آیا از فوائد و مضرات آلوئه ورا برای پوست و بدن اطلاعی دارید؟

فوائد و مضرات آلوئه ورا برای پوست
فوائد و مضرات آلوئه ورا برای پوست

فوائد و مضرات آلوئه ورا برای پوست : برگهای آلوئه ورا در بسیاری از داروخانه‌ها و عطاری‌ها به فروش می‌رسد. گیاه آلوئه ورا تحت عنوان التیام بخش پوستی، از بین برنده جوش و کک‌ و‌ مک، جای جوش و لک، سوختگی، طراوت‌دهنده پوست، نرم‌کننده و آبرسان، از بین برنده چین‌ و‌ چروک و جلوگیری از خارش پوستی و تورم به فروش می‌رسد. ژل این گیاه غلیظ و چسبناک است که اگر درست تهیه شود برای کبد نیز مفید می‌باشد. تا کنون بیشتر در مورد فوائد آلوئه ورا برای پوست شنیده‌اید، اما شاید کمتر راجع  به ضرر آلوئه ورا برای صورت و پوست شنیده باشید. ما در اینجا سعی می‌کنیم به فوائد و مضرات آلوئه ورا بپردازیم.

تصور اشتباه در خصوص آلوئه ورا

یکی از تصورات اشتباه این است که اکثر افراد فکر می‌کنند اگر آلوئه ورا را بصورت مستقیم استفاده‌ کنند، یعنی ژل آن را خود بگیرند تأثیر بهتری روی پوست دارد، در صورتی که اگر چنین بود دیگر نیازی به تولید انواع کرمها و لوسیونها نبود. گیاه آلوئه ورا باید فرآوری شده و به درصد مورد نیاز در کرمها بکار رود.

گیاه آلوئه ورا از شمال آفریقا به ایران آورده شد و سالهای زیادی برای تولید کرم استفاده‌ می‌شده‌ است. آلوئه ورا با برگهای به شکل شاخ بز و پر آب و حاوی ژل، دارای مشتقات هیدروکسی آنتراسن و ویتامین A و B و  C می‌باشد. آلوئه ورا برای تورم و سوختگی خوب بوده و ضد میکروب است. استفاده از این گیاه بصورت کرم ممکن است عوارضی نظیر تحریک پوستی و حساسیت پوست و تیرگی آن را در پی داشته‌ باشد.

بنر گل من و تو
فواید آلوئه ورا برای پوست
فواید آلوئه ورا برای پوست

استفاده از ژل گیاه آلوئه ورا :

برخی افراد در خانه برگ این گیاه را دارند و ژل آن را می‌گیرند و استفاده می‌کنند. اما بهتر است است ژل این گیاه توسط متخصص و در آزمایشگاه گرفته شده و به مواد آرایشی و بهداشتی افزوده‌ شود. تا به تأیید وزارت بهداشت برسد. پس به شما توصیه‌ می‌کنیم، خود گیاه را مصرف نکنید.

این گیاه خواص و ترکیبات زیادی دارد که برخی مفید و برخی مضر است. پس در مصرف آن احتیاط کنید بهتر است. از این گیاه و ژل آن در محصولات بهداشتی و آرایشی زیادی استفاده‌ می‌شود که بصورت قرص، کپسول، صابون، کرم، ژل، پماد، شربت و کمپوت آلوئه ورا تهیه‌ می‌شود. همچنین در کرمهای آبرسان و مرطوب‌کننده و کرمهای التیام بخش از آن به وفور استفاده‌ می‌شود.

یکی از فوائد گیاه آلوئه ورا همانطور که گفتیم خاصیت ضد میکروبی آن است. به دلیل خاصیت ضد میکروبی آن در درمان جراحات، زخمها، سوختگیها، اگزما، گزدیگی و نیش حشرات، کوفتگی، آفتاب سوختگی و آکنه بکار می‌رود. بنابراین فوائد گیاه آلوئه ورا برای پوست بر کسی پوشیده نیست.

استفاده از ژل آلوئه ورا برای پوست
استفاده از ژل آلوئه ورا برای پوست

فوائد آلوئه ورا برای صورت و پوست:

1. کرم و روغن آلوئه ورا در درمان پوستهای خشک مؤثر بوده و پوست را نرم و شفاف می‌کند.

2. ترکهای پوست و خشکی پوست با آلوئه ورا درمان می‌شود. اگزمای دور چشم در پوستهای حساس نیز با این گیاه می‌تواند درمان شود.

3. گیاه آلوئه ورا به پوست اکسیژن رسانی کرده و موجب ترمیم بافت پوست می‌گردد.

4. به علت دارا بودن خواص ضد سوختگی در کرمهای ضد آفتاب از ان استفاده‌ می‌شود.

5. از بین برنده سلولهای مرده پوست بوده و سلولهای تازه و جوان را بوجود آورده جایگزین می‌کند.

6. ضد چروک و پیری پوست است.

7. بخاطر کمرنگ کردن رنگدانه های پوست، سبب می‌شود لکه‌های سر سیاه محو شوند.

8. رطوبت سطح پوست را افزایش داده و پوستی انعطاف‌پذیر ایجاد می‌کند. به همین خاطر برای پوست مرطوب کننده خوبی به حساب می‌آید.

9. به عنوان پیشگیری‌کننده از بیماریهای پوستی بکار می‌رود.

10. حاوی کلاژن و ویتانین E بوده و قدرت کشسانی و نرمی پوست را افزایش‌ می‌دهد.

11.PH  گیاه آلوئه ورا به PH پوست نزدیک است.

12.برای ترک انگشتان پا که بیماری قارچی است مؤثر است.

13.لوسیونهای آلوئه ورا برای پاک کننده پوست بکار‌می‌روند.

14.پوست را خنک نگه می‌دارد.

15.ژل این گیاه یا شربت آن پوست را هیدراته کرده و آبرسانی قوی می‌کند.

16.ژل آلوئه ورا پرایمری مناسب برای پوست است.

مضرات آلوئه ورا برای پوست
مضرات آلوئه ورا برای پوست

مضرات آلوئه ورا برای پوست:

1.ژل آلوئه ورا اگر بصورت استعمال خارجی بکار رود، خطری ندارد، اما در برخی مواد کمیاب باعث حساسیت چوستی و واکنشهای آلرژیک می‌شود.

2.ژل آلوئه ورا برای درمان زخمهای عمیق مؤثر نیست، شیره آلوئه ورا گاهی در برخی افراد باعث بروز اسهال یا گرفتگی روده‌ای می‌شود.

3.مصرف آن در زنان باردار ممکن است سبب انقباضات رحمی شده و منجر به سقز جنین شود.

4.این ژل ممکن است سبب افزایش اولسرها، بواسیر، التهاب دیورتیکئل، کولیت یا سندروم روده تحریک پذیر شود.

5.مصرف طولانی مدت ژل آن سبب کمبود پتاسیم می‌شود.

6.موجب آدنوم کولون (تومورهای خوش خیم) می‌شود.

پس بهتر است که زیاده روی در استفاده از هر گیاه دارویی نداشته باشیم تا پوستی سالم و جوان داشته باشیم. نظر شما در خصوص استفاده از ژل آلوئه ورا چیست؟

مطالب مرتبط :

خواص آلوئه ورا

طرز تهیه 21 ماسک ضد جوش خانگی و طبیعی

طرز ساخت پرایمر خانگی عالی به همراه فیلم آموزشی