مشکلات و نکات نگهداری مرجان مینیاتوری

مشکلات و نگهداری مرجان مینیاتوری
مشکلات و نگهداری مرجان مینیاتوری

سلام به دوستان و همران خوبم در گل من و تو امیدوارم که حالتون خوب باشه ما در خصوص مرجان مینیاتوری و همچنین نیازهای این گیاه در مطلبی جدا به طور مفصل صحبت کردیم که میتوانید از اینجا مطالعه کنید. ولی خیلی از دوستان با نگهداری و قلمه زدن و بسیاری دیگر از مشکلات این گیاه دست و پنجه نرم میکنم که در این مطلب به بررسیی مشکلات و نکات نگهداری مرجان مینیاتوری میپردازیم. برای گلدهی گیاه این رو اول کاری بگم که نور برای گلدهی مرجان مینیاتوری بسیار بسیار مهم است.

پس با ما همراه باشید و در خصوص مشکلات نگهداری مرجان میناتوری بیشتر بدانیم.

شرایط قلمه زدن مرجان مینیاتوری

خیلی از دوستان میگن که من گیاه رو در آب گذاشتم تا ریشه بده بعد به خاک منتقل کردم باید بگم که استفاده از آب روش استانداردی برای تولید ریشه نیست، یا گیاه ریشه تولید نمیکنه و یا پس از انتقال به خاک دچار مشکل میشه. و باید بگم که تکثیر مرجان در شرایط آپارتمانی یکم مشکل هست.

بنر گل من و تو

برای موفق شدن در قلمه زنی باید به نکاتی توجه کنید از جمله: با یک چاقوی تیز، قلمه های انتهایی ساقه را، به طول ۸ تا ۱۰ سانتی متر جدا کنید و به مدت یک روز و یا بیشتر، در محلی قرار دهید و سپس هر کدا از قلمه ها را در یک گلدان با قطر دهانه ۶ سانتیمتر، حاوی کمپوست مخصوص گیاهان گوشتی و کاکتوس، بکارید و خاک را نسبتا مرطوب نگهداری کنید. اگر شیره سفید این گیاه بیش حد بود، آنرا در پودر زغال چوب و یا آب فرو کنید البته باید مراقب باشید که ارهای تیره و شیره سمی فرفیون با دست شما تماس نداشته باشه. شرایط نوری خوب برای قلمه ها و دمای ۲۱ درجه سانتیگراد، به مدت دو ماه نگاه دارید و قلمه ای را که خشک نشده بود و رشد کافی داشته باشه، در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر بکارید.

مرجان-مینیاتوری

مرجان من پر از حشره شده

اگر دیدید گیاه شما دارای حشره است اولین قدم استفاده از محلول رقیق آب ولرم با صابون بدون بو هستش( البته میتونید از مایع ظرفشویی هم استفاده کنید)، از حشره کش های خانگی هم میشه استفاده کرد. محلول یا حشره کش را از فاصله تقریبا 30 سانتی متری در زاویه های مختلف به گیاه بپاشید و سعی کنید تمام قسمت های گیاه رو پوشش بده این کار را به مدت 2 هفته و هر هفته یکبار انجام دهید. اگر حشره ها از بین نرفت از سم استفاده کنید.

برگها به حالت سفیدی مانند تاول

اگر گل مرجان شما دارای برگهایی به حالت سفیدی مثل تاول هست و یا به شکل دون دون سفید که با کشیدن دست پاک نمیشه و مثل اینکه تا عمق برگ این دونه ها هستند حتما یک قاشق چای خوری قارچ کش(مانکوزب)را در یک لیتر اب حل کنید. مقداری رابه صورت آبیاری در خاک بدهید ومقداری را هم روی قسمت های آلوده گیاه اسپره کنید.بعد از 10 روز این عمل را تکرار کنید.

آیا مرجان گیاه سمی است؟

سم و شیره این گیاه خیلی سمی و خطرناک است و مراقب آن باشید و سعی کنید به دور از دسترسی کودکان قرار گیرد. باید از دست زدن به برگها و شیرهجدا خودداری کنید. البته معمولا این گیاه باعث مسمومیت گوارشی میشود ودر صورت خرده شدن و یا تماس با شیره گیاه برای انسان مشکل ساز است.

مرجان مینیاتوری

هرس کردن مرجان مینیاتوری

این رو به یاد داشته باشید که برگهای جدید در این گیاه بر روی ساقه های جوان تر تشکیل میشن، پس قسمت هایی از گیاه که مسن تر هستند به شکل چوب و کم برگ خواهند شد و از لازم باشه متونید هر 2 تا 3 سال اقدام به هرس گیاه کنید. شما میتونید ساقه های مسن رو تا تصف ارتفاعشون کوتاه کنید ولی توجه داشته باشید که از نصف بیشتر این کار رو انجام ندین.

البته شما میتوندی شاخه های خشک شده و یا شاحه هایی که باعث میشن ازدهام گیاه در وسط شکل بگیرن رو از نزدیک سطح خاک هرس کنید. توجه داشته باشید که هر 2 تا 3 سال یکبار هرس کنید.

نیاز نوری مرجان مینیاتوری

دوستانی سوال میکنن که ما از این گیاه خوشمون میاد ولی شرایط نوری مناسبی برای نگهداری این گیاه نداریم چیکار باید بکنیم؟ در پاسخ این دوستان بباید بگم که مرجان مینیاتوری به شرایط نوری زیاد نیاز داره و اگر شما این شرایط رو ندارید سعی کنید از گیاهان دیگری استفاده کنید ولی اگر خیلی دوست دارید که این گیاه رو داشته باشید از نور مصنوعی led مخصوص گیاهان استفاده کنید و در فاصله 30 سانتی متری از گیاه قرار بدین.

مرجان مینیاتوری
مرجان مینیاتوری رنگی

زرد شدن و ریزش برگ مرجان مینیاتوری

در خصوص ریزش برگ مرجان مینیاتوری باید بگم که اگه برگهای پایینی و قدیمی زرد میشه و میریزه کاملا طبیعی هستش چون به مرور زمان و با رشد گیاه مواد غذایی به صورت مرتبط به گیاه نرسه مواد از برگ های پیر به برگ های جوان منتقل میشه و برگ های قدیمی زرد میشن و میریزن. برای اینکه این روند ریزش برگ ها را به تاخیر بندازید باید گیاه خودتون رو خوب تغذیه کنید.

اگر برگهای باهم زرد میشن و میریزن به احتمال خیلی زیاد یا آبیاری زیاد بوده و یا آبیاری خیلی کم بوده است.

شل شدن برگها و ساقه

گیاه مرجان به آبیاری کم و آفتاب زیاد(کامل) نیاز داره و اگر مشاهده کردید که برگ ها و ساقه های گیاهتون داره شل میشه یا نشانه پوسیدگی و یا مشکل در ریشه گیاه هستش که اجازه جذب آب رو نمیده پس به طور کامل شرایط رو بررسی کنید.

گلدهی مرجان مینیاتوری

باید توجه داشته باشید که گلدهی و همچنین دوام گل های این گیاه تابع طول روز(فصل)، مقدار نور دریافتی(کمیت وکیفیت)، سن گیاه، شرایط دمایی (سرما وگرما) و آبدهی و…. است. مرجان در تمام طول سال ممکن است گل بدهد ولی معمولا در زمستان به گل می رود. فرفیون به نور زیاد، گرمای زیاد، آبیاری اندک تا معمولی، هوای خشک و خاک قلیایی احتیاج دارد. اجازه دهيد سطح خاک گلدان در فاصله بين دو آبياري خشک و سپس آبياري نماييد، زهکش را بازديد فرماييد، آب زير گلداني را خارج نماييد.

مواردی رو مورد بررسی قرار دادیم ولی اگر مشکلاتی در خصوص نگهداری این گیاه برای شما به وجود آمده باشد که در متن بالا ذکر نشده است در قسمت نظرات بیان کنید تا به آنها پاسخ داده شود.