آیا آرایش و استفاده روزانه از کرم پودر به پوست آسیب می‌رساند؟

استفاده روزانه از کرم پودر
استفاده روزانه از کرم پودر

تاثیر استفاده روزانه کرم پودر : آیا شما هم از آن دسته بانوانی هستید که دوست دارند همیشه صورتی آرایش‌ کرده داشته‌ باشند، آرایش و استفاده روزانه از کرم پودر جزئی از کارهای روزمره‌شان شده است؟ بسیاری از خانم‌ها عادت به استفاده روزانه از مواد آرایشی دارند، حتی برخی افراد کل طول روز این آرایش روی پوستشان است و برخی دیگر شبها با همان آرایش می‌خوابند.

تأثیر استفاده روزانه از کرم پودر و آرایش برای پوست مضرات زیادی به همراه دارد و اجازه نفس‌ کشیدن به پوست نمی‌دهد. جای هیچ شک و شبهه‌ای نیست که بانوان کشور ما بیشترین مصرف‌کننده‌های لوازم آرایشی هستند. برخی نه تنها در مراسمات خاص از لوازم آرایش استفاده‌ می‌کنند، بلکه این کار برایشان عادتی شده که هر روز باید میکاپ خود را داشته‌ باشند.

امروزه تولید مواد آرایشی و استفاده از آن زیاد شده ولی باید گفت استفاده بی رویه از این محصولات به خصوص انواع بدون کیفیت آن باعث آسیب به پوست می‌شود. لوازم آرایش از مواد شیمیایی و ترکیبات آنها ساخته‌ می‌شوند، لذا هر چقدر هم بگوییم از جنس خوب و با کیفیت استفاده‌ کنید باز هم تأثیر منفی خود را بر روی پوستتان خواهد‌ گذاشت. درست است که همه خواستار زیبایی هستیم و دوست‌ داریم چهره‌ای جذابتر داشته‌ باشیم، اما به چه قیمتی؟ شما با آرایش روزانه، روزنه‌های پوست را بسته و اجازه تنفس به پوست نمی‌ دهید. زمانی که در خانه هستید، زمان نفس‌کشیدن و استراحت پوست است.

بنر گل من و تو
تاثیر استفاده روزانه از کرم پودر
تاثیر استفاده روزانه از کرم پودر

یکی از کارهایی که به شدت به پوست آسیب می‌رساند پاک‌ نکردن آرایش در انتهای روز و حتی خوابیدن با همان آرایش است.

تاثیر استفاده روزانه از کرم پودر و آرایش:

کرم‌ پودرها گاهی بقدری سنگین هستند که یک لایه ضخیم روی پوست ایجاد کرده و خود نیز باعث جوش و آکنه می‌شوند. کرم‌ پودرها گاهی حساسیت‌زا هستند. این حساسیتها ممکن است است یا بخاطر مواد غیر استاندارد باشد و یا به دلیل عطرها و مواد معطری که به آنها اضافه‌ می‌شود باشد. گاهی مواد نگهدارنده موجود در آنها نیز باعث بروز حساسیتهای پوستی می‌شود.

دیده شده برخی بانوان که صورتشان چند تایی جوش دارد برای پوشاندن همان جوشها مرتب از کرم پودر استفاده‌ می‌کنند، اما این کار باعث تحریک جوشهای صورت شده و زمان درمان آنها را به تعویق می‌اندازد و چه بسا بدترشان کند. در اینگونه موارد بهتر است از کرم‌پودرهای درمانی استفاده‌شود، تا هم جوشها را درمان کند و هم آنها را بپوشاند.

آرایش روزانه و استفاده روزانه از کرم‌پودر باعث پیری پوست می‌شود. اگر همیشه عادت به آرایش دارید از محصولات گیاهی یا طبیعی استفاده‌کنید. چون برخی محصولات حساسیت‌زا بوده و حتی موجب بروز لک می‌شوند.

بسیاری از خانمها از پن کیک یا کرم پودر استفاده‌ می‌کنند، استفاده مکرر آنها توصیه نمی‌شود.

استفاده از کرم پودر و وسایل آرایشی
استفاده از کرم پودر و وسایل آرایشی

آیا استفاده روزانه از کرم مرطوب‌ کننده ایرادی دارد؟

بجای استفاده مکرر از مواد آرایشی و کرم‌ پودر همیشه در طول روز سعی‌ کنید از مرطوب‌کننده استفاده‌ کنید. استفاده از مرطوب‌کننده در طول روز هیچ ایرادی ندارد و رطوبت پوست را نیز تأمین‌ کرده و از چین‌ و‌ چروک پوست جلوگیری‌ می‌کند.

توصیه ما به شما:

اگر اصرار زیادی به استفاده از لوازم آرایشی دارید، حداقل سعی‌ کنید فقط از یک ضد‌آفتاب حاوی رنگدانه و مرطوب‌کننده استفاده‌ کنید. برخی ضدآفتابهای حاوی رنگدانه روزنه‌های پوست را نبسته و اجازه تنفس به پوست می‌دهند.

ضدآفتاب اگر درست انتخاب‌ شود، علاوه بر محافظت از پوست، رطوبت آن را نیز تأمین‌می‌کند. برخی ضد آفتابها حاوی ضدچروک نیز هستند که می‌توانید بجای کرم‌پودر و جهت پوشش‌دهی از آنها استفاده‌کنید. کرم ضد آفتاب رنگی یا بدون رنگ بخریم؟ محصولات حاوی رنگدانه ضدجوش نیز در بازار آمده که می‌توانید بجای کرم پودر و در خانه استفاده‌ کنید. محصولاتی مانند کرم ضدجوش اکتی پور که حاوی رنگدانه بوده و آسیب کرم پودر را ندارد.

نکاتی برای مراقبت از پوست:

  • هیچگاه روی آرایش قبلیتان، آرایش جدیدی انجام‌ ندهید. ابتدا آرایش قبلی را پاک‌کرده و مجدد آرایش‌کنید. با یک دستمال مرطوب به راحتی این کار امکانپذیر است.
  • قبل از رفتن به رختخواب حتماً صورتتان را پاک‌ کرده، بشویید و کرم مرطوب‌کننده یا کرم شب بزنید.
  • از تونر هم می‌توانید جهت بردن آلودگیها استفاده‌کنید.
  • ویتامین سی از مواردی است که برای پوست شادابی و نشاط می‌آورد. سرمهای ویتامین سی در بازار موجود است که می‌توانید استفاده‌کنید.
  • سعی‌کنید هر چند وقت یک بار ماسک بگذارید. ماسک خاویار یا کرم خاویار حاوی ویتامین A و C بوده و دارای مواد معدنی و آمینو اسید است و ساختارش شبیه به ساختار سلولی پوست است و به احیای سلولهای پوستی کمک‌ می‌کند. رطوبت پوست را تنظیم‌نموده و چین‌و‌چروکها را محو می‌کند. می‌دانید که چین‌ و‌ چروک پوست در اثر کمبود رطوبت پوست عارض می‌شود. تأثیر کرم خاویار ثابت‌شده و استفاده از آن مفید ذکرشده‌است.
  • در مورد خرید کرم پودر دقت‌کرده و هر برند و نوعی که با پوستتان سازگاری دارد را با مشورت متخصص انتخاب‌کنید.
  • سعی‌کنید رطوبت پوست را با موادی که در بالا گفته‌شد تأمین‌کنید.
  • اگر کرم پودر را برای گریم می‌خواهید، چون گریم معمولاً برای مواقعی استفاده‌می‌شود که می‌خواهیم آرایش دوام داشته و مدت زیادی روی پوست بماند، پس حتما از موادی با ترکیبات فاقد حساسیت و ایجاد جوش استفاده‌کنید. محصولی بخرید که روزنه‌ها را نبندد.
مراقبت از پوست
مراقبت از پوست

کرم پودرهای دارای SPF:

استفاده دراز مدت از کرمهای روشن‌ کننده پوست عوارض دارد. شاید در ابتدا باعث حس خوب و طراوت در پوستتان شود، اما در درازمدت خیر. بلکه باعث پیری و لک هم می‌شوند. گاهی اوقات خشکی پوست می‌آورند. این مواد گاهی باعث بروز جوشهای سرسیاه هم می‌شود.

گاهی دیده‌اید روی کرم‌پوردها میزان SPF را درج می‌کنند، اما این ملاک خوبی نبوده و نمی‌تواند در برابر آفتاب از پوستتان محافظت‌کند. هیچگاه بجای ضدآفتاب از این کرم پودرهای حاوی ضدآفتاب استفاده‌ نکنید. این کار باعث‌ می‌شود نور خورشید به پوستتان آسیب‌ بزند.

استفاده صحیح از کرم پودر:

استفاده از کرم پودر را برای آرایش و مناسبتهای خاص توصیه‌ می‌کنیم، نه برای استفاده مداوم روزانه، چون کرم پودر یک زیرساز خوب بوده و پوست را آماده آرایش غلیظ‌می‌کند. این تصور اشتباه که کرم پودر برای روشن‌تر کردن پوست است را کنار بگذارید. لذا توصیه‌می‌کنیم هنگام خرید و انتخاب کرم پودر، رنگی نزدیک به پوست خود انتخاب‌کنید.

برای پوشاندن لکها و جوشها می‌توانید زیر آرایشتان از کرم پودر استفاده‌کنید. هر چند بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید درمان جوشهاست، اما این کار برای مواقع ضروری است. می‌توانید کرم‌پودرهای حاوی اسید سالیسیک را استفاده‌ کنید.

استفاده درست از کرم پودر
استفاده درست از کرم پودر

کوچک‌کردن بینی با کرم‌پودر:

توجه‌داشته‌ باشید که موارد ذکر شده برای آرایشهای خاص و استفاده از کرم پودر در مهمانی هاست نه استفاده روزانه. پس همواره به یادداشته باشید که ما با استفاده روزانه از کرم پودر مخالفیم. زیرا تأثیر کرم پودر بصورت روزانه را به شما گوشزد کردیم.

در صورتی که بینی بلندی دارید، بهتر است با کرم پودر تیره نوک آن را بپوشانید، به این شکل بینیتان کوتاهتر می‌شود. اگر بینیتان کج است و انحراف کمی دارد، کنار بینی را تیره کرده و وسط را روشن.

برای بزرگتر نشان دادن بینی خیلی کوتاه و کوچک، چشمان گود، صورت باریک و بلند، چانه عقب رفته، گردن باریک و سیاهی دور چشم از کرم پودرهای روشنتر استفاده‌کنید. برای برجسته کردن گونه‌ها می‌توانید از کرم پودرها استفاده‌کنید. با کرم پودر تیره خطی از بغل گوش تا کنار دهان و زیر خط گونه کشیده و آن را محو کنید.

چطور کرم پودرمان طبیعی بنظر برسد؟

کرم پودر را در چند جای پوست بصورت نقطه‌ای بگذارید. سپس با انگشت و یا با اسفنج آن را با ملایمت پخش‌کنید. پس از اتمام با دستمال کاغذی چربی آن را بگیرید. به این شکل کرم پودر روی پوستتان طبیعی‌تر بنظر خواهد رسید.

پوشاندن لکها با کرم پودر:

گاهی لکهای پوستی ناشی از آفتاب سوختگی، بارداری و … برای پوست و هنگام آرایش آزاردهنده هستند. بهتر ایت در اینگونه مواقع از کرم پودری با قدرت پوشانندگی بالا استفاده‌ کنید. از یک متخصص یا فروشنده ماهر کمک‌ بگیرید.

انتخاب کرم پودر متناسب با پوست صورت:

اشتباهی که بسیاری افراد هنگام خرید و انتخاب کرم پودر دارند، این است که آن را پشت دست خود تست‌ می‌کنند. در صورتی که باید هنگام خرید کرم پودر آن را روی خط فک پایین مالید، تا خط آرایشی بین گردن و صورت بوجود نیاید، سه رنگ نزدیک به پوست را روی فک مالیده و ببینید با کدامیک خط آرایشی فک دیده نمی‌شود.

اگر شما هم نظری در خصوص تاثیر اسفتاده روزانه از کرم پودر دارید در بخش دیدگاه ها مطرح کنید تا سایر دوستان هم از تجربیات شما استفاده کنند.

مطالب مرتبط :

کرم پودر دائم چیست؟ و مزیتهای استفاده از آن

نقد و بررسی کرم پودر دبورا سری Dress Me Perfect

نقد و بررسی بی بی کرم گارنیر (گارنیه)