کاهش و برطرف‌شدن درد و خشکی گردن کمک می‌کند. برخی از این تمرینات شامل رساندن گوش‌ها به گردن؛ جمع‌کردن و فشار دادن شانه‌ها در تیغة شانه، کشیدن و چرخاندن شانه‌ها به سمت عقب، کشیدن سر به سمت عقب و … می‌شود. این تمرینات ساده به کاهش درد شما کمک می‌کنند به همین دلیل انجام‌دادن آن‌ها توصیه می‌شود.

اسطوخودوس

تحقیقات نشان داده است که استفاده از روغن اسطوخودوس در طب فشاری به کاهش درد گردن کمک بسیاری می‌کند. برای ماساژ دادن گردن می‌توانید روغن اسطوخودوس را با یک روغن حامل دیگر رقیق نمایید.

زنجبیل

زنجبیل خاصیت درمانی بسیاری دارد. در یک مطالعه بر روی حیوانات نشان داده شد که عصاره خارج شده از زنجبیل خشک و عصاره غنی شده جینجرول در کاهش درد و التهاب نقش مؤثری دارند و دارای خاصیت ضد درد و التهاب می‌باشند. می‌توانید زنجبیل را به‌صورت مستقیم استفاده کنید و یا آن را در رژیم غذایی خود جای دهید. می‌توان زنجبیل خشک را پودر کرده و در غذا استفاده نمود و یا گردن را با روغن آن ماساژ داد.

پنجه شیطان

پنجه شیطان گیاهی است که به دلیل خواص درمانی آن شناخته شده و بومی آفریقای جنوبی می‌باشد. بخشی از گیاه که برای مقاصد درمانی استفاده می‌شود غدة ریشة آن است. این گیاه معمولاً برای کاهش درد مورداستفاده قرار می‌گیرد. در قدیم از جوشانده پنجه شیطان برای کاهش درد استفاده می‌شد. این گیاه معمولاً به‌صورت قرص، کپسول، عصاره مایع و دمنوش موجود می‌باشد. تأثیرات مثبت پنجه شیطان برای درمان مشکلات مفاصل و ماهیچه‌ها که علت اصلی بروز گردن درد می‌باشند کاملاً قابل‌مشاهده است؛ اما در قالب مقاله و تحقیقات هنوز به شواهد بیشتری نیاز می‌باشد.

زردچوبه
زردچوبه

زردچوبه

زردچوبه و مشتقات آن دارای خواص ضدالتهاب می‌باشند. برای کاهش گردن درد می‌توانید کمی پودر زردچوبه را با شیر گرم مخلوط کرده و آن را بنوشید. همچنین می‌توانید با اضافه‌کردن کمی آب به زردچوبه یک خمیر درست کرده و آن را بر روی گردن خود مالش دهید.

کافور

از کافور برای آماده‌کردن بسیاری از مومیایی‌ها استفاده می‌شده. این ماده از قدیم‌الایام تا کنون برای کاهش درد به‌خصوص دردهای آرتروزی و ماهیچه‌ای که علت اصلی گردن درد هستند مورداستفاده قرار گرفته است. خاصیت ضد درد این ماده به دلیل توانایی آن در مسدودکردن گیرنده‌های درد می‌باشد. در یکی از تحقیقات اثر کاهش درد طولانی‌مدت کافور ثابت شده است. می‌توانید از روغن کافور برای مالش گردن خود استفاده کنید.

مراقبت‌های کایروپراکتیک
مراقبت‌های کایروپراکتیک

مراقبت‌های کایروپراکتیک

یک متخصص کایروپراکتیک با ماساژ دادن و دست‌کاری ماهیچه‌ها و مفاصل به کاهش درد شما کمک می‌کند. متخصصین کایروپراکتیک معمولاً در زمینة کارکردن بر یک ناحیة خاص از بدن تخصص دارند. مراجعین این افراد را گروه‌های مختلفی تشکیل می‌دهند. از بیمارانی که در حال بهبودی آسیب‌دیدگی خود هستند گرفته تا زنان باردار. در خصوص مراجعه به متخصص کایروپراکتیک برای درمان گردن درد خود با یک پزشک مشورت نمایید.

طب سوزنی

طب سوزنی شامل قراردادن سوزن در برخی نقاط فشار بدن برای کاهش درد، استرس و فشار می‌شود. طب سوزنی نوعی روش درمانی سنتی چینی است که برای هزاران سال مورداستفاده قرار گرفته است.

برخی محققان بر این عقیده‌اند که طب سوزنی مسکن‌های طبیعی درد در بدن را فعال می‌کند درحالی‌که برخی دیگر بر این باورند که این روش فقط تأثیر دارونما دارد. بااین‌وجود طب سوزنی در سراسر جهان یک روش درمانی جامع و بسیار محبوب شناخته می‌شود. این روش ایمن است؛ اما برای انجام آن حتماً باید به یک فرد متخصص مراجعه نمود. برای انجام طب سوزنی حتماً به فردی که دارای مدرک و تخصص می‌باشد مراجعه نمایید و مطمئن شوید که سوزن‌ها به طور کامل استریل شده‌اند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه نمود؟

شما باید در خصوص برخی شرایط و موقعیت‌ها که باید در صورت بروز آن سریعاً به پزشک مراجعه نمایید هوشیار باشید. در صورت بروز موارد زیر سریعاً به پزشک مراجعه کنید:

  • درد شدید در گردن به همراه تب و سردرد، و سفت شدن قسمت چانه تا قفسه سینه. (علائم مربوط به عفونت مغزی یا مننژیت)
  • کوتاه‌شدن نفس‌ها، درد در بازو یا فک، تعریق، حالت تهوع و استفراغ (علائم سکته قلبی)
  • گردن دردی که ناشی از افتادن و سقوط، آسیب‌دیدگی یا ضربه باشد.
  • ازدست‌دادن و نداشتن تعادل و سختی در راه‌رفتن
  • بی حس شدن بازو و دست و سوزن‌سوزن شدن انگشتان پا
  • هم‌زمان با گردن درد؛ بلع و تنفس نیز با مشکل روبه‌رو شود.
  • درد در هنگام خوابیدن و درازکشیدن شدیدتر شده و باعث بیدارشدن شما از خواب شود.
  • ازدست‌دادن کنترل ادرار و مدفوع
  • وجود توده در گردن یا ورم کردن غدد
  • داشتن درد حتی با وجود مصرف مسکن
  • ادامه داشتن درد یک تا 2 هفته بعد از انجام درمان‌های خانگی

بعد از مراجعه پزشک شما را معاینه کرده و ممکن است برای تشخیص علت اصلی درد آزمایشاتی نظیر سی‌تی‌اسکن و تست نوار عصب و عضله تجویز نماید. بعد از تشخیص علت گردن درد توسط این آزمایشات، پزشک مناسب‌ترین روش درمانی را برای شما مشخص می‌نماید.