آموزش تصویری ساخت صابون خانگی + رفع خطاها و 25 ایده جذاب

با اموزش ساخت صابون خانگی میتوانید کلی صابون با رایحه هایی که دوست دارید داشته باشید و به کسانی که دوست دارید هدیه دهید.

ساخت صابون خانگی فوق العاده همراه ۲۰ مدل صابون گیاهی
ساخت صابون خانگی فوق العاده همراه ۲۰ مدل صابون گیاهی

ساخت صابون خانگی هم قیمت ارزانی دارد و هم افزودنی های غیر مجاز در آن نیست. صابونی که خودمان درست می کنیم میتواند هدیه کوچکی برای نزدیکانمان هم باشد. صابونی که علاوه بر درخشنده‌تر کردن پوست، عطر و رایحه عالی هم داشته باشد. و بخاطر نداشتن مواد شیمیایی به پوست هم آسیب نمیرساند.

اگر شما هم جزو افرادی هستید که علاقه بسیار زیادی به این رشته دارید می توانید به صورت حرفه ای آن را ادامه دهید و یک شغل خانگی بسیار جذاب برای خود فراهم کنید.  در ادامه اشتباهاتی که ممکن است برای بار اول برای شما رخ دهید را لیست کرده و دلیل رخ دادن این اتفاق را توضیح داده ایم. پس این مقاله را با دقت بخوانید.

کاربرد دیگر صابون های خانگی برای خانم های خانه دار می باشد که وقتی بعد از تهیه یک شام خوشمزه دستشان بوی تند سیر و پیاز بدهد، دیگر اشتهایی برای خوردن غذا باقی نمی ماند. با درست کردن این صابون های خانگی و استفاده از آنها در آشپزخانه دیگر بوی مواد غذایی روی دست شما باقی نمی ماند.

بنر گل من و تو

اگر به گلیسیرین علاقه دارید حتما ساخت صابون گلیسیرین را هم تجربه کنید.

چرا صابون خانگی باید درست کنیم؟

مهمترین مزیت صابون های خانگی این است که می توانید آنها را با رایحه مورد علاقه خودتان درست کنید، تنها کافی است تا بوی خوش نعنای تازه و خرد شده را به خاطر آورید تا تصمیم‌گیری برای‌تان راحت‌تر شود و موادی را که دوست دارید سریع‌تر انتخاب کنید. ممکن است فکر کنید تهیه کردن صابون در خانه بسیار مشکل است . ولی کاری بسیار ساده وآسان است

ساخت صابون خانگی فوق العاده همراه 20 مدل صابون گیاهی

اصولا همه ما توی خونه قالب های سیلیکونی مختلفی داریم برای درست کردن ژله و یا قالب سیلیکونی تخم مرغی برای تهیه یخ. شما می تونید با هر نوع قالبی صابون خانگی خودتون رو بسازید. اینجا ما با استفاده از قالب سیلیکونی یخ صابون گردو شفاف که یا گل های خشک تزیین شدند و بوی خوشی رو میدن آموزش میدیم.

با ترکیب رنگ ها و رایحه های مختلف می توانید به سادگی صابون خانگی مخصوص خودتان را بسازید. برای ساخت صابون خانگی حتی می توانید از پودر صابون یا صابون آب شده استفاده کنید و با افزودن کمی دانه خشخاش جلوه زیبایی تری به صابون ها بدهید. پس سخت نگیرید و دست به کار شوید.

صابون خانگی رو میتونید به 3 روش درست کنید. راحت ترین روش برای کسانی که میخواهند برای یکبار ساخت صابون را امتحان کنند استفاده از صابون های اماده است که ما اول کار اون رو توضیح میدیم بعد می ریم سراغ روش های دیگه آماده کردن صابون خانگی.

مواد لازم برای ساخت صابون خانگی

ساخت صابون خانگی - مواد لازم
ساخت صابون خانگی – مواد لازم

یک قالب صابون گلیسیرین شفاف و بدون بو (توجه کنید شفاف و بدون بو باید باشه چون اگر بو داشته باشه با موادی که دارید شاید بوی خوبی نده)

اسانس‌های روغنی خوش‌بو (از هر اسانسی که دوست دارید میتونید استفاده کنید)

قالب سیلیکونی گرد (من گرد استفاده کردم شما هر شکلی دوست داشتید میتونید درست کنید آخر پست عکس های جذابی گذاشتم)

گل‌های خشک شده (وای که چی میشه این اضافه شدنی البته شما میتونید از هر چیز دیگه ای هم استفاده کنید)

مرحله اول ساخت صابون خانگی:

ساخت صابون خانگی - جمع کردن گل خشک و روغن های خوش بو کننده
ساخت صابون خانگی – جمع کردن گل خشک و ریختن در قالب

گل های خشک و چیزهایی که دوست دارید در صابون خانگی شما وجود داشته باشد را جمع کنید و داخل قالب سیلیکونی بریزید. می توانید از برگ های استخدوس نیز استفاده کنید.

مرحله دوم طرز تهیه صابون خانگی:

ساخت صابون خانگی - ذوب کردن صابون گلیسیرین
ساخت صابون خانگی – ذوب کردن صابون گلیسیرین

مقداری از قالب صابون گلیسیرین شفاف را برش داده و و به قطعات ریزتری تقسیم کنید و داخل ظرفی ریخته و به مدت 30 ثانیه در مایکروویو قرار دهید تا کاملا ذوب شود.

مرحله سوم:

حالا اسانس های روغنی خوش بوی مورد علاقه خود را به مخلوط ذوب شده صابون اضافه کنید. می توانید از اسانس استخدوس و مرکبات نیز استفاده کنید. حدود 20-25 قطره برای این مخلوط کافی است. سرعت عمل داشته باشید تا مایع گرمای خود را از دست ندهد.

مرحله چهارم:

ساخت صابون خانگی - ریختن مخلوط در قالب
ساخت صابون خانگی – ریختن مخلوط در قالب

به دقت مخلوط آب شده‌ی صابون و اسانس را داخل قالب بریزید. سه چهارم هر قالب گرد را پر کنید و سپس رویه‌ی آن‌را بگذارید. اگر میخواهید قالب صابون شما تمام گرد باشد مانند تصویر از سرنگ استفاده نمایید و گل قالب را پر کنید.

مرحله پنجم و نهایی طرز تهیه صابون خانگی

ساخت صابون خانگی گرد
ساخت صابون خانگی گرد

حالا اجازه دهید صابون خانگی به مدت یک شب در یک مکان صاف باقی بماند. روز بعد به آرامی قالب را جدا کنید مواظب باشید که زیبایی شکل صابون مهم می باشد. اگر مثل من آدم عجولی هستید می توانید برای مدت زمان ۱ ساعت در جای ثابت قرار دهید تا کاملا خودش را بگیرد. بعد از گذشت زمان لازم، قالب را در فریزر قرار دهید و بگذارید برای ۱ ساعت یا بیشتر در آن بماند طوری که با کمی فشار صابون از قالب جدا شود. (صابون دست‌ساز شما برای مدت زمان ۳ ماه قابل استفاده است).

از این صابون ها می توانید در حمام استفاده کنید تا بوی خوب آن در طول تابستان محیط حمام شما را فرا بگیرد.

مطالب مرتبط : درست کردن صابون لباسشویی خانگی در چند مرحله

ساخت صابون با استفاده از متد فرایند سرد و گرم

اگر میخواهید ساحت صابون را از صفر تا صد خودتان انجام دهید این متد را یاد بگیرید.

برای این کار دو متد وجود دارد متد کلدپروسس (فرایند سرد) و متد هات پروسس (فرایند گرم). در هر دو متد لازم داریم که روغن های مورد علاقه خودمان را با میزان مشخصی از یک نوع قلیاب که در صابون های جامد، سدیم هیدروکسید یا سود سوزاور است ترکیب کنیم.

سود سوزآور

سود سوز آور سفید رنگ است و اصولا به صورت پودر و یا پرک در بازار موجود می باشد. دقت کنید که خورنده و سوزاننده هستند. پس موقع استفاده از آن باید نکات ایمنی را حتما رعایت کنید.

دقت کنید که اگر با پوست تماس پیدا کنید باعث سوختگی عمیق و در صورتی که با چشم تماس پیدا کند باعث از دست دادن بینایی و خوردن اشتباهی آن باعث مرگ می شود. اول کار توصیه می کنم اگر کودک و یا حیوان خانگی دارید حتما مواظب باشید.

نحوه استفاده از سودسوزآور

برای اینکه بتوانیم روغن های دلخواه را با سود به راحتی ترکیب کنیم ابتدا بهتر است سود را ذوب کنیم. ذوب کردن سود نکات مهمی دارد که در ادامه بیان می کنیم.

سود را باید در آب مقطر حل کنیم.

دقت کنید که همیشه سود را به آب مقطر باید اضافه کنید و هرگز آب را روی سود نریزید.

در انتخاب ظرف دقت کنید. ظرف مورد نظر باید پیرکس مقاوم به حرارت و یا ظرف پلاستیکی مقاوم باشد.

ابتدا محلول سفید و ابری می باشد اما با گشت پنج دقیقه مایعی کامللا شفاف و بی رنگ به دست می آید.

موقع حل شدن سود در آب بخارات مضر آزاد می شود بهتر است موقع درست کردن در فضای باز و یا با پنجره و تهویه مناسب این کار را انجام دهید.

مزیتی که ساخت صابون در فرایند گرم به ساخت صابون در فرایند گرم دارد این است که بعد از ساخت بلافاصله قابل استفاده می باشد.

اما در روش سرد باید صابون را بعد از گذشت 4 تا شش هفته استفاده کنید.

مشکلاتی که در ساخت صابون خانگی ممکن است دچار شوید:

اگر سراغ ساخت صابون خانگی بروید صد در صد در تجربه اول ممکن است دچار اشتباهاتی شوید و صابون نهایی چیزی که انتظارش را داشتید نشود.

پسس ما اینجا به چند نمونه از خطاهایی که هنگام ساخت صابون رخ میدهد می پردازیم.

1- چند ساعت بعد از ریختن صابون در قالب مایع روغنی روی صابون جمع می شود

مبتدی های عزیز این یکی از اشتباهات رایج در ساخت صابون است. پس اگر برای بار اول این اتفاق برای شما هم رخ داده دلسرد نشید و دوباره امتحان کنید.

جدایی سود سوزآور از روغن باعث این اتفاق هست. اگر زمان رد گذاری را اشتباه متوجه شده باشید دقیقا این اتفاق برای صابون رخ میدهد. اگر در منطقه ای زندگی میکنید که آب و هوای سردی دارد موقع فرایند صابونی شدن روغن های جامد که ذوب شده بودند با سرمای هوا دوباره جامد می شن و مبتدیان احساس می کنند که مخلوط به غلظت مورد نظر رسیده و با ریختن اون در قالب باعث جدا شدن سود سوزاور و روغن می شن.

2- موقع مخلوط کردن ترکیب با استیک بلندر، یهو ترکیب سفت و غیر قابل هم زدن میشه

اگر اسانس مورد استفاده شما دارای الکل باشد، الکل به عنوان کاتالیزور عمل کرده و همین باعث سفت شدن مخلوط می شود.  اگر از اسانس های الکلی استفاده می کنید بهتر است از استیک بلندر استفاده نکنید.

3- سطح روی صابون ترک می زند

اگر داخل صابون بیش از حد داغ شده باشد صابون برای خارج کردن گرمای اضافه ترک می خورد. یک ترک ریز اشکالی ندارد اما گاهی صابون نهایی چیزی شبیه به آتشفشان می شود و این موقعی رخ می دهد که شما از شیر، پوره میوه و یا عسل که حاوی فروکتوز است و شما بیش از اندازه توصیه شده استفاه کرده باشید.

حرف آخر ساخت صابون خانگی

استفاده از دانه خشخاش در  ساخت صابون خانگی یک لایه برداری خفیف روی پوست دست تان انجام می دهد.

روغن قلم در صابون هم نرمی و لطافت را به پوست تان برمی گرداند.

رایحه لیمو برای استفاده در آشپزخانه مناسب است و رایحه بادام هم برای پوست های خشک مناسب است.

با تغییر قالب ها می توانید صابون های خانگی در طرح های مختلف بسازید.

در گالری زیر می توانید ایده های ساختنی را برای ساخت صابون گیاهی خانگی در شکل های مختلف را ببینید.

آموزش تصویری ساخت صابون خانگی + رفع خطاها و 25 ایده جذاب آموزش تصویری ساخت صابون خانگی + رفع خطاها و 25 ایده جذاب آموزش تصویری ساخت صابون خانگی + رفع خطاها و 25 ایده جذاب آموزش تصویری ساخت صابون خانگی + رفع خطاها و 25 ایده جذاب  آموزش تصویری ساخت صابون خانگی + رفع خطاها و 25 ایده جذاب آموزش تصویری ساخت صابون خانگی + رفع خطاها و 25 ایده جذاب آموزش تصویری ساخت صابون خانگی + رفع خطاها و 25 ایده جذاب

ساخت صابون خانگی فوق العاده همراه 20 مدل صابون گیاهی

آموزش تصویری ساخت صابون خانگی + رفع خطاها و 25 ایده جذاب آموزش تصویری ساخت صابون خانگی + رفع خطاها و 25 ایده جذاب آموزش تصویری ساخت صابون خانگی + رفع خطاها و 25 ایده جذاب آموزش تصویری ساخت صابون خانگی + رفع خطاها و 25 ایده جذاب آموزش تصویری ساخت صابون خانگی + رفع خطاها و 25 ایده جذاب آموزش تصویری ساخت صابون خانگی + رفع خطاها و 25 ایده جذاب آموزش تصویری ساخت صابون خانگی + رفع خطاها و 25 ایده جذاب آموزش تصویری ساخت صابون خانگی + رفع خطاها و 25 ایده جذاب آموزش تصویری ساخت صابون خانگی + رفع خطاها و 25 ایده جذاب آموزش تصویری ساخت صابون خانگی + رفع خطاها و 25 ایده جذاب آموزش تصویری ساخت صابون خانگی + رفع خطاها و 25 ایده جذاب آموزش تصویری ساخت صابون خانگی + رفع خطاها و 25 ایده جذاب آموزش تصویری ساخت صابون خانگی + رفع خطاها و 25 ایده جذاب

تصاویر صابون خانگی
تصاویر صابون خانگی