بررسی 7 دلیل مهم قهوه ای شدن فیکوس لیراتا + راه درمان

قهوه ای شدن برگ فیکوس لیراتا
قهوه ای شدن برگ فیکوس لیراتا

علت قهوه ای شدن فیکوس لیراتا چیست و چطور درمان کنیم؟ فیکوس لیراتا یا فیکوس آفریقایی با نام علمی Ficus lyrata که به خاطر شکل خاص برگ ها به نام فیکوس برگ ویلونی هم شناخته میشود. این گیاه برگ های زیبا و بزرگی دارد و در طراحی و دکوراسیون خانه ها میتواند بسیار موثر باشد در این مقاله به دنبال دلایل قهوه ای شدن برگ فیکوس لیراتا هستیم تا بتونیم جلوی این دلایل رو بگیریم تا فیکوس لیراتای سرسبزمون ، شاداب باقی بمونه با من در این مقاله همراه باشید تا با این دلایل آشنا بشیم برای آشنایی بهتر با فیکوس لیراتا میتوانید مقاله هرآنچه برای نگهداری و تکثیر فیکوس لیراتا باید بدانید را مطالعه کنید.

دلایل مهم قهوه ای شدن فیکوس لیراتا:

ما در مطلبی جداگانه به بررسی مشکلات و بیماری های فیکوس لیراتا پرداختیم که اگر با نگهداری این گیاه مشکل دارید حتما مطالعه کنید. در ادامه مطلب تمام مواردی که میتونه باعث قهوه ای شدن برگ فیکوس لیراتا بشه رو باهم بررسی میکنم و راه درمان هر یک رو بهتون میگم :

دلایل قهوه ای شدن فیکوس لیراتا
دلایل قهوه ای شدن فیکوس لیراتا

آبیاری نامناسب و قهوه ای شدن برگ فیکوس لیراتا

کمبود آب و همچنین رطوبت کم محیط باعث ایجاد علائمی در برگ فیکوس لیراتا میشود که در این شرایط لبه‌ی برگ ها قهوه ای رنگ میشود و رفته رفته لبه ها شروع به ترک خوردن کرده و ممکن است بریزند. در صورت دیدن چنین شرایطی بهتر است خاک گلدون را چک کرده و به گیاهتون آب بدهید برای سیراب شدن میتونید گلدان رو به مدت 20 دقیقه داخل تشت آب قرار بدید تا کاملا سیراب بشه. برای ایجاد رطوبت مورد نیاز میتوانید حالت جزیره برای گلدون درست کنید و یا غبارپاشی انجام بدهید. البته غبارپاشی هم باید کاملا اصولی باشه یعنی از آب جوشیده سرد شده از فاصله 30 الی 40 سانتی متری انجام بدید. ما در خصوص تامین رطوبت گیاهان آپارتمانی قبل در مطلبی جداگانه صحبت کردیم که میتونید مطالعه کنید.

بنر گل من و تو

آبیاری بیش از حد : یکی از مهم ترین دلایل پوسیدگی ریشه، آبیاری بیش از حد گیاه است. زهکشی نامناسب هم می‌تواند یکی از عوامل مهم در بروز پوسیدگی باشد. شما باید از خاکی سبک برای گیاه خود استفاده کنید. مقداری پرلیت و خرده چوب در مخلوط خاک گیاه خود استفاده کنید که بتوانید بستری مناسب برای فیکوس لیراتا فراهم نمایید. این عناصر باعث وجود خلل و فرج مناسب برای حرکت هوا و آب در خاک گیاه خواهند شد. تنفس ریشه‌های گیاه مناسب شده و در نتیجه سلامتی و شادابی گیاه شما حاصل خواهد شد. حتما بعد از آبیاری باید آب اضافی از زیر گلدون خارج بشه، همچنین قبل از آبیاری باید خاک گلدان را چک کنید که تا عمق 2 الی 3 سانتی متر خشک بشه و بعد اقدام به آبیاری کنید.

پوسیدگی ریشه عامل قهوه ای شدن لیراتا

لکه های قهوه ای و یا قهوه ای متمایل به سیاه روی برگ فیکوس لیراتا میتواند به خاطر پوسیدگی ریشه به وجود بیاید. پوسیدگی ریشه بیشتر در مواقعی ایجاد میشود که گیاه رو بیش از حد آبیاری کنید و یا گلدون دارای زهکشی مناسبی نباشد و آب را در خود نگهدارد با این کار ریشه دچار پوسیدگی میشود. وجود رطوبت بالا و گرما میتونه باعث بروز بیماری های قارچی در ریشه بشه.آبیاری را برای مدتی متوقف کنید و ببینید آیا برگها به حالت عادی باز می گردند یا خیر. در غیر این صورت، گیاه را فوراً جابجا کنید و ریشه های آسیب دیده را جدا کنید.

درمان پوسیدگی ریشه فیکوس لیراتا

برای اطمینان از پوسیدگی ریشه، گیاه رو از گلدان خارج کنید و ریشه ها رو بررسی کنید. اگر ریشه ها قهوه ای و نازک شدن و به راحتی جدا میشوند، ریشه گیاه دچار پوسیدگی شده اگر پوسیدگی به حدی باشد که کل ریشه از بین رفته احتمال برگشت گیاه وجود ندارد اما اگر بخشی از ریشه سالم هست قسمت های آلوده رو جدا کرده و ریشه را با محلول آب و قارچ کش ضدعفونی کنید. وسپس در خاک جدید و عاری از آلودگی بکارید. در اولین آبیاری از محلول آب با قارچ کش استفاده کنید و برنامه آبیاری خود را با توجه به محیط و نوع خاک تنظیم کنید.

بیماری های باکتریایی دلیل قهوه ای شدن

لکه های قهوه ای بزرگ روی لیراتا نشان دهنده بیماری لکه برگی باکتریایی است. این لکه‌ها به‌طور تصادفی روی برگ‌های جدید و قدیمی ایجاد می‌شوند با پیشرفت بیماری این لکه ها هم پیشرفت کرده و بزرگتر میشوند. این لکه ها دارای لبه های نامشخصی هستند که اغلب با هاله های زرد رنگ در اطراف خود قرار دارند.به محض اینکه متوجه هر گونه مشکلی شدید، بلافاصله آنها را هرس کنید و پس از استفاده قیچی خود را تمیز واستریل کنید. بیماری های باکتریایی قابلیت انتقال خیلی زیادی دارند در صورت آبیاری و یا هرس کردن بسیار دقت کنید تا باعث انتقال بیماری به گیاهان سالم نشوید.برای کنترل بیماری های باکتریایی میتوانید از باکتری‌کش های دارای مس استفاده کنید.

آفت و بیماری عامل قهوه ای شدن برگ لیراتا
آفت و بیماری عامل قهوه ای شدن برگ لیراتا

آیا بیماری های قارچی هم عامل قهوه ای شدن برگ هست؟

عفونت قارچی همچنین می تواند باعث ایجاد لکه های سیاه تا قهوه ای تیره در برگ فیکوس لیراتا شود. لکه های ناشی از قارچ ها بیشتر در نواحی مرکزی و یا وسط برگ ایجاد میشود ولی علائم ناشی از پوسیدگی بیشتر در نواحی حاشیه برگ ایجاد میشود.انواع مختلفی از قارچ ها وجود دارد که می توانند به گیاهان آپارتمانی ما حمله کنند. شما باید گیاه را جدا کنید، تمام برگ های آسیب دیده را جدا کنید و با قارچ کش سم پاشی کنید.

 نکته : علاوه بر زهکشی بد و آب زیاد، شرایط کم نور نیز احتمال پوسیدگی، مشکلات قارچی و عفونت های باکتریایی را افزایش می دهد. فیکوس لیراتا به نور روشن نیاز دارد تا بتواند از آبی که شما تهیه می کنید به طور موثر استفاده کند و رشد کند. حتما گیاه رو در محلی با تهویه مناسب قرار بدید . برای درمان این مشکل میتونید از قارچ کش استفاده کنید که برای خرید قارچ کش میتونید به فروشگاه گل من و تو مراجعه کنید.

خشکی بیش از حد محیط

گیاه دارای نواحی قهوه ای مایل به زرد یا قهوه ای میشود که از لبه برگ شروع می شود و باعث پیچ خوردن برگ می شود.اگر فیکوس لیراتای شما در یک محیط بسیار خشک یا گرم است، آن را به مکان دیگری انتقال دهید که درجه حرارت کمتر است. زمانی که خاک 50 تا 75 درصد خشک شد به طور منظم آبیاری کنید و گیاه خود را تحت نظر بگیرید تا از رطوبت کافی آن مطمئن شوید. برای تامین رطوبت مورد نیاز میتونید بخش های بالایی رو مطالعه کنید که در خصوص روش ها صحبت کردیم ، در ضمن با افزایش دما و نور دیرافتی باید میزان رطوبت هم افزایش پیدا کند.

کمبود رطوبت و قهوه ای شدن برگ لیراتا
کمبود رطوبت و قهوه ای شدن برگ لیراتا

آفت دلیل بعدی قهوه ای شدن برگ فیکوس لیراتا

لکه های قهوه ای ممکنه توسط آفات خانگی مانند سپردارها، شپشک های آردآلود، کنه های تارتن، سفید بالک هاو…ایجاد شود.لکه های قهوه ای کوچک روی برگ فیکوس لیراتا شما ایجاد میکنند و ممکن است به راحتی دیده نشن ولی دارای علائمی هستن که به شناسایی آن ها کمک میکند.  مثل وجود تار در کنه تارتن و یا وجود توده های پنبه مانند در شپشک آرد آلود. گیاه فیکوس لیراتا به تعدادی از آفات حساس هستند.
این آفات در اطراف شاخه ها و برگ ها وجود دارد وممکن است حتی در خاک هم پنهان بشن این آفات با مکیدن آب به گیاه آسیب وارد کرده و لکه های قهوه ای رنگی را بر روی برگ ایجاد میکنند به محض اینکه متوجه علائم آفت شدید، گیاه را جدا کرده و بلافاصله اقدامات لازم را برای حذف آنها انجام بدین. از صابون حشره کش یا روغن ها استفاده کنید و این کار را تکرار کنید تا زمانی که دیگه آثاری از آفات نبینید. میتوانید سم مورد نظرتون رو از فروشگاه سم و کود سایت گل من وتو تهیه کنید.

مسمومیت با کود و کوددهی زیاد

فیکوس لیراتا جز گیاهان بزرگی هست که دارای برگ های پهنی است که برای رشد و فتوسنتز به کود نیاز دارد با این حال، کود دهی بیش از حد یا استفاده از غذای گیاهی در زمان نامناسب می تواند منجر به لکه های قهوه ای روی برگ ها شود.که به آن سوختگی بر اثر کود گفته میشود.برای درمان کردن بهترین کار شستشوی خاک با آب مقطر است تا کود های اضافی به همراه آب شسته شود و از سوراخ گلدان خارج شوند آب خارج شده را دور بریزید .مطمئن شوید که از کود در طول ماه های زمستان که هوا سرد شده وگیاه نیازی به مواد غذایی ندارد و یا در زمانی که تازه خاک وگلدان عوض کردین استفاده نکنید.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم تا دلایل مهم قهوه ای شدن برگ فیکوس لیراتا را معرفی کنیم که میتونه شامل بیاری قارچی، باکتری، آبیاری نامنظم، نداشتن تهویه مناسب و… که هست که با فراهم کردن شرایط درست نگهداری این مشکلات رفع خواهند شد. اگر سوال، مشکل یا تجربه ای دارید حتما در بخش دیدگاه برای ما بنویسید تا کارشناسان گل من و تو در سریعترین زمان پاسخ شما رو ارسال کنند.

آنچه در این مطلب مطالعه میکنید: