ساخت کود پوست تخم مرغ برای گیاهان | جادوی رشد گیاهان با پوست تخم مرغ

کاربرد پوست تخم مرغ

آیا پوست تخم مرغ برای گیاهان مفید هست؟ چطور میتونم از پوست تخم مرغ برای گیاهان خودم و حتی باغچه استفاده کنم؟ زباله های شما یک گنج برای باغچه و گلدان های شما به حساب میاد، سعی کردم در این مقاله هر آنچه در خصوص فواید پوست تخم مرغ برای گیاهان و همچنین نحوه استفاده از اون رو بهتون توضیح بدم تا رشد گیاهانتون عالی باشه. مفید بودن تخم مرغ برای گیاهان در تست های آزمایشگاهی اثبات شده است. در این مقاله اطلاعات کامل و جامعی  در مورد آن قرار خواهیم داد. تخم‌مرغ برای ما مفید است و پوست تخم مرغ برای باغ ما. اگر هنوز قانع نشده اید، این روش درمانی پوست تخم‌مرغ برای گیاهان قطعا شما را متقاعد خواهد کرد.

پوست تخم مرغ برای گیاهان مفید
پوست تخم مرغ برای گیاهان مفید

آیا پوست تخم مرغ برای گیاهان مفید است؟

اگر به دنبال جوتب کوتاه هستید باید گفت بله مفیده خیلی هم مفیده. پوسته‌های تخم‌مرغ برای بیشتر گیاهانی که در باغچه کاشه میشوند و گیاهان آپارتمانی یک تغذیه کننده عالی می باشد چون حاوی کربنات کلسیم فراوانی است که ساختار گیاهان را تقویت می‌کند. طبق تحقیقات انجام شده و توصیه ها ( فرانک مک دونا، متخصص اطلاعات گیاه شناسی) پوست تخم مرغ خرد شده را به هر گیاه یا باغچه که در آن از کمپوست خانگی به عنوان کود استفاده می شود، اضافه کنید شاهد رشد خوب گیاهان خود خواهید بود. ولی این مورد رو یادتون نره که استفاده از کودهای تایید شده و خرید کود از فروشگاه های معتبر میتونه دردسر های کمتری برای شما و گیاهتون داشته باشه ولی خب میشه هر روشی که به صورت علمی تایید شده روهم برای یکبار تست کرد.

مواد مفید در پوست تخم مرغ

پوسته تخم‌مرغ که اغلب دور ریخته می‌شود منبع غنی کلسیم است و شامل ۲.۲ گرم کلسیم به شکل کربنات کلسیم. این برابر با مقدار کلسیم مورد نیاز انسان بالغ در هر روز می باشد. براساس اسناد منتشر شده درسایت دانشگاه فلوریدا پوست تخم‌مرغ نیز شامل مواد مغذی مهم دیگری است که گیاه به آن نیاز دارد. به طور خاص، ۳ % فسفر، ۳ % منیزیم و رد سدیم، پتاسیم، روی، منگنز، آهن و مس نیز دیده شده است. البته نحوه استفاده از پوست تخم مرغ برای گیاهان متفاوت است که در ادامه بررسی میکنیم

بنر گل من و تو
پوست تخم مرغ

ریختن پوست تخم مرغ بر روی زمین

یکی از روش‌های تقویت گیاهان با پوست تخم مرغ این است که تمام پوسته تخم‌مرغ را به طور مستقیم بر روی خاک قرار دهید. گزارش آزمایشی منتشر شده توسطچارلز سی. میچل نشان می دهد که پوسته تخم مرغ آسیاب شده به نسبت پوسته درست تخم مرغ منبع موثر کلسیم و دیگر عناصر می باشد. و پوست تخم مرغ که خشک نشده و ری خاک قرار بگیرید هم تاثیر کمتری دارد و هم احتمال به وجود آمدن بیماری را برای گیاهان شما بالا می برد پس یکی از بهترین کارها این هست که پوست تخم مرغ رو خشک کرده و سپس آسیاب کنید و به خاک اضافه کنید.

کود پوست تخم مرغ
کود پوست تخم مرغ

طرز تهیه کود پوست تخم مرغ برای گیاهان

در ادامه مراحل خیلی راحتی که میتوانید با آن کود پوست تخم مرغ را در خانه درست کنید مرحله به مرحله آموزش بدیم

  1. بعد از استفاده مواد داخلی تخم مرغ، پوست تخم مرغ را بشویید. تمیز کردن باقی مانده تخم مرغ خطر ایجاد بیماری های مختلف در گیاهان شما و حتی جذب آفت را کاهش میدهد.
  2. بعد از شستن اجازه دهید تا پوست تخم مرغ خشک شود. آنها را به مدت یک یا دو روز روی جلوی نور یا روی شوفاژ قرار دهید و سپس پوست تخم مرغ ها رو یک شب (یا بیشتر) در فریزر قرار دهید یا آنها را در یک صفحه شیرینی در فر 200 درجه حدود 20 دقیقه بپزید. همه این کارها باعث می شود که زمان خرد کردن به مشکل نخورید و آفت و بیماری از گیاهان شما دور بشه
  3. نوبت به خرد کردن پوست تخم مرغ رسیده. می توانید این کار را با فشار دادن پوست تخم مرغ انجام دهید یا به کمک مخلوط کن آن را آسیاب کنید که بهتره آسیاب کندی تا کارایی بالا بره، کود شما آمادس
  4. حالا به مقدار 1-2 قاشق غذاخوری کود پوست تخم مرغ خرد شده یا پودر شده را به خاک گلدان خودتون اضافه کنید.
پوست تخم مرغ

چرا از جوشانده پوست تخم مرغ استفاده کنید؟

راه بهتری که می توان برای استفاده از پوست تخم مرغ برای گیاهان ارائه کرد این است که پوست تخم مرغ را در آب ریخته (به اصلاحی چای تخم مرغی) و بعد از آن برای گیاهان استفاده کنید. این روشی سریع و عالی برای تامین مواد مغذی گیاهان می باشد. برای این کار مراحل زیر رو انجام بدید

  • ابتدا پوست تخم مرغ رو خرد کنید و سپس داخل یک قابلمه بریزد و به آن آب اضافه کنید
  • ظرف را روی شعله قرار دهید تا بجوشد.(حدود 1 ساعت بجوشه خوبه)
  • مخلوط به دست اومده رو به مدت 1 شب اجازه بدید سرد بشه
  • حالا از صافی عبور بدید
  • بعد از این مرحله هر زمان که نیاز به آبیاری گیاه بود از این مخلوط استفاده کنید.
فواید پوست تخم مرغ

آزمایش پوست تخم مرغ برای گیاهان

جف گیلمن استاد باغبان، استاد پیشین باغبانی در دانشگاه مینه سوتا و نویسنده کتاب حقیقت هایی برای درمان خانگی در مورد آزمایش خود می‌نویسد که تخم مرغ را در چند لیوان آب مقطر جوشانده بود. بعد از جوش، پوسته ها به مدت 24 ساعت در آب باقی می مانند. سپس پوست تخم مرغ را برای آزمایش به آزمایشگاه فرستاد. نتایج شگفت انگیز بود، سه عنصر که در درصد های کمتری افزایش یافته بودند سدیم، فسفر و منیزیم بودند. دو عنصر که درصد بالاتری افزایش داشتند 4 میلی گرم کلسیم و پتاسین بودند.

شما می‌توانید بگویید که ۴ میلی‌گرم یک مقدار کوچک است، اما فقط یک پوست تخم‌مرغ این مقدار را دارد و شما با جوشاندن 10 پوسته پوسته تخم‌مرغ می‌توانبد به طور حتم غلظت این پنج عنصر را افزایش دهد، که می‌تواند بر رشد گیاه شما تاثیر بگذارد.

چگونه بر روی گیاه تاثیر می گذارد؟

این تخم‌مرغ می‌تواند به عنوان یک کلسیم خوب و با پتاسیم کار کند و هم چنین به افزایش pH خاک کمک می‌کند. اگر شما یک pH خاک اسیدی و یا خنثی دارید، بسیار مفید است اما اگر خاک قلیایی داشته باشید می‌توانید از آن استفاده کنید. اگر خاک قلیایی داشته باشید چون توانایی گیاهان برای جذب کلسیم به سطح PH بستگی ندارد.

کلسیم در رشد ریشه‌ ها بسیار مهم است و مشکل ریشه‌های کوتاه را درمان می‌کند. این کار بر کیفیت میوه تاثیر می‌گذارد. همچنین مبارزه با بیماری‌ها و محافظت از گیاهان در برابر فشار گرمایی کمک می‌کند.
پتاسیم بعد از نیتروژن دومین عنصر مهم است که گیاهان به جز نیتروژن به آن نیاز دارند. مشهور است که تحمل خشکسالی، رنگ و طعم میوه‌ها، فتوسنتز و مقاومت ساقه را افزایش می‌دهد.

تخم مرغ و باغ

طرز تهیه کود با پوست تخم مرغ

برای تقویت گیاهان با پوست تخم مرغ و ساخت کود شما به ۱۰ تا ۲۰ پوسته تخم‌مرغ تمیز و خشک نیاز دارید، این مقدار پوسته تخم‌مرغ به این بستگی دارد که چقدر گیاه شما به این مواد مغذی نیاز دارد. پوسته تخم‌مرغ خرد شده را در یک لیتر آب بجوشانید و به آن‌ها اجازه دهید تا ۲۴ ساعت در آب ته نشین شوند. حالا می توانید گیاهانتان را آبیاری کنید.

فواید پوست تخم مرغ

چگونه از پوست تخم مرغ برای گیاهان استفاده کنیم؟

از پوست تخم‌مرغ در باغ خود و یا گیاه گلدانی تان استفاده کنید. می توانید مستقیم بر روی خاک بریزید. به گفته گیلمن 4 تا5 پوسته تخم مرغ برای باغچه کافی می باشد. اما برای گیاه گلدانی این عدد به 2 یا 3 کاهش می یابد. دو فنجان آب برای هر گیاه مناسب است.

کدام گیاهان پوست تخم مرغ را دوست دارند؟

در حالی که پوسته تخم مرغ می تواند برای گیاهان مختلف مفید باشد، کارشناسان کشاورزی می گویند که تقویت گیاهان با پوست تخم مرغ مخصوصا برای گوجه فرنگی مفید هست. پوسته تخم مرغ همچنین به کاهش سطح pH خاک و ایجاد محیط قلیایی تر کمک می کند که بسیاری از گیاهان زراعی آن را ترجیح می دهند. کدومشون؟ بادمجان، فلفل، کلم بروکلی، گل کلم و سبزی‌های برگ‌دار. اما زیاده روی نکنید.

جمع بندی استفاده از پوست تخم مرغ برای گیاهان

در این مقاله به کمک تحقیقات انجام شده در دنیا گفیتم که استفاده از پوست تخم مرغ برای گیاهان آپارتمانی و باغی مفید هست و برای تقویت گیاهان با پوست تخم مرغ 3 روش تهیه کود آموزش دادیم، خوشحال میشم شما هم اگر تجربه ای در استفاده از این ماده برای تقویت گیاهان دارید در بخش دیدگاه برای ما بنویسید.