براق و تمیز کردن گیاهان آپارتمانی با 9 روش آسان در خانه

تمیز کردن گیاهان آپارتمانی
تمیز کردن گیاهان آپارتمانی

تمیز کردن گیاهان آپارتمانی : شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشه که آیا تمیز کردن گیاهان آپارتمانی لازم هست؟ در پاسخ باید گفت که بله تمیز نگه داشتن برگ به گیاهان کمک میکند تا بتوانند خیلی راحت نفس بکشند، وجود گرد و غبار، خاک و همچنین آلاینده های موجود در هوا روی برگها اگر انباشته شود موجب جلوگیری از دریافت نور کافی در گیاه شده و در نهایت رشد آن را به شدت کاهش خواهد داد. پس با ما همراه باشید تا راه تنفس گیاهان خود را باز کنید.

در ابتدای تمیز کردن گیاهان آپارتمانی باید به یک سری از نکات توجه کنید:

  • نوع برگ گیاه: برگ گیاه شما حالت چرمی دارد و یا نه دارای کرک هست؟
  • اندازه برگ گیاه : اندزه برگ گیاه شما بزرگ هست و یا ریز؟
  • حساسیت گیاه: گیاهان از نظر حساسیت با یکدیگر متفاوت هستند.

ولی شما میتوانید با روش های بسیار جالب و آسان گیاهان خود را در خانه تمیز کنید، توجه داشته باشید که به هیچ وجه از براق کننده ها و مواد شیمیایی برای تمیز کردن گیاهان آپارتمانی استفاده نکنید چون موجب آسیب به گیاهان شما خواهند شد.

بنر گل من و تو

چرا باید برگ گیاهانمون رو تمیز کنیم؟

مهم ترین علت تمیز کردن گیاهان آپارتمانی وجود گرد و غبار و کثیفی بر روی برگ آنهاست که ظاهر نامناسبی به دکوراسیون خونه های ما میده که برای برطرف کردن این مشکل باید گیاهمون رو به طور مرتب و اصولی تمیز کنیم. علاوه بر اینکه گیاهمون به خاطر کثیفی نیاز به تمیز کردن داره دلایل دیگری هم برای تمیز کردن گیاهمون وجود داره و یکی از همین دلایل این هست که گرد و غبار به مرور زمان روی برگ گیاهان تجمع پیدا کرده و به خاطر آلودگی های هوا تشدید میشوند و این مواد سطح برگ رو پوشش میدهند و با این کار باعث مسدود شدن منافذ(روزنه های برگ ها) میشوند. برگ های گیاه در واقع دارای منافذی هستند که بسیار شبیه منافذ پوست انسان هست گیاه از طریق این منافذ تنفس و تعرق میکند همچنین گیاه از برگ‌ها برای تولید انرژی از نور خورشید استفاده میکند و مقدار زیادی از تنفس گیاه به وسیله برگ‌ها انجام می‌شود وگرد و غبار با مسدود کردن این منافذ میتونه در عمل فتوسنتز و تنفس گیاه اختلال ایجاد بکنه.

براق و تمیز کردن گیاهان آپارتمانی
براق و تمیز کردن گیاهان آپارتمانی

رایج ترین روش تمیز کردن گیاهان آپارتمانی

رایج ترین و راحت ترین روش برای تمیز کردن گیاهان اپارتمانی، تمیز کردن با آب هست. برای گیاهانی که به نسبت حساس هستند و یا دارای برگ های ریز هستند میتونید از اسپری کردن آب استفاده کنید و در گیاهانی که برگ بزرگتر دارند وامکان شست و شو دارند را میتونید با آب ولرم بشورید. شستن گیاهان با آب میتونه از گسترش آفاتی که زیر برگ وجود دارند جلوگیری کنه .برای شست وشو از آب سرد و یا گرم استفاده نکنید چرا که باعث ایجاد تنش در گیاه شده و گیاه را از بین میبرد.

برای بهتر زدودن گرد و خاک از روی برگها (برای گلهایی نظیر سوسن)، به آرامی با دستمالی که با آب ولرم نمدار شده بر روی برگها بکشید تا گرد و غبار موجود روی برگها تمیز شود این کار را به هیچ وجه هنگام ظهر انجام ندهید. برای تمیز کردن، بهتر است تا از پارچه های نرم استفاده کنید تا باعث آسیب دیدن و خراش برداشتن برگ ها نشید.برای اینکه برگها آسیب نبینند حتما با دست دیگرتان که آزاد است زیر برگ را بگیرید و حایل ساقه باشید تا از شکستن آن به هنگان فشار وارد کردن با پارچه جلوگیری‌ شود.

نکته:در مواردی که روی برگ های گیاه شما به خاطر اسپری کردن و یا تمیز کردن با آب لکه هایی ایجاد میشود میتونید از آب بدون املاح استفاده کنید تا باعث ایجاد لکه روی برگ نشند.

وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن گیاهان آپارتمانی

  • اولش شما نیاز به گیاه دارید 🙂
  • آب
  • اسپری
  • پارچه
  • مسواک
  • سطل
  • صابون مایع
  • مایونز (برای برق انداختن، اختیاری)
شستن برگ گیاهان
شستن برگ گیاهان – تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی

هر چند وقت یکبار برگ گیاهان خود را بشورید

بهترین روش و اقدام برای تمیز کردن و جلوگیری‌کننده‌ای که می‌توانید برای اجتناب از کثیفی و گرد و غبار برگها انجام‌ دهید، شستشوی برگها با آب ولرم است. از بکار بردن آب سرد جدا خودداری کنید، که باعث به وجود آمدن نقاطی روی برگها میشود و به ریشه‌ها شوک وارد‌ میکند. به خاطر داشته‌ باشید که گیاهان آپارتمانی اغلب از مناطق گرمسیری هستند و به بارانهای گرم عادت دارند.

  • برای شستشوی گیاهان کوچک آپارتمانی، گیاه را روی سینک آشپزخانه قرار دهید. اگر اسپری کننده آب با شدت بالا دارید آن آب ولرم روی گیاه اسپری‌ کنید.
  • گیاهان آپارتمانی بزرگتر را به حمام ببرید. دوشهای قابل انعطاف و متحرک برای این کار مناسبترند. اجازه دهید گیاه خشک شود و سپس آن را به جایش برگردانید.
استفاده از شیر برای تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی
استفاده از شیر برای تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی

تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی با شیر

برای تمیز کردن و برق انداختن برگ گیاه میتونید از شیر استفاده کنید، شیر به خاطر داشتن چربی مانند انواع روغن ها میتونه باعث براق شدن برگ ها بشه اما این براقیت موقتی است مگر اینکه از شیر های بدون چربی استفاده کنید شیر به خاطر داشتن برخی از ویتامین ها و مواد معدنی میتونه برای برگ های گیاه مفید باشه وجود دوز کمی از کلسیم برای برگ ها هم مفید است. استفاده کردن از شیر برای تمیز کردن برگ ها میتونه تا حدی سطح برگ شما رو ضدعفونی بکنه (به خاطر داشتن خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی).استفاده کردن از مخلوط شیر بدون چربی با آب با ترکیب 50/50 (نصف آب و نصف شیر) میتونه یک پاک کننده موثر برای برگ ها باشه و همچنین می تواند مزایای تغذیه ای را نیز به همراه داشته باشد. در اینجا ممکنه سوالاتی برای شما پیش بیاد که آیا شیر باعث نمیشه تا گیاه ما بوی بدی بگیره و یا اینکه شیر باعث نمیشه تا حشرات به گیاه جذب بشن؟ در جواب به این سوالات باید گفت که زمانی که شیر رو با آب به نسبت های 50/50 ویا 40/60 مخلوط میکنید این کار باعث میشه تا گیاهتون بوی بدی نگیره و اما در مورد حشرات در زمان پاک کردن با شیر بهتر است که با یک دستمال تمیز برگ ها رو به طور کامل خشک و تمیز کنید.

نکته: برای تمیز کردن گیاهان با شیر نباید از شیر های طعم دار استفاده کنید.

تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی با آب لیمو و سرکه
تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی با آب لیمو و سرکه

تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی با آب لیمو و سرکه

لیمو و سرکه هر دو ماده اسیدی هستند به همین دلیل در زمان استفاده کردن از این دو ماده باید خیلی دقت کنید تا باعث گیاه سوزی نشید. این دو ماده به خاطر داشتن موادی میتونند باعث از بین رفتن رسوبات معدنی روی برگ بشند و با این کار باعث تمیز شدن برگ گیاه شما بشند اما در حالتی که این دوماده به درستی رقیق شده باشند و همچنین از این دو ماده برای گیاهان حساس، دارای برگ های نازک و نرم استفاده نکنید.

رقیق کردن: در مورد سرکه بهتر هست نصف قاشق چای خوری را در2 لیتر آب. در مخلوط آب لیمو میتونید نصف لیمو ترش را در یک پیمانه آب حل کنید.

تمیز کردن برگ گیاهان با دستمال نمدار
تمیز کردن برگ گیاهان با دستمال نمدار

برگ گیاهان را با دستمال نمدار تمیز کنید

برای بهترتمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی یکی از ساده ترین روش ها استفاده از دستمال نمدار هست، برای این کار به آرامی با دستمالی که با آب ولرم نمدار شده بر روی برگها بکشید تا گرد و خاک و غبار موجود روی برگها تمیز شود این کار را به هیچ وجه هنگام ظهر انجام ندهید.

  • کاغذ خشک‌ کن و پارچه‌های پرزدار برای این کار قابل قبولند، اما می‌توانند فرسایشگر برگهای گیاه باشند. بهتر است پارچه‌ای بسیار نرم انتخاب‌ کنید، مثلاً پارچه تی شرتهای کهنه بهتر گزینه برای شما میتونه باشه (یاد مادر بزرگها بیوفتید 🙂 ).
  • برای اینکه برگها آسیب نبینند حتما با دست دیگرتان که آزاد است زیر برگ را بگیرید و حایل ساقه باشید تا از شکستن آن به هنگان فشار وارد کردن با پارچه جلوگیری‌ شود.
تمیز کردن برگ با برس و مسواک
تمیز کردن برگ با برس و مسواک

گرد و غبار برگهای پرزدار را با یک مسواک کهنه تمیز کنید

برای گیاهانی که دارای کرک و پرز هستند بهتر است از مسواک های نرم برای تمیز کردن استفاده کنید گیاهانی مانند بنفشه آفریقایی. روش مناسب استفاده از مسواک برای تمیز کردن گیاهان: برای آسیب ندیدن برگ با دست آزادتان برگ را نگه داشته، و با حرکت آرام به وسیله مسواک آنها را تمیز کنید.

  • برای آسیب ندیدن برگ با دست آزادتان برگ را نگه داشته، و با حرکت آرام مسواک آنها را تمیز کنید. از ابتدا تا انتهای برگ را تمیز کنید.
  • علاوه بر مسواک می‌توانید از برس نقاشیهای کوچک برای ستردن گرد و غبار از روی برگهای پرز دارد استفاده‌کنید.

استفاده از تشت آب و مایع

گیاهانی که برگهای ریزی دارند و عصب گیاهی نامیده می‌شوند، تمیزکردن تک تک برگها وقت‌گیر است (مثل گل گندمی). این گیاهان را می‌توان با استفاده از آب ولرم و شستشو کامل تمیز کرد برای این کار چند قطره مایع دستشویی به آن اضافه‌ کنید تا به تمیزکاری برگهای گیاه کمک‌کند.

  • با دست گلدان و خاک را نگه‌ داشته و حایل‌ شوید. گلدان را وارونه کرده و برگها را در سطل آب غوطه‌ور‌ کنید. به آرامی آن را در آب حرکت‌ دهید و سپس در محلی قرار دخید که کاملا خشک شود این خشک شدن باید به آرامی انجام شود و به هیچ وجه کنار بخاری و شوفاژ قرار ندهید.
استفاده از ترکیب آب و مایع دستشویی
استفاده از ترکیب آب و مایع دستشویی

برای تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی میتونیم از ترکیب آب وبا مایع دستشویی استفاده کنیم؟

در جواب به این سوال باید گفت بله مثلا در گیاهانی که برگهای ریزی دارند و تمیزکردن تک تک برگها وقت‌گیر است (مثل گل گندمی). این گیاهان را می‌تونید با استفاده از آب ولرم و به همراه چند قطره مایع دستشویی بشویید در هنگام استفاده کردن از مایع دستشویی از مایع های خیلی قوی استفاده نکنید و تعداد قطرات نیز دقت داشته باشید تا باعث آسیب به گیاه نشوید.با دست گلدان و خاک را نگه‌ داشته و حایل‌ شوید. گلدان را وارونه کرده و برگها را در سطل آب غوطه‌ور‌ کنید. به آرامی آن را در آب حرکت‌ دهید و سپس در محلی قرار دهید که کاملا خشک شود این خشک شدن باید به آرامی انجام شود و به هیچ وجه کنار بخاری و شوفاژ قرار ندهید.

گیاهان خود را با دوش آب گرم حمام کنید

میتونید هر چند وقت یکبار از این روش استفاده کنید. این روش برای گیاهانی که واقعاً گرد و خاک را به خود جذب میکنند بسیار مناسب است. گیاهانی چون کاکتوس کریسمس و فیلودندرون، بخصوص وقتی بزرگ می‌شوند.

  • ابتدا گیاهاتون رو روی چهار پایه پلاستیکی بگذارید.
  • گیاه را زیر دوش آب گرم (ولرم) بگذارید.
  • از دوش متحرک (دوش تلفنی) استفاده‌ کنید. مراقب باشید دمای آب را تنظیم کرده باشید و زیاد گرم نباشد. به آرامی برگها را اسپری کنید تا گرد و خاک و کثیفی را از روی آنها بشویید. به مدت زمان زیاد آب اسپری نکنید.
  • بگذارید خشک شود.
  • گیاه را به محل اصلی بازگردانید.
دوش گرفتن گیاهان
دوش گرفتن گیاهان – تمیز کردن گیاهان آپارتمانی

از سس مایونز برای برق انداختن برگهای گیاهتان استفاده‌ کنید

شما از این روش برای همه گیاهان نمیتونید استفاده کنید ، بطور مثال بنفشه آفریقایی و تمامی گیاهانی که برگهای پرزداری دارند.

  • ابتدا گرد و خاک برگها را با اسپری آب گرم و مایع ظرفشویی از بین ببرید.
  • کمی مایونز روی پارچه‌ای نمدار گذاشته و بر روی هر برگ بطور مجزا بکشید. روغن موجود در مایونز برگها را براق می‌کند و باعث درخشش آنها می‌شود.
  • پس از آن با پارچه دیگری مایونز را به آرامی پاک کنید.

نکات لازم در مورد تمیز کردن گیاهان آپارتمانی :

  • به یاد داشته باشید که برخی انواع گیاهان آپارتمانی مانند کاکتوس و ساکولنت، با برخی از روش های گفته شده سازگاری چندانی ندارند. این گیاهان باید با روش خشک تمیز شوند، برای نمونه روش مسواکی که در بالا گفته‌شد شاید روش خوبی باشد
  • مالیدن ترکیب شیر و آب روی برگهای گیاه نیز می‌تواند پس از زدودن گرد و غبار، آنها را براق کند.

هشدارهایی در مورد تمیز کردن گیاهان آپارتمانی:

  • از استفاده از محصولات تجاری که برای برق انداختن برگ گیاهان تولید می‌شود خودداری‌ کنید. این محصولات روزنه‌های گیاه را می‌بندند، بعلاوه نور آفتابی که گیاه برای فتوسنتز به آن نیاز دارد را بازتاب می‌دهد.
  • مایونز می‌تواند موجب جذب پشه‌ها و گرد و خاک شود. حتماً پس از آن با پارچه دیگری برگها را پاک‌ کنید تا از این اتفاق جلوگیری کنید.

در این مقاله سعی کردیم تا بهترین و مناسب ترین روش های تمیز کردن گیاهان آپارتمانی رو توضیح بدیم و در کنار آن نکاتی رو باید رعایت کنید. اگر سوال، مشکل یا تجربه ای دارید حتما در بخش دیدگاه برای ما بنویسید تا کارشناسان گل من و تو در سریعترین زمان پاسخ شما رو ارسال کنند.

مطالب مرتبط :

نکات کلیدی نحوه صحیح آبیاری گیاهان آپارتمانی

علت قهوه ای شدن نوک برگ گیاهان آپارتمانی

نور مصنوعی برای گیاهان آپارتمانی