غذاهایی برای بعد از عصب کشی دندان برای بهبود سریع تر

غذاهایی برای بعد از عصب کشی دندان برای بهبود سریع تر

عصب کشی دندان یک جراحی بسیار مهم برای سلامت دندان‌ها و لثه‌ها به شمار می‌آید. هزینه عصب کشی دندان معمولا زیاد می‌باشد به همین علت افراد پس از عصب‌کشی دندان های خود به دنبال راهی هستند تا دوران نقاهت آنها به خوبی سپری شود. بنابراین همیشه بیماران پس از عصب کشی می پرسند که چه غذایی را بخوریم؟ اکنون آیا نمیدانید پس از عصب کشی دندان چه غذاهایی میتوانید بخورید؟ اگر به این فکر میکنید که برای بهبودی سریعتر پس از عصب کشی دندان از انجام چه کارهایی باید اجتناب کنید این مقاله به شما کمک خواهد کرد. بسیار مهم است که به تمام توصیه های دندانپزشک خود عمل کنید. احتمالا دندانپزشک لیستی از غذاهای مجاز و اطلاعات لازم درباره بایدها و نبایدها پس از عصب کشی دندان را در اختیارتان قرار میدهد.

چه مدت پس از عصب کشی دندان میتوانید غذا بخورید؟

دندانپزشکان توصیه میکنند پس از عصب کشی دندان تا زمانی که بی حسی دندان و لثه هایتان از بین نرفته است نباید چیزی بخورید. معمولا چند ساعت طول میکشد تا اثر مواد بی حس کننده از بین برود.

نباید بلافاصله پس از عصب کشی دندان چیزی بخورید زیرا هنوز دندان و لثه هایتان و گاهی اوقات بخشی از زبانتان بی حس است. ممکن است هنگام جویدن غذا زبان یا گونه خود را گاز بگیرید یا ممکن است غذا خیلی داغ باشد و بافت داخل دهانتان بسوزد اما شما به علت بی حس بودن دهانتان چیزی احساس نکنید. همچنین ممکن است به مواد پرکننده موقت دندانتان آسیب برسد. در عصب کشی معمولا دندانپزشک یک روکش موقت روی دندان درمان شده قرار میدهد تا از دندان تا زمانی که روکش دائمی دندان آماده میشود مراقبت کند.  

بنر گل من و تو

توصیه های غذایی پس از عصب کشی دندان

غذاهایی برای بعد از عصب کشی دندان برای بهبود سریع تر
عصب کشی دندان

بهبود یافتن پس از عصب کشی دندان اصلا به بهبودی پس از کشیدن دندان یا دیگر جراحی های دهان و دندان شبیه نیست. میتوان گفت بهبودی پس از عصب کشی دندان بیشتر به درمان هایی مانند لمینت های دندانی یا باندینگ کامپوزیت دندان شباهت دارد زیرا مانند این درمان ها پس از درمان معمولا دردی نخواهید داشت. پس از عصب کشی دندان میتوانید بلافاصله به کارهای روزمره تان از جمله مدرسه یا محل کارتان بازگردید و نیازی به استراحت طولانی نخواهید داشت. پس از عصب کشی ممکن است تا چند روز دندانتان حساس باشد به همین خاطر تا تکمیل ترمیم دندانتان نباید با آن دندان چیزی بجوید.

پس از گذشت ۳۰ – ۴۵ دقیقه از عصب کشی دندان در صورت تمایل میتوانید چیزی بخورید. تا این مدت پرکننده موقت دندانتان نیز سفت شده است. البته به طور کلی توصیه میشود تا زمانی که اثر مواد بی حسی از بین نرفته است چیزی نخورید تا به اشتباه گونه و زبانتان را هنگام جویدن گاز نگیرید. پس از عصب کشی دندان، باید به طور منظم دندان هایتان را مسواک بزنید و نخ دندان بکشید تا از جمع شدن ذرات غذا و پلاک های میکروبی در دهانتان جلوگیری شود.

غذاهایی که پس از عصب کشی دندان باید بخورید:

غذاهایی برای بعد از عصب کشی دندان برای بهبود سریع تر
غذاهایی که پس از عصب کشی دندان

درصورتی میتوانید پس از عصب کشی دندان چیزی بخورید که هنگام جویدن و گاز زدن از دندان درمان شده تان استفاده نکنید. البته در ساعات اولیه پس از درمان تنها باید غذاهای نرم مصرف کنید. در ادامه لیستی از غذاهای نرم آورده شده است که به شما کمک میکند پس از عصب کشی دندان بتوانید وعده های غذایی مناسبی برای خود فراهم کنید تا دندان درمان شده تان نیز تحریک نشود.

پروتئین

·         تخم مرغ
·         تن ماهی
·         حمص (غذای مدیترانه ای-عربی)  
·         توفو
·         میتلف (meatloaf)
·         کره بادام زمینی
·         لوبیا

چربی ها

·         ماست
·         آووکادو
·         پنیر خامه ای
·         پنیر کاتیج

میوه و سبزیجات

·         سوپ
·         سس سیب
·         انواع اسموتی
·         موز
·         انبه
·         گلابی
·         پوره سیب زمینی
·         سیب زمینی پخته
·         کدو حلوایی

حبوبات و دانه ها

·         جو دوسر
·         کوسکوس (Couscous)
·         کینوا (Quinoa)
·         پاستا
·         پولنتا (Polenta)
·         نان نرم

غذاهایی که پس از عصب کشی دندان نباید بخورید:

غذاهایی برای بعد از عصب کشی دندان برای بهبود سریع تر
غذاهایی که پس از عصب کشی دندان نباید بخورید

برخی از دندانپزشکان و کلینیک‌های دندانپزشکی مانند کلینیک دندانپزشکی سپید پس از انجام عصب‌کشی برای بیمارانشان، به آنها برنامه غذایی برای دوران نقاهتشان می‌دهند تا دندان آنها پس از عصب کشی دچار حساسیت نشود. اما خودتان هم باید بعد از عصب کشی دندان در رابطه با خوردن غذا باید به دو مسئله توجه کنید: اول اینکه نباید به پرکننده موقت دندان تان آسیبی برسد. دوم اینکه پس از عصب کشی احتمالا دندان درمان شده حساس و دردناک باشد به همین علت نباید غذاهایی که این وضعیت را بدتر میکنند مصرف کنید. پس از عصب کشی دندان باید از خوردن غذاها و خوراکی های زیر پرهیز کنید:

·         غذاها و نوشیدنی های خیلی گرم یا خیلی سرد
·         خوراکی های چسبناک همچون آدامس و شکلات
·         غذاهای جویدنی مانند نان خمیر ترش و گوشت (تکه هایی که به جویدن زیادی نیاز دارد)
·         خوراکی های سفت مانند آجیل
·         خوراکی های ترد مانند چوب شور و چیپس

شاید برایتان سوال است که چه زمانی میتوان مصرف چنین خوراکی هایی را دوباره شروع کرد. عده ای از افراد دندان های آنها پس از عصب کشی، استحکام خود را از دست می دهند و هر آن امکان شکستن آنها وجود دارد. پزشکان به این گونه از افراد توصیه می‌کنند پس از عصب کشی از انواع روکش های دندانی برای استحکام و جلوگیری از ترک خوردگی و شکستن دندان های خود استفاده نمایند. پس از اینکه روکش دائمی دندان تان آماده و نصب شد میتوانید به رژیم غذایی معمول تان بازگردید. البته باید احتیاط کنید مثلا اگر هنگام خوردن برگه زردآلوی خشک شده احساس کردید دندان درمان شده تان درد میکند احتمالا بهتر است یکی دو روز از خوردن خوراکی های سفت خودداری کنید.

اگر هنگام خوردن غذا احساس کردید دندانی که عصب کشی شده درد میکند و بیش از حد حساس است، با دندانپزشک خود تماس بگیرید. اکثر افراد پس از گذشت چند روز به حالت نرمال بازمیگردند.

روش های دیگر مراقبت پس از عصب کشی دندان:

 اگر پس از عصب کشی دندان کمی درد داشتید نگران نباشید زیرا این شرایط کاملا طبیعی است. معمولا برای تسکین این درد میتوان از مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن و استامینوفن کمک گرفت.
ممکن است دندانپزشکتان توصیه های دیگری نیز به شما کرده باشد. مانند:

·         مسواک زدن
·         نکشیدن نخ دندان در ۲ طرف دندان عصب کشی شده به طور موقت (برای جلوگیری از درآمدن روکش موقت دندان)
·         غرغره کردن آب نمک ۳ بار در روز به منظور کاهش التهاب (میتوانید نصف قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب ولرم حل کنید و به مدت ۱ دقیقه در دهانتان بچرخانید و سپس آن را در روشویی خالی کنید)

درصورتی که دندانپزشک برای کاهش خطر عفونی شدن دندانتان آنتی بیوتیک برایتان تجویز کرد باید مطابق دستورالعمل آن را مصرف کنید. مصرف این داروها برای کاهش احتمال بروز عفونت ضروری است.

آیا پس از عصب کشی دندان میتوان آدامس جوید؟

پس از عصب کشی دندان از جویدن آدامس و خوردن خوراکی های چسبناک مانند شکلات خودداری کنید زیرا ممکن است دندانتان را بشکند یا باعث شود پرکننده موقت دندان تان از جا کنده شود. عصب کشی ممکن است با درد همراه باشد. قبل و بعد از عصب کشی باید تنها غذا و خوراکی هایی را بخورید که در روند درمانتان اختلالی ایجاد نمیکند، این برای موفقیت آمیز بودن درمانتان ضروری است. درصورت داشتن هرگونه سوال حتما آن را با دندانپزشک خود درمیان بگذارید.

چه زمانی باید با دندانپزشک تماس بگیرید؟

غذاهایی برای بعد از عصب کشی دندان برای بهبود سریع تر
دندان پزشکی

پس از عصب کشی دندان، حساسیت و درد ناشی از این درمان باید در عرض چند روز برطرف شود. اگر پس از گذشت یک هفته از عصب کشی وضعیت دندانتان بدتر شد یا بهبود پیدا نکرد، باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا مشخص شود مشکلی وجود دارد یا خیر.
در صورت بروز هر یک از موارد زیر لازم است دندانپزشکتان آن را بررسی کند:

·         علائم پیش از عصب کشی دندان دوباره ایجاد شده است
·         ورم زیاد در داخل یا خارج از دهان
·         افتادن روکش موقت دندان درمان شده
·         واکنش آلرژیک که باعث ایجاد خارش یا کهیر شده است
·         ناهموار بودن دندان ها هنگام گاز زدن

در بیشتر موارد پس از گذشت چند روز از عصب کشی دندان، دندان درمان شده دیگر درد نمی‌کند. پس از عصب کشی دندان تان معمولا میتوانید خیلی زود به فعالیت های روزمره خود بپردازید.