پارابن چیست و عوارض آن برای سلامتی

پارابین و عوارض آن
پارابین و عوارض آن

به راحتی نمی‌توان گفت که همه‌ی محصولات زیبایی برای پوست مناسب‌اند؛ اما شاید این سؤال برایمان پیش بیاید که کدام محصولات آرایشی خوب هستند؟ افرادی که به سلامت و زیبایی پوست‌شان اهمیت می‌دهند شاید ندانند پارابن چیست. پارابن یکی از موادی است که به‌عنوان نگهدارنده در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد. اما شنیده‌ها می‌گویند پارابن برای سلامتی مضر است. در این مقاله خواهیم گفت پارابن چیست و در ادامه صحت مضر بودن پارابن برای سلامتی و قطع مصرف محصولات پارابن دار را بررسی خواهیم کرد.

پارابن چیست؟

براساس تعریف سازمان غذاودارو آمریکا (FDA)، پارابن ها موادنگهدارنده‌ای هستند که بیشتر در تولید محصولات آرایشی و مراقبتی مانند صابون، مرطوب‌کننده‌ها، کف‌ریش‌تراشی و دئودورانت‌های زیربغل استفاده می‌شوند.

اگربخواهیم علمی‌تر توضیح بدهیم، پارابن ها اِسترهای (ترکیبی ساخته‌شده از الکل و اسید) پی-هیدروکسی‌بنزوئیک اسید هستند. به گفته‌ی FDA متداول‌ترین پارابن‌ها عبارت‌اند از: متیل‌پارابن، پروپیل پارابن و بوتیل‌پارابن، که موقع خواندن برچسب کالاهای بهداشتی بیشتر باید دنبال پیداکردن این نام‌ها باشیم.

بنر گل من و تو

شرکت‌ها برای افزایش طول عمر محصولات‌شان و جلوگیری از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها، از پارابن استفاده می‌کنند؛ برای مثال در کرم‌های صورت. پس پارابن از جهاتی هم مفید است، منظورمان را با ذکر مثالی روشن‌تر بیان می‌کنیم: وجود کپک در پنیر بلوچیز (نوعی پنیر که با کپک آبی پرورده می‌شود) ضروری است، اما قطعا هیچ‌کس دوست ندارد کپک به صورتش بمالد!

آیا پارابن ها برای سلامتی ما مضرند؟

برخی فکر می‌کنند که ممکن است پارابن ها به سرطان سینه و مسائل مربوط به باروری مربوط شوند.

در سال ۲۰۰۴، یک مطالعه در بریتانیا ۲۰ نفر از زنان را مورد آزمایش قرار داد و در ۱۹ نفر آنان، اثر پنج پارابن در بافت پستان مشاهده شد. در این تحقیق ثابت نشد که پارابن‌ها می‌توانند باعث ایجاد سرطان شوند، اما مشخص شد که پارابن‌ها قادرند به پوست نفوذ کنند و درون بافت آن باقی بمانند.

این باور وجود دارد که پارابن‌ها با همگون‌سازی استروژن، عملکرد هورمونی را مختل می‌کنند. استروژنِ بیش از حد می‌تواند باعث افزایش تقسیم سلول‌های پستان و رشد تومور شود و به همین دلیل است که مصرف پارابن با سرطان سینه و مسائل باروری مرتبط می‌شود.

بنابراین اجماعی بر بی‌خطر بودن پارابن‌ها برای سلامت وجود ندارد. دکتر ویلما برگفلد (Wilma Bergfeld)، رئیس هیئت بازبینی مواد آرایشی (یک نهاد مستقل که یافته‌های خود را با FDA به اشتراک می‌گذارد) می‌گوید: «این هیئت نشریات علمی را دنبال می‌کند و به محض به انجام‌رسیدن مطالعات جدید، سلامت پارابن ها را موردبازبینی قرار می‌دهد.»

چرا پارابن ها برای محیط زیست مضرند؟

پارابن ها فقط برای انسان‌ها مضر نیستند، بلکه بر محیط اطراف هم تأثیر می‌گذارند. به گفته‌ی تام الیور، متخصص تغذیه و مربی خصوصی، پارابن ها برای اولین‌بار در بدن پستانداران دریایی یافت شدند. محققان براین باورند که این پارابن ها از محصولات مصرفی ما وارد سیستم فاضلاب می‌شوند و به محیط‌زیست راه می‌یابند.
آیا باید فورا مصرف محصولات پارابن‌دار را قطع کنیم؟

نگران نباشید! درصد مواد‌نگهدارنده در یک فرمولاسیون بسیار کم است.

به گفته‌ی میشل اسکات لینچ، بنیان‌گذار برند مراقبت موی بدون پارافینِ Bouclème: «نمی‌توانیم به طور قطع بگوییم پارابن ها برای ما مضرند، اما هم‌اکنون مواد‌نگهدارنده‌ی زیاد دیگری وجود دارند و احتیاجی به استفاده از پارابن ها نیست.»

همچنین می‌گوید: «سازندگان همیشه در حال ساخت مواد‌نگهدارنده‌ی جدید و مؤثر هستند، بنابراین همیشه گزینه‌ی بهتری برای انتخاب کردن وجود دارد.»

برخی افراد می‌گویند محصولات طبیعی و بدون پارابن موثر نیستند. تام اینگونه توضیح می‌دهد که: «پارابن برای تولید انبوه ارزان است؛ ولی محصولات مصنوعی زیاد دیگری در بازار وجود دارند که به همان اندازه تأثیرگذار و قوی هستند. به همین دلیل، من نیازی به استفاده‌ از مواد مصنوعی و حساسیت‌زا، مخصوصا برای پوست‌های حساس، نمی‌بینم.»

به گفته‌ی تام، همیشه محصولات بدون پارابن بهترین انتخاب نیستند: «باید در انتخاب محصول دقت داشته‌باشیم؛ هرچند بسیاری از شرکت‌ها به نگرانی‌های مردم درباره‌ی پارابن‌ها واکنش نشان‌دادند و محصولات بدون پارابن تولید کردند، اما ممکن است بعضی از آنها از محصولات مصنوعی دیگری استفاده کنند که بیشتر از پارابن باعث حساسیت پوستی شوند.»
سخن آخر

برای انتخاب محصولی که به پوست‌تان می‌زنید، با درایت و مطالعه تصمیم بگیرید؛ چون همان‌طور که گفتیم، ممکن است محصولاتی از مواد ناسالم دیگری به‌جای پارابن استفاده کنند.

برای دیدن فهرست موادنگهدارنده‌ی معتبر، به سایت ECOCERT مراجعه کنید. این سایت مرجعی برای استانداردهای لوازم آرایشی طبیعی و ارگانیک به‌حساب می‌آید.