29 از بهترین غذاهای برنجی (چلو و پلو) + همه چیز درباره غذای برنجی

لیست بهترین غذاهای برنجی
لیست بهترین غذاهای برنجی

بهترین غذاهای برنجی : میخوام در این مطلب لیست غذاهای برنجی رو که میتونید برای نهار و شام درست کنید بهتون معرفی کنم، بدون شک می‌توان برنج (Rice) را در کنار نان به عنوان یکی از مواد غذایی اصلی در سفره‌ی ایرانی قرار داد. البته مصرف این محصول محدود به کشور ما نبوده و در اغلب کشورها کم و زیاد از آن به وفور استفاده می‌شود. غذای برنجی شاید بیشترین پخت رو در بین ما ایرانی ها داره و همیشه پای ثابت مهمونی های ما هست.

غذاهای مختلفی در کشور ما وجود دارند که برنج نقش اول را در آن‌ها ایفا می‌کند. خوردن برنج تقریباً به یک عادت کلی تبدیل شده است و بسیاری از خانواده‌های ایرانی در ناهارشان حتماً برنج می‌خورند. منوی رستوران‌های سطح شهر نیز خبر از این موضوع می‌دهد. شاید صدها غذای برنجی ایرانی وجود داشته باشد. چرا که فرهنگ‌های مختلف در ایران غذاهای مختلف و بومی خود را دارند.

اما آیا می‌توان در یک تقسیم‌ بندی کلی غذاهای برنجی را معرفی کرد؟ در ادامه مقاله خواهید دید که غذاهای برنجی به چه شکل‌هایی آماده می‌شوند. پس از آن به معرفی معروف‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای برنجی خواهیم پرداخت.

بنر گل من و تو
نحوه پخت انواع غذای برنجی
نحوه پخت انواع غذای برنجی

غذاهای برنجی چند نوعند؟

شاید این یکی از بدیهی ترین اطلاعات در خصوص پخت برنج باشه ولی اجازه بدید از همینجا شروع کنیم، برنج به دو روش کلی قابل پخت و مصرف است. این دو روش عبارتند از:

  • پخت برنج به صورت پلو
  • پخت برنج به صورت چلو

در تهیه پلو در هنگام طبخ برنج، مواد دیگری نیز به آن افزوده می‌شود. این مواد می‌تواند شامل موارد مختلفی نظیر هویج، عدس، لوبیا و … باشد. اما چلو به برنج پخته‌ای گفته می‌شود که به تنهایی طبخ شده است و چیزی همراه آن پخته نمی‌شود. این غذا به همراه غذاهای دیگری هم‌چون انواع خورشت‌ها میل می‌شود.

حال که فهمیدیم انواع غذاهای برنجی شامل چه مواردی می‌شود، بهتر است مهم‌ترین پلوها و چلوها را معرفی کنیم.

لیست بهترین غذای برنجی؛ پلوها

پلوها را می‌توان بر اساس معیارهای مختلفی تقسیم بندی نمود. پلوهایی که در آن‌ها از گوشت یا مرغ استفاده می‌شود. برخی از پلوها نیز وجود دارند که در پخت آن‌ها تنها برخی سبزیجات و یا حبوبات به کار برده می‌شود.منظور از پلو، برنجی است که پس از آب‌کش کردن آن را با سبزی‌ها و گوشت و مرغ و انواع حبوبات دم می‌کنند. مانند باقلا پلو، سبزی پلو، استامبولی پلو، لوبیا پلو، عدس پلو، شوید پلو, زرشک پلو، آلبالو پلو، کلم پلو و … . در ادامه با برخی از این غذاها آشنا می‌شویم:

سبزی پلو غذای برنجی خاص

سبزی پلو یکی از غذاهای معروف ایرانی‌ست. این غذا گاهی در مناسبت‌های خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سبزی پلو معمولاً به همراه ماهی مصرف می‌شود. در پخت این غذا از سبزی‌هایی نظیر تره، گشنیز، جعفری و شوید استفاده می‌شود. به کار رفتن این سبزی‌ها در کنار برنج و ماهی سبب می‌شود که این غذا از خواص بسیار زیادی برخوردار باشد. در خیلی از شهرهای ایران سبزی پلو رو با ماهی و مرغ درست میکنند.

غذاهای برنجی - سبزی پلو با ماهی
غذاهای برنجی – سبزی پلو با ماهی

لوبیا پلو یا استانبولی همه پسند

لوبیا پلو دیگر غذایی پلویی بسیار معروف در ایران است. در پخت این غذا لوبیا سبز به مقدار فراوانی به کار می‌رود. به کار بردن ادویه‌جات مختلف در لوبیا پلو سبب شده است که این غذا طعمی لذیذ و ماندگار داشته باشد. به لوبیا پلو اغلب گوشت چرخ‌کرده افزوده می‌شود.

عدس پلو غذای برنجی خاص پسند

یکی از غذاهای بسیار محبوب ایرانی عدس پلو است. این غذا به دلیل وجود عدس سرشار از مواد معدنی است. در تهیه آن از گوشت چرخ کرده و عدس تازه استفاده می‌شود و برای طعم بخشیدن به پلو از ادویه‌هایی مانند دارچین و زیره استفاده می‌کنند و روی آن را با کشمش یا خرما تزیین می‌کنند.

غذای برنجی : باقلا پلو (باقالی پلو)

برای تهیه این پلو از شوید تازه و باقلا استفاده می‌کنند. آن را در کنار گوشت‌های قرمز یا گوشت مرغ سرو می‌کنند. عطر و طعم آن بسیار دلنشین است و غذایی مجلسی محسوب می‌شود.

یک رسپی عالی برای درست کردن باقالی پلو با ماهیچه مجلسی حتما بخونید.

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه
طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه

رشته پلو قدیمی جذاب

این غذا بیشتر در منطقه آذربایجان پخت می‌شود و پخت آن در شب‌های عید مرسوم بود. به این صورت که می‌گفتند با خوردن این پلو در شب سال جدید باعث می‌شود تا رشته امور در آن سال به دست خانواده بیفتد و کارها سهل شود. در آن از گوشت چرخ کرده یا مرغ استفاده می شود.

غذای برنجی : شوید پلو

شوید پلو یکی از غذاهای اصلی سفره های ایرانی می باشد که همراه با مرغ، ماهیچه و ماهی می تواند طبخ شود. این پلوی خوشمزه جزو لیست محبوب اکثر ایرانی ها می باشد. این غذای لذیذ جزو غذاهای ثابت بعی از خوانده های سنتی در عیدهایی مانند شب یدا می باشد.

غذای برنجی شیرازی : کلم پلو

کلم پلو یکی از غذاهای معروف شیراز می باشد که خاصیت بسیار زیادی دارد. این پلو دارای عطر و طعم فوق العاده ای می باشد. برای تهیه کلم پلو به روش شیرازی ها باید از سبزی خشک استفاده کنید اما با استفاده از سبزی تازه نیز طعم بی نظیری پیدا می کند. برای سبزی کلم پلو از ترکیب ترخون، ریحان، تره و شوید استفاده می کنند.

زرشک پلو

زرشک پلو یکی از غذاهای مجلسی سفره های ایرانی می باشد. این غذای بسیار لذیذ با دستورهای مختلفی طبخ می شود. این پلوی خوشمزه را با مرغ، گوشت بره یا سردست درست می کنند.

غذاهای برنجی - زرشک پلو با مرغ
غذاهای برنجی – زرشک پلو با مرغ

آلبالو پلو

آلبالو پلو یکی از غذاهای رسمی برای سفره ایرانی ها می باشد که بسیار خوشمزه و دارای رنگ و طعم عالی می باشد. این یکی از غذاهای فصل تابستان می باشد. اگر یکبار آلبالو پلو درست کرده باشید در فصل تابستان برای درست کردن این غذای خوشمزه تعلل نمی کنید. می توانید با فریز کردن آلبالو هر زمانی که هوس آلبالو پلو کردید براحتی این غذای لذیذ را درست کنید.

در ادامه نیز به معرفی برخی از چلوهای معروف و خوشمزه می‌پردازیم.

لیست بهترین غذاهای برنجی؛ چلوها

قبل از اینکه به سراغ غذای برنجی مخصوص چلو بریم ببینیم این نوع غذا چه تعریفی داره: چُلو که بهش خشکه برنج  هم میگن یک نوع غذا است که با کباب یا خورش خورده میشه. خیلی از چلو ها با روغن یا کره چخته میشه، تفاوت پلو و چلو در این هست که چلو رو با مواد دیگه مثل عدس، سبزی مخلوط نمیکنند ولی پلو رو میشه با مواد دیگه مخلوط کرد و چلو بیشتر به صورت برنج سفید سرو میشه

غذای برنجی گران چلو فسنجان

فسنجان طیف گسترده‌ای از دستورهای پخت را شامل میشود اما مواد اصلی آن گوشت و گردو ساییده شده است. یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدار است که در کنار برنج آبکش یا چلو سرو می‌شود.

غذای برنجی - چلو فسنجان
غذای برنجی – چلو فسنجان

چلو کباب غذای برنجی ایرانی

یکی دیگر از غذاهای بسیار محبوب و شیک چلو کباب است. این غذا در اکثر مهمانی‌ها و رستوران‌ها سرو می‌شود. کباب هم دارای انواع گوناگونی است که همه آن‌ها با برنج خوش پخت و خوش طعم روی سفره می‌آید.  در این دسته می‌توان از چلو  کباب کوبیده، چلو  کباب ترش، چلو کباب بختیاری، چلو کباب لقمه و … نام برد.

چلو قرمه سبزی،مگه میشه دوستش نداشت؟

برای تهیه آن از لوبیای قرمز و گوشت مرغ یا گوسفند استفاده می‌شود. از انواع سبزی‌هایی مثل  تره، جعفری، گشنیز، شنبلیله و … با نسبت‌های گوناگون بسته به منطقه مورد نظر  برای تهیه این چلو استفاده می‌گردد.

چلو قیمه یاداور نذری

قیمه هم مانند فسنجان دستور پخت‌های بسیار متنوعی دارد اما مهم است که برنجی که در کنار آن مصرف می‌شود با کیفیت باشد. می‌توان در کنار قیمه، چلو  زعفرانی  تهیه کرد تا طعم آن لذیذتر شود. اگر دنبال یک قیمه عالی و مجلسی هستید حتما رسپی اون رو از سایت گل من و تو مطالعه کنید.

نکات پخت قیمه مجلسی
نکات پخت قیمه مجلسی

رب پلو غذای برنجی شیرازی

رب پلو یکی از غذاهای برنجی است که اصالت شیرازی داره و حتما باید با برنج ایرانی درست بشه تا طعم بی نظیر اون رو حس کنید. مواد تشکیل دهنده اون برنج، گردو و مرغ هست ولی الان کمی رسپی اون عوض شده و با گوشت قرمز هم اونو درست میکنند.

شکر پلو شیرازی

توی این لیست غذای شیرازی زیاد داریم، از دیگر غذاهای برنجی شیرازی شکر پلو هست که خیلی خیلی در شیراز و کلا استان فارس معرف هست و بیشتر به عنوان غذای نذری در این استان درست میشه و خیلی شبیه به شیرین پلو هست و بیشتر با قیمه سرو میشه برای تهیه این غذا هم از موادی چون شکر، خلال پوست نارنج، پوست پرتقال یا نارگیل و خلال بادام، پسته استفاده میشه

غذاهای برنجی ساده و بدون گوشت

از غذاهای برنجی ساده برای شام می‌توان به استامبولی،  چلو کوکوسبزی، پلو ماهی، پلو مرغ و غذاهایی از این دست اشاره داشت. برای وعده شام می‌توانید از غذاهای پلویی سبک‌تر که پختشان ساده‌تر و سریع‌تر هستند استفاده کنید. در این زمان‌ها می‌توانید برنج را به صورت کته بپزید و در کنار خورش نوش جان کنید تا از خواص برنج بی‌نصیب نمانید.

بسته به ذائقه خود می‌توانید گوشت‌ها را از انواع برنج‌هایی که پخت می‌کنید حذف کنید و به جای آن از انواع سبزیجات و گیاهان استفاده کنید مانند پلو سبزیجات، انبه پلو، دم‌پختک، ته‌چین هویج، عدس پلو بدون گوشت و … .

در مطلبی جدا تمامی غذاهای ایرانی با مشخص کرن مناطق اونها رو در سایت قرار دادیم که خوندن اون خالی از لطف نیست.

سخن نهایی

غذاهای برنجی طیف بسیار گسترده‌ای دارند. شما هم می توانید با ترکیب موادی که طعمشان به هم‌دیگر بخورد غذاهای برنجی جدید درست کنید. برای تنوع هم می‌توانید از غذاهای برنجی سایر مناطق کشور یا جهان استفاده کنید.

برنج پخته شده یک وعده غذایی کامل است و هر چه مواد به آن بیشتر اضافه شود ارزش غذایی آن بالاتر می‌رود و هضم آن بیشتر طول می‌کشد. برای وعده‌های ناهار یا مهمانی می‌توانید غذاهای برنجی گوشتی و مجلسی تهیه کنید و برای وعده‌های شام می‌توانید از غذاهای سبک استفاده کنید.

برای طعم بهتر غذاهایتان بهتر است از مواد اولیه مرغوب و تازه استفاده کنید که ارزش غذایی بالاتری دارند، برای کامل شدن لیست ما چه غذای برنجی رو پیشنهاد میدید؟ حتما در بخش دیدگاه برامون بنویسید.

مطالب مرتبط :

بهترین غذاهای نونی برای مهمانی و شام

طرز تهیه ته چین دو رنگ ماهی