چه غذاهایی باعث سردی رحم می­شود؟ غذاهایی ممنوعه

چه غذاهایی باعث سردی رحم می­شود
چه غذاهایی باعث سردی رحم می­شود

این سوال که چه غذاهایی باعث سردی رحم میشود برای بیشتر خانم ها پیش آمده، ولی قبل از پرداختن به موضوع غذاهایی که باعث سردی رحم می­شود، ابتدا لازم است مطلع باشیم که سردی رحم چیست؟ سپس برای پیشگیری از عوارض احتمالی ، بهتر است بدانیم برای گرمی رحم چه بخوریم؟ و سپس بدانیم چه غذاهایی باعث سردی رحم می­شود تا با احتیاط بیشتری یا به مقدار کمتری از این غذاها استفاده کنیم. در زیر به تعدادی از این غذاها که باعث سردی رحم می­شود، به تفصیل اشاره شده است:

چه غذاهایی باعث سردی رحم می­شود؟

تا به حال بعد از خوردن برخی از مواد غذایی، حس سردی رحم را به شما القا شده است؟ طبق بررسی پزشکی و مصاحبه با دکترهای زنان و زایمان این روزها ناباروری بیشتر با تغذیه در ارتباط می باشد و همچنین ناباروری ارتباط نسبتا مستقیمی با سردی رحم دارد که با خوردن برخی از خوراکی ها میتواند این سردی تشدید شود. در ادامه تک تک موادی که منجر به این اتفاق میشود را با هم بررسی میکنیم

غذاهایی که باعث سردی رحم میشود
غذاهایی که باعث سردی رحم میشود

محصولات لبنی باعث سردی رحم میشود

لبنیاتی همچون دوغ، ماست، خامه و پنیر را بهتر است تنها در صورت استفاده با مصلح آن مصرف کنید. مثلا پنیر را به همراه گردو و یا ماست و دوغ را با نعنا یا زنیان مصرف کنید. هرچه چربی شیر بیشتر گرفته شود مزاج آن بیشتر سرد می­گردد ولی به دلیل خواص زیاد آن می­توانید شیر را با مقداری عسل و دارچین مصرف کنید تا طبع آن گرم­تر و متعادل­تر گردد. چون مصرف لبنیات بدون مصلح آن­ها می­تواند زمینه مشکلات رحمی و کیست تخمدان را به دنبال سرد کردن رحم ایجاد کند. اما به این نکته باید توجه داشت که به دلیل داشتن کلسیم بالا و برخی ویتامین ها نمی­توانید محصولات لبنی را به طور کامل از برنامه غذایی حذف کنید.

بنر گل من و تو

ماهی باعث سردی رحم میشود

ماهی هایی که در آب سرد رشد می کنند مانند سالمون، سرشار از اسیدهای چرب ضروری امگا 3 هستند اما به دلیل طبع سردی که دارند باعث سردی رحم می­شوند. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از سرد شدن رحم با احتیاط و به همراه ادویه های گرم مصرف گردند. از طرفی، آن­ها به کاهش تولید پروستاگلاندین در بدن زن کمک می­کنند. پروستاگلاندین یک ترکیب هورمون مانند است که می­تواند باعث انقباض شدید رحم شود. به دلیل شدت انقباض، گاهی اوقات می‌تواند باعث ناهنجاری رحم شود. ماهی را می­توانید با آویشن، روغن زیتون و ادویه های گرم مصرف کنید تا اثرات مرتبط با سردی را کاهش دهید.

میوه ها و صیفی جات دارای مزاج سرد

  • هندوانه : مصرف این میوه به دلیل داشتن طبعی سرد می­تواند موجب دل درد، نفخ و سردی رحم گردد. بنابراین به دلیل داشتن خواص زیاد آن بهتر است پس از مصرف آن مقداری عسل و یا نوشیدنی گرم با نبات استفاده کنید.
  • خیار : این میوه دارای خواص زیادی برای بدن همچون تسکین دهندگی صفرا و حرارت بدن است اما به دلیل داشتن طبع سرد می­تواند موجب سردی رحم گردد و به همین دلیل باید به مقدار کم و با مصلح آن مصرف شود. بنابراین، مزاج سرد خیار را می­توانید با مقدار کمی نمک و خرما برطرف کنید.
  • انار ترش : انار مطابق با مزه ترش یا شیرین، طبع متفاوتی دارد. انار ترش دارای طبعی سرد است و مصلح آن عسل، گلاب و گلپر است. در طب سنتی نیز به این نکته اشاره شده است که مصرف انار ترش به همراه انار شیرین، طبع آن را اصلاح می­کند. پس برای جلوگیری از سردی رحم بهتر است در صورت مصرف انار ترش از مصلح آن نیز استفاده کنید.
  • گوجه فرنگی : گوجه دارای مزاجی سرد و تر است و برای از بین بردن اثر سردی آن می­توانید از طریق پختن با ادویه های گرم و پیاز یا به همراه روغن زیتون و زنجبیل آن را مصرف کنید. اثر سردی گوجه بر روی رحم بسیار زیاد است. بنابراین تا حد امکان مصرف گوجه را کاهش داده و یا با مصلح مربوط به آن استفاده کنید.
  • سیب زمینی : این ماده غذایی دارای فیبر، ویتامینهای و مواد معدنی است ولی می­توانید مزاج سرد و مشکلات ایجاد کننده آن را بر روی رحم با استفاده از مصلح آن برطرف کنید. فلفل سیاه، دارچین، نعنا و زیره از مصلحات سیب زمینی به شمار می­روند.
  • قارچ : این ماده غذایی دارای طبع سرد و تر است و موجب تقویت سیستم ایمنی می­گردد ولی از آن جایی که به شدت سردی رحم را افزایش می­دهد، بهتر است با ادویه های گرم، زنجبیل، روغن زیتون، روغن کنجد و آبلیمو مصرف گردد تا طبع آن متعادل تر گردد. این ماده غذایی به شدت بلغم و سودا را در بدن افزایش می­دهد و نفخ زیادی هم ایجاد می­کند. بنابراین به دلیل میزان بالای سردی و رطوبت آن، بیشتر توصیه می­گردد مصرف آن محدود گردد.

گوشت گوساله باعث سردی رحم میشود

گوشت گوساله به دلیل مزاج سردی که دارد بهتر است به میزان کمتر در سبد غذایی قرار بگیرد و در صورت استفاده از آن با مقداری سماق، فلفل سیاه و زعفران مصرف گردد که کمی از طبع سرد آن بکاهد و موجب سردی رحم نگردد.

انواع سالادها باعث سردی رحم میشود

سالادها بیشتر دارای مزاجی سرد هستند بنابراین بهتر است به همراه غذاهای گرم و یا مقداری سبزیجات خشک مانند: نعنا که طبع گرمی دارد مصرف گردد که طبع سرد آن، باعث مشکلات رحمی نگردد.

غذاهای سرخ کردنی باعث سردی رحم میشود

اگرچه که غذاهای سرخ شده ممکن است باعث رضایت موقت شوند، اما در درازمدت خطرات قابل توجهی برای سلامتی دارند. مصرف غذاهای سرخ شده با افزایش وزن، بیماری قلبی، مشکلات گوارشی، دیابت، فشار خون بالا، سرطان و تسریع پیری مرتبط است. این غذاهای پرچرب باعث سردی بیش از اندازه رحم، تحریک رشد تومورها و کیست ها در رحم و تخمدان ها می­شود. بنابراین، برای حفظ یک سبک زندگی سالم، محدود کردن مصرف غذاهای سرخ شده و انتخاب روش‌های پخت سالم‌تر مانند کباب کردن، بخارپز کردن یا پخت کامل ضروری است.

غذای فست فودی برای سردی رحم
غذای فست فودی برای سردی رحم

غذاهای فست فودی

چنین مواد غذایی بر سلامتی تاثیر نامطلوب می­گذارند. غذاهای فست فودی دارای مواد مغذی کم و از طرف دیگر کالری، قند و چربی های افزوده بالا هستند. این مواد غذایی باعث افزایش بروز دیابت و چاقی می­شود. این مواد غذایی به دلیل ایجادی سردی رحم مشکلات مرتبط با بیمارهای رحم را به شدت افزایش می­دهد. بنابراین، با افزایش مصرف فست فودها به دلیل چرابی­های ترانس و چربی­های اشباع شده مشکلاتی مانند قاعدگی زودرس، قاعدگی نامنظم، دیسمنوره و قاعدگی بیش از حد افزایش می­یابد. به دلیل تاثیر منفی این مواد غذایی بر سلامت رحم و تخمدان، احتمال نازایی نیز تقویت می­شود.

کربوهیدرات های تصفیه شده

بر اساس مطالعات بالینی، خوردن بیش از حد کربوهیدرات های تصفیه شده و غذاهای حاوی قند افزوده ممکن است باعث افزایش سردی رحم و ایجاد فیبروم شود. این غذاها سطح قند خون را افزایش می­دهند که ممکن است باعث شود بدن شما هورمون انسولین بیش از حد تولید کند. کربوهیدرات های ساده تصفیه شده را محدود کنید. برای جلوگیری از این امر، غلات کامل و غذاهای حاوی قند طبیعی مانند میوه را انتخاب کنید.

برنج سفید، ماکارانی و آرد

برنج به دلیل طبع سردی که دارد و چون از وعده های اصلی غذاهای ایرانی به شمار می­رود وسرشار از ویتامین A است می­توانید برای متعادل کردن طبع آن از زعفران یا زیره استفاده کنید.

نوشابه، سایر نوشیدنی های شیرین و شربت ها

مصرف بیش از اندازه مواد قندی علاوه بر مشکلات نازایی به دلیل تاثیرات منفی بر رحم و تخمدان، ارتباط نزدیکی با سندرم پلی کیستیک دارد.

محصولات پخته شده مانند کیک، کلوچه و دونات

این مواد غذایی سرشار از قند و همچنین مملو از اسیدهای چرب اشباع شده و ترانس هستند و به همین دلیل اثرات نامطلوب بر روی سلامت رحم، آزادسازی تخمک سالم و تخمدان دارد. همچنین این مواد غذایی با ایجاد سردی رحم، ایجاد قاعدگی دردناک و نامنظم می­کند.

چیپس باعث سردی رحم میشود

چیپس بسیار مضر است. در فرآیند پردازش قدرتمندی که بر روی سیب زمینی در تولید چیپس انجام می­دهند، تمام خواص مفید خود را از دست می­دهد. چیپس چند بار در همان روغن اشباع سرخ می­شود. چنین چربی هایی به افزایش سطح کلسترول در خون کمک می­کنند و خطر تصلب شرایین، حمله قلبی، سکته مغزی و سرطان را افزایش می­دهند. چیپس به دلیل داشتن نشاسته (کربوهیدرات) و چربی بسیار پرکالری است. در تولید چیپس از تراریخته ها، رنگ ها، طعم دهنده ها و مواد نگهدارنده استفاده می­شود. چیپس دارای نمک بسیار بالایی نیز است. در واقع این ماده غذایی ترکیبی انفجاری از چربی ها، کربوهیدرات ها، گلوکوژن ها و انواع دیگر افزودنی­های غذایی است. بنابراین به شدت موجب سردی رحم و بیماری­های دردناک مرتبط با رحم می­گردد.

چه مواد غذایی باعث سردی رحم میشود
چه مواد غذایی باعث سردی رحم میشود

گوشت های فرآوری شده

گوشت های فرآوری شده با بسیاری از بیماری ها مرتبط هستند و بیشتر پزشکان مصرف مقادیر زیادی گوشت فرآوری شده را با سبک زندگی ناسالم مرتبط می­دانند. گوشت فرآوری شده گوشتی است که با پخت، دودی کردن، خشک کردن یا کنسرو کردن نگهداری می­شود و شامل هات داگ، سوسیس، گوشت خشک و انواع کنسروها است.

برای زنان مبتلا به فیبروم و دارای بیماری­های رحمی، سطوح بالای سدیم و چربی­های ناسالم که به طور کلی در این گوشت ها یافت می­شود منجر به التهاب می­شوند. همچنین می تواند تاثیر نامطلوبی از طریق سردی رحم ایجاد کند. گوشت های فرآوری شده معمولاً حاوی مواد شیمیایی هستند که می­توانند برای رحم و تخمدان تحریک کننده باشند. اگر گوشت مصرف می­کنید، بهتر است گوشت­های تازه و ارگانیک را انتخاب کنید.

عدس

عدس دارای مزاجی سرد است. به همین منظور، برای پیشگیری از سردی عدس می­توانید آن را با مقدار کمی زیره و یا گلپر مصرف نمائید تا موجب سردی رحم نگردد.

ترشیجات

مصرف ترشیجات به دلیل دفع کلسیم و ایجاد ضعفی که می­کند موجب از دست رفتن گرمی بدن و سردی رحم می­گردد و بلغم را افزایش می­دهد. همچنین اثرات نامطلوب فراوانی بر روی دستگاه گوارش دارد.

خلاصه چه مواد غذایی باعث سردی رحم میشود

سعی کردیم در این مقاله به بررسی غذاهایی که باعث سردی رحم میشود بپردازیم، از شما هم تجربه ای در خصوص سردی رحم و نحوه پیشگیری و درمان آن دارید در بخش دیدگاه مطرح کنید تا سایر دوستان هم از تجربیات شما استفاده کنند.