درد خود را با این 14 گیاه معجزه آسا کاهش دهید

درد خود را با این 14 گیاه معجزه آسا کاهش دهید
درد خود را با این 14 گیاه معجزه آسا کاهش دهید

همه ما در طول زندگی خود، درد را تجربه کرده‌ایم و برای کنترل آن اقداماتی را انجام داده‌ایم. در هنگام بروز آسیب‌های جزئی و درد‌های عضلانی، اکثر افراد از مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن و ایبوپروفن استفاده می‌کنند.

با وجود اینکه این دارو‌ها برای مدیریت درد کاربردی هستند، اما عوارض جانبی مانند: حالت تهوع، احساس ضعف، تعریق، اسهال و حتی نارسایی کبد را به دنبال دارند. به علاوه، برخی از افراد به دلیل آلرژی، نمی‌توانند از این مسکن‌ها استفاده کنند. همچنین افرادی که می‌خواهند سبک زندگی طبیعی‌تری داشته باشند؛ علاقه‌ای به استفاده از این مسکن‌ها ندارند. از این جهت، شناخت و پروش گیاهانی که موجب تسکین درد می‌شوند؛ حائز اهمیت است.

گیاهانی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود؛ می‌توانند در شرایط بحرانی به حفظ سلامت شما کمک کنند، همچنین از آنجایی که خاصیت تسکین دهنده دارند؛ می‌توانند به صورت مکمل همراه داروهای شیمیایی مسکن برای مدیریت درد و آرامش بیشتر استفاده شوند.
گیاهانی که درد را تسکین می‌دهند:

بنر گل من و تو

زنجبیل

درد خود را با این 14 گیاه معجزه آسا کاهش دهید
گیاهانی که درد را تسکین می‌دهند:

زنجبیل گیاهی با خاصیت ضدالتهابی قوی است و طبق تحقیقات، حتی از ایبوپروفن و دارو‌های مشابه آن هم بهتر اثر می‌کند. زنجبیل از به وجود آمدن التهاب جلوگیری کرده و التهاب بافت‌ها را از بین می‌برد، همچنین به خاطر خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد از التهاب و اسیدی شدن مایع مفصلی هم جلوگیری می‌کند. مصرف زنجبیل برای مدیریت هر دردی می‌تواند مفید باشد.

گل میخک

آیا تا کنون دندان درد را تجربه کرده‌اید؟ اگر دندان درد را تجربه کرده‌اید؛ حتما می‌دانید که دندان درد یکی از بدترین درد‌هاست. تا حدی که شاید کلمه درد برای توصیف شدت آن کافی نباشد. اما دفعه بعدی که به دندان درد دچار شدید، می‌توانید از گل میخک استفاده کنید.

شما احتمالا با گل میخک آشنا هستید؛ از این گل معمولا به طور آسیاب شده در غذاهای گوشت دار یا برنج‌ها به عنوان ادویه استفاده می‌شود. برای مصارف پزشکی، می‌توانید از پودر گل میخک یا کپسول آن استفاده کنید؛ البته روغن این گل هم موجود است. برای درمان دندان درد، روغن گل میخک مناسب‌ترین گزینه است. میخک همچنین می‌تواند به کاهش حالت تهوع و علائم سرماخوردگی هم کمک کند.

اما مزایا مصرف گل میخک به همینجا ختم نمی‌شود. اگر از گل میخک به صورت یک کرم موضعی استفاده شود؛ می‌تواند درد ناشی از آرتروز را تسکین دهد.

دلیل اثر بخشی گل میخک واضح است. گل میخک دارای یک ماده فعال به نام اوژنول است، این ماده یک مسکن طبیعی بوده و در اکثر کرم‌های ضد درد بدون نسخه یافت می‌شود. اما اگر دچار مشکلات خونی هستید یا داروی ضد انعقاد خون مصرف می‌کنید، در استفاده از گل میخک احتیاط کنید. زیرا این گل می‌تواند خطر خونریزی غیر طبیعی را افزایش دهد.

فلفل

درد خود را با این 14 گیاه معجزه آسا کاهش دهید
گیاهانی که درد را تسکین می‌دهند:

شما ممکن است به مزه‌های تند علاقه نداشته باشید؛ اما باید بدانید که مصرف فلفل مزایای زیادی دارد که مهم‌ترین‌ آن‌ها خاصیت ضد درد بودن آن است. کپسایسین از فلفل چیلی به دست می‌آید و می‌تواند به عنوان یک داروی موضعی برای تسکین دردهای عصبی، عضلانی و مفاصل استفاده شود و معمولاً برای درمان درد سیاتیک استفاده می‌شود.

کپسایسین موجود در فلفل دارای یک ماده شیمیایی است که می‌تواند از ارسال سیگنال درد به مغز جلوگیری کند. به این ترتیب فلفل می‌تواند باعث تسکین درد شود. علاوه بر این، کپسایسین پس از توقف ارسال پیام درد، با تحریک آزاد سازی اندورفین در بدن، موجب تسکین درد می‌شود.

به طور مثال از فلفل کاین می‌تواند در تسکین درد‌های بعد از جراحی، سردرد‌های میگرنی و درد‌های عضلانی مانند درمان خشکی و گرفتگی گردن استفاده کرد. همچنین از کرم فلفل قرمز هم برای تسکین کمردرد استفاده می‌شود. در صورت پیچ خوردگی مچ پا هم، استفاده از این کرم می‌تواند تسکین دهنده باشد.

اگر نمی‌خواهید مستقیما از فلفل استفاده کنید؛ می‌توانید کرم‌ها و پماد‌های حاوی کپسایسین را از داروخانه‌ها تهیه کنید. می‌توانید سه تا چهار بار در روز از این کرم‌ها برای تسکین درد‌های آرتروز و درد‌های عصبی استفاده کنید. اگر کرم حاوی کپسایسین ۲۵/۰ درصد باشد، می‌تواند درد آرتروز را کاهش دهد و غلظت‌های بالاتر کپسایسین می‌تواند برای دردهای اعصاب محیطی مانند آسیب عصب دیابتی مفید باشد.

زردچوبه

زردچوبه خواص بسیار زیادی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها خاصیت تسکین دهندگی درد است. زردچوبه معمولا برای طعم دادن به غذا استفاده می‌شود اما علاوه بر این، زردچوبه خاصیت ضد التهابی قوی دارد و حاوی مواد ضد سرطان نیز هست. مصرف منظم زردچوبه برای گردش خون مفید بوده و از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند.

چه طور ممکن است؟ زردچوبه دارای یک ترکیب فعال به نام کورکومین است که این ماده سطح آنزیم‌های ایجاد کننده التهاب در بدن را کاهش می‌دهد.
زردچوبه را می‌توان به راحتی در یک گلدان کوچک پرورش داد. زردچوبه علاوه بر اینکه یک تسکین دهنده گیاهی است، یک ادویه خوشمزه هم به شمار می‌رود.

اسطوخودوس

استفاده از عصاره اسطوخودوس در کاهش سردرد مفید است. عصاره اسطوخودوس برای کاهش درد مفید است علاوه بر آن شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد؛ مصرف این گیاه، به کاهش استرس و مشکلات خواب هم کمک می‌کند. همچنین استنشاق روغن اسطوخودوس، به کاهش سردرد‌های میگرنی کمک می‌کند.
روغن اسطوخودوس خواص مفید دیگری نیز دارد. این روغن یک آنتی اکسیدان قوی با خاصیت ضد التهابی است.

نعناع فلفلی

درد خود را با این 14 گیاه معجزه آسا کاهش دهید
گیاهانی که درد را تسکین می‌دهند:

استفاده از عصاره نعناع یک راه طبیعی برای تسکین درد است. نعناع دارای خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی بوده و می‌تواند درد را تسکین دهد.  نعناع فلفلی دارای برخی ترکیبات فعال مفید مانند کارواکرول، منتول و لیمونن است.
از عصاره نعناع رقیق شده، می‌توان به صورت یک داروی موضعی استفاده کرد. مالیدن عصاره نعناع فلفلی روی شقیقه‌ها، می‌تواند به کنترل درد کمک کند.

آلوئه ورا

آلوئه ورا یکی از گیاهان شناخته شده برای تسکین درد است. همچنین این گیاه برای درمان آسیب‌های پوستی هم مفید است. شما می‌توانید از آلوئه ورا به صورت موضعی برای درمان آفتاب سوختگی استفاده کنید؛ علاوه بر این مصرف خوراکی آلوئه ورا در تسکین درد مفاصل هم مفید است. شما می‌توانید گیاه آلوئه ورا را در خانه پرورش دهید و از آن برای درمان سوختگی و تسکین درد استفاده کنید.

پوست درخت بید سفید

درد خود را با این 14 گیاه معجزه آسا کاهش دهید
گیاهانی که درد را تسکین می‌دهند:

به پوست درخت بید سفید ” آسپرین طبیعی” هم می‌گویند. این گیاه حاوی سالیسین است. سالیسین پس از مصرف، در بدن به سالسیلیک اسید تبدیل می‌شود که این ماده جز اصلی آسپرین است. در نتیجه جای تعجب نیست که از این گیاه به عنوان یک مسکن طبیعی استفاده شود.
اسید سالسیلیک موجود در دارو‌های شیمیایی ممکن است به معده آسیب بزند. از آنجایی که پوست درخت بید یک ترکیب طبیعی است؛ هضم‌ آن برای اکثر افراد راحتتر است. این گیاه برای تسکین درد، تب و التهاب مفید است.

شما می‌توانید برای کاهش درد، روزانه از ۱ تا ۲ قطره تنتور پوست درخت بید سفید، استفاده کنید. این گیاه برای تسکین درد‌های ستون فقرات مثل فتق دیسک کمر، درد مفاصل، دیسک گردن و آرتروز مفید است. اما در مصرف این گیاه باید احتیاط کنید، زیرا مصرف بیش از حد آن به کلیه فشار می‌آورد و خطر خونریزی غیر طبیعی را افزایش می‌دهد. همچنین مصرف این گیاه برای کودکان مناسب نیست.

مصرف پوست درخت بید سفید به عنوان دارو، تاریخچه‌ای طولانی دارد. در گذشته، مردم برای تسکین درد و تب پوست این درخت را می‌جویدند. امروزه شما می‌توانید پوست این درخت را خریداری کرده و آن را به صورت چای دم کنید و بنوشید. البته این گیاه به صورت کپسول هم در بازار موجود است. نحوه مصرف این گیاه در میزان اثر بخشی آن تفاوتی ایجاد نمی‌کند.

توجه داشته باشید: اگر به آسپرین حساسیت دارید  یا در حال حاضر داروهای ضد التهابی بدون نسخه (مانند آسپرین یا ایبوپروفن) مصرف می‌کنید، از مصرف پوست درخت بید سفید خودداری کنید.

اوکالیپتوس

اوکلیپتوس عطر فوق‌العاده‌ای دارد و برای تسکین درد‌های ناشی از التهاب هم بسیار مفید است. علاوه بر این، گیاه اوکالیپتوس خاصیت ضد میکروبی هم دارد. شما می‌توانید روغن اوکالیپتوس را با روغن جوجوبا و روغن اسطوخودوس ترکیب کنید و به صورت موضعی استفاده کنید. استفاده از این ترکیب باعث گرم شدن عضلات و کاهش درد عضلانی می‌شود. این گیاه علاوه بر خاصیت تسکین دهندگی، عطر فوق العاده‌ای هم دارد. همچنین این گیاه می‌تواند خارش پوست سر را هم کاهش دهد.

سنبل الطیب

درد خود را با این 14 گیاه معجزه آسا کاهش دهید
گیاهانی که درد را تسکین می‌دهند:

آیا تا کنون نام ریشه سنبل الطیب را شنیده اید؟ اگر پاسخ شما منفی است، باید بگوییم که تا کنون از گیاه مفیدی غافل بوده‌اید. اکثر افراد معتقد‌اند که ریشه سنبل‌الطیب یک آرامبخش طبیعی است. خوب به نظر می‌رسد؛ اینطور نیست؟

از ریشه سنبل الطیب می‌توان برای تسکین تنش، تحریک پذیری، استرس، اضطراب و بی خوابی استفاده کرد. این گیاه حساسیت عصبی را کاهش داده در نتیجه در تسکین درد مفید است. بهترین روش استفاده از ریشه سنبل‌الطیب، نوشیدن آن به صورت چای است. این گیاه برای تسکین درد و داشتن خوابی آرام بسیار مفید است.

گیاه پنجه گربه

گیاه پنجه گربه دارای شاخه‌هایی به شکل قلاب است و دلیل نام‌گذاری آن‌ هم همین است. به این درخت، انگور چوبی هم می‌گویند. این گیاه در جنگل‌های آمازون و برخی جنگل‌های آمریکا جنوبی یافت می شود. گیاه پنجه گربه دارای خواص ضد التهابی است که مانع از تولید هورمون پروستاگلاندین می‌شود. این هورمون موجب درد و التهاب در بدن می‌شود.
در مصرف این گیاه باید احتیاط کنید زیرا مصرف بیش از حد گیاه پنجه گربه موجب اسهال می‌شود. دوز مصرفی مجاز این گیاه، ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ میلی گرم، یک تا سه بار در روز است.

گیاه بابونه

بابونه یک گیاه شناخته شده است و برای مواردی مانند: تب، سردرد‌های میگرنی، دندان درد، معده درد و آرتریت روماتوئید مفید است. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد، این گیاه شیر مادر را افزایش می‌دهد.
چگونه کار می‌کند؟ بابونه دارای چندین ترکیب فعال است که می‌تواند التهاب و گرفتگی عضله را کاهش دهد. ترکیبات فعال موجود در این گیاه به تسکین درد عضلانی کمک می‌کنند.
در مصرف گیاه بابونه باید احتیاط کنید. مصرف بیش از حد بابونه، می‌تواند باعث تهوع، استفراغ، درد شکم و افزایش خطر خونریزی شود. بهتر است برای مصرف بابونه با پزشک خود مشورت کنید.

گل راعی

درد خود را با این 14 گیاه معجزه آسا کاهش دهید

گل راعی به عنوان یک داروی ضد افسردگی شناخته می‌شود اما از آن برای تسکین درد هم استفاده می‌شود. متخصصان گیاهان دارویی معتقد‌اند که گل راعی یک مسکن مفید است و حتی برای تسکین درد‌های شدید یا جراحت در قسمت‌هایی از بدن که اعصاب زیاد و حساسی دارند هم مفید است. این گیاه سیستم عصبی را هدف قرار می‌دهد.

گیاه کوهوش سیاه

گیاه کوهوش سیاه برای خانم‌ها بسیار مفید است زیرا درد‌های ناشی از قاعدگی را کاهش می‌دهد، همچنین بعضی از ماما‌ها برای کنترل درد زایمان هم از این گیاه استفاده می‌کنند. اما زنان باردار باید از مصرف کوهوش سیاه خودداری کنند.
کوهوش سیاه یک گیاه ضد اسپاسم است و می‌توان از آن برای کاهش درد‌های ناشی از گرفتگی عضله استفاده کرد. این گیاه دارای خاصیت ضد التهابی است و می‌توان از آن برای درمان درد‌های عصبی مثل کمردرد استفاده کرد.

تذکر و نکات مهم

در استفاده از گیاهان تسکین دهنده درد باید احتیاط کنید. زیرا تمام جوانب استفاده از این گیاهان هنوز شناخته شده نیست. البته این بدان معنا نیست که نباید از این گیاهان استفاده کرد؛ اما اگر بعد از مصرف دردتان کم نشد یا علائم دیگری بروز کرد، باید به دنبال راه دیگری باشید.
همچنین باید حواستان باشید که چقدر از هر گیاه مصرف می‌کنید. برای اطمینان خاطر بیشتر، می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید. اگر دلیل کمردرد خود را نمی‌دانید، باید قبل از مصرف این گیاهان، دلیل درد توسط آزمایش‌هایی مانند سی‌تی‌اسکن، تست نوار عصب و عضله یا الکترومیوگرافی و معاینات فیزیکی تشخیص داده شود.

گیاهان به تنهایی برای از بین بردن درد کافی نیستند. پس می‌توانید در کنار مصرف این گیاهان، از یوگا، طب سوزنی، طب فشاری و گرما یا سرما درمانی هم بهره بگیرید. هنگامی که این روش‌ها به صورت ترکیبی استفاده شوند؛ اثر بخشی بیشتری خواهند داشت.

برای مصرف گیاهان مسکن، منتظر شدید شدن درد نباشید! زیرا اگر این گیاهان را تا قبل از شدید شدن درد مصرف کنید؛ اثر بیشتری خواهند داشت. شما می‌توانید به جای مسکن‌های بدون نسخه از یکی از گیاهان ذکر شده، استفاده کنید.