طرز تهیه کشک محلی در خانه با ماست و دوغ اعلا

با دو قلم ماده غذایی ماست و دوغ ‌می‌توانید سالم‌ترین و مقوی‌ترین کشک خانگی را به‌راحتی در منزل تهیه کنید.

برای بهره‌مندی از خواص کشک محلی باید طرز تهیه آن در خانه را یاد بگیرید.
برای بهره‌مندی از خواص کشک محلی باید طرز تهیه آن در خانه را یاد بگیرید.

برای تهیه کشک خانگی، می‌توانید از سوپرمارکت‌ها ماست یا دوغ تازه بگیرید؛ سپس با انجام قدم به قدم طرز تهیه کشک محلی در خانه خودتان، کشکی با طعم اصیل ایرانی را درست کنید. کشک یکی از مهم‌‌ترین فرآورده‌های لبنی ست که ایرانی‌ها آن را به صورت سس روی غذاهای خود می‌ریزند؛ مثلا آش‌های مختلف و کشک بادمجان، غذاهایی هستند که ایرانی‌ها در ماه، حداقل یک بار میل می‌کنند؛ بنابراین خوب است که با تهیه آن در خانه، از فواید کشک خانگی بهره‌مند شوید.

به‌علاوه کشک‌هایی که در منزل تهیه می‌شوند؛ اصولا طعمی دلچسب‌تر دارند؛ چراکه کدبانوی خانه خودش آن را با سلیقه و مطابق ذائقه اعضای خانواده، آماده کرده است. با این اوصاف در ادامه با ما باشید تا در تهیه کشک، یک متخصص حرفه‌ای شوید.

طرز تهیه کشک در منزل

اگر مسئولیت آشپزی در خانه با شماست؛ حتما در برنامه هفتگی وعده‌های غذایی، انواع خوراک‌های ایرانی که با کشک تهیه می‌شوند را هم دارید. این محصول لبنی در فرهنگ ایرانی مانند یک چاشنی سس خوشمزه است که غذا را لذیذتر می‌کند. کشک که در اصل یک فرآورده لبنی خشک است را می‌توان برای مصارف بلندمدت در کابینت نگهداری کرد؛ سپس هنگام استفاده برای غذا، از آن یک سس مایع با غلظت دلخواه آماده‌ شود.

بنر گل من و تو

با این‌حال، روش‌هایی وجود دارد که می‌توان با استفاده از ماست و دوغ، کشک محلی را در منزل تهیه کرد؛ انگار تولید خودتان باشد. با غلظت و طعم خاص دلخواه؛ بنابراین برای تهیه کشک خانگی، به دو خرید اصلی نیاز دارید؛ ماست یا دوغ. با هر کدام بخواهید کشک محلی درست کنید؛ باید یکی از این دستور تهیه‌هایی که در ادامه آورده‌ایم را پیش بروید تا کشک محلی خانگی به دست آید.

طرز تهیه کشک محلی خانگی با روش جوشش روی اجاق
طرز تهیه کشک محلی خانگی با روش جوشش روی اجاق

طرز تهیه کشک با ماست در منزل

برای تهیه کشک محلی در خانه باید در خرید سوپرمارکتی خود، یک دبه یا بسته ماست تهیه کنید؛ بسته به این‌که ظرف ماستی که خریده‌اید؛ چه حجمی دارد؛ باید به همان مقدار هم آب به مخلوط اضافه کنید؛ بنابراین فقط نیاز به خرید ماست دارید. هر وقت خواستید روند آماده‌سازی کشک محلی در خانه را شروع کنید؛ این مراحل را انجام دهید:

  1. ترش شدن ماست: بگذارید ماست مدتی بماند که ترش شود؛ مثلا 7-10 روز. برای این منظور بهتر است از ماست‌هایی که قالبی هستند بخرید؛ نه ماست‌های هم‌زده و خیلی چرب. اگر می‌خواهید ماست زودتر ترش شود؛ ماست را در دمای اتاق بگذارید؛ یعنی بیرون یخچال؛ سپس یک قاشق فلزی در آن بگذارید؛ با این روش، ماست ظرف 24 ساعت، ترش می‌شود.
  2. انتخاب ظرف طبخ: هنگام طبخ کشک یک قابلمه به حجم 2 برابر مقدار ماستی که خریده‌اید؛ بردارید.
  3. جوشاندن ماست: ماست را در قابلمه بریزید و به همان مقدار ماست، در قابلمه آب بریزید؛ به مقدار دلخواه از 2-10 قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه کنید؛ خوب هم بزنید که محلولی یک‌دست، حاصل شود. حال قابلمه را روی اجاق بگذارید؛ زیر قابلمه را روشن کنید و بگذارید که محلول به جوش بیاید؛ به مدت 2 ساعت که با حرارت ملایم جوش خورد؛ حرارت اجاق را ببندید.
  4. کشک خانگی مایع با ماست: محلول جوشیده را به ظرف دلخواه منتقل کنید تا خنک شود و به عنوان کشک مایع در غذاها استفاده کنید.
  5. آب‌گیری ماست برای کشک خانگی خشک: بعد از این‌که محلول کمی خنک شد؛ باید آن را صاف کنید. به این‌ ترتیب که پارچه‌ای با روزنه‌های خیلی ریز را روی یک قابلمه یا ظرف به حالت مقعر ببندید و گره بزنید؛ از حجم گود ایجاد شده روی پارچه استفاده کنید و محلول آب و ماست جوشیده را به این ظرف پوشیده با پارچه منتقل کنید. آب این محلول به تدریج طی 5-10 ساعت از منفذ‌های پارچه عبور می‌کند. سپس ماده جامد مخلوط، روی پارچه جمع می‌شود که کشک محلی خانگی اولیه است؛ البته مرطوب.
  6. فرم دهی کشک: دلمه‌های ماست جوشیده که روی پارچه مانده است را جمع کنید و ورز دهید؛ یک‌دست می‌شوند؛ سپس کشک‌ها را به فرم دلخواه و سایز مورد نظرتان شکل دهید یا قالب بزنید؛ در یک سینی بگذارید تا خشک شوند.
  7. طعم‌دهی به کشک: قبل از ورز دادن کشک می‌توانید سبزی‌های معطر مانند نعنا، پونه یا سایر طعم‌دهنده‌های دلخواه را به آن بیفزایید. بعد از فرم‌دهی حتی می‌توانید از گل‌های خشک خوراکی‌ هم روی آن بگذارید تا زیباتر شوند.
طرز تهیه کشک محلی خانگی خشک
طرز تهیه کشک محلی خانگی خشک

طرز تهیه کشک با دوغ

اگر می‌خواهید کشک محلی خانگی را در منزل‌تان با استفاده از دوغ تهیه کنید؛ بهتر است این دستور طبخ را به کار ببرید. البته این روش تفاوت چندانی با روش تهیه کشک خانگی با ماست ندارد؛ تنها تفاوت عمده این است که:

  • باید مقدار بیشتری دوغ را بخرید که بتوانید همان‌ مقدار کشک خانگی را تهیه کنید.
  • مدت جوشیدن و غلیظ شدن محلول دوغ، حدود 2-3 برابر مدت جوشش محلول ماست است.
  • برای تهیه کشک خانگی از دوغ دیگر لازم نیست؛ دوغ را با آب مخلوط کنید.

مهم‌ترین ریز مغذی‌های کشک محلی چیست؟

وقتی کشک محلی را در خانه درست کنید؛ انواع ریز مغذی‌های مهم این فرآورده، در آن حفظ می‌شوند؛ از جمله، پروتئین، چربی، ویتامین و مواد معدنی، خصوصا کلسیم.

کشک محلی خانگی برای چه غذاهایی مناسب است؟

طعم کشک خانگی، اصولا شور و کمی ترش است؛ شیرینی ندارد. بنابراین باید به عنوان سس کنار غذاهایی که سرخ‌شده هستند؛ استفاده شود؛ مثلا انواع آش با پیازداغ؛ کله‌جوش، کشک جوش، کشک بادمجان، قلیه‌ها یا حلیم بادمجان.

آیا می‌توان کشک محلی خانگی را برای میان وعده استفاده کرد؟

بله؛ شما می‌توانید کشک را به عنوان نوشیدنی یا تنقلاتی لقمه‌ای برای پذیرایی یا میان‌وعده، استفاده کنید.

مهم‌ترین کاربرد کشک محلی خانگی چیست؟

از ابتدا کشک به دلیل خشک بودن، برای نگهداری بلندمدت فرآورده‌های شیر، تولید شد. به‌طوری که می‌توان کشک محلی خشک را تا 18 ماه خارج از یخچال نگهداری کرد.

انواع طعم‌دهنده‌های کشک محلی خانگی چیست؟

برای طعم‌دار کردن کشک می‌توانید از نعنا، پونه، گلپر، آویشن، موسیر، مرزه، شیرین‌بیان، رازیانه و فلفل و هر سبزی معطر دیگر دلخواهی که دوست دارید؛ استفاده کنید.

کاربردی‌ترین روش تهیه کشک خانگی از دوغ و ماست
کاربردی‌ترین روش تهیه کشک خانگی از دوغ و ماستکاربردی‌ترین روش تهیه کشک خانگی از دوغ و ماست

جمع‌بندی

در این مطلب، توضیح دادیم که فواید استفاده از کشک محلی در کنار انواع غذاهای ایرانی چیست؛ سپس 2 روش مرسوم و کاربردی تهیه کشک خانگی از ماست و دوغ را شرح دادیم. انواع طعم‌دهنده‌ها و قلق‌های طبخ و آب‌گیری کشک را در منزل توضیح دادیم. شما هم می‌توانید این روش‌های سریع و کاربردی را به کار ببرید و طعم لذیذ آن لذت ببرید.