دمای مناسب گیاهان آپارتمانی، دمای نگهداری گیاهان در زمستان و تابستان

دمای مناسب گیاهان آپارتمانی
دمای مناسب گیاهان آپارتمانی

دمای مناسب گیاهان آپارتمانی : گیاهان برای رشد نیازمند عوامل متعددی هستند. مثلا یکی از موارد مورد نیاز رشد گیاه دما است. هر گیاهی در دمای بهینه‌ی خود رشد بالاتر و بهتری رو داره. با تغییر فصل ودما⸲ اولین قدم برای مراقبت از گیاهان درست کردن محیطی با دمای مناسب برای گیاه هست. امروز توی این مطلب قصد داریم که موارد مهمی رو که با تغییر دمای محیط باید رعایت کنید رو برسی کنیم تا گیاهان اپارتمانی که شما توی خونه نگه داری میکنید دچار مشکلات متعددی نشوند و همچنین چگونه گیاهان آپارتمانی را برای تغییر دما در فصل‌های مختلف آماده کنیم رو هم با هم بررسی میکنیم.

بهترین دما برای نگهداری گیاهان آپارتمانی

درسته که گیاهانی که توی خونه نگه داری میشن تحت تاثیر تغییر فصل قرار نمی‌گیرند و این تغییرات تاثیر عمده و زیادی روی گیاهان اپارتمانی نمی‌گذارد ولی با تغییر فصل و با استفاده از وسایل گرمایشی و یا سرمایشی دمای محیط به راحتی تغییر میکند و همین موضوع اثرات زیادی رو روی گیاه میزاره. به طور کلی گیاهان هوای خیلی گرم و یا خیلی سرد رو دوست ندارند.  بهینه سازی دما میتونه با توجه به فصل و میزان رطوبت و نوع گیاه انجام بشه. و در حالت کلی دمای مناسب گیاهان آپارتمانی در تمامی فصول بین 16 الی 23 درجه سانتی گراد هست که البته این مورد بسته به نوع گیاه متغییر است ولی توجه داشته باشید که حتی کاکتوس ها هم با افزایش دما (چون در شرایط گلخانه ای رشد کردن) به رطوبت نیاز خواهند داشت که با استفاده از روش های مختلف باید برای گیاهان فراهم بشه، ما در مطلبی جداگانه 9 روش عالی برای تامین رطوبت گیاهان پرداختیم که حتما مطالعه کنید.

بهترین دما برای نگهداری گیاهان آپارتمانی
بهترین دما برای نگهداری گیاهان آپارتمانی

نکته کلیدی و مهم این هست که حتما قبل از خرید گل و گیاه شرایط درست نگهداری اون رو مطالعه کنید، چون هر گیاه نیاز به دما و رطوبت مورد نیاز خود می باشد و این مقاله جهت آشنا کردن شما و دادن دید کلی می باشد.

بنر گل من و تو

دمای بالا برای گیاهان و تاثیرات آن

بیشتر گیاهان آپارتمانی مخصوص مناطق گرمسیر هستند و بهینه‌ی دما برای این گیاهان بین ۱۵ تا ۲۴ درجه‌ی سانتی‌گراد است. دمای بالاتر برای گیاهان گرمسیری و یا دیگر گیاهان میتونه آسیب رسان باشد و موجب پیدایش عوارض متعدد در گیاه باشد. در بعضی موارد با وجود این که دمای کلی خانه زیاد گرم نیست ولی باز گیاه دچار آسیب میشه که در این صورت باید جای گیاه رو چک کنید. نزدیک بودن گیاه به وسایل گرمایشی حتما به گیاه صدمه میزنه. اسیب های وارد شده به گیاه که در اثر هوای گرم ایجاد میشه خودشون رو به صورت پژمرده شدن برگ،  پژمرده شدن و کم رنگ شدن گل ها، سوختگی در ساقه و برگ گیاهان نشان خواهند داد که با کاهش دما و همچنین فراهم کردن رطوبت کافی میتونه رفع بشه

از گیاهان آپارتمانی در تابستان چگونه نگهداری کنیم؟

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که اگر دمای مناسب گیاهان آپارتمانی در تابستان و فصول گرم فراهم نشه چه کار کنیم و یا اینکه اصلا از گیاهان در فصول گرم سال چطور نگهداری کنیم؟ روش نگه داری گیاهان در تابستان و در فصل هایی که دمای هوا بالا می رود بسیار مهم است. در اولین قدم برای مراقبت از گیاهان اپارتمانی در دمای بالا باید به آبیاری گیاه توجه ویژه ای بشه.

 با افزایش دما میزان تبخیر آب و همچنین تعرق گیاه بالا میرود و همین باعث آسیب به گیاهان می شود. توجه به میزان رطوبت توی این شرایط بسیار مهمه و باید حتما رطوبت مورد نیاز گیاه تامین بشه. بهترین روش برای مراقبت از گیاهان آبیاری منظم و غبار پاشی و یا درست کردن جزیره برای گیاهان است. باید توجه داشته باشید که میزان ابیاری رو به قدری بالا نبرید که گیاه دچار پوسیدگی بشه و حتما زهکشی گلدان رو چک کنید که از بیماری قارچی هم جلوگیری بشه. پس حتما قبل از آبیاری چک کنید که خاک گلدان خشک شده باشه و همچنین بعد از آبیاری چک کنید که آب اضافی از زیر گلدان خارج بشه.

علاوه بر آبیاری باید به میزان نور دریافتی گیاه هم توجه کنید که زیاد و یا کم نباشه. نور زیاد با افزایش دما میتونه توی گیاه باعث گیاه سوزی بشه و حتی اگه این شرایط طولانی بشه و یا  تشدید بشه ممکن است گیاه رو به طور کلی از دست بدین. پس سعی کنید گیاهان خود را در محلی قرار بدید که نور فیلتر شده و زیاد بهش برسه تا هم رشد خوبی داشته باشه و هم دچار سوختگی برگ نشه، نور زیاد و دمای بالا در گیاهان آپارتمانی باعث تبخیر بیش از حد آب از برگها خواهد شد.

بهترین دمای مناسب نگهداری گیاهان آپارتمانی
بهترین دمای مناسب نگهداری گیاهان آپارتمانی

دمای پایین برای گیاهان و تاثیرات آن

هوای سرد هم میتونه به اندازه‌ی هوای گرم برای گیاهان مضر باشد و باعث بروز علایم متعددی توی گیاه بشه. باید توجه کنید که ممکنه هوای کلی خونه و یا مکانی که گیاه رو توش نگه میدارید دمای مناسبی داشته باشه ولی گیاه در معرض خنک کننده ها و یا نزدیک پنجره باشه و به همین دلیل گیاه دچار آسیب شده باشد. پس بهتره در درجه ی اول جای نگهداری گیاه آپارتمانی خودتون رو چک کنید که دما مناسبی رو داشته باشه. علائمی که ممکنه در اثر دمای پایین در گیاه به وجود بیاد شامل یخ زدن گیاه، لوله شدن برگ گیاه، ریختن برگ در گیاه و رشد اندک می باشد ولی با این حال باید توجه داشته باشید که بعضی از گیاهان به سرما مقاوم هستند و به خوبی توی هوای سرد رشد میکنن و علایم بالا در این دسته گیاهان به ندرت ظاهر میشه. با ایجاد دمای مناسب برای گیاه میتونید رشد و سلامت گیاه رو هم افزایش بدین.

از گیاهان در زمستان و فصول سرد چطور نگهداری کنیم؟

با تغییر فصل اولین سوالی که به ذهنمون میاد اینه که چه طوری از گیاهان مون مراقبت کنیم، بهترین دما برای نگهداری گیاهان آپارتمانی در زمستان چقدر است؟ توی زمستان با افزایش دما  گیاهانی که مقاوم به سرما نیستند خیلی سریع آسیب میبینن و بعد از مدتی ازبین میرن پس باید خیلی حواستون باشه. اقداماتی که میتونید جهت نگهداری گیاه آپارتمانی در فصل سرما انجام بدین اینه که جای مناسب برای گیاه تدارک ببینید مثلا نزدیک پنجره و یا جایی که سرما ازش به خوبی عبور میکنه گیاه رو قرار ندین. اگه گیاهاتون رو توی فضای باز نگه دارید میکنید بهتره که در فصل سرما با پلاستیک نسبتا ضخیم دور گیاه رو بپوشانید (گیاه رو کاور کنید) و در این صورت حتما چند سوراخ کوچک در پلاستیک ایجاد کنید که اکسیژن مورد نیاز در دسترس گیاه قرار بگیره. یا حتی میتونید با پلاستیک و چند تکه چوب اتاقک کوچکی برای گیاه خودتون درست کنید. کود دهی و تقویت گیاه در فصل های گرم سال و منتهی به زمستان هم می تونه از اسیب های گیاهی ناشی از تغییر دما جلوگیری کنه.

پس اگر در مناطق سردسیر هستید و گیاهانتون بیرون از خونه و یا کنار پنجره هست مراقب باشید، در ضمن از قرار دادن گیاهان آپارتمانی کنار وسایل گرمایشی به شدت خودداری کنید که خود این مورد هم باعث از بین رفتن گیاه خواهد شد.

بهترین دمای نگهداری از برخی گیاهان:

همان طور که گفته شد هر گیاه دمای خاص خودشو داره و توی اون دما بهترین کارای رو از خودش نشون میده. مثلا دمای مناسب برای گل سیکلامن حدود 10 تا 15 درجه سانتی گراد، گیاه انواع بن سای دمایی حدود 20 درجه سلسیوس، دمای مناسب برای گیاه شفلرا 18 درجه سانتیگراد، دمای مناسب برای گیاه پتوس 18 تا 24 درجه سانتی گراد، بهترین دما برای زاموفیلیا  دمای حدود 18- 26 درجه ی سانتی گراد، برای انواع گیاه کاکتوس هم میتوند به مطلب تغییر دما بر رشد کاکتوس مراجعه کنید

بهترین دما مناسب گیاهان آپارتمانی
بهترین دما مناسب گیاهان آپارتمانی

چند نکته ی دمایی برای گلخانه دارها:

دما توی گلخونه هم از عنصر های مهم برای نگهداری گیاه هست به طوری که باید توی هر فصل با توجه به دمای موجود⸲ میزان دمای گلخانه هم تنظیم بشه. مثلا وقتی درجه حرارت در روز بیش از ۳۲ درجه و در شب ۲۴ درجه سانتیگراد باشه باعث تولید محصول نارس میشه. بهینه ی دما نگه داری از گیاهان بین ۲۶ تا ۲۹ درجه است. ولی با این وجود نیاز دمایی گیاهان با هم متفاوت هست و باید با توجه به گیاه دمای مورد نیاز انها تامین بشه.

سخن پایانی

مراقبت و نگه داری از گیاه آپارتمانی توی هر فصل کار خیلی سختی نیست بلکه فقط با تنظیم دما و توجه به نکته های گفته شده میتونید از وارد شدن هر گونه اسیب به گیاهتون جلوگیری کنید. با توجه به تاثیر دما بر گیاهان میتونیم به این نکته پی ببریم که محیط نقش بسزایی در نگه داری گیاه دارد. نکته ی جالب توجه اینه که خیلی از گیاهان میتونن به گرما مقاوت نشان بدن و شما میتونید با توجه به شرایط محیطی گیاهان اپارتمانی مقاوم به سرما و یا گرما رو برای خودتون تهیه کنید. اگر شما هم در خصوص دمای مناسب گیاهان آپارتمانی و نحوه فراهم کردن این دما تجربه یا سوالی دارید حتما در بخش دیدگاه مطرح کنید تا به سوالات شما کارشناسان گل من و تو پاسخ بدن