شته چیست و روش های از بین بردن غیر شیمایی آن

شته چیست و روش های از بین بردن غیر شیمایی آن
شته چیست و روش های از بین بردن غیر شیمایی آن

شته چیست و چگونه از بین ببریم : سلام این مطلبو وقتی مینوشتم و عکساشو نگاه میکردم خودم بدنم مور مور میشد دیگه به بزرگی خودتون ببخشید، یکی از عمده مشکلات در نگهداری گیاهان آپارتمانی و محصولات باغی شته هست که میتونه به گیاه شما اسیب بزنه ولی شما میتونید از آب، مایع حشره کش، روغن چریش، حشره کش خانگی، الکل و اسپری های شیمیایی برای ازبین بردن این موجود استفاده کنید.

گام به گام با شته

در ادامه به شما موجود جذابی را معرفی خواهیم کرد که میتونه گیاهان شما ر نابود کنه ولی در انتهای مطلب نحوه از بین بردن شته گیاهان آپارتمانی رو هم بهتون آموزش میدیم که خیالتون راحت باشه

معرفی شته

جواب این سوال که شته چیست رو بای اینگونه داد که یکی از آفت های رایج در بین گل ها و گیاهان زینتی، شته ها هستند این موجود از خانواده Aphidoidea میباشد. این موجود کوچک به سرعت تکثیر شده و تعداد آنها افزایش می یابد. آنها هم به صورت دو جنسی و هم به صورت تک جنسی وجود دارند.

بنر گل من و تو

یک شته ماده به تنهایی می تواند تولید مثل کند و تقریبا هر هفته تعداد زیادی نوزاد شته به دنیا می آیند که بعد از یک هفته آنها نیز قدرت تولید مثل دارند. شته ها از شیره گیاهان تغذیه می کنند و مورچه ها از شیره ای که از شته ها میگیرند تغذیه می کنند.

خب بعد از معرفی این موجود جذاب 🙂 میرسیم به رایج ترین نوع اونها برای گل و گیاهان آپارتمانی که به رنگ سبز روشن دیده خواهند شد، ولی این موجودات در رنگهای زیبایی مانند صورتی، سفید، خاکستری و سیاه هم خودشونو به رخ شما بکشند.یک نوع جذاب شته وجود داره که علاوه بر کارهای فوق پرواز هم میتونه بکنه و بهش شته بالدار میگن این نوع از موجودات با ساختن کلنی‌ها می‌توانند پرواز کرده و دیگر گیاهان را آلوده کنند.

ترکیبات جالب شته و موچه

وجود مورچه و شته در یک جا می تواند اوضاع را وخیم تر کند. مورچه ها شته ها را از شاخه ای به شاخه ی دیگر می برند و با ضربه زدن به شته ها آنها را می دوشند و شیره تراوش شده از بدن شته ها را می خورند، در مقابل این غذای مجانی، مورچه ها از شته ها در برابر دشمنانشان محافظت می کنند. حالا دیدید که ترکیب رویایی با هم تشکیل دادند.

شته چیست
شته چیست

شته چیست ؟

شته ها معمولا به رنگ های سبز، زرد، قهوه ای و مشکی هستند. شته ها دارای بال هستند و نرها بال های خود را حفظ می کنند، اما ماده ها با قرار گیری بر روی یک گیاه دیگر نیازی به بال نداشته زیرا تا آخر عمر بر روی همان گیاه باقی می مانند. برخی از آنها به محصولات کشاورزی خسارات جبران ناپذیری وارد می کنند. شته ها را معمولا می توان در کنار جوانه ها و نوک شاخه ها مشاهده کرد.

در پایین غنچه های گل ها نیز شته ها به وفور می توانند زندگی کنند و باعث می شوند که گل ها رشد ناقصی داشته باشند. شته ها با فرو کردن خرطوم خود در ساقه گیاه، از شیره درون گیاه تغذیه می کنند. پس تنها بر روی ساقه های نازک و جوان می توانند زندگی کنند و با ضخیم شدن ساقه، آنها نمی توانند دیگر تنه گیاه را سوراخ کنند. اگر خرطوم یک شته را قطع کنید، شیره گل از خرطوم آن به بیرون سرازیر می شود.

از بین بردن شته

یکی از دشمنان طبیعی شته ها، کفشدوزک ها هستند. کفشدوزک ها چه در حالت لاروی و چه در حالت بالغ، از شته ها تغذیه کرده و به عنوان یکی از راه های موثر برای مبازره با شته ها شناخته می شود. از کفش دوزک ها میتونید برای مبارزه ارگانیک در باغها استفاده کنید.

دشمن اصلی شته
دشمن اصلی شته
زمان مناسب سم پاشی

برای سم پاشی گیاهان و مقابله با شته ها باید قبل از سبز شدن گیاهان اقدام به سم پاشی کرد، زیرا شته ها در اوایل بهار ظاهر می شوند. در برخی از گیاهان نیز شته ها درست قبل از گل دهی گیاه ظاهر می شوند که در این گیاهان باید قبل از در آمدن گل ها اقدام به سم پاشی کرد

بیشترین گیاهانی که به شته ها حساس هستند گل های سرخ ( رز ) می باشند،به خاطر وجود تیغ هایی بر روی گیاه رز، مورچه ها نمی توانند از شته ها حمایت کنند، در مقابل حشراتی همچون کفشدوزک نیز نمی توانند بر روی این گیاه زندگی کنند و از شته ها تغذیه کنند.

در چنین مواردی می توان از سم استفاده کرد، ولی حتی با یک دستمال نیز می توان شته ها را از روی گیاه برداشت و این کار را تا باز شدن گل ها و یا تا رشد کرد شاخه و ضخیم شدن پوست گیاه ادامه داد.

روش های از بین بردن شته گیاهان آپارتمانی

چون گیاهان آپارتمانی در داخل منزل قرار دارند بهتر هست که از روش های غیر شیمیایی برای از بین بردن این موجودات استفاده کنیم که در ادامه برخی از این روش ها را مورد بررسی قرار میدهیم.

گیاهان خود را بشورید

یکی از راحت ترین و ساده ترین اقدام هایی که یمتونید برای از بین بردن شته گیاهان آپارتمانی انجام دهید شستن اونها هست ، شما میتویند گیاه را در مقابل جریان آب با شدت بسیار زیاد قرار دهید و به کمک پنبه و دستمال آنها را تمیز کنید، البته این روش برای گیاهانی که تازه دچار مشکل شده اند میتونه کاربرد داشته باشه. ولی اگر گیاه شما شاخ و برگی داره که کاملا شکننده است و نمیتونید در مقابل جریان آب قرار دهید پس کل گیاه را درون آب قرار دهید تا شته‌ها از بین بروند.

شستن گیاهان
شستن گیاهان
از الکل استفاده کنید

از دیگر روش های از بین بردن شته گلدان میتوان به استفاده از الکل نام برد درسته که این روش کمی وقت شما رو میگریه ولی روش کارآمدی هست، برای این کار شما باید یک پنبه را به الکل آغشته کرده و با آن شته‌ها را از بین ببرید. سعی کنید تمام گیاه را با استفاده از پنبه تمیز کنید.

ساخت حشره کش های خانگی

اگر میخواهید یک حشره کش خانگی درست کنید باید ۱ حبه سیر، ۱ پیاز کوچک و ۱ قاشق چای خوری فلفل کاین با هم مخلوط کرده و بهش 1 پیمانه اضافه کنید و به مدت یک ساعت به مخلوط آماده شده استراحت بدهید و سپس ترکیب را صاف کرده و ۱ قاشق غذاخوری مایع ظرف شویی به آن اضافه کنید دوباره مواد را خوب مخلوط کنید. حشره کش آماده شده را هر 2 روز یکبار به مدت 2 هفته روی برگهای گیاه اسپری کنید.

ساخت حشره کش خانگی برای بز بین بردن شته گلدان
ساخت حشره کش خانگی برای بز بین بردن شته گلدان
روغن چیریش از بین برنده شته

از روش های ارگانیک میتوان به استفاده از روغن چیریش اشاره کرده که به روغن درخت neem هم معروف هست برای استفاده از این روغن طبق دستورالعمل روغن، از آن استفاده کنید. علاوه بر خواص حشره کشی، چریش همچنین ضد قارچ بوده و فواید سیستمیک دارد. بر اساس، انجمن حفاظت از محیط زیست، استفاده از این روغن برای سبزیجات و گیاهان غذایی بی خطر است.

در نهایت برداشتن بخش بیمار گیاه

اگر هیچ کدام از روش های بالا برای گیاه شما جواب نداد و علاقه ای به استفاده از مواد شیمیایی ندارید میتویند بخش هایی از گیاه که دچار مشکل شده را هرس کرده و در داخل سطل آشغال قرار دهید و از خانه هرچه سریعتر خارج کنید.

هرس گیاه برای از بین بردن شته گیاهان آپارتمانی
هرس گیاه برای از بین بردن شته گیاهان آپارتمانی

روشهای شیمایی از بین بردن شته گلدان

اگر از روش هایی ارگانیک نتیجه نگرفتید میتونید از سم های شیمایی استفاده کنید. که در ادامه به شما این روش ها را معرفی خواهیم کرد.

مایع حشره کش

از مایع های حشره کش موجود در بازار و یا مایع ظرف شویی بدون عطر یک قاشق غذاخوری را در یک لیتر حل کنید و به صورت اسپری روی برگهای گیاه اسپری کنید تا زمانی که شته ها از بین بروند.

اسپری شیمیایی

سعی کنید تا آنجا که میتونید از سموم شیمایی برای گیاهان آپارتمانی استفاده نکنید و با روش های بالا اقدام به از بین بردن بیماری بکنید ولی اگر شدت بیماری و آلودگی زیاد بود میتویند از سم های پیرترین، ایمیداکلوپراید یا پیرتروید‌ها استفاده کنید. در بین این مواد، اسپری‌های پیرترین حاوی سموم کمتری هست و ماندگاری کمتری هم داره.

مطالب مرتبط :

چگونه خانه ای بدون عنکبوت داشته باشیم

چطور یک پاسیو زیبا داشته باشیم …!

آشنایی با مخرب ترین آفتهای گیاهی در آپارتمان و باغچه