ترامادول اعتیاد بی صدا

اعتیاد به ترامادل
اعتیاد به ترامادل

اعتياد به ترامادل : متاسفانه به علت دسترسي آسون و نبود اطلاعات، اعتياد به قرص ترامادول در كشورمون، در همه اقشار جامعه، داره بيداد مي كنه. خصوصا كه برخلاف بسياري از مواد مخدر نه بو داره نه دود و نه نياز به وسيله و بساطي براي مصرف.ما در این مطلب به بررسی سطحی اعتياد ترامادل می پردازیم با ما همراه باشید.

ترامادل چیست؟

ترامادول یک داروی مسکن شبه مخدر سنتز شده است که به نامهای تجاری ترامال، ترامد، ترامادل، بایومادول و پیرالژین به فروش می رسد. که برای تسکین دردهای متوسط ​​تا شدید استفاده میشه. اگر بخواهیم آن را مقایسه کنیم باید گفت که ترامادول دارویی ضعیف تر از مورفین و قوی تر از بروفن و استامینوفن هستش و هیچ گاه مصرف بیشتر از دو هفته آن برای بیماران تجویز و توصیه نمیشه مگر در بیماری های خاص. پس حالا که متوجه شدیم ترامادول چیست؟

اعتياد به ترامادل

جمعيت مبارزه با اعتياد اعلام كرده، “سي و پنج درصد” معتادان ايران رو، معتادان به ترامادول تشكيل ميدن. تحقيقات نشون ميده از هر چهار نفري كه به ترامادول اعتياد (اعتیاد به ترامادول) دارن، يك نفرشون در سه تا پنج سال بعد از شروع مصرف، شروع به مصرف هروئين مي كنه. بدبختانه، نه كسي كه ترامادول مصرف مي كنه، نه اطرافيونش و نه بعضا پزشكها، خيلي مسئله اعتياد به ترامادل رو جدي نمي گيرن. تحقيقات پزشكي قانوني ايران نشون ميده كه مرگ ناشي از مصرف ترامادول در پنج سال گذشته “چهل برابر” شده!

بنر گل من و تو

ترامادول اصولا به عنوان يه داروي ضددرد، بعد از قطع عضو، جراحي هاي سنگين و يا كنترل درد در سرطانها، توسط پزشك، اون هم براي يه دوره كوتاه تجويز ميشه. خيلي ها در اثر عدم آگاهي به تبعات اين دارو، براي كنترل زودانزالي ازش استفاده مي كنن، در حاليكه بعد از مدت كوتاهي استفاده ازش باعث ميشه كه كلا نعوظ ايجاد نشه. وابستگي بدني و رواني به اين قرص شديده، يعني فرد با يه قرص در روز شروع مي كنه اما بعد از مدتي، تعداد قرص به هفت يا هشت عدد در روز هم افزايش پيدا مي كنه.

اعتياد ترامادل
اعتياد ترامادل

اعتياد ترامادل و خطرات آن

ماجراي تبعات مصرف ترامادول اينقدر جدي شده كه اخيرا سازمان غذا و دارو آمريكا (FDA) محدوديتهاي جدي رو براي تجويزش اعلام كرده. ولي در كشور ما به خاطر تقاضاي زياد، دُز هاي مختلفش از طريق قاچاق وارد ميشه و با قيمت بسيار ارزون در عطاري ها و بعضي داروخانه ها بدون نسخه به فروش مي رسه. اگه فردي به صورت طولاني مدت از ترامادول استفاده مي كنه، بايستي بدونه قدم اول در ترك ترامادول، پذيرش كامل اين واقعيته كه دچار اعتياد ترامادل شده.

در ضمن بايستي حواسش باشه كه ترك ترامادول به شيوه خودسرانه و قطع يكباره بسيار خطرناكه و حتي مي تونه منجر به مرگ بشه. جهت ترك ترامادول اصولا توصيه ميشه مثل بقيه مخدرها، مصرفش به تدريج و طي چند هفته كم بشه. بهره گرفتن از متخصصان ترك اعتياد، شركت در گروه درماني و جلسات معتادان گمنام در ترك ترامادول بسيار موثره. حرف آخر، اگه ترامادول رو به صورت خودسرانه، يا بيشتر از تجويز پزشك، يا طولاني تر از مدت مجاز، مصرفش مي كنيد: مطلع باشيد كه شما معتاد به ترامادول هستيد.

عوارض مصرف ترامادل

ترامادول در بدن به یک ماده مخدر قوی تبدیل می شود. در برخی افراد این تغییر سریعتر و کامل تر از حد معمول اتفاق می افتد و در نتیجه خطر بروز عوارض جانبی جدی بیشتر می شود.

عوارضی جدی و خطرناک هستند و در صورت مشاهده هر یک بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

  • تغییرات خلقی (مانند خشم و توهم)
  • شکم درد و دل درد شدید
  • مشکل در دفع ادرار
  • علائمی که نشان می دهد غده آدرنال به خوبی کار نمی کند (مانند از دست دادن اشتها، خستگی غیر عادی و کاهش وزن)

تشنج نیز به ندرت بروز می کند، اما در صورت بروز آن بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

ترامادول به ندرت ممکن است باعث افزایش سروتونین شود و بیماری جدی به نام سندروم سروتونین serotonin syndrome را در پی داشته باشد. اگر در حال مصرف داروهای دیگری باشید که سروتونین را افزایش می دهند، خطر بروز این شرایط  بیشتر خواهد شد.

🌷خواهش مي كنم این متن رو برای دوستانتون ارسال کنید، فراموش نكنيد شما هم نقش خيلي مهمي در گسترش آگاهي در سطح جامعه دارين. خیلی مراقب اعتياد به ترامادل باشید چون اعتياد ترامادل بسیار بی صدا و خطرناک است.

 

متن : مهشید ابارشی