با 10 ماده خطرناک در لوازم آرایشی بیشتر آشنا شوید

10ماده خطرناک در لوازم آرایشی
10ماده خطرناک در لوازم آرایشی

مواد خطرناک لوازم آرایشی : ممکنه فکر کنیم چه FDA (سازمان غذا و دارو آمریکا) یا نهاد های مراقبتی داخلی حواسشون هست که هیچ ماده خطرناکی توی محصولات بهداشتی مراقبتی ما نباشه ، اما بهتره خودتون نگاهی به مواد تشکیل دهنده محصولات بندازین و تشخیص بدین آیا این محصول کاملا بی خطر هست یا نه، مواد و ترکیباتی که پایین تر بهتون معرفی میکنم عامل حساسیت ، مشکلات پوستی و حتی عامل مشکلات داخلی مثل بیماری های کبد میتونن باشن.

شاید بیشتر خانم ها را دیده باشید که فقط به مارک وسایل آرایشی دقت میکنند و حتی نگاهی هم به فهرست مواد تشکیل دهنده آن نمیکنند.همانطور که در بالا گفتیم بعضی مواد به کار رفته در رژ لب، لاک، ریمل، کرم های صورت، ضدآفتاب ها، دئودورانت ها و… می تواند به بدن شما آسیب برسونند و در طولانی مدت عوارض زیادی از جمله سرطان، اختلالات هورمونی و… ایجاد کند.

پس کمی از وقت خرید خود را علاوه بر پیدا کردن جنس های اصل و مارک های خوب به مطالعه مواد تشکیل دهنده وسایل آرایشی بگذارید  تا بتویند انواع سالم و بی خطر و از همه بهتر «ارگانیک» آنها را انتخاب کنید.

بنر گل من و تو

مواد خطرناک موجود در لوازم آرایشی

پارابن (Paraben):

یکی از شایع ترین مواد خطرناک وسایل آرایشی پارابن هست ، اصلا پارابن چیست ؟ در واقع پارابن ها موادی هستن که از تکثیر و رشد باکتری در محصولات بهداشتی و آرایشی جلوگیری میکنن، خوبه نه ؟! در اصل باید گفت نه چرا که پارابن با تاثیر بر روی استروژن باعث افزایش ریسک ابتلا به سرطان سینه میشه.پارابن از سطح پوست جذب میشه این ماده به مقدار زیادی در مواد آرایشی استفاده می شود و نوعی نگهدارنده محسوب می شود که از رشد میکروب ها جلوگیری می کند. همیشه روی برچسب لوازم آرایشی به دنبال واژه paraben یا عبارت های propylparaben و ethylparaben باشید، زیرا این مواد شیمیایی می توانند باعث اختلالات غددی و هورمونی شوند.

مواد خطرناک موجود در لوازم آرایشی
مواد خطرناک موجود در لوازم آرایشی
رنگ های مصنوعی :

از دیگر مواد خطرناک موجود در لوازم آرایشی رنگ های مصنوعی هست ؛ اگر روی محصولی این عبارات ؛ FD&C or D&C رو دیدین اعداد و ارقام در کنار این عبارات نشان دهنده وجود رنگ های مصنوعی با مقادیرشون در ترکیب محصولات آرایشی بهداشتی هست . رنگ های مصنوعی مشتقات نفتی هستن که نه تنها باعث حساسیت پوستی بلکه باعث انواع سرطان و اختلالاتِ کودکان میشن.رنگ های شیمیایی مختلفی که در محصولات زیبایی و آرایشی به کار می روند، در صورت رعایت نکردن استانداردهای خاص می توانند مشکل ساز باشند و باعث عوارض پوستی و داخلی شوند. به خصوص در مورد رژ لب و لاک که طی روز چندین بار استفاده می شود و احتمال دارد با خوردن هر نوع ماده غذایی مقداری از آن نیز مستقیما وارد بدن شود.

فتالات (Phthalates):

فتالات ها گروهی از مواد شیمیایی هستن که برای نرم کردن و قابل انعطاف کردن پلاستیک ها به کار میرن، به خصوص در لاک و لوسیون ها باید دقت کنید که فتالات نباشه . فتالات ها ریسک سرطان به خصوص سرطان سینه رو بالا میبرن .فتالات ماده ای است که باعث اختلالات هورمونی می شود. معمولا دو نوع از این ماده در مواد آرایشی استفاده می شود: بنزیل فتالات (BBP) و یا دی بوتیل فتالات (DBP). فتالات و ترکیب های مختلف آن، اثری شبیه هورمون زنانه استروژن دارند. اگر زنان باردار در معرض این مواد قرار بگیرند، فرزندشان با ناهنجاری های مادرزادی در اندام تناسلی متولد میشود. علاوه بر این، تاثیر مخرب آن روی کبد، کلیه ، ریه و غدد جنسی ثابت شده وشدید است.

استفاده از عطر در محصولات

ممکنه اسم عطر به شما احساس بدی نده اما اکثر اوقات بو و عطر محصولات نشان دهنده ترکیب شدن مواد خطرناک با هم هست و کمپانی با عطر دار کردن محصولات سعی در مخفی کردن بعضی از این ترکیبات داره.

عطر در وسایل آرایشی
عطر در وسایل آرایشی
فرمالدئید (Formaldehyde):

ماده خطناک وسایل آرایش دیگر فرمالدئید هست، این ماده هم از انتشار و رشد باکتری جلوگیری میکنه، اما این ماده که خصوصا در لاک ها وجود داره گزارش شده عامل بسیاری از سرطان هاست و باعث حساسیت در بعضی افراد میشه ، فرمالدئید باعث التهاب و تحریک پوست شده و در صورت تماس طولانی مدت باعث ضعف عمومی بدن می شود. تنفس این ماده موجب سردرد، سوزش گلو، اختلال تنفس و بروز علائم آسم می شود.مصرف مقادیر زیاد و طولانی مدت آن باعث ایجاد آثار سمی و سرطان در بدن می شود و مقادیر اندک آن نیز باعث تحریک، سوزش چشم و ریزش اشک می شود. مسمومیت، افزایش اسید خون و کاهش شدید حرارت بدن نیز از عوارض جذب فرمالدئید از طریق دستگاه گوارش هستند.

اکسی بنزون (Oxybenzone):

هنگام خرید رژ لب یا لیپ استیک، حتما برچسب آن را بخوانید تا مطمئن شوید در آن اکسی بنزون به کار نرفته باشد، به خصوص در مورد رژ لب های ضد آفتاب.این ماده می تواند باعث ایجاد حساسیت و اختلالات هورمونی نیز شود و به سلول ها آسیب برساند.

مواد خطرناک لوازم آرایش
مواد خطرناک لوازم آرایش
سورفاکتانت (Surfactant):

از دیگر مواد خطرناک لوازم آرایشی سورفاکتانت هست این ماده در ۹۰٪ محصولات شوینده و مراقبتی وجود داره ، باعث سوزش چشم، آسیب به ریه و حتی احتمال افزایش سرطان و آسیب کبد میشه ، سورفاکتانت از طریق پوست، تنفس و گوارش می تواند جذب بدن شود. این ماده علاوه بر خشکی، التهاب پوست و مخاط، درماتیت آلرژیک، حساسیت چشمی و چروک خوردگی سریع تر پوست، در صورت مصرف زیاد آثار سرطان زایی نیز خواهد داشت. سورفاکتانت در بیشتر مواد شوینده، کف کننده، شامپوها و صاف کننده های مو و لباس نیز استفاده می شود. جذب سیستمیک یا خورده شدن به اشتباه آن می تواند عوارض داخلی متعددی داشته باشد.

بوتیل هیدروکسی (Butylated Hydroxyanisole):

این ماده به نوعی الکل اورگانیک هست که در تولید مرطوب کننده های صورت به کار میره. در بعضی از افراد این ماده باعث جوش زدن و حساسیت افراد شده. مواد خطرناک موجود در لوازم آرایشی میتواند حد مشخصی داشته باشد برای مثال میزان این ماده باید کمتر از ۲٪ باشه.بوتیل هیدروکسی نوعی ماده نگهدارنده است. چندوقت پیش موسسه ملی سم شناسی ایالات متحده اعلام کرد این ماده می تواند منجر به سرطان شود. اما متاسفانه هنوز در بسیاری از مواد آرایشی و بهداشتی مثل رژ لب و خط چشم به کار می رود.بوتیل هیدروکسی تولوئن نیز یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده لاک ناخن است و تماس طولانی مدت با آن، علائم جسمی و روانی متعددی ایجاد می کند.

فراگرنس (fragrance):

اگر پوست حساسی دارید سعی کنید از لوازم آرایشی حاوی مواد خوشبوکننده استفاده نکنید. محصولاتی تهیه کنید که روی برچسب آنها عبارت «fragrance free» چاپ شده باشد. گاهی اوقات این مواد مانند عطر و ادکلن می توانند باعث سردرد، سرگیجه، آلرژی پوستی و تغییرات رنگ پوست شوند.

مواد تشکیل دهنده وسایل آرایشی
مواد تشکیل دهنده وسایل آرایشی
تولوئن

این ماده که از مشتقات نفت هست حتی به عنوان بنزن، فنیل متان، متیل بنزن هم متیل بنزن هم در محصولات درج میشه. در بعضی افراد باعث تهوع میشه و حساسیت پوستی ایجاد میکنه.به خصوص مامانا و خانم های باردار باید از این محصول دوری کنن . ماده ای که در لاک و رنگ مو وجود داره

پس قبل از خرید محصولات آرایشی و بهداشتی حتما موادی که تشکیل دنده اون محصول هستند رو مطالعه کنید تا به راحتی مواد خطرناک موجود در لوازم آرایشی را تشخیص دهید.

مطالب مرتبط :

چرا باید براش های آرایشی را شست؟

با انواع برس ریمل و کاربرد آن آشنا شوید

میسلار چیست و چه کاربردی دارد؟