آموزش کامل نگهداری گیاه آلوئه ورا در خانه

نگهداری گیاه آلوئه ورا
نگهداری گیاه آلوئه ورا

نگهداری گیاه آلوئه ورا : این روزها نگهداری از این گیاه بسیار رایج شده و تقریبا اکثراً همه آن را در خانه نگهداری میکنند البته بیشتر به خاطر فواید دارویی که دارد، اقدام به پرورش آن در خانه ها میشود. این گیاه را با نام صبر‌زرد نیز میشناسند و ازجمله گیاهانی است که در طب سنتی هند «آیورودا» ،جنبه‌های درمانی مختلفی دارد و به صورت خوراکی و موضعی مصرف می‌شود. پس با من همراه باشید تا بهتون شرایط نگهداری و ینازهای اونو بهتون بگم

معرفی گیاه آلوئه ورا

نام علمی و انگلیسی این گیاه ALOE VERA میباشد که از راسته مارچوبه ای ها (Asparagales)، تیره سریشیان (Asphodelaceae) میباشد گیاه آلوئه ورا بومی بومی آفریقا و مناطق مدیترانه ای میباشد و 250 گونه مختلف از آن در مناطق مختلف جهان یافت دشه و نگهداری میشود.دارای برگ های کلفت آبدار و کوزه مانند میباشد و مراقبت از آن بسیار شبیه به نگهداری از کاکتوس ها و ساکولنت ها میباشد.

نام آلوئه ورا در لغت به معنای «ماده تلخ درخشان» که از کلمه عربی «آلوئه» گرفته شده است. اگر تیغ هایی را که در لبه برگ ها قرار دارند جدا کنیم از جای خالی آنها ژلی ترشح می شود که تمام خواص گیاه در آن قرار دارد.

بنر گل من و تو
معرفی گیاه آلوئه ورا
معرفی گیاه آلوئه ورا

نیازها و شرایط نگهداری گیاه آلوئه ورا

اگر به صورت خلاصه بخواهیم در خصوص نیازها و شرایط نگهداری این گیاه بگوییم باید شما دمای محیط را تقریبا بین 17 تا 24 درجه ،آبیاری کم، رطوبت متوسط، خاک با زهکشی بالا فراهم کنید تا رشد خوبی داشته باشه در ادامه به بررسی تمامی نیازها به صورت کامل می پردازیم.

خاک مناسب

برای نگهداری گیاه آلوئه ورا میتونید از هر خاکی استفاده کنید ولی اگر دوست دارید که رشد خوبی داشته باشه گیاه شما از خاکهایی با حاصلخیزی متوسط و زهکشی بالا استفاده کنید. منظور از زهکشی بالا این هست که آب رو خیلی زیاد داخل خودش ذخیره نکنه و بلافاصله آب اضافی رو از زیر گلدان خارج بکنه

میتیوند از هر ترکیبی برای خاک استفاده کنید مانند خاک های آماده کاکتوس و یا اینکه خودتون با استفاده از خاک باغچه ، سنگ ریزه و ماسه براش خاک درست کنید البته از پرلیت و پیت ماس هم برای این کار میتونید استفاده کنید. توجه داشته باشید گلدانی برای گیاه انتخاب کنید که متناسب با سایز گیاهتون باشه و علت این امر رو هم در ادامه بهتون توضیح میدم.

بهترین دما برای نگهداری

این گیاه مکانی که نور خورشید بهش بتابه رو خیلی دوست داره اگر شما هم در جایی زندگی میکنید که باران زیاد نمیباره میتونید گلدان را خارج از خانه داخل بالکن قرار دهید تا رشد خیلی بیشتری داشته باشه، البته سعی کنید در زمانی که نور ظهر به صورت شدید در فصل های گرم سال به گیاه میتابه گیاه در سایه قرار داشته باشه.

همانطور که در ابتدای نیازهای این گیاه گفتیم بهترین دما برای آلوئه‌ورا 17 تا 24 درجه سانتی‌گراد است. االبته این گیاه به تغییرات زیاد دمایی حساس هست پس اگر در جایی زندگی میکنید که تفاوت دمای روز و شب خیل خیلی زیاد هستش به هیچ وجه اونو خارج از خانه نگهداری نکنید. وگرنه باید گلدان ها را براساس شرایط محیط بیرون و قبل از آغاز شب های سرد جابجا کنید.

 

نگهداری گیاه آلوئه ورا
نگهداری گیاه آلوئه ورا

هنگام نگهداری در داخل خانه گلدان ها باید در بخش شرقی و یا غربی کنار پنجره ای قرار داده شود ، گیاه آلوئه ورا به شدت در برابر سرما آسیب پذیر است بدلیل اینکه حدود 95% گیاه آلوئه ورا تشکیل شده از اب میدهد.

میزان آبیاری مناسب

این گیاه مانند کاکتوس ها و گیاهان گوشتی نیاز خیلی زیادی به آب ندارد، بین دو آبیاری حتما خاک گلدان تا عمق 4 الی 5 سانتی متری خشک بشه و سپس اقدام به آبیاری مجدد کنید و در آبیاری مجدد حتما به حدی گیاه را آبیاری کنید که آب از زیر گلدان راج شود و سپس آب اضافی خارج شده را از زیر گلدانی تخلیه کنید. توجه داشته باشید که در فصل های سرد سال که گیاه به خواب زمستانی میرود حتما گیاه را خیلی کم آبیاری کنید حتما زمان بین دو آبیاری میتونه تا 1 ماه هم کاهش پیدا کنه.

این گیاه به رطوبت زیاد و باتلاقی شدن خاک گلدان بسیار حساس هست و ایجاد چنین شرایطی باعث پوسیدگی ریشه و ساقه و در نتیجه مرگ گیاه مشا خواهد شد. پس میزان و نحوه آبیاری این گیاه بسیار مهم و حساس می باشد.

کود دهی :

اگر شما از خاک هایی استفاده میکنید که مخلوط کود در داخل آن وجود دارد دیگر نیاز نیست که گیاه را مجددا تغذیه کنید و فقط یکبار آن هم در زمان بهار یا تابستان استفاده از کودهای محلول در آب برای گیاه آلوئه ورا کافی می باشد. در غیر این صورت از کودهای مخصوص کلکتوس و گیاهان آپارتمانی به صورت محلول در آب از ابتدای بهار تا اواخر تابستان به صورت ماهی یکبار و به شکل آبیاری گیاه خود را تغذیه کنید، کودهای ارگانیک و کودهای گرم را برای گیاهان کاشته شده در محیط بیرون میتوان استفاده کرد.

زمان تعویض گلدان آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا دارای رشد سریعی است و ریشه های آن مایل به گسترش هستند بنابراین تغییر گلدان پس از 1-2 سال انجام گیرد تا از انبوه شدن ریشه ها جلوگیری شود ، با این کار میتوان مجددا خاک را پر کرد. ابته توجه داشته بشاید که در زمان تعویض گلدان آسیبی به ریشه گیاه وارد نشود و توجه داشته بشاید همیشه گلدانی با یک سایز بزرگتر انتخاب کنید چون تمامی گیاهان ابتدا به رشد ریشه میپردازند و سپس سایقه و برگ های خود را افزایش میدهند.

نگهداری گیاه آلوئه ورا
نگهداری گیاه آلوئه ورا
ویژگی های گلدان مناسب

ظرف و یا گلدانی را که برای باز کاشت انتخاب می شود باید دارای سطح پهنی باشد ، حتی اگر گلدان خیلی عمیق نیست این موضوع مشکل مهمی محسوب نمیشود ، در قسمت پایین گلدان یک لایه شن بریزید تا از زهکشی مناسب آن مطمئن شوید و سپس خاک تازه بریزید (خاک گلدان قبلی را استفاده نکنید ).

گیاه را با دقت زیاد بطوری که به ریشه های آلوئه ورا آسیب نرسد از داخل گلدان قبلی خارج کنید و آن را در داخل گلدان جدید منتقل کنید ، زمانی گلدان را آبیاری کنید که ریشه گیاه در خاک جدید کاملا استقرار یافته باشد.

تکثیر گیاه آلوئه ورا

برای تکثیر گیاه آلوئه ورا میتوانید از 3 روش پاجوش ، کاشت بذر و کاشت بافت استفاده کنید. حتما مطلب روشهای تکثیر آلوئه ورا به صورت تصویری را مطالعه کنید.

تکثیر به روش پاجوش ( تقسیم بوته ) :

این گیاه اغلب هر شش ماه 10 پاجوش بر روی ریشه‌ها و لابه‌لای برگ‌های خشکیده بوته‌ها بوجود می آورد که در این روش تغییر ژنتیکی و خواص آن خیلی کم است و گیاهان همسانی تولید می‌شوند. و خیلی راحت هم گیاهان دیگه رشد خواهند کرد.

تکثیر به روش بذر :

در این روش سرعت تولید گیاه پایین است و گیاهان همسانی تولید نمی‌شود به دلیل پدیده نر عقیمی و دگرکشتی افزایش تفاوت ژنتیکی قابل توجهی در نتایج ظاهر خواهد شد.

تکثیر به روش کشت بافت :

در این روش کشت بافت با به دست آوردن سلول‌های بنیادی گیاه و تمایز آنها امکان تولید یک گیاه کامل به وجود می‌آید به این صورت که در روش کشت بافت گیاه آلوئه‌ورا بخش کوچکی از سلول‌های انتهایی در حال تکثیر گیاه کشت داده میشود و گیاه کاملی بدست می‌آید از بارزترین مزیت‌های روش کشت بافت سرعت بخشیدن به تکثیر ( حدود 50 الی 200 برابر ) ، کنترل ژنتیکی گیاه ، تولید گیاهان همسان و دارای ثبات ژنتیکی و تغییر نکردن خواص آن ، کنترل آلودگی‌ها و بیماری‌ها و بازدهی اقتصادی بالاست.

تکثیر گیاه آلوئه ورا
تکثیر گیاه آلوئه ورا
بیماری ها و مشکلات نگهداری آلوئه ورا
  • یکی از آفت های عمده این گیاه لکه سیاه می باشد. این لکه‌های سیاه در اثر گزش حشرات و تخم‌ریزی آنها روی آلوئه‌ورا دیده می‌شود. این نوع آفت معمولا در شرایطی که آلوئه‌ورا در مزرعه پرورش داده می‌شود زیاد دیده می‌شود.
  • از دیگر بیماری های و مشکلات نگهداری این گیاه پوسیدگی ریشه میباشد باعث از بین رفتن آن خواهد شد. پوسیدگی‌ها بیشت بخاطر آبیاری بیش از اندازه گیاه است.پس سعی کنید در آبیاری این گیاه دقت کافی رو داشته باشید.
  • شپشک سفید یا شپشک آرد آلود نیز ازجمله آفت‌های این گیاه است که در شرایطی که آلوئه‌ورا را در مزرعه کشت بدهند و شما آن را به خانه بیاورید ممکن است گیاه‌تان به آن آلوده باشد.

برخی از خواص دارویی آلوئه ورا

شیره آلوئه ورا برای درمان بریدگی های خفیف ، سوختگی ها ، گزش حشرات ، آفتاب سوختگی و … موثر است.

یکی از خواص این گیاه تقویت کننده بدن بودن است یبوست را برطرف می کند و روده ها را تمیز می کند برای معالجه آسم مفید است سوء هاضمه را برطرف می کند در معالجه صرع مفید است اثر ضد کمر درد خون را تصفیه می کند برای برطرف کردن خارش ناشی از گزیدگی حشرات شیرابه آنرا روی پوست بمالید اگزما را درمان می کند.

برای معالجه اسهال خونی مفید است برای رفع ریزش مو ، شیرابه آنرا به سر مالیده و موها را با آن ماساژ دهید گرفتگی کبدی را برطرف می کند برای التیام زخم ها شیرابه آنرا روی زخم بمالید صبر زرد بهترین کرم مرطوب کننده است برگها را بشکنید و ژله آنرا به پوست بمالید مبتلایان به بیماری قند می توانند با مصرف این گیاه قند خون خود را کنترل کنند برای شستن چشم و زخم ها شیرابه صبر زرد را با آب مخلوط کرده و استفاده کنید

نکته : در مکان های گرم گیاهان آلوئه ورای تحت کشت بیرون از محیط خانه گلهای زیبایی تولید میکنند که دارای ساقه بلندی میباشد و در رنگهای متنوعی وجود دارد اما اگر آلوئه ورا بعنوان گیاه آپارتمانی کاشته شود شکوفه نخواهد داد.

مطالب مرتبط :

انواع روش های تکثیر کاکتوس در خانه

نحوه آبیاری ساکولنت های

۱۰ گیاه تصفیه کننده هوا برای اتاق خواب به پیشنهاد ناسا!