معرفی و آموزش درخت گلابی

معرفی درخت گلابی - گل من و تو

[supsystic-tables id=22]

سلام خدمت شما دوستان خوبم در گل من و تو در این مطلب قصد داریم در مورد درخت گلابی و نحوه پرورش و نگهداری اون آشنا بشیم درخت گلابی درختی است گلدار از خانواده گل سرخیان می باشد دارای حدود 30 گونه است . گلابی معمولی یا اروپایی از گونه communis می باشد و کشیده بوده و دارای دانه های سنگین است.انواع دیگری از گلابی وجود دارند که به گلابی آسیایی معروف است که شکل آن‌ها شبیه سیب است.در منابع آلمانی منشا گلابی را درکوههای البرز ذکر کرده اند.انواع مختلف گونه وحشی آن در جنگلهای گیلان وجود دارد که به لهجه گیلانی اربه خوج و سنگ خوج معروف اند.

معرفی درخت گلابی

معرفی درخت گلابی-گل من و تو

بلندی درخت 20 تا 30 متر است و بر روی تنه و شاخه های آن پوستی ضخیم با ترک های طولی کشیده شده است. برگ های آن نازک همراه با دمبرگ بلند هستند. گلبرگ ها به رنگ سفید تا صورتی روشن و میوه آن کروی کشیده است و درخت گلابی به آب و هوای گرم و مرطوب در بهار حساس است و درگیر بیماری های گیاهی از قبیل : شانکر و کپک سیاه و زخم و کپک پودری می شود و مورد هجوم شپش و بید قرار می گیرد

بنر گل من و تو

میوه این گیاه قابض ، تب بر و آرام بخش است. چوب درخت گلابی محکم و با دوام بوده و در صنعت چوب استفاده می شود و از برگ درختان آن برای تهیه رنگ قهوه ای مایل به زرد استفاده می شود و بهترین روش تکثیر کاشت بذر در پاییز است و تا اواخر زمستان جوانه می زند. ذخیره دانه نیاز به 8_10 هفته قشر بندی در دمای 1 درجه سانتی گراد دارد و باید در اوایل سال کاشته شود. دمای بالای 15 تا 20 درجه باعث میشه دانه به خواب پانویه بورد. در سال اول نهال ها را در گلدان های جداگانه قرار دهید و در محیط گلخانه در محل نیم سایه بگذارید و در اوایل بهار یا تابستان گل می دهد.

علائم بیماری درخت گلابی

در اوایل بهار ، حدود دو هفته قبل از باز شدن گل ها ، گلبرگ ها آب سوخته ، قهوه ای رنگ و سپس سیاه می شوند و روی درخت باقی می مانند . شاخه های کوچک پژمرده و سیاه رنگ شده و بعضاً با ۱۸۰ درجه خمیدگی عصائی شکل می شوند  روی بعضی از شاخه های قدیمی که از طریق گل ها و شاخه های کوچک آلوده می شوند شانکر های چروکیده و بعضاً فرو رفته تشکیل می شود که ممکن است شکاف برداشته و چوب زیرین نمایان گردد .

مایع کرم رنگی که حامل میلیون ها باکتری می باشد از شانکرها خارج می شود و در شرایط رطوبی بطرف پائین روی تنه و شاخه ها سرازیر می شود . حشرات با این ترشحات آلوده شده و هر کدام با بیش از یکصد هزار باکتری موجب آلودگی گل ها می شود.
علائم بیماری روی میوه بستگی به زمان آلودگی دارد. اگر آلودگی زودتر اتفاق بیافتد ، میوه کوچک مانده و تغییر رنگ میدهد و به حالت چروکیده روی درخت باقی می ماند. در صورتیکه دیرتر آلوده شود به اندازه میوه نارس چروکیده نشده و تغییر رنگ نمی دهد .میوه های آلوده که با تگرگ یا حشرات آسیب دیده اند به رنگ های قرمز ، قهوه ای یا سیاه در می آیند . از میوه های آلوده ممکن است قطرات مایع زرد رنگ باکتری خارج شود.

هرس درخت گلابی

معرفی درخت گلابی - گل من و تو

نظر به اینکه باکتری در شانکر ها زمستان گذرانی می کند لذا حذف آنها از شدت بیماری در سال بعد جلوگیری می کند . بهتر است هرس در زمستان انجام شود چون زمانیکه برگ ها روی درخت باشند بعضی از شانکر ها قابل رویت نخواهند بود .
در بهار یا اوایل تابستان هرس نباید انجام شود زیرا ممکن است موجب سرایت بیماری به قسمت های سالم درخت گردد . شاخه های آلوده ۱۵ سانتیمتر پائین تر از ناحیه سیاه شده حذف شود . هرس شاخه های کوچک ممکن است اواخر تابستان انجام شود ولی حذف شاخه های قطور باید در اواخر زمستان انجام شود زیرا حذف آنها در آن زمان ممکن است موجب رویش جدید باشد.

هرس باید در هوای خشک انجام شود و هرس در فصل رویش حداقل ۳۰ سانتیمتر پائین تر از قسمت آلوده که تغییر رنگ یافته است بعمل آید و در صورتیکه فقط چند درخت آلوده وجود داشته باشدممکن است باحذف قسمت های آلوده بطور دقیق ، از اشاعه بیماری به سایر درختان جلوگیری شود .

برای جلوگیری از بیماری و شیوع آن لازم است درختان همه روزه مورد بازرسی قرار گیرد و قسمت های آلوده حذف شود. وسایل هرس در فاصله هر برش باید با محلول ۱۰% مایع سفید کننده ضد عفونی شود . در صورتیکه در تنه درختان آلوده ، هرس امکان نداشته باشد ، باید شانکر از 2.5 سانتیمتر ازطرفین زخم و ۷ سانتیمتر از بالا و پائین آن با چاقوی تیز تا رسیدن به نسج سالم برداشته شود و با رنگ بوردو پر شود.

مبارزه شیمایی

معرفی درخت گلابی - گل من و تو
۱ـ سمپاشی با ترکیب بوردو ( ۱۰۰ــ ۰.۷۵ ــ ۰.۲۵ ) شامل ۱% روغن قبل از باز شدن شکوفه ها توصیه می شود.

۲ـ سمپاشی با ترکیب بوردو باضافه ۱% روغن قبل از باز شدن شکوفه ها توصیه می شود.

۳- سمپاشی با ترکیب بوردو ( ۱۰۰ــ ۰.۷۵ ــ ۰.۷۵ ) قبل از باز شدن شکوفه ها توصیه می شود.

۴ــ سمپاشی با ترکیب بوردو در اواخر دوره خواب درختان بشرطی که تمامی درخت را بپوشاند توصیه می شود  بهتر است ترکیب بوردو با روغن مخلوط گردد . این سمپاشی بیماری اسکاب سیب را نیز کنترل می کند.

۵ــ برای کنترل آتشک سمپاشی با ترکیب بوردو ۱% قبل از شروع زمان رویش و استربتومایسین ۱۰۰ پی پی ام سه نوبت در زمان گل توصیه می شود.

۶ــ برای کنترل آتشک سمپاشی با ترکیب بوردو ۱% باضافه روغن در اواخر دوره خواب درختان توصیه می شود.

۷ــ برای کنترل بیماری آتشک سمپاشی با ترکیب بوردو در دوره خواب درختان توصیه می شود.

۸ــ برای کنترل بیماری آتشک در اواخر زمستان شاخه های آلوده ۱۵ سانتیمتر پائین تر از محل آلودگی هرس شود و با ترکیب بوردو سمپاشی شود.

۹ــ برای کنترل بیماری آتشک سمپاشی با ترکیب بوردو (۱۰۰ ــ ۰.۷۵ ــ ۰.۲۵ ) باضافه ۱% روغن در اواخر زمستان توصیه می شود.

۱۰ــ برای کنترل بیماری آتشک سمپاشی با ترکیب بوردو (۱۰۰ ــ ۰.۷۵ ــ ۰.۲۵) در دوره گل یک یا دو دفعه بفواصل ۴ روز توصیه می شود.