افزایش سود گلخانه با بهره گیری از تجهیزات مدرن

گلخانه
گلخانه

استفاده از تجهیزات مدرن در قسمت های مختلف یک گلخانه ، می تواند تاثیر بسیاری در افزایش راندمان تولیدی واحد های گلخانه ای داشته باشد. هیتر و بخاری ، رطوبت ساز ها ، سیستم های سرمایشی ، فن ها ، سیستم های آبیاری و … از مهمترین این بخش ها می باشند. در ادامه به بررسی برخی از این سیستم ها خواهیم پرداخت .

سیستم های گرمایشی :

استفاده از سیستم های گرمایشی در فصول سرد سال در تمامی گلخانه ها امری ضروری می باشد. به دلیل تشکیل شدن قسمت اعظمی از بدنه ی گیاهان از آب و تاثیر این ماده ی حیاطی در رشد گیاهان ، سرمای بالا سبب یخ زدگی شدیدی در گیاهان شده و در نتیجه باعث از بین رفتن آنها خواهد شد. در نتیجه توجه به دمای مناسب در گلخانه ها بسیار پر اهمیت می باشد.

بخاری گلخانه اسکندری یکی از جدیدترین محصولات حوزه ی سیستم های سرمایشی گلخانه می باشد که به دلیل استفاده از تکنولوژی های گرمایشی ، فن های قدرتمند ، سیستم امنیتی مدرن انتخابی مناسب برای انواع گلخانه ها می باشد. این سری از بخاری های گلخانه ای دارای سیستم گرمایشی مخصوصی بوده که سبب شده است دستگاه ها به نام بخاری های گلخانه آتش درون شناخته شوند. در این دستگاه ها ابتدا مشغل اتش را با دمایی بسیار بالا در لوله های مخصوص بخاری حرکت می دهد.

بنر گل من و تو

گلخانه

سپس فن های قدرتمند موجود در داخل بخاری ، این گرما را به محیط منتقل می دهند. استفاده از این روش چند ویژگی مثبت دارد : اول اینکه پرتی انرژی وجود نخواهد داشت، در ثانی آلایندگی وارد محیط نخواهد شد . این بخاری ها دارای سیستم مخصوص افزایش ایمنی می باشند که ضریب ایمنی دستگاه را به میزان قابل توجهی افزایش میدهد. سیستم ایمنی 4 مرحله ای دارای سیستم های کنترل دما در قسمت های مختلف دستگاه می باشد که با افزایش بیش از حد دستگاه مشعل را قطع کرده و از ایجاد خطر برای دستگاه و محیط اطراف جلوگیری می کند.

در گلخانه های کوچک نیز می توان از سیستم های گرمایشی برقی نیز استفاده کرد که هزینه ی خرید اولیه بسیار پایینتری داشته و از این نظر به صرفه می باشند.

توجه داشته باشید که استفاده از بخاری های گلخانه ای مدرن ، با توجه به کاهش هزینه ی مصرف انرژی در آنها و همینطور ضریب امنیتی بالا ، هزینه های جاری و طولانی مدت گلخانه را کاهش داده و در نتیجه می تواند تاثیری مستقیم بر سوددهی سالن های پرورش داشته باشد.

سیستم تامین رطوبت :

رطوبت در گلخانه ها امری ضروری می باشد. بخصوص در سالن های تولید گیاهان زینتی توجه به میزان رطوبت از اهمیت بالایی در رشد مناسب گیاه برخوردار می باشد. رطوبت ساز ها با توجه به شرایط گلخانه و گیاه انتخاب می شوند. رطوبت ساز گلخانه کوچک مخصوص محیط های کوچک می باشد و متراژ کوچکی را پوشش می دهد. این دستگاه به صورت یکپارچه بوده و دارای سیستم رطوبت سازی التراسونیک و یا سیستم رطوبت سازی پروانه ای می باشد. بسته به نوع سالن پرورش انتخاب یکی از این دو سیستم صورت می گیرد. در رطوبت ساز های پروانه ای، به دلیل عملکرد پروانه با سرعت بالا امکان کاهش دما نیز مهیا خواهد شد.

در سالن های پرورشی بسیار بزرگ از رطوبت ساز های نازلی به منظور تولید رطوبت استفاده می شود. رطوبت سازهای نازلی امکان نصب در سالن هایی با اندازه های مختلف را داشته و به دلیل اینکه نازل ها در قسمت های مختلفی از سالن قابلیت نصب دارند و امکان گسترش استفاده از آنها نیز به راحتی ممکن می باشد .

اما بهترین انتخاب برای گلخانه های خانگی کوچک را میتوان رطوبت ساز های التراسونیک نامید که بدون ایجاد صدای بالا و بدون ایجاد باد ، امکان ایجاد رطوبت همراه با خنک سازی مختصری را برای محیط فراهم میکنند.

استفاده از رطوبت سازهای نازلی در سالن های پرورشی بزرگ با توجه به قدرت مانور بالا و امکان گسترش آسان آنها ، هزینه های ناشی از خرید دستگاه های مجزای رطوبت سازی را کاهش داده و در نتیجه در سوددهی مناسب سالن تاثیر گذار خواهد بود .

سیستم رطوبت ساز گلخانه
سیستم رطوبت ساز گلخانه

سیستم تهویه گلخانه :

یکی از مهمترین مواردی که تاثیر بسیاری در رشد صحیح گیاهان دارد ، جریان داشتن هوا و تهویه مناسب آن می باشد . به منظور جریان داشتن هر چه بهتر هوا از فن های مخصوص گلخانه استفاده می شود . فن ها امکان ورود و خروج هوا به گلخانه را فراهم کرده و در نتیجه ی آن هوای تازه وارد گلخانه خواهد شد. اما در گلخانه های بزرگ علاوه بر ورود و خروج هوا نیاز به سیستم های مخصوص سیرکولاسیون همچون فن سیرکوله نیز به منظور گردش مناسب هوا در سالن وجود دارد.

از سویی دیگر در صورتی که نیاز به کاهش هزینه های سالن باشد و سالن پرورشی نیز از وسعت بالایی برخوردار نباشد ، می توان از سیستم مخصوص گرمایشی هیتر جت به منظور ایجاد گرما و همینطور گردش هوا همزمان استفاده کرد. این سیستم ها امکان نصب به صورت آویزان از سقف را داشته و در نتیجه می توانند با فشار فن خود، هوای محبوس مانده در سقف را به گردش دراورده و در نتیجه کمی نیز به سیستم گردش هوا در سالن پرورش گیاهان کنند.

توجه داشته باشید که سیستم سیرکولاسیون در سالن های پرورش باید قبل از راه اندازی سالن مورد توجه قرار گرفته و نقشه ی آن به صورت کامل طراحی شود. در طراحی این سیستم ها باید شرایط ورودی و خروجی هوا ، استفاده از پنجره ها و … با توجه به شرایط محیطی از نظر دما ، باد و گرد و خاک مورد بررسی قرار گرفته و سپس اقدامات لازم در این مورد انجام گیرد.

اما پرسش اینجاست که تهویه مناسب چه تاثیری بر هزینه های سالن دارد ؟ پاسخ کاملا آشکار است، وجود هوای تازه جزوی از شرایط بهینه ی نگهداری می باشد و از این رو استفاده از این سیستم در رشد بهتر گیاهان تاثیر بسیاری خواهد داشت . رشد بهتر و سریع تر گیاهان نیز رابطه ی مستقیمی با فروش آنها داشته و در نتیجه سود حاصله افزایش می یابد.

بررسی مزایای گلخانه نسبت به کشت سنتی

استفاده از شیوه کشت گلخانه ای و بهره گیری از فناوری های نوین، میزان محصول تولیدی را به شدت افزایش خواهد داد چرا که دما و رطوبت، میزان آب و آفات کاملا تحت کنترل بوده و امکان فراهم آوردن شرایط مناسب کشت همان محصول به راحتی امکان پذیر خواهد بود.
با استفاده از روش کشت گلخانه ای انواع میوه و سبزیجات و حتی گل های سرشاخه ای و آپارتمانی را می توانید پرورش دهید و از فروش آنها کسب درآمد کنید بدون اینکه به نوع آب و هوای منطقه ، شرایط خاک و … توجه کنید حتی می توانید میوه های گرمسیری مانند موز و آناناس را نیز در یکی از مناطق سردسیر و کوهستانی کشور کشت کنید.

سیستم های آبیاری :

سیستم آبیاری نیز با توجه به شرایط گیاهان قابل انتخاب می باشد. مه پاش های نازلی خود میتوانند کمک بسیاری در آبیاری گیاهان داشته باشند. همچنین از انواع روش های آبیاری بارانی و قطره ای نیز می توان در این سالن ها استفاده کرد.

انتخاب سیستم آبیاری صحیح و مدرن همچون سیستم های آبیاری قطره ای ، میتواند در کاهش هزینه های سیستم تاثیر بسزایی گذاشته و در نتیجه سود آوری آن را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

نتیجه گیری :

در این نوشتار به صورت مختصری در مورد سیستم های مورد استفاده در سالن های پرورشی که می توانند تاثیر مستقیمی در افزایش سوددهی سالن داشته باشند صحبت کردیم . توجه داشته باشید که ممکن است در شروع راه اندازی گلخانه، استفاده از سیستم های مخصوص و مدرن هزینه های راه اندازی را افزایش دهند ، اما در سال های بعد از راه اندازی ، تداوم استفاده از این سیستم ها و طول عمر بالای آن ها در هزینه های جاری و هزینه های سالانه سالن تاثیر بسیاری گذاشته و سود نهایی بالاتری را نصیب گلخانه داران خواهد کرد.