آیا نور رشد گیاهان برای انسان ضرر دارد؟ (تاثیر چراغ رشد بر انسان)

نور رشد برای انسان
نور رشد برای انسان

حال که اینهمه در خصوص نور رشد و استفاده اون برای گیاهان صحبت میشه بهتره بدونیم آیا نور رشد گیاهان برای انسان مضر است؟ طبیعتاً نور جزئی ضروری برای رشد و توسعه گیاهان است. نور منبع انرژی گیاهان بوده و به فتوسنتز کمک می‌کند. علاوه بر این، نور می‌تواند تاثیر شگفت‌انگیزی بر روی روند رشد، گلدهی و حتی سلامتی گیاهان بگذارد اگر نور مصنوعی گیاه به درستی انتخاب بشه. گیاهان برای رشد بهتر به انواع و شدت مختلفی از نور نیاز دارند. اما تکلیف گیاهانی که به نور خورشید دسترسی ندارند چه می‌شود؟ ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با دستگاهی به نام نور رشد گیاهان آشنا سازیم و مفاهیمی همچون نور رشد گیاه برای انسان، آیا لامپ رشد گیاه برای انسان ضرر دارد؟ نور رشد گیاه برای حیوانات خانگی؟ و… را خدمت شما معرفی نماییم. لطفاً ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

در چه صورت نور رشد برای انسانها مضر است؟

ببینید اینکه در ادامه در خصوص مضرات نور رشد صحبت شده بیشتر برای افرادی است که مدت زمانی خیلی زیادی رو در معرض نور هستند، در ضمن نورهایی که UV ضرر ندارند برای انسان و حیوانات خانگی مضر نیستند.

اصلا نور رشد چیست؟

جهت مامین نور مورد نیاز گیاان آپارتمانی با گلخانه ای، معمولاً از لامپ‌های رشد یا نور رشد استفاده می‌شود. این لامپ‌ها طیف نوری خاصی را که توسط گیاهان برای فتوسنتز نیاز است رو تولید می‌کنند. نور گیاهی شامل دو نوع اصلی است: نور خنثی و نور گرم. نور خنثی که به عنوان نور سفید نیز شناخته می‌شود، شامل تمام طیف رنگ‌ها از قرمز تا بنفش است. این نور برای استفاده در تمام مراحل رشد گیاهان مناسب است. نور گرم که شامل بیشتر طیف قرمز و آبی است، به عنوان نور رویشی شناخته می‌شود. این نور به خصوص برای بهتر شدن رشد گیاهان و گلدهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای خرید نور رشد های بدون ضرر و UV مضر میتونید به فروشگاه گل من و تو مراجعه کنید.

بنر گل من و تو
آیا نور رشد برای انسان مضر است
آیا نور رشد برای انسان مضر است

آیا لامپ رشد گیاه برای انسان ضرر دارد؟

یکی از سوالاتی که کاربران از ما می‌پرسند این است که آیا لامپ رشد گیاه برای انسان ضرر دارد؟ در پاسخ باید بگویبم که لامپ رشد گیاه به طور عمومی برای انسان ها ضرری ندارد. اما این نکته را فراموش نکنید که انواعی از لامپ ها با ساز و کارهای مختلف وجود دارند که متعلق به برند های گوناگون هستند. با این حال، بهتر است به موارد زیر توجه کنید:

نور مستقیم باعث مشکلات بینایی

نور رشد گیاه شدت بالایی دارد و بهتر است از نگاه مستقیم و طولانی مدت به آن پرهیز شود. نگاه مستقیم به نور یا نگه داشتن لامپ رشد گیاه در نزدیکی جایی که چشم های شما همیشه به آن خیره میشود ممکن است برای چشمها مضر باشد. چون تابش نورهای رشد گیاهان آپارتمانی به صورت کاملا متمرکز هست برای چشم های حساس میتونه مضر باشه، در طولانی مدت میتونه به قرنیه و شبکیه چشم آسیب بزنه پس اگر شما در محلی که نور رشد به صورت مستقیم به چشم های شما میخوره کار میکنید از عینک آفتابی استفاده کنید.

ایجاد حساسیت نور رنگی

نور رشد گیاهان ممکن است شامل طیف های نوری خاصی باشد که می تواند برخی از افراد حساسیت نوری و چشمی را افزایش دهد. در صورتی که احساس هر گونه ناراحتی یا تحریک در چشمان خود داشتید، بهتر است در معرض نور رشد گیاه قرار نگیرید یا از عینک محافظ مخصوص نور استفاده کنید.

احتمال ایجاد مشکلات ریوی

شاید برای شما هم سوال باشه که چطور نور رشد گیاهان برای انسان و ریه میتونه مضر باشه؟ ببینید زمانی که شما لامپ های رشد رو روشن میکنید اینها از خودشون کربن دی اکسید تولید میکنند و این در طولانی مدت میتواند مشکلات ریوی برای شما ایجاد کند، البته باز هم تاکید میکنم که باید مدت زمانی خیلی زیادی در معرض این نورها باشید، دومین مورد هم بخاطر وجود جیوه در برخی از چراغ های رشد هست که میتونه بعد از خارج شدن مشکلاتی رو برای شما به وجود بیاره.

البته باید یک نکته رو هم در خصوص جیوه در نظر بگیریم که LED های قدمی حاوی جیوه بوده و در تکنولوژی جدید دیگه خبری از جیوه نیست.امروزه دیودهای نوری را به طور مستقیم تولید میکنند و حاوی جیوه نیستند.

ایجاد مشکلات پوستی

شاید این سوال که آیا نورهای رشد مشکلات پوستی رو برای ما انسان ها به وجود می آورد باید گفت که اگر به مدت خیلی طولانی در معرض نورهای رشدی باشید که UV مضر دارند احتمال ایجاد مشکلات پوستی را در شما افزایش میدهد.

مشکل سوختگی پوست

این مشکل هم در صورتی رخ خواهد داد که پوست شما به صورت مدام زیر نور باشد، این نورها از خودشون گرما ساطع میکند و در طولانی مدت میتواند باعث سوختگی پوست شما شود.

همه مواردی که گفته شده زمانی برای شما پیش خواهد آمد که شما مدت زمان زیادی رو در معرض این نورها باشید و یا به صورت مدام زیر این نورها زندگی کنید. حتما زمانی که نور رشد فراهم میکنید تهویه مناسبی هم برای گیاهان فراهم کنید تا هم گیاهان دچار بیماری قارچی نشن و همچنین گرما و دی اکسید کربن نورهای رشد به شما آسیب نزند.

نور uv گیاهان برای انسان
نور uv گیاهان برای انسان

خطر UV برای انسان در نور رشد

همانطور که احتمالا از بطری کرم های ضد افتاب خودتون میدونید، ما انسان ها باید خودمون رو در برابر نور UV محافظت کنیم. اما این فقط در مورد مراقبت از پوست نیست. بیایید کمی عمیق تر به این ماجرا نگاه کنیم، نور UV به نور UVA، UVB و UVC تقسیم می شود. UVC کوتاه ترین طول موج را دارد، به این معنی که پتانسیل ایجاد بیشترین اسیب در خود ذخیره کرده. نور خورشید شامل هر سه این UV ها می باشد، اما جو زمین بیشتر UVC را فیلتر می کند تا نتواند به ما اسیب برساند. به همین ترتیب، اکثر تولید کنندگان نور رشد LED UVC را از چراغ های UV که در تکمیل کردن نور رشد کمک میکند حذف میکنند. با این حال، اکثر چراغ های رشد دارای UV حاوی UVA و UVB هستند. همانطور که احتمالا می دانید، اشعه ماوراء بنفش می تواند باعث سرطان پوست می شود اگر مدت زمان خیلی زیادی رو به صورت مستقیم در معرض این نورها باشید (جای نگرانی نیست چون شما هیچ وجه مدت طولانی و مستقیم در معرض نور رشد گیاهان نیستید).

آیا نور رشد تاثیری بر خواب دارد؟

این روزها همه به لطف گوشی و تبلت میدانیم که این وسیله ها بخاطر نوری که دارند میتوانند اختلالی در خواب ما ایجاد کنند، طبق تحقیقات انجام شده نور مرئی با انرژی بالا (نور ابی) ترشح ملاتونین (که چرخه خواب شما را تنظیم می کند) را سرکوب می کند. به همین دلیل است که احتمالا به شما در مورد تماشای تلویزیون یا نگاه کردن بیش از حد به گوشی موبایل درست قبل از خواب هشدار داده شده است. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور ابی هورمون های شما را از تعادل خارج می کند و استراحت مورد نیاز شما را دشوار می کند. البته نورهای رشد به اندازه گوشی موبایل نمیتواند به شما آسیب زند.

جمع بندی نور رشد گیاهان برای انسان

در این مقاله سعی کردیم تا در خصوص مضرات نور رشد گیاه برای انسان صحبت کنیم، این نکته مهم که چه میزان و چه زمانی را شما در معرض نورهای رشد قرار دارید همیشه مورد توجه قرار بدید چون اگر مانند یک شخص عادی صرفا از این نورها برای رشد گیاهان خود استفاده کنید هیچ ضرری شما رو تهدید نمیکنه و میتونید به راحتی از اینها استفاده کنید. اگر شما هم تجربه یا مقاله ای در خصوص ضرر نور رشد گیاهان بر انسان دارید حتما در بخش دیدگاه بنویسید.