کود سه بیست مایع بهتر است یا پودری؟

کود سه بیست مایع بهتر است یا پودری؟
کود سه بیست مایع بهتر است یا پودری؟

کود سه بیست مایع بهتر است یا پودری؟ این سوالی هست که خیلی پرسیده میشه و شاید شما هم در انتخاب نوع کود مونده باشید،کودهای مایع و پودری از نظر ظاهری و طریقه مصرف متفاوت اند ولی هدف از استفاده هر دو آنها یکسان است حال این سوال پیش می آید برای استفاده کود سه بیست، از کود پودری سه بیست استفاده کنیم و یا از کود مایع آن ؟ تمامی کود ها به دو صورت موجود نیستند ولی برخی کود ها مانند سه بیست به هر دو شکل وجود دارند . کود سه بیست که هم بصورت محلول وجود دارد و هم بصورت کود پودری برای استفاده از کدامیک استفاده کنیم بهتر است ؟

اصلا چرا از کود سه بیست استفاده میکنیم؟

همانطور که گیاه برای زندگی به آب و خاک و نور خورشید نیاز دارد پس از مدتی برای رشد بهتر نیازمند کود هستند، کود دهی به خاک یکی از روش های تغذیه به گیاه است زیرا خاک پس از مدتی مواد مورد نیاز گیاه را نداد و یا میزانی که مورد نیاز گیاه است افزایش پیدا میکند به همین دلیل با افزودن کود نیاز را جبران میکنیم . این کود از انواع کود npk محملود در آب است، درسته روی کود سه بیست عدد های نوشته شده نشان میدهد که این کود به یک میزان ازت، فسفرو پتاسیم دارد ولی در اصل میزان ازت (نیتروژن) این کود بیشتر از سایر عناصر می باشد و برای گیاهان برگی میتوند از اون استفاده کنید. ولی یادتان باشد که از آن به اندازه خیلی زیاد برای گیاهان گوشتی استفاده نکنید.
در بازار کود هم انواع مختلف دارد و هم به شکل های مختلف موجود است که به دو صورت مایع (محلول) و پودری و می بایست باغدار با توجه به نیاز گیاه کود مصرفی خود را بیابد .کود سه بیست هم برای گیاهان آپارتمانی و هم برای باغ مزایای بسیار دارد زیرا دارای 20 درصد نیتروژن 20 درصد پتاسیم و 20 درصد فسفر است .

کود سه بیست مایع یا پودری
کود سه بیست مایع یا پودری

کود پودری چه مزایا و معایبی دارد ؟

کودهای پودری مانند کودهای npk و یا کود پودری سه بیست که برای تامین نیازهای غذایی گیاهان مورد استفاده قرار میگیرند میبایست ویژگی هایی داشته باشند تا برای استفاده بهتر و راحتتر گیاه باشند این کود ها باید محلول در آب بوده تا گیاه با سرعت بیشتری جذب کند. کودهای پودری (کود های گرانولی ) به تنهایی و بدلیل اینکه این کود ها در کارخانه تولید میشوند و دارای مواد شیمیایی هستند و بدلیل وجود مواد نفتی قابلیت جذب ندارند و حتما باید در آب حل شده و سپس مورد استفاده قرار گیرند.

بنر گل من و تو

مزایای استفاده از کود سه بیست پودری  :

کودهای پودری را میتوان مدت طولانی تر نگه داری کرد زیرا معمولا دارای تاریخ انقضای بیشتری هستند .
کود پودری را میتوان با کودهای طبیعی حیوانی نیز مخلوط نمود و برای چالکود نیز مورد استفاده قرار داد .
کود های پودری بدلیل اینکه دیرتر جذب خاک میشوند برای خاک ماندگارترند .
کودهای پودری صرفه اقتصادی بیشتری دارند.

معایب استفاده از کود پودری سه بیست :

استفاده از کود پودری بدلیل اینکه هنگام استفاده باید از دستگاه مخصوص استفاده نمود (زمانی که در باغ استفاده میشود باید حتما در یک ظرف بزرگ حل شده و سپس استفاده شوند) و یا به نیروی کار نیاز دارد هزینه بیشتری صرف میشود.
استفاده از این کود بدلیل اینکه مصرف کننده(کشاورز) آگاهی کامل از مقدار استفاده را ندارد ممکن است باعث وارد شدن خسارت به محصول و زمین شود.
برخی از این کودها را نمیتوان با آب مخلوط نمود و بصورت محلول استفاده کرد و در صورت حل شدن در آب ته نشین میشوند و قابلیت استفاده بصورت محلول پاشی را ندارند .
کود های پودری بدلیل اینکه دیرتر جذب میشوند بهتر است که در فصل زمستان و بصورت چالکود از آن استفاده کرد.
نگهداری از کود های پودری بدلیل اینکه باید شرایط نگهداریشان به گونه ای باشد که در معرض تماس با رطوبت قرار نگیرند نسبتا دشوار است .
در حالت کلی برای گیاهان آپارتمانی و استفاده داخل منزل و محل کار پودری هیچ مشکلی ندارد و موارد گفته شده بیشتر برای زمین های کشاورزی می باشد.

کود سه بیست مایع
کود سه بیست مایع

مزایا و معایب کود مایع سه بیست چیست ؟

اینکه کشاورز بتواند هرچه سریع نیاز غذایی گیاه را برطرف نماید بسیار حایز اهمیت میباشد به همین دلیل استفاده از کود محلول سه بیست برای گیاه بسیار بهتر میباشد .

مزایای استفاده از کود مایع :

کود مایع بدلیل اینکه میزان مصرف آب قابل کنترل و اندازه گیری میباشد کنترل شده تر بوده و باعث بوجود آمدن خسارت به خاک و گیاه نمیشود  .
کود های محلول بدلیل اینکه میتوان آن ها را رقیق کرد میتوان برای گیاهان متفاوت که نیاز به درصد های مختلف دارند نیز قابل استفاده میباشند و یا اینکه یک گیاه در دوره های مختلف رشد خود به میزان مواد مصرفی متفاوتی نیاز دارد که میتوان آنها را کنترل نمود .
جذب کود مایع برای گیاه راحتتر میباشد و سرعت جذب آن نیز بیشتر میباشد ،این ویژگی بدلیل اینکه سریعتر جذب گیاه میشود کشاورز میداند که در چه زمانی از چه کودی استفاده نماید .

معایب استفاده از کود مایع :

برخی از کودهای مایع اگر مدت زمانی دریکجا بمانند فاسد شده و دیگر قابل استفاده نمیباشند
کود های مایع بدلیل اینکه بسته بندی آنها خاصتر و پیچیده تر از کودهای پودری بوده گرانتر میباشند .

اگر با دانستن این اطلاعات همچنان برای خرید کود مورد نیاز خود دچار تریدید هستید دو راه پیش روی شما قرار دارد راه آسان تر و منطقی تر اینکه از مشاوران سایت گل من و تو سوال پرسیده و اقدام به خرید کود سه بیست نمایید که سریعتر به هدف خود میرسید ولی اگر میخواهید تحقیق بصورت میدانی و یا عملی و انتخابتان نتیجه امتحان خودتان باشد میتوانید هم خرید کود مایع سه بیست و هم خرید کود پودری سه بیست نمایید و مقایسه نمایید که کدامیک برای شما مفید است .و نکته آخر شما زمان بیماری ترجیح میدهید با تزریق آمپول بهبود پیدا کنید و یا مصرف قرص؟اغلب شما بدلیل اینکه میخواهید سریعتر بهبود پیدا کنید آمپول را ترجیح میدهید زیرا اثر گذاری سریعتری دارد ولی اگر بخواهید بیماری با سرعت کمتری بهبود پیدا کند قرص مصرف میکنید تا اینکه قرص بعد از مصرف به معده رفته با اسید معده هضم و سپس به مرور جذب شود و تاثیر گذاری کند .

برای گیاهان آپارتمانی و استفاده در خانه انتخاب و خرید کود npk زیاد از اهمیت بالایی برخوردار نیست و میتونید هر کدام از کودهای مورد نظر خودتون چه پودری و چه مایع رو با خیال راحت انتخاب کنید. توجه داشته باشید که هر گیاه بسته به نیاز خود باید کوددهی شود.