راه حل های کاهش گرمازدگی گیاهان در تابستان

راه حل های کاهش گرمازدگی گیاهان در تابستان
راه حل های کاهش گرمازدگی گیاهان در تابستان

کاهش گرمازدگی گیاهان در تابستان : سلام یکی از مشکلاتی که اکثر کاربران از ما میپرسن اینه که گیاه من در تابستان پژمرده میشه، چرا گیاهم خشک شد، گیاه من بی حاله همونطور که میدونید در گرما گیاه به آب زیاد نیاز داره تا بتونه زنده بمونه و مشکلی براش پیش نیاد پیشنهاد اول و خلاصه مطلب اینه که بهتره آبیاری گیاه رو دفعاتش رو کمتر کنید ولی در عوض به صورت عمیق آبیاری انجام بشه یعنی شما اگر بتونید گیاه رو قطره ای آبیاری کنید بهترین شیوه برای کاهش گرمازدگی گیاهان در تابستان به حساب میاد. در ادامه روش های برای این موضوع بیان میکنیم.

اهمیت کاهش گرمازدگی گیاهان در گرما

کاهش گرمازدگی گیاهان و یا به اصطلاح کاهش تنش گرمایی در گیاهان با گرمتر شدن کذه زمین و همچنین در فصول گرم سال اعم از محصولات کشاورزی، درختان ، درختچه ها، باغچه و فضای سبز و حتی گیاهان آپارتمانی بیشتر میشه. تمامی گیاهان در شرایط آب و هوایی گرم و خشک خیلی سریع آب خودشون رو از دست میدن و برای خشک شدن مستعد میشن برای جلوگیری از این موضوع مخصوصا در بخش باغ و باغچه روش هایی رو بیان میکنیم که با رعایت اونها میتونید گیاهانی شاداب و سر زنده داشته باشید.

زمان صحیح آبیاری
زمان صحیح آبیاری

زمان مناسب آبیاری

شاید اولین و مهمترین نکته در روش های کاهش گرمازدگی گیاهان در تابستان اهمیت داره و شاید بتونید اون رو رعایت کنید زمان آبیاری گیاه هست که بهترین زمان برای آبیاری اول صبح هست ولی بعد از این زمان اوایل شب هم جزو بهترین زمان ها به حساب میاد. توجه کنید آبیاری در گرمترین زمان روز باعث تبخیر شدن سریع آب میشه و آبیاری شما به هدر میره. پس اگر میتونید زمان آبیاری رو تنظیم کنید در اوایل صبح و یا اوایل شب این کار رو انجام بدین.(این زمان برای باغ و باغچه می باشد).

بنر گل من و تو

صحیح ترین روش آبیاری

همانطور که در مقدمه خدمت شما عرض کردم معمولا بهتر است آبیاری گیاه در دفعات کمتر ولی به صورت عمیق انجام بشه.اگر چمن خود را میخواهید آبیاری کنید باید عمق آبیاری حداقل تا 3 سانتیمتری پیش برود و در حد امکان از آبیاری قطره ای استفاده کنید یا آبیاری با لوله های تراوا ( soaker hoses ) انجام دهید. آبیاری بارانی ضربه ای ( Impact sprinkler ) بیشتر از آبیاری فواره ای بادبزنی ( oscillating sprinkler ) باعث میشود آب به تدریج و کامل در خاک نفوذ کند. در زیر شکل روش های آبیاری مختلف را مشاهده میکنید.

آبیاری قطره ای
آبیاری قطره ای
آبیاری بارانی ضربه ای
آبیاری بارانی ضربه ای
آبیاری با لوله های تراوا
آبیاری با لوله های تراوا

استفاده از مالچ پاشی

در صورتی که سطح خاک را با یک لایه 2 تا 5 سانتیمتری مالچ بپوشانید، خاک چند درجه خنکتر از هوای داغ تابستانی می ماند. به این ترتیب ریشه های گیاه که در خاک قرار دارد خنک مانده و تا حد زیادی تبخیر و از دست دادن آب در گیاه کند میشود. با خنک ماندن سیستم ریشه و کاهش از دست دهی آب، گیاه نیاز کمتری به آبیاری پیذا میکند. یکی دیگر از فواید مالچ پاشی، جلوگیری از رشد علفهای هرز است. همچنین در زمستان ریشه ها گرمتر می مانند و از سرما زدگی گیاه جلوگیری میشود .

آبیاری درختان داخل چمن را قطع نکنید

شاید شما بخواهید که چمن های شما به خواب تابستانی بروند درسته که این برای چمن هیچ مشکلی پیش نمی آورد و با آبیاری مجدد در پاییز و بارندگی چمن دوباره سبز خواهد شد ولی این کار رو نباید با درختان خود در داخل این چمن انجام دهید. درختان در گرمای تابسنان نیز در حال رشد فعال قرار دارند. جالب است بدانید بخش اعظم ریشه درختان حتی در مورد درختان خیلی بزرگ، در 15 تا 60 سانتیمتری عمق خاک قرار دارند. اغلب ریشه درختانی که در چمن قرار گرفته اند درست در زیر سطح علفها هستند و در صورتی که چمن آبیاری نشود این بخش از خاک کاملا خشک میشود.

برای جلوگیری از تنش آبی در درختان در دوره های طولانی گرما و خشکی، قاعده درخت را به صورت عمیق آبیاری کنید. توجه داشته باشید تنش آبی گیاهان را در مقابل بیماریهای گیاهی و آفت زدگی آسیب پذیر می سازد. بهترین راه این است که ماهی یک بار درخت به صورت عمیق آبیاری شود. میتوانید لوله های تراوا را دور درخت بپیچید تا آب از تنه تا محدوده سایه انداز درخت، خاک را خیس کند. باید لوله های تراوا تا چند ساعت باز باشند. سپس سوراخ کوچکی بکنید تا ببینید آیا آب به عمق سی سانتیمتری نفوذ کرده است یا نه.

اگر نه باید مدت بیشتری بگذارید لوله های تراوا کار خود را انجام دهند. اگر از سیستم آبیاری قطره ای یا شلنگ آب استفاده میکنید ترجیحا جریان آب کم باشد تا به کندی اما به مدت طولانی آبیاری انجام شود.

آبیاری چمن
آبیاری چمن

چمن را ماهی یکبار آبیاری کنید

علیرغم باور عموم، علف در صورتی که در گرمای شدید تابستان به خواب برود همیشه دوباره بیدار نمیشود. معمولا علف هنگامی که رطوبت در پاییز تمین شود مجددا به زندگی بازگشته و سبز میشود اما اگر تابستان به حد شدیدی خشک باشد علف ممکن است از تشنگی بمیرد. اگر تابستان بسیار گرم و خشک دارید، حداقل یک بار در ماه چمن را آبیاری کنید. نباید چمن یا علفهای دیگر را به قدری آب بدهید که علف از خواب بیدار شود. بلکه تنها یک بار در ماه کفایت میکند. هنگام آبیاری حدود 2 تا 3 سانتیمتر آب بدهید. این مقدار برای بیدار کردن گیاه کافی نیست اما رطوبت کافی برای زنده نگه داشتن آن فراهم می نماید. حتما مواد مغذی کافی در اختیار چمن و علفها قرار دهید (کود دهی کافی داشته باشید).

میزان اسیدیته خاک را بررسی کنید و مطمئن شوید pH آن متعادل است. علفهای هرز را بکنید چون مواد مغذی را از خاک سرقت میکنند.