آموزش تصویری ساخت گلیسیرین در خانه مرحله به مرحله + نکات

نحوه ساخت گلیسیرین در خانه
نحوه ساخت گلیسیرین در خانه

نحوه ساخت گلیسیرین در خانه : اگر از جمله افرادی هستید که علاقه زیادی به ساخت مواد طبیعی و ارگانیک در منزل دارند حتما همراه ما باشید تا با ساخت گلیسیرین طبیعی در خانه آشنا شویم که پایه ساخت صابون گلیسیرین می باشد و با آموزش آن از این پس نه تنها صابون گلیسیرین بلکه خود گلیسیرین را در خانه خود تهیه می کنید.

قبل از شروع بهتر است مختصری درباره خود گلیسیرین بدانیم.

گلیسیرین چیست و چه کاربردی دارد؟

گلیسیرین به دلیل خاصیت هیدروسکوپیک می تواند به خوبی رطوبت هوا را جذب کند و به همین علت هم در ساخت صابون ها و لوسیون های مرطوب کننده کاربرد دارد.البته از آن برای تهیه کیک و شکلات و حتی ساخت جوهر چاپ و چرب کردن قالب هم استفاده می شود. رایج ترین شیوه تهیه گلیسیرین استفاده از چربی حیوانی است اما با این حال آن را از روغن گیاهی هم تولید می کنند.

بنر گل من و تو

مواد لازم برای تهیه گلیسیرین در خانه

برای تولید گلیسیرین در خانه ما به:

  • چربی حیوانی
  • محلول قلیایی متشکل از قلیا و آب و نمک احتیاج داریم.

توجه داشته باشید که برای تهیه گلیسیرین نوع گیاهی می توانید به جای چربی و پی حیوانات از مقداری روغن زیتون و روغن نارگیل استفاده کنید. که در این صورت مواد دیگر هیچ تغییری نخواهند کرد.

طرز تهیه گلیسیرین در خانه

برای ساخت گلیسیرین در خانه 5 مرحله خیلی راحت داره که در ادامه به شما آموزش خواهیم داد

مرحله اول ساخت گلیسیرین

چربی را درون ظرفی ریخته و روی حرارت قرار دهید. از انواع چربی می توانید استفاده کنید اما بهترین نوع آن چربی گاو است. با دقت چربی را از سایر قسمت ها جدا کنید تا چربی خالص داشته باشید. سپس آن را به تکه های کوچک تقسیم کنید. دقت کنید که حرارت باید ملایم باشد و در صورت لزوم می توانید آن را هم بزنید.

طرز تهیه گلیسیرین در خانه - آب کردن چربی
طرز تهیه گلیسیرین در خانه – آب کردن چربی

مرحله دوم ساخت محلول قلیایی

محلول قلیایی بسازید. برای این کار به 350 گرم قلیا احتیاج داریم که می توانید آن را خریداری کنید. سپس آن را داخل مقداری آب بریزید. در این مرحله باید دقت داشته باشید که با ریختن قلیا به آب دمای آن به حدود 93 درجه می رسد. پس بسیار مراقب بوده و از یک ظرف که بتواند این دما را تحمل کند استفاده کنید. هم چنین هنگام استفاده از قلیا احتیاط بکنید چراکه این ماده می تواند باعث سوزش بینی و دهان شود.

ساخت محلول قلیایی
ساخت محلول قلیایی

مرحله سوم اضافه کردن محلول قلیایی

در این مرحله از ساخت گلیسیرین خانگی شما باید اجازه دهید تا چربی به خوبی بپزد و سپس آن را از روی حرارت برداشته و خوب هم بزنید. سپس محلول قلیایی را آرام آرام به چربی اضافه کنید. توجه داشته باشید که دمای محلول و چربی باید نزدیک به هم وحدود 95 درجه باشد تا ترکیب بهتری داشته باشیم.

اضافه کردن محلول قلیایی - ساخت گلیسیرین در خانه
اضافه کردن محلول قلیایی – ساخت گلیسیرین در خانه

مرحله چهارم طرز تهیه گلیسیرین در خانه

حالا نمک را به ترکیب خود اضافه نمایید. این کار را تا جایی پیش ببرید که مواد غلیظ ترکیب بالا آمده و روی ترکیب قرار گیرد و مواد مایع در پایین ترکیب. زیرا که در این صورت به راحتی می توانید مواد رویی را برداشته و جدا کنید و مواد مایع که گلیسیرین شما می باشد را داشته باشید.

البته که مواد غلیظ را دور نیندازید. چراکه آن در واقع صابون شماست و پس از سرد شدن می توانید آن را به تکه هایی تقسیم کنید و مورد استفاده قرار دهید.

اضافه کردن نمک - طرز تهیه گلیسیرین در خانه
اضافه کردن نمک – طرز تهیه گلیسیرین در خانه

مرحله پنجم پایانی

محلول گلیسیرین به دست آماده مقداری مواد ریز و نمک دارد که در آن شناور است. شما می توانید این محلول را پس از سرد شدن از صافی رد کنید تا این ذرات جدا شوند و گلیسیرین یکدست و شفافی داشته باشید. البته با این کار تنها دانه های درشت نمک جدا می شوند و برای خارج کردن دانه های ریزتر می توانید محلول خود را تقطیر کنید.

گلیسیرین ساخته شده را درون بطری ریخته و در یخچال بگذلرید. تقریبا حدود 3 الی 4 هفته می توانید آن را نگه داری کنید. اما بعد از این زمان گلیسیرین شما کم کم شروع به کدر شدن می کند و بوی بدی می دهد که نشان خراب شدن و غیر قابل استفاده بودن آن است.

مرحله پایانی ساخت گلیسیرین خانگی
مرحله پایانی ساخت گلیسیرین خانگی

جمع بندی تهیه گلیسیرین خانگی

به همین راحتی محلول گلیسیرین خانگی شما آماده شد که از آن می توانید برای ساخت صابون گلیسیرین که قبلا با نحوه تهیه آن آشنا شدیم و یا محصولات مختلف دیگر که برای مراقبت از پوست مفید هستند استفاده کنید. توجه داشته باشید که در ساخت گلیسیرین خانگی از روغن زیتون و نارگیل هم میتونید استفاده کنید که به این نوع گلیسیرین گیاهی میگن که در آموزش های بعدی خواهیم داشت.

مطالب مرتبط :

طرز تهیه صابون مایع خانگی

روش های خشک کردن گل

تفاوت آبرسان و مرطوب کننده