بعد از سوختگی چه باید کرد؟

بعد از سوختگی چه باید کرد
بعد از سوختگی چه باید کرد

انسان همان زمان که آتش را اختراع کرد عواقب آن را به جان خرید. آتش با گرمای جان بخش خود آسایش و راحتی را برای ما فراهم کرده اما همین نعمت خدادادی می تواند باعث بدترین نوع سوختگی ها شود!

سوختگی پوست یکی از دردناک ترین اتفاقاتی بوده که احتمالا برای همه ما پیش آمده است. این مشکل می تواند به دلیل تماس پوست با آتش، آب جوش، بخار آب، موبر و… اتفاق بیفتد.

در این مواقع لازم است اقدامات اولیه را انجام دهید تا از مشکلات بعدی مانند زخم و تاول جلوگیری کنید. اما به نظرتان اقدامات اولیه چیستند و بعد از سوختگی چه باید کرد ؟ در ادامه به بررسی این مسئله می پردازیم و تمامی روش های درمان سوختگی را شرح می دهیم.

بنر گل من و تو

بعد از سوختن پوست چه کنیم؟

اگر به تازگی پوست صورت یا بدنتان بر اثر مواد شیمیایی، تماس مداوم با نور خورشید یا منابع حرارتی دچار سوختگی شده احتمالاً برایتان سوال ایجاد می شود که بعد از سوختن پوست چه کنیم ؟

در پاسخ باید گفت که اگر سوختگی از نوع درجه ۳ باشد لازم است حتماً به پزشک مراجعه کنید. در غیر این صورت می توانید از محصولات ترمیم کننده پوست مانند ترمیم کننده لافاسیل استفاده کرده و از بروز مشکلاتی مانند اسکار غیر طبیعی، گوشت اضافه و آسیب های باکتریایی جلوگیری کنید.

بنابراین بسیار ضروری است که بررسی کنید سوختگی پوست شما از چه نوعی است تا بدانید بعد از سوختگی چه باید کرد !

معمولاً سوختگی درجه یک تنها یک لایه نازک از پوست را درگیر کرده و با قرمزی و التهاب جزئی همراه است. اما سوختگی درجه ۲ باعث درد و التهاب شدید می شود و در این صورت امکان ایجاد تاول های پوستی نیز وجود دارد. در این موارد اگر بخش زیادی از پوست درگیر شده باشد لازم است حتما به پزشک مراجعه کنید.

اما در سوختگی درجه ۳ که گاهی باعث از بین رفتن اعصاب فرد و عدم ایجاد درد می شود، ممکن است رنگ پوست زغالی، قهوه ای تیره، مومی و سفید یا چرمی برجسته شود. در این موارد نیز احتمال ایجاد تاول وجود دارد و لازم است به صورت اورژانسی به پزشک مراجعه کرد.

اقدامات اولیه پس از سوختگی
اقدامات اولیه پس از سوختگی

بلافاصله پس از سوختگی چه باید کرد؟

با توجه به توضیحات بالا به نظرتان بلافاصله پس از سوختگی چه باید کرد ؟ در این شرایط ابتدا باید بررسی کنید که سوختگی از نوع جزئی یا شدید است؟ پس از تشخیص اولیه می توانید از روش های زیر کمک بگیرید:

اقدامات اولیه پس از سوختگی جزئی

اگر دچار سوختگی جزئی شدید و برایتان سوال است که بلافاصله پس از سوختگی چه باید کرد ، توصیه می کنیم به جای شستشوی پوست با آب، روغن های گیاهی را امتحان کنید.

زمانی که پس از سوختگی از آب برای خنک کردن پوست استفاده می کنید میزان درد شدیدتر می شود اما اگر روغن های طبیعی را جایگزین کنید سرعت بهبود سوختگی افزایش پیدا می کند!

این روغن ها خاصیت ضد عفونی کنندگی، ضد التهابی، ضد قارچی و… دارند و به همین دلیل باعث کاهش درد در عرض چند دقیقه می شوند! همچنین می توانید از عسل طبیعی استفاده کنید که به این صورت احساس سوزش در مدت کوتاهی کاهش پیدا می کند.

اقدامات اولیه پس از سوختگی شدید

به نظرتان اگر سوختگی شدید باشد بعد از سوختن پوست چه کنیم ؟ در این شرایط لازم است سریعاً با اورژانس تماس بگیرید و سپس اقدامات زیر را انجام دهید:

  • لباس ها و اکسسوری های مصدوم را از تنش جدا کنید.
  • مطمئن شوید مصدوم با منبع سوختگی تماس ندارد.
  • بررسی کنید که مصدوم به درستی نفس می کشد یا خیر؟ در غیر این صورت ممکن است نیاز به تنفس دهان به دهان وجود داشته باشد.
  • محل سوختگی را با یک پارچه تمیز، سرد و کمی مرطوب پانسمان کنید.
  • همچنین توصیه می کنیم در صورت امکان مصدوم را به صورتی بخوابانید که ناحیه سوخته کمی بالاتر از سطح قلب باشد.
پانسمان سوختگی
پانسمان سوختگی

بعد از سوختگی با آب جوش چه باید کرد؟

اگر برایتان سوال است که بعد از سوختگی با آب جوش چه باید کرد ؛ توصیه می کنیم در ابتدا لباس و اکسسوری های خود را به سرعت خارج کنید. اگر درد و سوزش شدید است می توانید بین ۱۰ تا ۲۰ دقیقه دستتان را زیر آب سرد بگیرید.

اما توصیه می کنیم به جای این کار روغن و گیاهان دارویی را امتحان کنید. در واقع بهتر است بلافاصله پس از سوختگی ابتدا دستتان را از آلودگی تمیز کرده و سپس از روغن زیتون، روغن اسطوخودوس، روغن چوب صندل، روغن نعنا، روغن اکالیپتوس و… استفاده کنید.

در صورتی که این روغن های گیاهی در دسترستان نیستند با کمی روغن نباتی قسمت سوختگی را چرب کنید. همچنین می توانید از گیاه آلوئه ورا استفاده کنید که باعث بهبود سوختگی درجه یک و دو می شود.

بعد از سوختگی با بخار آب چه باید کرد؟

گاهی سوختگی با بخار آب از سوختگی با آب جوش شدیدتر بوده و باعث التهابات پوستی و تاول می شود. در این شرایط مطمئناً برایتان سوال ایجاد می شود که بعد از سوختگی با بخار آب چه باید کرد ؟

اقدامات اولیه پس از سوختگی با بخار آب شبیه به سوختگی با آب جوش است و شما می توانید از روش های بالا استفاده کنید. اما پس از رفع التهابات اولیه بهتر است کمی ترمیم کننده به قسمت آسیب دیده پوستتان بزنید تا سرعت بهبود سوختگی بیشتر شود.

توجه داشته باشید که برای تاثیر بیشتر کرم ترمیم کننده بهتر است حتما سه بار در روز از آن استفاده کنید.

بعد از سوختگی با موبر چه باید کرد؟

افرادی که از موبر برای حذف موهای زائد استفاده می کنند ممکن است دچار سوختگی و التهابات پوستی شوند. در این صورت به نظرتان بعد از سوختگی با موبر چه باید کرد ؟

اگر پس از استفاده از موبر پوستتان دچار التهاب و سوختگی شد لازم است ابتدا تمامی مواد شیمیایی را کاملاً با آب بشویید و پاک کنید. البته توصیه می کنیم برای شست و شوی موبر از آب سرد استفاده کنید.

پس از آن می توانید با استفاده از کرم های ترمیم کننده و ضد التهاب باعث رفع سوزش و سوختگی پوست خود شوید. همچنین اگر پوست بدنتان دچار قرمزی و خارش شده ممکن است نیاز به مصرف داروهای ضد خارش و آنتی بیوتیک ها داشته باشید.

پیشنهاد می کنیم برای جلوگیری از سوختگی با موبر ابتدا این محصول را روی قسمتی از پوست خود تست کنید.

در صورتی که مشکلاتی مانند خارش، قرمزی و سوزش پوست را تجربه نکردید می توانید از موبر استفاده کنید. ذکر این نکته ضروری است که این ماده اسیدی باید نهایتاً بین ۳ تا ۵ دقیقه روی پوستتان باقی بماند.

سوختگی با موبر
سوختگی با موبر

سخن پایانی

در این مقاله بررسی کردیم که بعد از سوختگی چه باید کرد ! در صورتی که دچار سوختگی جزئی شده اید می توانید از راهکارهای موجود در این مقاله کمک گرفته و برای درمان سوختگی اقدام کنید.

البته در راهکارهای خانگی احتمال آلودگی میکروبی وجود دارد، بنابراین توصیه می کنیم حتما بهداشت را رعایت کنید. در واقع بهتر است ابتدا جای سوختگی را شست و شو دهید سپس با دستانی تمیز مرهم مورد نظر را روی قسمت سوختگی بزنید.

همچنین در صورت سوختگی درجه دو و سه حتماً اقدامات اولیه را انجام داده و بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. در انتها ذکر این نکته ضروری است که بهترین راهکار برای درمان سوختگی درجه یک و دو استفاده از کرم ترمیم کننده مناسب است!