آیا زایمان زودرس در نوزاد تأثیری می‌گذاره؟

تاثیر زایمان زودرس در نوزاد
تاثیر زایمان زودرس در نوزاد

تاثیر زایمان زودرس در نوزاد : شروع زایمان زودتر از زمان تعیین‌شده را زایمان زودرس یا پیش از موعد (preterm) می‌نامند. تولد نوزاد زودتر و قبل از زمان لازم برای رشد کامل می‌تواند تأثیرهای کوتاه یا بلندمدتی در سلامت کودک داشته باشد. حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید تا با این اثرات و خطرها آشنا شوید.

زایمان زودرس همیشه به معنای مشکل سلامت جنین نیست

هنگام زایمان پیش از موعد، عموماً جنین به شکلی کامل رشد نکرده است. رشد ناکامل جنین همیشه به معنای وجود مشکل سلامت برای جنین نیست، بلکه در چنین مواردی لازم است جنین مدت بیشتری را در بخش مراقبت‌های ویژۀ نوزادان بیمارستان تحت نظر باقی بماند.

دلیل مراقبت ویژه از نوزادان زودرس

تاثیر زایمان زودرس بر مشکلات تنفسی

از آنجا که ریه‌های نوزادان متولدشده پیش از موعد، هنوز به ‌صورت کامل تکامل نیافته است، (اغلب نوزادانی که زود به دنیا می آیند حتی در هفته 35 ام, ماده فعال سطحی ندارند, ماده ای در شش ها که کیسه های تنفسی کوچک را باز نگه می دارد) مشکلات تنفسی در اکثر این نوزادان شایع است. به همین دلیل، ممکن است نیاز به استفاده از ونتیلاتور (دستگاهی که به تنفس نوزاد کمک می‌کند) وجود داشته باشد. پیش از این که نوزاد از بیمارستان مرخص شود، باید بتواند به راحتی نفس بکشد.

بنر گل من و تو
تاثیر زایمان زودرس در نوزاد - مشکلات تنفسی
تاثیر زایمان زودرس در نوزاد – مشکلات تنفسی
زایمان زودرس : دمای بدن

همچنین ممکن است این نوزادان برای کنترل دمای نرمال بدن خود مشکل داشته باشند و در نتیجه باید دمای بدن آنها را ثابت نگاه داشت. برای رفع این مشکل ممکن است نوزاد در دستگاهی به نام انکوباتور نگهداری شود. انکوباتور نوزاد دستگاهی است که برای کنترل دما و رطوبت بدن نوزاد استفاده می‌شود.

شاید برای شما سوال پیش بیاید که چرا نوزاد زودرس نمیتواند دمای نرمال داشته باشد نوزادی که زود متولد می شود کوچک تر هستند و این زمان سختی است که خود را گرم نگه دارد. این ترکیب کمبود چربی بدن و نسبت زیاد وزن پوست به بدن، بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. نوزاد در محفظه nicu گرم خواهد ماند تا زمانی که بتواند دمای بدنش را به تنهایی تنظیم کند.

زایمان زودرس : تغذیه

اگر نوزاد آن‌قدر زود متولد شده باشد (نوزادانی که قبل از هفته 32 ام به دنیا می آیند) که توانایی مکیدن یا بلعیدن نداشته باشد، تغذیۀ او از طریق آنژیوکت یا لوله‌ای خواهد بود که مواد غذایی را از طریق بینی و حلق به شکم می‌رساند.

مادران برای تولید شیر مادر تشویق می شوند و شیر مادر برای نوزاد خوب است, اما برای نوزادانی که باید سیستم ایمنی شان تقویت شود مفیدتر است.

زایمان زودرس : عفونت

سیستم ایمنی نوزاد نابالغ است و او را در معرض آلودگی قرار می دهد, چه از طریق فرآیند زایمان یا از هر دستورالعملی که در nicu انجام شده است.یکی از بیماری های خطرناکی که ممکن است در هفته های پس از تولد ایجاد شود:(nec). ما دقیقاً نمی دانیم چه چیزی باعث بروز nec می شود, اما می دانیم که شیر مادر از آنها کمی محافظت می کند.

تولد نارس در مقایسه تولد کامل:

بسیاری از کودکانی که در هفته 37 ام بدنیا می آیند، دارای عوارضی هستند. در نتیجه دستورالعمل های رسمی تغییر یافته اند. بارداری بیش از 39 هفته کامل در نظر گرفته می شود و نوزادانی که 37 هفته تا 38 هفته و شش روز به دنیا می آیند، نارس در نظر گرفته می شوند ؛ دستورالعمل های جدید باعث شده اند که کودکان بیشتری در رحم مادرانشان بمانند اما به سختی روش قدیمی تفکر در مورد 37 هفته را تغییر داد و اگر اینطور باشد، یک کودک 36 هفته ای هم باید خوب باشد، درست است؟

در اغلب موارد پاسخ بله است اما چیزهایی وجود دارند که شما باید بدانید.چرا تاریخ سررسید شما ممکن است خاموش باشد.اگر فکر می کنید که در هفته 37 ام بارداری هستید، ممکن است تنها 36 هفته تان باشد مگر اینکه لقاح در آزمایشگاه با لقاح مصنوعی انجام شده باشد و مدرک علمی دقیقاً زمانی که باردار شده اید را داشته باشید، تاریخ سررسید شما محتمل است.

حتی برای زنان با چرخه های منظم 28 روزه، زمان دقیق لقاح و جایگزینی می تواند متفاوت باشد و زمانی که رابطه جنسی دارید، زمانی که تخمک گذاری می کنید و زمانی که کاشت تمام می شود تمام فاکتور در آن لحظه اتفاق می افتد. به همین دلایل پیش بینی تاریخ دقیق مشخص بسیار دشوار است.

تاثیر زایمان زودرس در نوزاد
تاثیر زایمان زودرس در نوزاد

زایمان در  36 هفتگی

در نتیجه مشکلات، ممکن است نوزادانی که کمتر نارس هستند را به واحد مراقبت های ویژه زایمان (NICU) یا حتی به بیمارستان بعد از زایمان بسپرد.ا RDS تا به حال بزرگ ترین خطر برای نوزادان متولد شده در زیر 36 هفته بوده است.

به نظر می رسد که پسر بچه ها نسبت به دخترهای کمتر نارس، بیشتر مشکل دارند اگرچه تنها 5 درصد از کودکانی که در 36 هفته متولد می شوند، به NICU برده می شوند، که تقریباً 30 درصد از آن ها در معرض خطر تنفسی قرار دارند. مرگ و میر نوزادانی که در 36 هفتگی بدنیا می آیند و بدون مشکل غیر عادی قلبی هستند، در حدود 0.8 درصد است.

در اغلب موارد زایمان در 36 هفتگی انتخاب درستی نیست و اغلب کودکانی که کمتر زود به دنیا می آیند، به دلیل زایمان زودرس و یا پاره شدن آب اتفاق می افتند.در این شرایط بهتر است بدانید که چه خطراتی ممکن است نوزاد شما با آن مواجه شود و یک برنامه با پزشک خود تهیه کند. اگر شما به طور داوطلبانه می خواهید زود بدنیا آورید، جنبه اخلاقی داستان این است که کودک را تا آنجا که ممکن است در شکمتان نگه دارید.

مواردی که می‌تواند احتمال زایمان زودرس را افزایش دهد شامل موارد زیر است:
  • فشار خون بالا در بارداری یا پره‌اکلامپسی
  • بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های کلیوی، قلبی یا دیابت
  • بارداری چندقلو
  • مشکلات رحم یا دهانۀ رحم
  • بارداری پیش از ۱۷ سالگی یا بعد از ۳۵ سالگی
  • وجود عفونت‌ها
  • کمبود وزن شدید در زمان بارداری
  • مصرف دخانیات
  • سابقۀ سقط ناخواسته یا سقط کردن جنین
  • دریافت نکردن خدمات پزشکی مناسب
  • عفونت دهانۀ رحم
  • مشغول به کار بودن در شغل‌هایی با فعالیت فیزیکی سنگین
  • استرس زیاد؛ خشونت خانگی یا فوت یکی از عزیزان
  • صدمۀ فیزیکی یا تروما (trauma)
  • حالا چه کارهایی میشه انجام داد تا از زایمان زودرس پیشگیری کرد؟
  • سعی کنید در بارداری بیش از حد وزن اضافه نکنید و چاق نشوید.
  • ‌پرهیز از مصرف سیگار و دخانیات
  • ‌از عفونت‌های دهان و دندان پیشگیری کنید.
  • از عفونت‌های ادراری پیشگیری کنید و درصورت ابتلا هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.
  • حتما در تمام جلسات ملاقات با پزشک حضور داشته باشید و آزمایش‌های درخواستی در مراحل مختلف بارداری را به موقع انجام دهید.

امیدوارم که با تاثیر زایمان زودرس در نوزاد به خوبی آشنا شده باشید و شملاتی که میتونه برای نوزاد شما به وجود بیاره آشنا شده باشید. اگر شما هم نظری یا تجربه ای دارید در بخش دیدگاه ها مطرح کنید.

مطالب مرتبط :

چه کارهایی باعث تشدید درد زایمان می شوند؟

۸ تفاوت سزارین و زایمان طبیعی که باید بدانید

نکاتی برای زایمان کم درد