علت سبز شدن گیاهان ابلق + راهکار رفع مشکل

علت سبز شدن گیاهان ابلق
علت سبز شدن گیاهان ابلق

دلیل سبز شدن گیاهان ابلق چیست و چطور رفع کنیم؟ شاید بشه گفت که گیاهان ابلق نسبت به گونه های ساده خود جذابیت و طرفداران زیادی دارند و با قیمت های بالاتر در بازار به فروش میرسند ولی خیلی ها بعد از خرید و انتقال اونها به خونه بعد از مدتی شاهد این هستند که قسمت های دو رنگ دارن سبز میشن و در واقع ابلقیت گیاه از بین میره، به نظرتون دلیل این مشکل چی میتونه باشه؟ و چطور باید مشکل رو رفع کنیم؟ در ادامه با من همراه باشید تا 2 نکته خیلی مهم رو بهتون بگم

اصلا به چه گیاهانی ابلق میگن؟

ابلق یعنی چی؟ به گیاهانی که رنگ برگهای اونها دو رنگ باشه (در مواقع خاص 3 رنگ) ابلق گفته میشه مثل گیاهانی چون سانسوریا لب طلایی، پتوس ها، برخی از گونه های شمعدانی، فیکوس ها، شفلرا، برگ قاشقی و… که بسیار زیاد هستند که میتونید شرایط درست نگهداری از این گیاهان رو در سایت گل من و تو مطالعه کنید.

علت سبز شدن گیاهان ابلق چیست؟

این مشکل یعنی از بین رفتن ابلق گیاهان آپارتمانی در بیشتر موارد 2 علت اصلی داره یعنی دریافت نور کم و تغذیه با کودهای ازت بالا می باشید که تک تک موارد رو در ادامه بررسی میکنیم

بنر گل من و تو

نور کم و سبز شدن گیاهان ابلق

یک قاعده کلی برای گیاهان ابلق وجود داره و اونهم اینه که میزان نوری که گیاهان ابلق نیاز دارند به نسبت گونه های ساده همون گیاه زیاد است، پس وقتی میخواهید گیاه ابلق تهیه کنید ابتدا شرایط نوری خانه و محل کارو اندازه بگیرید و متناسب با اون شرایط گیاه انتخاب کنید به طور مثال پتوس ها به شرایط نوری کم مقاوم هستند ولی اگر میخواهید اون رگه های سفید روی گیاه ظاهر بشه باید نور حداقل 8 ساعت براش فراهم کنید(برخی گونه های که در انواع پتوس معرفی کردیم ابلق هستند و باید همیهش نور زیاد دریافت کنند).

شاید این سوال براتون پیش بیاد که من گیاهم رو توی بالکن گذاشتم و گیاه ابلقیت خودش رو از دست داده، باید بگم که این موارد نشون میده باز گیاهتون نور خوب دریافت نمیکنه و مدت خیلی زیادی رو در سایه هست و باید مشکل رو بررسی کنید و اگر نور خوب هست پس دارید با کود نامناسب اون رو تغذیه میکنید که در ادامه اون رو هم توضیح میدم.

سبز شدن برگ گیاهان ابلق
سبز شدن برگ گیاهان ابلق

استفاده از کود ازت بالا و سبز شدن گیاهان ابلق

شما به هیچ وجه نباید از همون کودی که برای سایر گیاهان استفاده مکنید برای گیاهان ابلق و کاکتوس هم استفاده کنید، کودهای ازت بالا (نیتروژن بالا) به مرر باعث میشوند که قسمت های ابلق گیاه از بیت بره و به اصطلاح باعث سبز شدن برگ گیاهان ابلق میشه، من بهتون پیشنهاد میکنم میزان و نحوه استفاده از کودهای مثل 202020 رو برای این گونه کاهش بدید و بیتشر از کودهای فسفر بالا و پتاس بالا استفاده کنید.

درمان سبز شدن برگ گیاهان ابلق

برای رفع مشکل شما باید مرال زیر رو انجام بدید تا گیاهان ابلق مجدد به حالت قبلی برگردند

  1. گیاه رو به محلی با نور زیاد و فیلتر شده منتقل کنید حداقل 6 الی 8 ساعت در روز نور دریافت کنند (متناسب با نوع گیاه)
  2. اگر نور خوبی در خانه ندارید میتونید از نورهای مصنوعی و یا نور رشد مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید.
  3. میزان کودهای ازت بالا رو کاهش بدید
  4. از کودهای فسفر و پتاس بالا استفاده کنید تا گیاه مجدد رشد برگ و پاجوش داشته بشاشه و شروع به باز کرن برگهای ابلق کند.

جمع بندی سبز شدن گیاهان ابلق

همیشه قبل از خرید گیاهان ابلق میزان نور و شرایط نگهداری اون رو متناسب با شرایط محل نگهداری که قرار است گیاه در اون قرار بگیره رو بررسی کنید و بعد اقدام به خرید کنید و در طول رشد گیاه از کودهای مثل کود سه بیست به مقدار کمی براش استفاده کنید و حتما شرایط نوری خوبی براش فراهم کنید.