آموزش بافت جوراب کاموایی زیبا و شیک

آموزش بافت جوراب کاموایی
آموزش بافت جوراب کاموایی

بافت جوراب کاموایی : شما میتونید با استفاده از کاموا برای عزیان خودتون (چرا بقیه برای خودتون) یک جوراب کاموا بسیار شید و دوست داشتنی ببافید. مطمئن باشید یکی از جذابترین روش های بافت جواراب در خانه این روش هست که خیلی هم آسونه و میتونید در عرض یک روز اونو ببافید. پس بریم سراغ آموزش تصویری این بافتنی جذاب.

وسایل مورد نیاز برای بافت جوراب کاموایی

نخ پنبه ای برای بیس کار

حداقل 5 رنگ کاموا سایز متوسط (این بیشتر بستگی به خودتون داره)

بنر گل من و تو

پارچه پنبه ای برای داخل کار (میتونید از پارچه حوله ای و یا هر پارچه ای که دوست دارید برای داخل کار استفاده کنید)

نخ و وسزن

چرخ خیاطی

چکش و تعدادی میخ بله میخ چون میخوام یک روش جذاب بهتون یاد بدم که خیلی آسونه

یک ورق تخته

سوزن ته گرد

وسایل مورد نیاز بافت جوراب کاموایی
وسایل مورد نیاز بافت جوراب کاموایی

نحوه بافت جوراب کاموایی زیبا

برای بافت این جوارب زیبا مراحل زیر را همانند تصایر پیش بروید.

مرحله اول

ابتدا سایز جورابی که میخواهید ببافید را اندازه بگیرید و سپس همانند شکل زیر ابتدا به تعداد 14 عدد میخ را با فاصله تقریبی 1 سانتی متر در یک ردیف بر روی چوب بزنید. سپس به اندازه دلخواهی که دوست دارید به جوراب خود ساق دهید و سپس با استفاده از یک جوراب قدید شگل پاین جوراب را در آورده و میخ ها را با فاصله تقریبی 1 سانتی متر روی چوب بزنید حدو 41 میخ خواهد شد.

آماده سازی بستر بافت
آماده سازی بستر بافت
مرحله دوم

حال نخ پنبه را برای ایجاد تار و پود همانند شکل بالا و پایین از بین میخ ها رد کنید و سپس در انتهای کار آن را همانند شکل زیر گره زده و محکم کنید.

ایجاد تار و پود
ایجاد تار و پود
مرحله سوم

 الف : برای شروع بافت همانند تصویر زیر کاموا را به صورت زیر و رو مابین نخ های پنبه ای (تار و پود) رد کنید، بعد از تمام شدن یک ردیف کاموا را برگردانده و ردیف بعدی را میبافید.

ب : بافتمان را به صورت ردیفی انجام داده و از سمت چپ شروع کرده و در سمت چپ خاتمه می دهیم این کار را تا سه ردیف انجام داده و از دیف چهارم یک ستون نیز اضافه میکنیم تا انگشت شست را شکل دهیم.

ج : چهار ردیف دیگر به همین منوال می بافیم ، به نسبت سایز جوراب این تعداد متغییر می باشد ما در اینجا از کاموا زخیم استفاده کرده ایم اگر از کاموای نازک استفاده میکنید باید تعداد ردیف های بیشتری ببافید.

د : همانند شکل شروع به کم کردن دانه های ردیف از سمت راست میکنیم ، دقت کنید که این کار را با ظرافت انجام دهید تا تیزی جوراب تمیز در بیاد.

بافت قسمت انگشت جوراب
بافت قسمت انگشت جوراب
مرحله چهارم

در بافت پاشنه همانند شکل همان روند مرحله 3 را تکرار میکنیم ولی در جهت معکوس.

مرحله پنج

در این مرحله شما میتوانید با هر رنگی که دوست دارید مابقی قسمت ها را با کاموا پر کنید و طرح های دلخواه را روی تار و پود ایجاد کنید.

بافت پاشنه و سایر قسمت های جوراب کاموایی
بافت پاشنه و سایر قسمت های جوراب کاموایی
مرحله ششم

در این مرحله ساق جوراب را به صورت کامل بافته و دور تمام میخ ها باید نخمان را بپیچیم. من در این مرحله از دو رنگ سفید و قرمز استفاده کردم تا تضاد رنگی کاملا مشخص شود.

مرحله هفتم

پس از اتمام مرحله 5 و 6 به آرامی بافتمان را از دور میخ ها بیرون می آوریم فقط اطمینان حاصل کنید که ردیف آخر باید به صورت کشیده شده انجام شود.

انتهای بافت جوراب کاموایی
انتهای بافت جوراب کاموایی
مرحله هشت

حالا جوراب بافته شده را روی پارچه پنبه ای (یا هر پارچه ای که آماده کرده اید) قرار دهید. میتوانید مابین آنها از یک لایه پشم شیشه هم استفاده کنید و سپس این دو لایه را به هم با سوزن متصل کنید.

اضافه کردن پارچه پنبه ای
اضافه کردن پارچه پنبه ای
مرحله نهم

حالا با استفاده از چرخ خیاطی شروع به دوختن دور تا دور جوراب به فاصله نیم میلی متری کناره آن  بجز لبه بالایی آن می کنیم. برای دوخت جوراب فقط از دوخت های ریز استفاده کنید تا بعدا کاموا و لایه پارچه ای از هم جدا نشود.

مرحله دهم

پس از پایان خیاطی،سپس اضافه های پارچه خود را برش میدهیم.

نحوه دوحت پارچه و برش اضافی پارچه
نحوه دوحت پارچه و برش اضافی پارچه
مرحله یازدهم:

حالا دو رویه جوراب را به هم از سمت داخل متصل کرده و با استفاده از نخ و سوزن آنها را به هم می دوزیم. کار را برعکس کرده و لبه های کاموا و پارچه را به صورت اریب به هم متصل میکنیم.

دوخت نهایی کار
دوخت نهایی کار

برای زیباتر و فانتزی شدن بافت جواب کاموا می توانید زنگوله های کاموایی را نیز به انتهای کار آویزان کنید.

اضافه کردن زنگونه به جوراب
اضافه کردن زنگونه به جوراب

هر لنگه از جوراب ها حدود 2 ساعت زمان می برد ولی هزینه زیادی ندارد شما میتوانید با صرف کردن 4 ساعت یک جفت جوراب کاموایی زمستانی زیبا برای خود با هزینه خیلی کم ببافید.

آموزش بافت جوراب کاموایی
آموزش بافت جوراب کاموایی

مطالب مرتبط :

چگونه روبالشی با کاموا ببافیم

نحوه ساخت کوسن پشمالوی زمستانی

روش جذاب برای تمیز کردن بطری های شیشه ای