ذرت و روش کاشت ذرت شیرین

ذرت و روش کاشت ذرت شیرین
ذرت و روش کاشت ذرت شیرین

منشا اصلی ذرت شیرین، آمریکا می باشد. ولی در قاره آسیا و اروپا و آفریقا نیز کشت می شود. در آمریکا توسط مردم سرخ پوست ذرت کشت می شده است. ذرت شیرین (Zea mays convar. saccharata var. rugosa) نوعی از ذرت می باشد که میزان قند بالایی دارد و در نتیجۀ جهش در ژن هایی است که در دورن دانه تبدیل قند به نشاسته را کنترل می کند. ذرت شیرین باید به صورت نارس چیده شده و نه به عنوان غلات بلکه به عنوان سبزی آماده شده و مصرف شود. ذرت شیرین در انبار نمی ماند و باید به صورت تازه، قبل از اینکه دانه های آن سفت شود مصرف شود یا کنسرو و یا منجمد شود.

آب و هوا مورد نیاز

ذرت شیرین
ذرت شیرین

ذرت شیرین گیاه مناسب فصل گرما می باشد. تحمل سرما را ندارد و در دمای بین 16 تا 34 درجه سانتی گراد قابل رشد می باشد. ذرت شیرین احتیاج به رطوبت دائمی دارد. رطوبت خاک اگر با بارندگی تأمین شود، سبب می‌شود که بوته رشد بهتری داشته باشد، ولی برعکس در زمان گل دادن بارندگی و رطوبت نتیجه مطلوبی نخواهد داد. ذرت شیرین یک گیاه روز کوتاه است. چنانچه طول روز بیش از ۱۲ تا ۱۴ ساعت شود، گل دادن آن به تاخیر می‌افتد.

خاک قابل کشت ذرت شیرین

ذرت رسیده
ذرت رسیده

ذرت شیرین تقریبا در هر خاکی رشد می کند ولی خاک های شنی با زهکشی بالا و مواد غذایی خوب محصول بهتری به بار می آورد. مصرف کودهای حیوانی و شیمایی برای این گیاه خوب می باشد. کود ها را زمانی که خاک را برای کشت آماده می کنید به خاک اضافه کنید. در خاک‌های سبک، کودهای ۱۰-۱۰-۱۰ و درخاک های قوی و حاصلخیز کودهای ۵-۱۰-۵ به میزان ۳۰۰ کیلوگرم در هکتار به زمین داده می‌شود.

بنر گل من و تو

نیاز آبی ذرت

بذرهای ذرت را بسیار زیاد آبیاری کنید. بلافاصله بعد از اینکه کاشت ذرت را به پایان رساندید، خاک را بطور فراوان آبیاری کنید. آبیاری بذرها درست بلافاصله بعد از کاشت، برای توانایی رشد و شکوفایی و گلدهی ذرتحیاتی است. تا چند روز باید خاک مرطوب بماند اگر تا 2 -3 روز بارانی نبارید باید حتما دوباره آبیاری کنید در حدی که رنگ خاک کاملا تیره شود ولی آب سرریز نشود.

نحوه کاشت ذرت شیرین

نحوه کاشت ذرت شیرین
نحوه کاشت ذرت شیرین

بذر ذرت شیری را در مناطق سردسیری در اواخر بهار باید کاشته شود و در تابستان برداشت را آغاز می کنند. ولی در مناطق گرمسیری کشور در اوایل بهار شروع به کاشت می کنند و اوایل تابستان نیز برداشت را آغاز می کنند. و یا ممکن است در تابستان بکارند و در پاییز برداشت کنند. ذرت در دمای 15 درجه سانتی گراد شروع به جوانه زنی می کند. بذر ذرت شیرین را در عمق 2-5 سانتی متر می کارند و این به جنس خاک مربوط می شود هر چقدر خاک سبک باشد بذر را در عمق بیشتری با کاشت. کاشت ذرت به صورت ردیفی می باشد و فاصله بوته ها 30-40 سانتی متری و فاصله خطوط کشت بین 80-100 سانتی متر باید باشد.

برداشت و نگه‌داری ذرت

برداشت و نگهداری ذرت
برداشت و نگهداری ذرت

برای این که بدانیم کی ذرت ما نتیجه مطلوب را داده است باید دانه ها را فشار دهیم اگر شیره سفید رنگی از دانه ها خارج شود نشان دهنده رسیدن ذرت می باشد. نشانه دیگر رسیدن ذرت قهوه شدن رشته های ابریشمی می باشد. همانطور که در بالا اشاره شد بعد از برداشت ذرت باید مصرف شود زیرا قند سریعا به نشاسته تبدیل می شود. به مدت 2-3 روز در یخچال می توانید نگهداری کنید . سعی کنید همیشه در مکانی سرد آنها را نگهداری کنید تا تبدیل قند به نشاسته کندتر انجام شود.