بازسازی جاشمعی‌های کهنه با رنگ گچ

نوسازی جاشمعی‌های کهنه
نوسازی جاشمعی‌های کهنه

رنگ گچ یکی از ارزانترین و راحت‌ترین روشها برای بازسازی جاشمعی‌های کهنه و قدیمی است. حتما جاشمعی‌هایی دارید که دیگراز آنها استفاده نمی‌کنید، چون با دکور منزلتان هماهنگ نیستند. اگر یک جفت جاشمعی قدیمی ندارید، ولی دوست دارید این کار را انجام‌دهید، به راحتی می‌توانید یک دست از مغازه دست‌دوم‌فروشی یا بازار کهنه‌فروشها تهیه‌کنید.

در این آموزش به شما یاد می‌دهیم چطور خودتان جاشمعی‌های کهنه‌تان را با رنگ گچ رنگ‌آمیزی و نونوار کنید.

در ذهنتان داشته باشید که رنگ گچ به سطوح صاف بهتر می‌چسبد. همچنین هر جاشمعی‌ای که انتخاب‌کنید باید در پایان سطح صافی به دست‌آید. اگر سطح پوسته پوسته و ناصافی داشته‌باشد، قبل از رنگ‌آمیزی می‌توانید به آرامی سنباده کشیده و آن را تمیز کنید.

بنر گل من و تو

وسایل و ابزار مورد نیاز:

  • جاشمعی‌های قدیمی
  • رنگ گچ
  • برس رنگ
  • پارچه تمیز
  • واکس تثبیت و براق‌کننده
  • سنباده
  • قلم مو زبر کوتاه
جاشمعی های کهنه
جاشمعی های کهنه

دستور کار برای بازسازی جاشمعی‌های کهنه:

رنگ مورد نظر را انتخاب‌کنید

رنگهای متنوعی از رنگ گچ در دسترس هستند. بنابراین انتخاب رنگ ممکن است وقت بیشتری از بخش رنگ‌آمیزی بگیرد. ما در اینجا از طیف رنگی سبز فیروزه‌ای استفاده‌کردیم که رنگی بسیار زنده است.

جاشمعی‌ها را کاملاً تمیزکنید

رنگ گچ نیازی به آماده‌سازی و زیرسازی زیادی ندارد، اما چیزی که شما نیاز دارید یک سطح خشک و تمیز است، آنقدر که رنگ کاملاً بخوبی به آن بچسبد. هر گرد‌و‌غبار، جرم، یا چربی‌ای را با استفاده از پارچه نمدار پاک‌کنید. از یک محصول پاک‌کننده خیلی ملایم در صورت نیاز برای از بین بردن لکه‌ها استفاده‌کنید. بعد مطمئن‌شوید سطح کاملاً شسته و خشک ‌شده‌است.

به‌‌یاد‌داشته‌باشید که معمولاً سنباده‌زنی برای رنگ گچ نیازی نیست. اما در صورتی که سطحتان خیلی لاک الکی و جلادار است، شاید مجبور باشید کمی سنباده بزنید تا رنگ بهتر بچسبد.

اولین لایه رنگ را بزنید

رنگ گچ را طبق دستورالعمل کارخانه انجام‌دهید. به برخی رنگ گچها باید یک یا دو قاشق غذاخوری آب اضافه‌کرد تا رقیق‌تر شده و لایه نازکتری روی سطح داشته باشید. نمی‌خواهیم رنگ گچ زیاد نازک یا ضخیم شود، بنابراین برای رسیدن به غلظت موردنظر ممکن است کمی نیاز به تمرین داشته‌باشید.

زمانی که رنگ آماده شد، یک قلم موی کوتاه و زبر برداشته و اولین لایه رنگ را بزنید. برخی رنگها فقط نیاز به یک بار رنگ‌آمیزی دارند، ولی ما معمولاً دو دست رنگ می‌کنیم. اگر قلم موی طبیعی کوتاه و زبر ندارید، قلم‌موهای مصنوعی و تقلبی هم بخوبی کارتان را راه می‌اندازند.

مواظب چکه کردن رنگ باشید و بگذارید خوب خشک شود

زمان رنگ‌آمیزی جاشمعی‌ها، لایه نازکتر به شما اجازه‌می‌دهد کنترل بیتشری روی صیغل‌سازی داشته باشید. به هر حال، باید مواظب چکه‌های رنگ به روی آن باشید و به سرعت آنها را قبل از خشک‌شدن صاف و یکدست کنید. به سطوح بیرونی جاشمعی‌ها نگاه‌کنید، جایی که رنگ شروع به چکه کردن می‌کند.

زمانی که یک سطح صاف ایجادشد، پیش از رنگ‌زدن لایه دیگر یا رفتن به مرحله بعد، اجازه‌دهید رنگ کاملاً خشک‌شود. ما بین رنگ‌آمیزی مجدد چهار ساعت فاصله‌می‌دهیم.

از سنباده برای دادن نمای کهنه به لبه‌ها استفاده‌کنید

اگر شما جا شمعی‌های نما کهنه را دوست ندارید، این مرحله را انجام‌ندهید. به‌هر‌حال، اگر می‌خواهید جاشمعی‌هایتان قدیمی و کهنه و فرسوده بنظر آیند، از سنباده بر روی لایه رویی رنگ گچ به آرامی استفاده‌کنید. به آرامی بعضی قسمتهای لایه رویی را از بین برده و سنباده‌بزنید.

اگر رنگ زیری را دوست‌دارید، این مرحله بهتر کار‌می‌کند. اگرنه می‌توانید ازیک ثثبیت‌کننده تیره بجایش استفاده‌کنید. روی این جاشمعی‌هایک نمای کهنه زرد هست و روی دیگری نمای کهنه به رنگ چوب.

جاشمعی زرد به روشی ظریف کهنه‌کاری شده و جاشمعی قهوه‌ای کهنه‌کاری واضح‌تری دارد که طبیعی‌تر از دیگری بنظر می‌رسد.

سنباده زدن
سنباده زدن
بکاربردن تثبیت‌کننده:

مرحله آخر مهم است زیرا باعث تثبیت رنگ شده و از از بین رفتن آن جلوگیری می‌کند. تثبیت‌کننده را برداشته و با یک پارچه تمیز روی رنگ گچ خشک بکشید. این تثبیت‌کننده به رنگ قهوه‌ای روشن است که به جاشمعی حس آنتیک بودن می‌دهد.

از نمای جدید جاشمعی لذت‌ببرید

شما موفق به اتمام کار بازسازی جاشمعی‌های قدیمی با رنگ گچ ساده شدید. حالا می‌توانید از دیدنش لذت ببرید. برخی طراحان پیشنهاد می‌کنند از جاشمعی‌هایی با اندازه‌ها، ارتفاع متفاوت و تعداد فرد استفاده‌کنید.

مطلب مرتبط:

درست کردن صابون لباسشویی خانگی در چند مرحله ساده

ترفندهای خانگی استفاده از سلفون

چطور یک تراریوم زیبای شنی برای گیاهان هوازی درست‌کنیم