آشنایی با خواص تاج خروس

آشنایی با خواص تاج خروس
تاج خروس

تاج خروس یا آمارانت گیاهی است بسیار بلند با برگ های سبز و بنفش که گل های آن بیشتر به رنگ قرمز، بنفش و زرد هستند. نام علمی این گیاه Amaranthus است. در واقع تاج خروس نام معمول برای بیش از 60 گونه مختلف از گیاهان خانواده تاج خروسیان است که بین 6000 تا 8000 سال در آمریکای مرکزی (پرو و مکزیک) اهلی شده و امروزه در آفریقا، هند، چین، روسیه، آمریکای جنوبی و آمریکای شمالی به خوبی رشد می کند. این گیاه خواص و فواید زیادی دارد که در این مطلب با برخی از خواص تاج خروس آشنا می شویم.

گیاه تاج خروس از جمله گیاهانی است که فواید زیادی دارد اما مردم به دلیل نا آشنایی با خواص آن، از گیاه تاج خروس استفاده نمی کنند. بیشتر گونه های آن به عنوان علف هرز شناخته می شوند اما برخی گونه های آن خوراکی بوده و از برگ های آن به عنوان سبزی و دانه هایش به عنوان یک غلات مقوی استفاده می شود. این گیاه سرشار از فیبر و مواد معدنی است و منبع خوب پروتئین هم می باشد.

 

خواص تاج خروس برای بدن:

قلب و عروق

روغن تاج خروس برای بیماران مبتلابه بیماری شریان های کرونری مفید است. همچنین در درمان تصلب شرایین یا باریک شدن شریان ها نیز مؤثر است.

بنر گل من و تو

بر اساس مطالعه انجام شده در سال 2003 فیبر موجود در تاج خروس به کاهش کلسترول خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و آترو اسکلروزیس را کاهش می دهد. علاوه بر این، لیزین موجود در دانه های تاج خروس برای کاهش کلسترول بالای خون مفید است.

 

آشنایی با خواص تاج خروس
گیاه تاج خروس

 

فشار خون

این گیاه فشار خون بالا را درمان می کند. در حقیقت محتوای پتاسیم موجود در تاج خروس به کاهش تنش و استرس بر روی عروق خونی کمک کرده و بدین ترتیب برای فشار خون بالا مفید است.

 

معده و دستگاه گوارش

تاج خروس حاوی فیبر است که فیبر موجود در تاج خروس به بهبود هضم غذا کمک می کند، سو هاضمه را درمان کرده، سبب بهبود عملکرد آنزیم های معده می شود و برای سلامت دستگاه گوارش مفید است.

 

دیابت و قند خون

بر اساس برخی تحقیقات صورت گرفته منگنز موجود در تاج خروس باعث کاهش سطح قند خون در بدن شده و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

 

لاغری و کاهش وزن

تاج خروس حاوی مقادیر بسیار زیادی فیبر و پروتئین است که به کاهش اشتها کمک کرده و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

همچنین به گفته مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، لیزین موجود در دانه های تاج خروس چربی ها را برای تبدیل انرژی مورد استفاده قرار داده و به این ترتیب به لاغری و کاهش وزن کمک می کند.

 

درمان واریس

گیاه تاج خروس خطر ابتلا به واریس پا را کاهش می دهد. در واقع فلاونوئید های موجود در تاج خروس و همچنین خواص ضد التهابی آن به تقویت مویرگ ها کمک کرده که منجر به کاهش بروز واریس می شود.

 

آشنایی با خواص تاج خروس
تاج خروس

 

درمان کم خونی

مقادیر قابل توجه آهن موجود در دانه های تاج خروس به افزایش تعداد گلبول های قرمز خون کمک کرده و برای پیشگیری و درمان کم خونی یا آنمی تاثیرگذار است.

 

عوارض جانبی مصرف تاج خروس:

آلرژی و حساسیت

هنوز گزارشی از عوارض جانبی تاج خروس اعلام نشده اما گفته می شود که برخی افراد ممکن است با خوردن آن دچار آلرژی و حساسیت شوند.

توصیه می شود که زنان در دوران بارداری و شیردهی قبل از مصرف تاج خروس با پزشک خود مشورت کنند.

هیپوگلیسمی

دانه های تاج خروس به کاهش سطح انسولین خون کمک می کنند و همین می تواند باعث هیپوگلیسمی در برخی افراد شود.