طرز تهیه شیرینی مربایی خانگی فوق العاده + تصاویر

طرز تهیه شیرینی مربایی خانگی
طرز تهیه شیرینی مربایی خانگی

طرز تهیه شیرینی مربای خانگی : شیرینی  قیصی و پسته‌ای  که در ایران بهش شیرینی مربایی هم میگن، خیلی خوشمزه‌س. با ما همراه باشید تا طرز پخت شیرینی مربایی خانگی رو بهتون آموزش بدیم. این شیرینیها کره‌ای هستن و با گلاب و وانیل خوشبو میشن. داخلشون رو با زردآلوهای ترش و شیرین پر می‌کنن و روشون پسته خرد شده می‌ریزن. وقتی این شیرینی پخته بشه مزه‌ی عالی‌ای داره و دلتون میخواد تو یه لقمه پایینش کنین. این شیرینی مربایی خوشمزه توی دهان آب میشه.

مواد لازم برای تهیه و پخت شیرینی مربایی خانگی

  • کره: یک پیمانه
  • شکر: یک دوم پیمانه
  • زرده تخم‌مرغ بزرگ: 2 عدد
  • وانیل: یک سوم قاشق غذاخوری
  • گلاب: 2 قاشق غذاخوری
  • آرد: 2 پیمانه
  • نمک: یک چهارم قاشق غذاخوری
  • پسته: یک چهارم پیمانه
  • مربای زردآلو: یک دوم پیمانه
مواد لازم برای پخت شیرینی مربایی خانگی
مواد لازم برای پخت شیرینی مربایی خانگی

نکات مهم پخت شیرینی مربایی خانگی

یک سری نکات هست که شما باید قبل از شروه تهیه این شیرینی بدونید و اونهم اینها هست :

خمیر شیرینی مربایی خانگی:

خمیر این شیرینی مربایی با کره درست‌شده و بقدر کافی سبک است. قبلاً من از یه دستگاهی استفاده می‌کردم تا تمام شیرینیها اندازه هم در بیان. خلاصه طوری از اون استفاده کنید که جایی هم برای مربا باقی بمونه. مربای زردآلو وسط و مرکز شیرینی قبل از پخت قرار می‌گیره.

بنر گل من و تو

از هر نوع میوه‌ای برای این شیرینی می‌تونید استفاده‌کنید اما باید خوب میکسش کنید تا نرم بشه.

قبل از پخت فر را گرم کنید:

فر را قبل از پخت تا 350درجه فارنهایت گرم کنید. قبل از اینکه دست بکار بشید همه مواد لازم رو آماده کنید. کره و تخم مرغ رو 30دقیقه در دمای اتاق بگذارید تا همدما با محیط بشن. با مخلوط‌کن یک چهارم پیمانه پسته رو خرد کنید. مربا رو داخل مخلوط کن ریخته و بذارید نرم بشه.

ظرف پخت شیرینی را چرب کنید:

ظرف مخصوص پخت شیرینی را به یه تکه پاره چرب خوب چرب کنید.

طرز تهیه شیرینی مربایی خانگی

برای اینکه یک بتونیم پخت شیرینی مربای خوب داشته باشیم باید مراحل زیر رو به خوبی و ریز به ریز انجام بدیم پس با من همراه باشید و عکس ها رو هم مشاهده کنید.

اگه فکر می‌کنید کار سختیه باید بگم طرز پخت شیرینی مربایی خیلی ساده‌س، کره نرم‌شده رو هم بزنید تا خیلی نرم و یکدست بشه. شکر رو اضافه کنید و دو دقیقه با سرعت متوسط هم بزنید. بعد تخم مرغ، وانیل و گلاب رو اضافه‌کنید. هم بزنید و بعد آرد و نمک رو اضافه‌کنید. اول با سرع کم و بعد سرعت رو زیاد کنید. انقدر این کارو انجام بدید تا خمیر یکدستی داشته باشید.

آماده سازی خمیر شیرینی
آماده سازی خمیر شیرینی
کار کردن با قیف:

خیلی آروم خمیرو توی قیف بریزید. حالا یبار یجا تمرین کنید و ببینید شکل کارها چه جوری در میاد. برای اینکه یه گل قشنگ در بیارید قیف رو از بالا فشار بدید، یه ستاره درست کنید، بعد به فشار دادن ادامه داده و یک و یک دوم اینچ دور کامل بزنید. بعد مرکز ستاره رو شروع کرده و در همون نقطه تمومش کنید.

قیف مورد استفاده من
قیف مورد استفاده من

اگه از ظاهر گلتون خوشتون نیومد، به داخل قیف برش گردونید و دوباره انجام بدید. البته این کار نیاز به تمرین داره. اما بدونید که شکلش هر چی بشه، طعم خوشمزه‌ای داره.

شیرینی های فرم دهی شده
شیرینی های فرم دهی شده

بین گلها 1 تا یک و یک دوم اینچ فاصله بذارید. وقتی که پخته بشه شیرینی حدود دو و یک چهارم اینچ میشه. سینی شیرینی پزی رو پر کنید.

اضافه کردن پسته خرد شده:

همونجور که می‌بینید می‌تونید با انگشت پسته‌های خرد شده رو روی خمیر شیرینی بریزید. مرکز گل رو فشار داده و پسته بیشتری اضافه‌کنید. بعد شیرینی رو با مربا پر کنید.

اضافه کردن پسته
اضافه کردن پسته
اضافه کردن مربا به شیرینی
اضافه کردن مربا به شیرینی

سینی شیرینی رو در فر که از قبل گرم شده بگذارید. بسته به سایز شیرینی‌ها و فر بین 10 تا14 دقیقه پخته میشن. حالا سینی دوم رو درست کنید. مواظب باشید لبه های شیرینی‌ها باید قهوه‌ای مایل به طلایی بشه. شیرینی‌ها رو برداشته و 2دقیقه کنار بذارید. بعد با یه کاردک نازک اونا رو از سینی جدا کنید و ببینید ته اونها در چه حاله، اگه ته شیرینی‌ها قهوه‌ای طلایی نشده، توی فر برش گردونید. به مدت 2تا3 دقیقه دیگه بذارید بپزه. مواظب باشید چون این مرحله ممکنه خیلی زود بسوزن.

جدا کردن از سینی
جدا کردن از سینی

بسته‌بندی و نگهداری شیرینی مربایی خانگی:

حالا که با طرز پخت شیرینی مربایی آشنا شدید، شیرینی‌های مربایی رو بعد از سرد شدن توی جعبه‌هایی با کاغذ پوستی بذارید. روی کانتر آشپزخونه تا 3 تا 4 روز می‌تونید نگهشون دارید. برای دو ماه هم می‌تونین فریزشون کنید.

شیرینی مربایی
شیرینی مربایی

امیدوارم برای این عید نوروز و یا مراسماتون شیرینی مربایی درست‌کرده و لذت ببرید.

تعریف شیرینی در ایران

به هر نوع کیک و شیرینی توی ایران شیرینی گفته میشه. حالا چه ناپلئونی باشه و خمیر لایه‌لایه و پف داشته باشه و کرم خمیری خونگی بهش زده بشه، چه رولت باشه و یه لایه کیک نازک.

شیرینی لطیف و قرابیه مخصوص تبریز، یکی از سبک‌ترین خمیرهایی هستن که با کرم زده شده با عطر گلاب پر میشن. و نوع دیگر شیرینی ماکارون بادامه که ترده و خوشمزه‌س. و ی شیرینی دیگه که نباید فراموشش کرد، شیرینی کشمشیه که داخلش کشمش هست و بوی وانیل میده.

تمام این شیرینیها در طول مراسم و جشنها و اعیادی مثل نوروز خریده میشن و رسمه که ایرانیها ازشون سر سفره بذارن. همچنین تو تولدها، عروسیها، و جشنها دیده میشن. من با شهامت میگم که ایرانیها عاشق چیزای شیرین و حق انتخابای زیادی دارن.

وقتی تبریز بودم، بهترین شیرینیها رو تو خونه می‌پختیم و توشون روغن نباتی بکار نمی‌بردیم. حتی وانیل مصنوعی هم نمی‌زدیم. به خاطر همین شیرینهای خوشمزه‌ای با طعم و عطر خوب می‌پختیم.

مطالب مرتبط:

طرز تهیه شیرینی مشهدی

طرز تهیه شیرینی دانمارکی

طرز تهیه شیرینی نخودچی خانگی