چطور یک تراریوم زیبای شنی برای گیاهان هوازی درست‌کنیم

چطور یک تراریوم زیبای شنی برای گیاهان هوازی درست‌کنیم
چطور یک تراریوم زیبای شنی برای گیاهان هوازی درست‌کنیم

ساخت تراریوم شنی برای گیاهان هوازی زیبا : دیدن لایه‌های پیچ در پیچ شن در این شیشه‌ها زیباست. و زمانی که گیاهانی چون گیاهان هوازی را در این شن‌های رنگی بگذارید، حس زنده‌ای به ظرف شیشه‌ای و شن‌ها می‌دهد. برای اینکه تراریوم شما ظاهری مدرن داشته‌باشد از رنگ‌های صورتی، زرد و نارنجی استفاده‌کنید. یا اگر سر زندگی ساحل را می‌خواهید، رنگهای آبی و فیروزه‌ای را بکار ببرید. حتی می‌توانید از شن‌ها برای به تصویر کشیدن یک صحنه ساحلی و اقیانوس، یا جزیره و آسمان استفاده‌ کنید. خیلی ساده‌تر از چیزی هست که فکرش را بکنید. پس با من همراه باشید.

موادی که برای ساخت تراریوم شنی نیاز دارید

• ظرف شیشه‌ای مخصوص تراریوم
• برگ مقوایی
• چسب نواری
• رول خالی دستمال کاغذی
• شن ساده
• شن رنگی
• قاشق
• گیاهان هوازی مانند تیلاندسیا
• ستاره دریایی، صدف و سنگ‌ها

مواد لازم ساخت تراریوم شنی برای گیاهان هوازی
مواد لازم ساخت تراریوم شنی برای گیاهان هوازی

مرحله به مرحله با ساخت تراریوم شنی زیبا

ما در ادامه مراحل ساخت تراریوم شنی برای گیاهان هوازی را به صورت تصویری براتون آماده کردیم که میتونید به راحتی در درست کردن تراریوم شنی از اون استفاده کنید

بنر گل من و تو
مرحله اول: انتخاب ظرف مخصوص تراریوم

یک ظرف شیشه‌ای شفاف انتخاب‌کنید که درازا و پهنای مناسبی داشته‌باشد. ظرفتان باید کمی عمیق باشد تا بتوانید چند لایه شن ریخته و علاوه بر آن گیاهان هوازی را در آن بگذارید.

انتخاب ظرف مناسب تراریوم شنی
انتخاب ظرف مناسب تراریوم شنی
مرحله دوم: یک قیف بسازید

یک برگ مقوایی را لوله کنید، طوری که شبیه یک قیف شود. لبه‌ها را با دقت با چسب نواری به هم بچسبانید. استفاده از قیف باعث‌می‌شود دقیقاً شن را جایی بریزید که مد نظر دارید.

ساخت قیف
ساخت قیف
مرحله سوم: مقداری شن ساده برای زیرسازی و پایه بکارببرید

تقریباً یک و نیم سانتیمتر شن ته ظرف بریزید. هدف از ریختن این شن این است که به بالا نگه‌داشتن رول خالی دستمال کاغذی در مرحله بعد کمک‌کند.

ریختن شن کف شیشه
ریختن شن کف شیشه
مرحله چهارم: رول دستمال کاغذی را در شن‌ها وارد کنید

با استفاده از قیچی رول دستمال کاغذی را طوری ببرید که یک قطعه رول بلندتر از ظرفتان داشته‌ باشید. رول دستمال کاغذی را در میانه‌ی ظرف شیشه‌ای بگذارید، با استفاده از شنی که قبلاً در ظرف ریخته‌اید، نگه داشتن آن راحت است. سپس قیف را داخل رول دستمال کاغذی بگذارید.

قرار دادن رول دستمال کاغذی
قرار دادن رول دستمال کاغذی
مرحله پنجم: پر کردن داخل رول

استفاده از قیف همانند راهنماست. مقداری شن ساده با قاشق در قیف بریزید. مطمئن شوید بیشتر از مقداری که قصد دارید سطح شن باشد نریزید. شن را به دو منظور در رول می‌ریزیم. اول اینکه چون شن در میانه مرکزی ظرف قابل دیدن نیست. پر کردن آنجا با شن ساده به صرف‌تر از شن رنگی است. دوم اینکه اگر نگران پر کردن میانه ظرف نباشیم، ریختن شن رنگی در کناره‌ها و ایجاد طرح با آن آسان‌تر می‌شود.

نکته:

اگر ظرفی که با آن شن را درون ظرف شیشه‌ای می‌ریزید دارای لبه‌ای است که ریختن با آن راحت است، می‌توانید از قاشق استفاده‌نکرده و شن را مستقیماً با همان ظرف بریزید.

مرحله ششم: لایه‌های شن را بریزید

در این نمونه برایتان توضیح‌می‌دهم چقدر ساده می‌توانید یک منظره دریایی خلق‌کنید. نوک قیف را بین ظرف شیشه‌ای و رول دستمال کاغذی قراردهید. با قاشق شن آبی را در قیف بریزید، و قیف را به اطراف حرکت‌دهید تا شن را هر جای می‌خواهید بریزید.

اضافه کردن لایه های شن رنگی
اضافه کردن لایه های شن رنگی

نیاز به شن آبی در دو رنگ مختلف دارید تا اقیانوس را نشان‌دهید. توجه‌کنید، لایه پایه که ریختید حالا شبیه ساحل بنظر می‌آید.

مرحله هفتم: حالا جزیره را بکشید

برای درست‌‌کردن جزیره در میان اقیانوس، باید یک کوه از میانه آب بالا بزند. برای انجام چنین کاری، از قیف و یک مقدار شن طلایی رنگ بر روی شن آبی استفاده کنید. ظرف را بچرخانید و یک جزیره در آن سمت ارگ دوست دارید درست کنید.

برای اینکه جزیره نمایان‌تر شود، یک لایه شن سیاه بالای شن طلایی بریزید. دوباره از قیف رای ریختن شن استفاده‌کنید.

ریختن شن به شکل جزیره
ریختن شن به شکل جزیره
مرحله هشتم: لایه بعدی آسمان را ایجادکنید

‌چند لایه شن آبی با رنگهای نزدیک به هم روی شن سیاه بریزید تا آسمان ایجادشود. هر چقد لایه‌هایتان ناهموارتر باشند، بهتر است. خطوط چین دار بیشتر زنده بنظر می‌رسند. زیاد هم شیشه را پر نکنید. چون می‎‌خواهید جای هم برای گیاهان هوازی باقی‌بماند.

اتمام ساخت تراریوم شنی بریا گیاهان هوازی
اتمام ریختن شن در ساخت تراریوم شنی بریا گیاهان هوازی
مرحله نهم: رول دستمال کاغذی را بردارید

زمانی که به آن حجم . بلندی دلخواه شن رسیدید، رول دستمال کاغذی را از داخل ظرف بردارید. شن ساده که در رول ریختید به جا می‌ماند. شن ساده را با لایه‌ای شن رنگی بپوشانید.

برداشتن رول دستمال کاغذی
برداشتن رول دستمال کاغذی
مرحله دهم: گیاهان هوازی را در آب بگذارید

تلاندسیا، گیاهان هوازی هستند که نیازی نیست ریشه‌هایشان زیاد رشد‌کنند. وقتی آنها را از مغازه می‌خرید، ممکن است مدتی آبشان نداده باشند، بنابراین برای مدت بیست دقیقه آنها را در آب بگذارید. بعد حدود یک ساعت روی یک دستمال بگذارید تا خشک شوند و نم آنها گرفته‌شود.

خشک کردن تیلاندسیا
خشک کردن تیلاندسیا
مرحله یازدهم: تلاندسیا را به ظرف شیشه‌ای اضافه‌کنید

یک یا دو شاخه گیاه آناناسی را در ظرف شیشه‌ای داخل شن فرو‌کنید. از شن برای محکم نگه داشتن گیاه استفاده‌کنید. ستاره دریایی، صدف و سنگها را اطراف تلاندسیا بگذارید تا طراحیتان به پایان برسد.

ساخت تراریوم شنی برای گیاهان هوازی
ساخت تراریوم شنی برای گیاهان هوازی

این تراریوم‌ها قطعات هنری کاربردی هستند که طبیعت زیبای شن را نشان‌می‌دهند. تراریوم را با رنگهای مختلف برای فصلهای مختلف امتحان‌کنید و لذت ببرید. خیلی ها در خصوص گیاهان هوازی و نحوه پرورش آن سوال میکردند که میشه به راحتی آنها را در تراریون نگهداری کنید.

مطالب مرتبط :

مشکلات گیاهان هوازی و رفع آن

نکات مهم نحوه نگهداری از تراریوم

ساخت یک تراریوم زیبا و ارزان