چای و شربت خانگی برای رفع خشکی گلو

چای و شربت خانگی برای رفع خشکی گلو
چای و شربت خانگی برای رفع خشکی گلو

یکی از ساده‌ترین شربت‌ خانگی برای رفع خشکی گلو ، شربت عسل و آب لیمو است. برای تهیه این شربت باید ۲ قاشق غذاخوری از آب لیمو را با یک قاشق غذاخوری از عسل مخلوط کنید. این ترکیب باید حرارت ببیند تا کاملا گرم شود.

سرفه نه‌تنها فرد مبتلا به بیماری را آزار می‌دهد، بلکه می‌تواند در محیط‌های عمومی باعث ایجاد دردسر یا مشکلات مختلفی برای دیگران شود. البته اگر به سرفه مرطوب مبتلا باشید، نباید جلوی آن را بگیرید، چون بدن از سرفه کردن برای بیرون ریختن مخاط آلوده و اضافی استفاده می‌کند. از طرف دیگر، اگر به سرفه خشک مبتلا باشید، نباید شدت سرفه را با فشار آوردن به گلو بیشتر کنید، بلکه باید خشکی گلو را هرچه سریع‌تر کاهش بدهید. برای تسکین سرفه، راه‌های زیادی وجود دارند که در ادامه به بهترین آنها اشاره می‌کنیم:

چای های تسکین دهنده سرفه

چای های تسکین دهنده سرفه
چای های تسکین دهنده سرفه

دم‌نوش شیرین‌بیان، برای تسکین سرفه است. برای تهیه این دم‌نوش، باید ۴۵ قطره از عصاره شیرین‌بیان را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و بعد از دم کشیدن، آن را بنوشید. شیرین‌بیان، میزان خلط ها را کاهش می‌دهد و اسپاسم های احتمالی در نایژه را هم تسکین می‌بخشد. البته توجه داشته باشید که دم‌نوش شیرین‌بیان هرگز نباید بیشتر از یک هفته به‌صورت مستمر مصرف شود، چون می‌تواند فشار خون را بالا ببرد. افراد مبتلا به بیماری فشار خون بالا نیز نباید از این دم‌نوش استفاده کنند.

بنر گل من و تو

چای دیگری که برای سرفه مناسب است، چای گل ختمی نام دارد. وقتی که گل ختمی با آب مخلوط می‌شود، نوعی لعاب چسبناک به‌وجود می‌آورد و طوری گلو را می‌پوشاند که درنهایت خروج مخاط اضافی را راحت‌تر می‌سازد. برای تهیه این چای یا دم‌نوش، باید ۲ قاشق چای‌خوری از گل ختمی خشک‌شده را درون یک فنجان آب جوش بریزید. نوشیدن ۳ فنجان از دم‌نوش گل ختمی در طول روز برای تسکین سرفه توصیه می‌شود.

آویشن، نوعی گیاه دفع‌کننده و خلط‌آور است و ترکیبات مهمی دارد که دستگاه تنفسی را تسکین می‌دهند. برای تهیه چای آویشن باید دو قاشق غذاخوری آویشن تازه را (یا یک قاشق غذاخوری آویشن خشک) در یک فنجان آب جوش بریزید. بعد از این‌که آویشن کاملا خیس خورد، باید گیاه را از فنجان خارج کنید، مقداری عسل به آن بیفزایید و بعد آن را بنوشید.

یکی از دم‌نوش‌هایی که در طب آیورودا برای تسکین سرفه توصیه می‌شود، چای تُند یا فلفلی است. برای تهیه این دم‌نوش یا چای باید نصف قاشق چای‌خوری از پودر زنجبیل را با مقدار کمی از گل میخک و پودر دارچین به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و بعد از دم کشیدن این ترکیب، آن را بنوشید.

شربت خانگی برای رفع خشکی گلو

شربت خانگی برای رفع خشکی گلو
شربت خانگی برای رفع خشکی گلو

۱. آب لیمو را با کمی عسل مخلوط کنید و بعد مقداری پودر فلفل قرمز به آن بیفزایید. وقتی این ترکیب را به‌خوبی مخلوط کردید، باید آن را سر بکشید. عسل، پوشش محفاظت‌کننده‌ای را روی گلو ایجاد می‌کند و بافت‌های ملتهب‌شده را تسکین می‌دهد. از طرف دیگر، لیمو هم التهاب را کمتر می‌کند و ویتامین C مناسبی به بدن می‌رساند. فلفل قرمز هم گردش خون در ناحیه گلو را ارتقا می‌دهد و درنتیجه روند بهبودی را تسریع می‌کند.

۲. یکی از ساده‌ترین شربت‌ها خانگی برای مقابله با سرفه، شربت عسل و آب لیمو است. برای تهیه این شربت باید ۲ قاشق غذاخوری از آب لیمو را با یک قاشق غذاخوری از عسل مخلوط کنید. این ترکیب باید حرارت ببیند تا کاملا گرم شود. اضافه کردن پیاز رنده‌شده به این شربت، اثربخشی آن را تقویت می‌کند. پیاز حاوی ترکیبات مهمی است که خلط‌های اضافی را بیرون می‌آورند و سرفه را تکسین می‌دهند.