5 روش تکثیر کروتون در خانه؛ قلمه زدن کروتون و ریشه دارکردن

نحوه تکثیر کروتون و قلمه زدن کروتون
نحوه تکثیر کروتون و قلمه زدن کروتون

روشهای تکثیر کروتون در خانه : دوست دارید توی خونه گیاهاتون رو تکثیر کنید؟ کروتون خیلی راحت با روش های مختلف تکثیر میشه و نگهداری بسیار راحتی داره، کروتون، گیاهی آپارتمانی و بسیار زیباست که به دلیل زیبایی خاصی که دارد محبوب افراد زیادی شده است. در این مقاله ضمن آشنایی مختصر با این گیاه به تکثیر کروتون و تمام مراحل و روشهای موجود برای این کار مانند قلمه زنی ‌پردازیم پس همراه من باشید.

گیاه کروتون کیه و از کجا اومده؟

قبل از اینکه با روش های تکثیر کروتون آشنا بشید بهتره با این گیاه و نیازهای اون آشنا و بعد وارد بخش تکثیر بشید، کروتون گیاهی همیشه سبز بوده و نمونه‌های زیادی دارد. این گیاه را در آپارتمان می‌توان به راحتی پرورش داد و تکثیر کرد. کروتون انواع مختلفی نظیر کروتون گورخری، معمولی، گره‌ای و پنجه مرغی دارد. تمام این نمونه‌ها را می‌توانید در منزل پرورش دهید و تکثیر کنید.

کروتون برگهایی به رنگهای مختلف دارد. رنگهایی مانند قرمز، زرد، نارنجی، سبز، سیاه، صورتی و سفید. ارتفاع گیاه تا 3 متر می‌رسد. شکل برگها تیز خطی تا تخم‌مرغی است. نگهداری از گیاه شرایط ویژه خود را دارد که در صورت رعایت نکردن، برگها ریزش پیدا می‌کنند.

بنر گل من و تو

بهترین زمان برای قلمه‌زدن کروتون

بهترین زمان قلمه‌زنی کروتون اواخر بهار تا اوایل تابستان است. ولی توجه داشته باشید که در خانه و شرایط گلخانه ای میتوان هر فصلی اقدام به تکثیر و ریشه دار کردن این گیاه کرد.

تکثیر و قلمه زدن کروتون در خانه
تکثیر و قلمه زدن کروتون در خانه

با نیازهای کروتون آشنایی دارید؟

کروتون برای نگهداری نیازمند یک سری شرایط است که بهتر است آنها را بدانید. این گیاه مانند هر گیاه دیگری به آبیاری، دما و نور مناسب، خاک و کود تقویتی نیاز دارد.

میزان درست آبیاری

این گیاه رطوبت زیاد را دوست دارد و باید همیشه خاکی مرطوب داشته باشد. دفعات آبدهی بستگی به فصل دارد و کم و زیاد می‌شود. هر زمان خاک گلدان تا عمق 2 الی 3 سانتی متری خشک شد شما اقدام به آبیاری کنید چون در تابستان خاک زودتر و در زمستان دیرتر خشک میشود.

این گیاه نیاز به مه‌پاشی دارد. بهتر است در تابستان هر روز آن را با اسپری مه‌پاشی کنید. در زمستان هفته‌ای یک بار کافی است.

خاک خوب برای رشد

کمپوست گلدانی و ماسه بهترین خاک برای پرورش این گیاه است. می‌توانید از مخلوط خاک برگ، خاک باغچه، و ماسه نیز استفاده کنید.از خاک های آماده هم میتوانید استفاده کنید.

دما و نور کافی برای رشد

دمای 15 تا 27 درجه مناسب برای کروتون است. همچنین کروتون برای رشد بهتر به نور نیاز دارد. برای تقویت خاک گیاه از کودها محلول در آب استفاده کنید.

نگهداری کروتون
نگهداری کروتون

راستی اگر گیاه شما دچار مشکل و یا آفت شده حتما مطلب مشکلات و بیماری کروتون را مطالعه کنید.

روشهای تکثیر کروتون و مراحل تکثیر:

کروتون نیز مانند گیاهان دیگر روشهای تکثیر متعددی دارد. برای این کار بگذارید ساقه‌های گیاه خوب رشد کرده و بلند شود و سپس با روش های قلمه زدن، خوابانیدن ساقه، استفاده از بذر و استفاده از برگ می باشد :

1. نحوه قلمه‌زدن کروتون در خاک:

یکی از روشهای تکثیر کروتون قلمه‌زنی و ریشه دار کردن در خاک است. این روش بسیار مناسب و راحت است. برای قلمه زنی گیاه ابتدا باید ساقه‌های سالم و جوان گیاه را انتخاب کنید. قلمه‌هایتان باید به طول 8 تا 15 سانتیمتر باشند. می‌توانید از ساقه‌های سبز و یا شاخه‌های پوبی استفاده کنید.

پس از انتخاب ساقه برای قلمه، با یک چاقوی تیز و تمیز آن را ببرید. بهتر است چاقو را ضد عفونی کنید تا قلمه‌ها قارچ نگیرند. برش قلمه را بصورت مورب انجام ‌دهید. برگهای پایینی قلمه را جدا کنید، این برگها فقط سبب می‌شوند قلمه نتواند بخوبی ریشه بزند، فقط 2 تا 3برگ بالا را نگه دارید.

قلمه زدن کروتون
قلمه زدن کروتون

قلمه‌ها را می‌توانید آغشته به هورمون ریشه‌زا کنید تا سریعتر ریشه بزنند. خاکی که برای کاشت قلمه‌ها به کار می‌برید، بهتر است مخلوط ماسه، پیت ماس و پرلیت باشد. هر چند خاکی غنی نیست، اما می‌توانید کمی کمپوست و خاک برگ به آن اضافه کنید تا غنی‌تر شود. بهتر است یک گره از گیاه حداقل درون خاک قرار بگیرد.

حالا این قلمه‌های کاشته شده را در جایی با نور کافی قرار دهید. می‌توانید برای کاشت گلخانه‌ای آنها را زیر پلاستیک شفاف بگذارید. گلدان برای کاشت قلمه‌ها باید دهانه‌ای حدود 9 تا 11 سانتیمتر داشته باشد. یادتان باشد قلمه را به شکل مورب در گلدان بکارید و سعی کنید برگها با خاک تماسی نداشته باشند. زیرا آلوده شده و ممکن است قارچ بگیرند.

دمای مورد نیازبرای قلمه‌ها 24 درجه سانتیگراد است. بستر کاشت قلمه‌ها را مرتب مرطوب نگه دارید، اما غرقابی نکنید.

مدت زمان 2 تا 3 ماه طول می‌کشد تا قلمه‌های کاشته شده در خاک ریشه بزنند. پس از سه هفته می‌توانید چک کنید آیا قلمه‌هایی که کاشته‌اید ریشه زده‌اند یا خیر. برای این کار کمی ساقه را بکشید، در صورتی که گیر کند یعنی ریشه زده است.

ریشه دار شدن قلمه کروتون
ریشه دار شدن قلمه کروتون

2. نحوه قلمه‌زدن کروتون در آب:

روش دیگری که برای قلمه زدن کروتون می‌توانید به‌ کار ببرید، قلمه زنی در آب است. البته گفته‌می‌شود، بهترین روش برای قلمه‌زنی، کاشت در خاک است. اما برخی از روش قلمه‌زنی در آب هم استفاده‌می‌کنند. برای قلمه زنی در آب نیز باید به همان شکلی که گفته شد قلمه‌های سالم و جوان را به طول 8تا 15سانتیمتر انتخاب کنید.

پس از برش به شکلی که گفته‌شد، برگها را جدا نمایید و بگذارید تنها 2 تا 3 برگ روی قلمه بماند.حالا قلمه‌ها را درون یک لیوان آب قرار دهید، آنها را در جایی با نور کافی و گرم بگذارید تا ریشه بزنند.

مدت زمانی که لازم است تا قلمه‌ها ریشه بزنند، حدود 3تا 4هفته است. حالا که ریشه‌ها در آمدند می‌توان آنها را در گلدان کاشت.

ریشه دار کردن قلمه در آب
ریشه دار کردن قلمه در آب

3.نحوه خواباندن هوایی کروتون:

تکثیر این گیاه به شکل خواباندن هوایی نیز روشی است که به کار می‌رود.برای خواباندن از طریق ساقه شما باید ساقه‌های بلند را انتخاب کنید. برگهای روی ساقه را اگر مزاحمند بکنید. چاقوی تمیز و تیزی برای این کار استفاده نمایید.

پوست ساقه گیاه را آرام جدا کنید. مواظب دستتان باشید. ضمناً مواظب باشید به آوندهای آبکش و چوبی گیاه صدمه‌ای نزنید. حالا همان قسمت را که پوستش را جدا کردید، به هورمون ریشه‌زایی آغشته کنید.

دور قسمت مورد نظر را با خزه اسفاگنوم بپوشانید و روی خزه را پلاستیک ببندید. بدین ترتیب هوایی نفوذ نخواهد‌کرد. قبل از استفاده از خزه آن را در آب بگذارید. سپس از آب خارج کرده و فشار دهید تا آب اضافی خزه گرفته شود. خزه سبب مب‌شود گیاه دچار قارچ نشودو آب را نیز در خود نگه می‌دارد.

4.تکثیر کروتون از طریق بذر:

دانه‌های کروتون را از فروشگاه می‌توان تهیه کرد. یا اگر گیاهی دارید می‌توانید دانه‌ها آن را جمع کنید. برای این کار باید دو گیاه ار د. جنس باشد و گرده افشانی کنید. در غیر اینصورت بذرها زیاد جوانه نخواهند زد.

دانه‌ها را بهتر است زودتر بکارید. قبل از اینکه بذرها را بکارید درمان علیه قارچ و عفونت انجام دهید. بذرهای کروتون را به مدت 2ساعت در آب خیس کنید و سپس فوراً در خاک قرار دهید. وقتی دانه‌ها رشد کرد و جوانه زد، باید تهویه خوبی برای گیاه فراهم شود. پس از اینکه برگهای گیاه به سه عدد رسید، حالا موقع کاشت در گلدان جداگانه است.

تکثیر کروتون به روش کاشت بذر
تکثیر کروتون به روش کاشت بذر

5.تکثیر کروتون از طریق برگ:

برگ کروتون را می‌توان از ساقه جدا کرد و در آب یا خاک قرار دارد. پس از مدتی برگ شروع به ریشه‌زایی می‌کند. بهتر است قسمتی از ساقه همراه برگ باشد. بدین ترتیب می‌توانید از یک ساقه چندین قلمه بگیرید. اما باید در هر قسمت یک ساقه و یک برگ باشد.

ساقه بهتر است حدود 4 تا 5سانتیمتر باشد. کمی ساقه را کنار بگذارید تا سطح بریده شده خود را بگیرد و سپس در اب گرم قرار دهید. دمای مورد نیاز برای این روش 25درجه است. ریشه‌ها که به طول 3 تا 5سانتیمتر رسید، آنها را در خاک بکارید.

گلدان تکثیر شده کروتون
گلدان تکثیر شده کروتون

نتیجه گیری قلمه زدن و تکثیر کروتون

به نظر من روش قلمه زدن کروتون و ریشه دار کردن اون در خاک میتونه بهترین گزینه باشه ولی اگر مبتدی هستید میتویند در آب ریشه دار کنید ولی به کسانی که در خانه میخواهند عمل تکثیر رو انجام بدن روش استفاده از بذر رو توصیه نمیکنم، امیدوارم که این مطلب جامع و مفید باشد و بتواند برای تکثیر کروتون به شما کمک‌کند. حتما دوست داریم شما هم اگر از این مطلب استفاده کردید یا تجربه ای دارید در بخش دیدگاه برامون بنویسید.

مطالب مرتبط:

مشکلات و بیماری های نخل ماداگاسکار

گیاهان مناسب اتاق کودک

تکثیر از طریق خوابانیدن ریشه