خواص برنج برای لاغری؛ برنج بخوریم یا نخوریم؟

خواص برنج برای لاغری
خواص برنج برای لاغری

خواص برنج برای لاغری : ” اگه می خواهی لاغر بشی برنج رو از برنامه غذاییت کنار بذار “، “رژیم با برنج درست نیست” بارها و بارها این جمله رو شنیدید، خیلی از ماها که قصد گرفتن رژیم و لاغر شدن را داریم با این جمله مواجه شدیم و این توصیه به یک جمله غالبی و کلیشه ای بین اکثر خانم ها که خودشون رو متخصص در امر لاغری می دونن تبدیل شده.

اما حالا که در کنار ما هستید و علاقه مند به دانستن خواص برنج بهتر است بگوییم این باور یک باور اشتباه است و فقط بر روی مضرات و نکات منفی برنج تمرکز دارد و فواید و ویژگی های مثبت آن را نادیده می انگارد.

بنابراین اگر مایلید با این فواید و نکات مثبت، بیش تر آشنا شوید توصیه می کنم حتما دنباله مطلب را مطالعه فرمایید.

بنر گل من و تو
برنج در هرم غذایی
برنج در هرم غذایی

ارزش برنج در هرم غذایی

حتما با هرم غذایی آشنا هستید. این هرم متشکل از گروه های مختلف مواد غذایی است و ارزش و میزان مورد نیاز هر گروه را برای افراد مشخص می نماید. نکته مهم این است که هر کدام از این بخش های مختلف ارزش خاصی دارند و هیچ کدام از ان ها قابل حذف و نادیده گرفتن نمی باشد. بلکه تنها باید به مقدار مناسب مصرف شوند.

برنج در گروه نان و غلات این هرم قرار می گیرد. و یکی از آیتم های اساسی و مهم در گروه نان و غلات است که به خوبی می تواند تمام انچه بدن از این گروه انتظار دارد را تامین نماید. بنابراین نمی توان برنج را به کلی حذف و با موارد دیگر از قبیل نان و… جایگزین کرد.

هدف از خوردن غذا

به طور کل ان چه انسان را به خوردن غذاهای مختلف وا می دارد نیاز بدن است. که این نیاز به دو بخش کلی و عمده تبدیل می شود. اول تامین انرژی مورد نیاز برای انجام فعالیت های روزانه و دوم تامین منابع مورد نیاز بدن برای رشد و ترمیم بافت ها و جایگزینی سلول ها.

می توانیم بگوییم برنج و جایگاه آن به عنوان عضو گروه نان و غلات در هر دو بخش این نیاز مهم بدن انسان مهم می باشد و استفاده از برنج برای بدن هم در تامین انرژی و هم ترمیم ضروری می باشد.

فواید برنج برای فشار خون
فواید برنج برای فشار خون

حذف برنج ممنوع

همان طور که گفتیم برنج به عنوان یک عضو از گروه غلات برای تامین انرژی بدن نیاز است و علاوه بر آن برخی ویتامین ها و مواد معدنی هم وجود دارد که با مصرف برنج برای بدن تامین می شود.

گروه نان و غلات حدود 50 الی 55 درصد کالری روزانه را به خود اختصاص می دهند و نقش عمده ای در برنامه غذایی روزانه افراد دارند. اما ان چه سبب بدبینی و ظن نسبت به این گروه می شود آن است که اکثر خانم ها به دلیل وجود کربوهیدرات در این گروه فکر می کنند مصرف این دسته مواد غذایی خاصیتی جز انباشت کربوهیدرات و چاقی در بدن ندارد. در حالی که این تصور اشتباه است.

رژیمی که بر پایه حذف یک گروه غذایی مشخص و البته مهم باشد، رژیم سالمی نیست. و یا موجب لاغری نشده و یا در صورت لاغری خیلی زود برگشت پذیر می باشد.

عوارض ناشی از حذف گروه نان و غلات

افرادی که اقدام به حذف گروه نان و غلات می کنند فعل و انفعالاتی به این شکل در بدن آن ها صورت می پذیرد که ابتدا بدن از چربی ها برای تامین انرژی استفاده می کند و سپس کم کم از پروتئین ها و عضلات و همین امر سبب ضعف در این افراد می شود. عوارض این امر می تواند به شکل آسیب به بافت پوست و ریزش مو و… خود را نشان دهد.

خواص برنج برای لاغری - برنج قهوه ای
خواص برنج برای لاغری – برنج قهوه ای

چه میزان از گروه نان و غلات در طول روز مصرف شود؟

نمی توان میزان و معیار دقیقی تعیین کرد. چرا که افراد با توجه به سن، قد، وزن و شرایط و ویژگی های بدنی مختلف نیاز های متفاوتی دارند. فردی که فعالیت بالایی دارد و از جسه بدنی تنومندتر برخوردار است و در سن جوانی به سر می برد مطمئنا نیاز بیش تری به گروه نان و غلات دارد تا یک فرد میانسال با فعالیت بدنی کم و خب مطمئنا در مصرف این گروه و به طوور ویژه برنج به عنوان یکی از شاخص های این دسته باید به نکات فوق توجه نمود.

کدام روش پخت برنج کالری کمتری دارد؟

به طور معمول و رایج در کشور ما برنج به دو شیوه آبکش و کته پخته می شود. و هرکدام طعم و عطر ویژه خود را داشته و باب سلیقه افراد مختلف هستند.

اما به طور کلی در روش آبکش برخی از ویتامین ها و مواد مغذی برنج از دست می رود. البته این مسئله به معنای ان نیست که اگر شما بیش تر برنج را به شکل آبکش مصرف می کنید پس از مدتی قرار است دوچار سوء تغذیه شوید. بلکه اگر در کنار ان از منابع ویتامین و مواد معدنی مفید و مناسب برای بدن استفاده کنید اسیبی به شما نمی رسد.

اما به طور کل روش کته به دلیل حفظ این مواد مفید مناسب تر می باشد و اما نکته دیگر آن که این دو روش در میزان کالری که به بدن می رسانند تفاوت چندانی ندارند.

حتما مطالعه کنید: خواص برنج برای پوست و مو

برنج سفید یا قهوه ای مصرف کنیم؟

از بین این دو مدل برنج، برنج قهوه ای به دلیل داشتن سبوس مفیدتر می باشد. و مصرف ان نه تنها باعث چاقی نشده بلکه می تواند به آب شدن چربی های شکم و پهلو کمک کند.

برنج سفید متاسفانه سبوس خود را از دست داده و در این باره نمی تواند کمکی به بدن داشته باشد. اما اگر برنج قهوه ای مصرف نمی کنید. می توانید سبوس برنج را به طور جداگانه و یه شکل پودر یا پوسته و یا روغن سبوس برنج استفاده کنید.

تفاوت برنج سفید و قهوه ای چیست؟
تفاوت برنج سفید و قهوه ای چیست؟

خواص سبوس برنج برای لاغری چیست؟

سبوس گندم دارای ویتامین های گروه B، ویتامین های گروه E، مواد معدنی چون منیزیم، روی، مسف کلسیم، پتاسیم، منگنز، سلنیوم و اسیدهای چرب مفید برای بدن است.

علاوه بر ان سبوس برنج با داشتن انتی اکسیدان به بالا رفتن متابولیسم بدن و سوخت و ساز لیپیدها و در نتیجه کاهش وزن کمک می کند. هم چنین فیبر موجود در سبوس گندم در معده آب زیادی جذب می کند و همین امر سبب احساس سیری شده که یکی از عوامل مهم برای داشتن رژیم مناسب و در نتیجه کاهش وزن است.

این فیبر در روزه ها نیز سبب حرکت بیش تر و سریع تر روده ها می شود و در نتیجه فیبرها و چربی ها سریع تر دفع می شوند و کمتر از طریق روده ها جذب می شوند و همین امر نیز یکی دیگر از عوامل کمک کننده به لاغری می باشد.

و همین طور فیبرهای محلول موجود در سبوس برنج به اسیدهای صفرا که حاوی کلسترول هستند چسبیده و مانع جذب ان ها در روده می شوند که نتیجه این عمل هم کاهش کلسترول و کاهش وزن است.

اثر مهم دیگر فیبر سبوس برنج در رفع یبوست است. چراکه یبوست خود عامل مهم در چاقی به ویژه در انباشت چربی در قسمت پهلو و شکم است. فیبر سبوس گندم با ایجاد حرکات در طول روده کوچک و بزگ به عمل دفع کمک کرده و یبوست را از بین می برد. و به جرات می توان گفت عامل بسیار مهم و مناسب برای از بین بردن یبوست فیبر موجود در سبوس برنج است.

میزان مصرف برنج برای لاغری چقدر است؟
میزان مصرف برنج برای لاغری چقدر است؟

طبع سبوس برنج چیست؟

با تمام نکات خوبی که درباره سبوس برنج و خواص آن برای لاغری ذکر شد حتما مشتاق هستید که بدانید طبع آن سرد یا گرم است. باید گفت در این باره توافقی وجود ندارد. عده ای آن را گرم و عده ای دیگر سرد می دانند. بنابراین شما با هر طبعی می توانید از سبوس برنج استفاده کرده و از خواص مختلف آن برای لاغری بهره مند شوید.

نکته مهم دیگر که بهتر است به آن اشاره شود این که در بین دو نوع برنج سفید و قهوه ای، برنج قهوه ای (در مطلبی جدا به بررسی خواص برنج قهوه ای پرداختیم) علاوه بر ویژگی های خوبی که درباره سبوس موجود در آن ذکر کردیم کالری کمتری نسبت به برنج سفید دارد، بنابراین توصیه می شود اگر برای سلامت و در کنار ان تناسب اندام خود اهمیت زیادی قائل هستید و یا قصد کاهش وزن و لاغری دارید توصیه می کنیم از برنج قهوه ای استفاده کنید. تا هم یک عضو مهم از گروه غذایی نان و غلات را در برنامه روزانه خود داشته باشید و هم از ویژگی های مهم ان برای سلامتی و کاهش وزن بهره مند شوید.

کلام آخر خواص برنج برای لاغری

به هیچ وجه برای لاغری برنج را از وعده غذایی خود حذف نکنید، چون خواص برنج برای لاغری بخاطر داشتن سبوس و ویتامین های مختلف بسیار زیاد می باشد و اگر کسی در رژیم غذایی شما آن را حذف کرد بدانید که او متخصص نیست.

شما چه تجربه و نظری در خصوص استفاده از برنج برای لاغری دارید؟ نظر و تجربه خودتون رو در بخش دیدگاه برای ما بنویسید.

مطالب مرتبط :